"Er zitten helaas geen remmen op een paard"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "Er zitten helaas geen remmen op een paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:08

DjunDjun schreef:
Dan zul je een paard nooit kunnen leren wat buitenrijden is, aangezien hij dan toch altijd de eerste keren even zal schrikken. Ik rijd een 3-jarige merrie waarmee ik ook buiten rijd, meestal is mijn vriend erbij en die plukt me dan van de weg af als ze van het fietspad afspringt wegens monsterachtige brievenbussen en levende putten Haha! Ik zorg wel dat mijn vriend mee is als we langs de weg gaan.
Maar ik zou nog bijna beter óp de weg kunnen rijden want fietsen en al die andere bewegende en geluidmakende dingen zijn nog veel enger dan bijvoorbeeld een enorme vrachtwagen of tractor Vork

Wij maakten paarden altijd verkeersmak door met ze te gaan wandelen..... oud, ervaren paard erbij en wandelen maar. Dan kwam je iets engs tegen, keek het jonge ding naar die ouwe rot, die doodkalm bleef..... en er was niets aan de hand.
Je moet het idd niet verzinnen om met een net beleerde 3-jarige een buitenrit te gaan maken, zonder een ouder paard erbij, dat is gewoon vragen om ongelukken.... en geen goede manier van verkeersmak maken imo

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:11

Oke, maar je bent nog altijd bezig met een LEVEND dier, met een eigen wil en schrikken kan IEDER dier, hoe bomproof ook. Zelfs IK schrik soms, moet ik dan ook niet meer buitenkomen...??

Trouwens een auto z'n remmen kunnen het ook op het onverwachts begeven..

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:14

Ik vind de campagne op zich overigens een positief signaal.
Toen ik voor m'n rijbewijs ging, is het woord 'paard' NOOIT gevallen.

Zelfs mijn eigen man, moet ik soms nog wijzen op z'n foute omgang als er paarden op de weg lopen. Hij is zo hoffelijk om te stoppen, maar vertrekt terug net op het moment dat ze ons voorbijrijden........... Die beseft gewoon niet dat je dan beter gewoon stapvoets kan voorbijrijden dna opeens onverwachts terug vertrekken..

Sensibilisering kan NOOIT kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:18

Lieke_M schreef:
Oke, maar je bent nog altijd bezig met een LEVEND dier, met een eigen wil en schrikken kan IEDER dier, hoe bomproof ook. Zelfs IK schrik soms, moet ik dan ook niet meer buitenkomen...??

Schrikken is emotie, vluchten is gedrag. En gedrag kun je manipuleren en sturen.

Dat jouw paard schrikt, tuurlijk, dat kan.
Maar wegvluchten mag hij niet, dat is gevaarlijk.
Een paard mag ook best boos worden op de DA, maar hij mag hem niet knock-out slaan, wel?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:20

En ik rij dus om ongelukken te vermijden áltijd op het fietspad als dat kan. Ik moet een stukje over een baan waar 90 gereden mag worden voor dat ik op rustiger wegen kan, als ik het daar waag om op de straat te rijden, is het gewoon om ongelukken vragen. Mijn paard is ondanks zijn jonge leeftijd vrij bomproof, maar mensen vertragen gewoon niet, geven zelfs nog wat gas bij, claxoneren, rijden op een meter afstand naast je door enz. enz. Dus ik ben behoorlijk blij dat ik er ene heb die daarvoor niet snel een pas opzij zet, maar het kan wel altijd en dat vergeten ze meestal.

