Ophokplicht paarden wegens rondvliegende paardenbijter?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

Re: Ophokplicht paarden wegens rondvliegende paardenbijter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:12

Ik zat me al af te vragen wat voor een dier een daas nou te grazen zou kunnen nemen....
Lang leve de paardenbijters....

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:19

Heb ze wel eens gezien maar nooit bij nagedacht dat het iets anders is dan een libelle Nagelbijten / Gniffelen

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:55

Lieve paardenbijters...zoveel als je kan eten buffet!!
Richting amsterdam...a44 afslag roelofarendsveen.
Staan 6 paarden langs mooie sloot met veel begroeien en genoeg dazen om van te smullen!! Kom en geniet!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:56

Paardenbijter Verward Nog nooit van gehoord. Maar goed een soort lieveheersbeestje voor paarden dus.... (ziet er mooi uit en is ook nog nuttig)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:08

Horsedances schreef:
Dan mag je wel oppassen met je honden, onze katten zijn er een aantal malen doodziek van geworden.

Theo

Mwah, ze zijn 14 en 5 jaar en allebei nog springlevend en er nog nooit beroerd van geweest.
Maar ja, ik heb volgens t "gezondheidsboekje" sowieso rare honden want ze hebben vorig jaar kerst een meter chocola opgevreten en de kerstboom geplunderd Vork Daar hadden/kregen ze ook niks van. Nou ja, ze kregen die avond geen eten meer en de volgende dag hadden ze spetterpoep maar dat was het Clown

stitchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:13

Denk dat ze heel erg welkom zijn bij heel veel mensen en paarden Haha!

daantjuhhh

Re: Ophokplicht paarden wegens libel (paardenbijter)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:37

Yavanna schreef:
pharagirlke schreef:
He nu weet ik wat die "libel" zo ver weg van het water kwam doen Ja Wij hadden laatst zo eentje rond een uur of twee binnen zitten. Maar we dachten dat het een gewone was en die steken geloof ik ook mensen? Dus die hebben we dood gemaakt Bloos En ik maar speculeren wat dat ding zo ver weg van water kwam doen omdat ik ze altijd hier boven het water zie "zweven" hier opt vijvertje.

Ze steken echt niet uit zichzelf, alleen als ze zich belaagd voelen, zal dus ook nooit een libelle doodmaken, zonde, zijn zulke mooie insecten.
En een keer getuige geweest van een libelle die uit zijn pop kroop in de vijver, en dan hebben we het niet over kleine beestjes. Overigens zijn ze 2 jaar lang een pop, duurt echt enorm lang.

Nou, ik ben dus de uitzondering op de regel (het pech geval)

Ik ben een keer door een libelle gestoken/gebeten, terwijl ik niks deed en het pas in de gaten had toen het gebeurde (lag half te pitten in mijn hangmatje.)

Idem dito met een wesp, vorig weekend, stond gewoon met iemand te kletsen en ineens voel ik een nijdige steek, ja hoor geprikt door een wesp.

Ik wacht dus niet meer af en als ik z'n beestje in huis aan tref gaat ie er aan.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:41

Zo zie je maar de natuur redt zich, hoe mee dazen hoe meer libelles er komen. Ruimt lekker op als ze in augustus/september oprukken. Eindelijk van die rotdazen af! Jammer dat die libelles pas in juli uitkomen ... Ik denk dat paarden er wel aan wennen als ze weten dat de libelle niets doet. Paarden zien verbanden hoor, mijn paard weet ook dat hij van de dazen af is als ik hem inspray of een deken om doe.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 04-08-08 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sigrid

Re: Ophokplicht paarden wegens libel (paardenbijter)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:43

pharagirlke schreef:
Maar we dachten dat het een gewone was en die steken geloof ik ook mensen? Dus die hebben we dood gemaakt Bloos

Hoe kom je er bij dat libelles zouden steken? Ze hebben niet eens een angel. Verdiep je eens in een insect voordat je het doodmept. Pfff...
bron: http://www.brachytron.nl/Vragen.htm
Kunnen libellen steken? Libellen hebben geen angel. Libellen hebben wel kaken waarmee ze hun prooi (insecten) verorberen. Ze kunnen dus niet steken.

Ik noem ze altijd helicopters. Helaas vinden mijn katten het erg leuk om op deze nuttige beesten te jagen en ze uit de luchte te meppen, kapot te bijten en dan voor het baasje op het terras laten liggen.

Wat ik weet van libellesoorten is dat ze alleen bij heel schoon water leven. Kwestie van je sloten dus goed schoon houden en dan komen ze als het goed is vanzelf naast de wei wonen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:17

Hoera!! Eindelijk natuurlijke dazenmoordenaars, en nog gratis ook! Kom maar op met die beestjes, ik heb een sprankelend schone sloot aan de wei liggen *LOL* - met mooie schuilplekjes. Per onmiddelijk te betrekken met gratis ontbijt (dazen), lunch (dazen) en diner (dazen). Geen ballotagecommissie, alle flinke, grote en woeste libelles zijn welkom!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:18

In Australie hebben ze in de vorige eeuw bepaalde padden uitgezet die torretjes at, die weer het mais opaten.
Uiteindelijk is er nu een paddenplaag, want ze hebben geen enkele natuurlijke vijand. Super vieze en enge beesten, bbrrrr.....
Dus laat de natuur maar ontwikkelen zou ik zeggen, ik roep niet dat we ze moeten gaan fokken Haha!
Hoewel een Brabant zonder dazen natuurlijk PERFECT zou zijn Haha!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:42

mijn paardjes en ik wonen in noord brabant,en het lijkt wel of het elk jaar erger word met de dazen.
het is op dit moment niet meer normaal,
ik kan ze overdag gewoon niet buiten houden,de haflingers zwiepen driftig met hun staarten,en mijn kwpner rent heel de wei door,met als gevolg al in twee weken tijd twee keer een ijzer foetsie!
zet ze nu pas tegen tien uur savonds buiten.
in de wei hebben wij een kikker poel,dus