Wat ik wel doe als ik in de verte er één zie afgevlogen komen, is gewoon wat uitwijken, bewust dus, en teken doen dat hij moet vertragen. (maar das dan op een straatje waar men normaal gezien "maar" 50 mag rijden en ze meestal wel sneller passeren)

Mie_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:26

[/quote]

Inderdaad... Maar dan hebben we het over de échte motors, niet de pubers met hun verdomde brommertjes. De eerste keer dat ik buitenreed ben ik er zo een groepje van drie tegengekomen, ze kwamen uit een zijweg achter ons uit, ging heel goed, waren heel rustig. Toen ze vlak naast ons waren vonden ze het 'veilig' genoeg om opeens volle gaas te geven... Paard heeft bijna één van die gastjes van zijn brommertje gelopen, zo schrikken. Bijgevolg: brommers/motors zijn het enige waar ze schrik van heeft.
Een latere wandeling echter vijf/zes motorrijders tegengekomen, paard begon op 200meter afstand al wat te 'panikeren' (achteruit willen, willen omdraaien), heb de motorrijders teken gedaan om te vertragen.. Ze zijn rustig gestopt, paard nog steeds bang, motorrijders waren zo geweldig om gewoon allemaal hun motor stil te leggen, te wachten totdat ik voorbij was en een goeie 100meter verder was voordat ze hun motor terug starten... SUPER vind ik dat, daar zouden veel chauffeurs van kunnen leren![/quote]

ik ben ook zo'n puber met een verdomd brommertje.. ik heb zelf een pony die schrikkerig is en als ik een paard tegen kom vertraag ik ook en wacht ik tefen dat ik ver genoeg ben om terug gas te geven. moest ik zien dat het paard angst heeft zou ik ook mijn motor stil leggen al maakt die zelfs bijna geen lawaai.

scheer ze dus niet allemaal over dezelfde kam Knipoog

Laura81883

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:28

Als automobilist hou ik toch ook rekening met fietsers, kinderen langs de weg...waarom dan niet met paarden??

Kleine moeite dacht ik zo..even afremmen..kost je paar seconden Bloos

Heb liever geen schade aan mijn autootje! Cool

Mie_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:28

darwin schreef:
Motorrijders zijn idd veel hoffelijker da automobilisten.
Vaak gaan wij ook midden op de weg rijden,als er zo'n achterlijke aan komt gegast, dan moeten ze wel afremmen, anders kunnen ze er niet langs en dan pas gaan we aan de kant.
Als een auto netjes gas terug neemt of in de berm gaat rijden , dan steken we ook altijd beleefd onze hand op .....zo van, bedankt, jij snapt het in ieder geval.

dan beginnen ze vaak te tutteren en dan is het paniek bij de paardjes..dus ben daar al vanaf gestapt van dat in het midden rijden ^^

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:35

Vanuit de manege komen wij op een 90km weg, en daar gaan we ook altijd op het fietspad, tenzij we merken dat de auto's hard af komen. Dan eisen we onze plek op; OP de weg dus. Met twee paarden naast elkaar gewoon op het midden van de baan, zodat ze wel moeten rekening houden met ons. Volgens de wet hoor je daar gewoon te rijden, dus das een hele goede oplossing altijd.

Verder is het inderdaad beter met jonge paarden in groep te gaan en je dieren goed aan de hulpen te hebben. Tuurlijk blijft het een dier, maar mits de juiste training krijg je de meeste paarden zover dat ze controleerbaar schrikken. De andere paarden horen imo niet op de weg.

Er is vaak onwil van bestuurders, maar nog veel vaker gewoon een gebrek aan kennis. Toeteren om te v erwittigen dat ze komen, optrekken als ze net langs je rijden (zij denken dat het niet meer eng is, voor het paard zitten ze er net schuin achter, giga eng dus). Sensibilisering kan dus geen kwaad...

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:38

Waarom maken ze wel een fietspad op de weg en geen speciaal pad voor de ruiter op de weg.
Ik vind het soms best gevaarlijk als ik op de weg met Bonny ben en ik moet in de berm gaan rijden.
Ik heb het al vaker gezien dat er door kuilen paarden struikelen en zich bezeren.
In de plaatsen limburg vidn ik moeten ook meer ruiterpaden komen.
IK hoop dat ze er wat aan gaan doen het lijkt me ongelovelijk erg als Bonny onder een auto zouw blijven
Groetjes Femke Cool

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:43

Sja omdat er niet half zoveel ruiters als fietsers zijn Clown

Ik vind dat je als ruiter de dag van vandaag ook gewoon je verantwoordelijkheid moet opnemen. Als je de weg opwilt, moet je zorgen, ongeacht het voertuig dat je bestuurt, dat je dat veilig doet.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:51

Gister had ik ook dat een vrachtwagen gewoon in volle vaart voorbij reed toen ik langs de weg stapte met het 3-jarige paard dat ik rijd. Ik wou in een oprit gaan staan maar die was een stukje verder, ik hoopte dat de vrachtwagen even zo netjes zou zijn om te wachten tot ik daar stond voordat hij voorbij reed, maar nee hoor hij rijd mooi in volle vaart door. Het paard schrok zich dood en wou gaan rennen maar hij merkte dat de vrachtwagen ook al die kant op ging en stond toen toch maar stil.
Eerder kwam ik ook wel een vrachtwagen tegen, maar die chauffeur was zo netjes om te wachten tot ik ergens netjes in de berm of op een oprit kon staan en afgestapt was en reed er toen rustig voorbij.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:51

Niet alleen niet-paardenmensen scheren vlak langs je heen met een bloedgang, ook paardenmensen doen dat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:55

Nanna: als er plek genoeg is kan het mij niet zoveel schelen dat ze langscheuren, das vaak minder eng dan dat traag/twijfelend passeren waarbij je zit af te wachten wanneer ze weer gas gaan geven.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:23

poes schreef:
Nanna: als er plek genoeg is kan het mij niet zoveel schelen dat ze langscheuren, das vaak minder eng dan dat traag/twijfelend passeren waarbij je zit af te wachten wanneer ze weer gas gaan geven.

Dan maakt het mij ook weinig uit, maar ik had te weinig ruimte en zat een meter of zoiets tussen mij en de vrachtwagen. De berm was te smal dus kon daar ook niet staan. Dan heb ik toch wel liever dat hij wat rustiger erlangs gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:26

Yamcha schreef:
Lieke_M schreef:

Schrikken is emotie, vluchten is gedrag. En gedrag kun je manipuleren en sturen.

Lovers

Puntje op de ´i´: schrikken is een reflex. Vluchten is gedrag.

Je slaat evenwel de spijker prima op de kop.
´Verkeersmak´ maken doe je niet door risiscos te lopen, wel door letterlijk te lopen Knipoog
Ik begin met lopen samen met een ervaren paard ook wandelend naast een begeleider.
Als dat verankerd is met het paard alleen aan de lijn.
Dan met zadel.
Dan met passagier in het zadel maar nog steeds aan de lijn.
Soms nog een fase ´de haas´ achter een motorfiets aan.
Pas dán, als elke fase met een rustig ontspannen attent dus licht op de hulpen reageredn paard is gaan we alleen op pad.
Ook investeer ik erg veel kwalitijd (bewuste woordkeuze Lachen ) in dat het paard niet naar huis dendert als er onverhoopt toch wat gebeurt.

Ja een paard heeft een eigen overlevingsagenda, maar is zoals ik dat ervaar daardoor juist inherent veiliger dan zeg een motorfiets: een paard loopt niet in één sloot en een motorfiets in zeven tegelijk als jíj niet stuurt.
Wie rondrijdt op een onvoorpslebaar vluchtdier hoort niet op de samenleveing losgelaten te worden.
Je mag als ruiter NOOIT risisco afwentelen op de rest van de wereld. Dit gaat voor jouw eigen veiligheid. Daar mag geen onduidelijkheid over bestaan!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:32

Ik kan niet anders dan het volledig met je eens zijn Lachen

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:13

Nou ik weet precies wat ze bedoelt, maar er mag toch wat meer op de spelling gelet worden want ik hou altijd mn "hart" vast..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:18

Huertecilla schreef:
Je mag als ruiter NOOIT risisco afwentelen op de rest van de wereld. Dit gaat voor jouw eigen veiligheid. Daar mag geen onduidelijkheid over bestaan!

hc

Deels mee eens. Nuancering hierin is echter wel nodig, mijns inzien.
Natuurlijk hoort een paard opgevoed te zijn. Mijn volbloed-paarden zijn dit ook, en 100% verkeersmak in alle omstandigheden.

Desondanks...
Er zij een hoop onbeschofte bestuurders zijn in het Nederlandse verkeer.
Je passeert als automobilist een klein kind op de fiets ook met gepaste snelheid.
Een oudere dame op een fiets (die wat iebelig kunnen zijn, maar zeker 100% verkeersmak Knipoog ) passeer je als automobilist eveneens met gepaste snelheid.
Spelende kinderen, die eveneens gewoon buiten op de openbare weg zijn toegestaan, passeer je als automobilist met gepaste snelheid.

Ieder persoon die autorijles krijgt, leert dit. Eveneens leren zij dat gepaste snelheid 30 km/u is.

Maatschappij van tegenwoordig is erg onbeleefd hoor. Snel een hoop gescheld en gevloek als er "gewacht" moet worden op het één of het ander. Sommige wielrenners kunnen dat ook zo goed, is mijn ervaring.

Een ongeluk zit in een klein hoekje... met op de openbare weg toegestane kleine kinderen, fietsende ouderen en paard & ruiter. De gevolgen zijn echter groot.
Geen uitzonderingen voor paarden. Gelijke monniken, gelijke kappen. Indien je een oud oma-tje (op een fiets? in een rolstoel?) met 70 passeert, ben je ook bekeurbaar...
en hopelijk ook strafbaar via artikel 5 van de Verkeerswet:
"Het is een ieder verboden een andere weggebruiker in mogelijk gevaar te brengen".

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:43

hc gedeeltelijk met je eens, maar dan nog heb je onbeschofte mensen in het verkeer...

Mijn oud paard heb ik echt onder controle, maar die durft ook al eens verschieten, ken hem ondertussen al zo lang dat ik dat wel voel aankomen, dus doe ik op tijd teken naar automobilisten en steek mijn zweep extra wijd uit, ben zo al een paar zwepen kwijt gespeeld en bijna ook mijn paard die onder een vrachtwagen wou lopen. Een auto is een machine die kan je zelf onder controle houden en dier niet voor de volle 100%, dat kan NOOIT! Met mijn jong paard durf ik gewoon niet langs de baan omdat ik weet dat zij durft meppen naar auto's, als ik dan toch een stukje straat (van de stal naar de weide moet ik over een kleine doodlopende straat) moet doen is het aan de hand en laat ik de auto's gewoon stoppen. Ik kan echt boeken schrijven over wat ik al allemaal gezien heb op de baan met paarden en auto's, vrachtwagens, fietsers...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:49

Prima initiatief, al moet ik het nog zien gebeuren. Maar ik kijk er zeker reikhalzend naar uit, want wat zijn er een vreselijke aso´s op de weg Ja . Dat merk ik ook als ik alleen in de auto zit, op de fiets, met mijn jonge paard en met mijn jonge kind.

Zoiets simpels als rekening met elkaar houden is blijkbaar zo moeilijk voor sommigen. Boos!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:04

Moesten er ook minder onverantwoorde gekken op baan gaan met hun paarden, dat zou ook al veel uitmaken denk ik. Want die hoef je als chauffeur maar 1 keer tegen te komen om te peizen dat iedere ruiter zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:06

Dat denk ik dus ook. Er zijn gewoon teveel ruiters die verwachten dat de hele wereld rekening met hen houdt.

En sommige ruiters zijn ook best aso, kan me dan voorstellen als automobilist dat je dan ook geen zin hebt om voor iedere ruiter aan de kant te gaan.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:06

Poes, hier rijdt iedereen met ruiterbewijs buiten, dat scheelt al een hoop gekken an sich.
Maar iedereen mag van mij eens een dagje meelopen, hoor, dan kunnen ze het zelf mee maken..... Haha!
Ik denk dat je dan minder miept over de ruiters, ben ik van overtuigd. Ik kan alleen over deze omgeving spreken, de rest van NL, geen idee. Knipoog

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:08

Ik kom nochthans niet veel ruiters tegen met de auto, is afhankelijk van waar je woont ook, denk ik. Maar het is en blijft een dier, en met een beetje gezond verstand vertraag je dan, ongeacht of het paard goed verkeersmak is of niet.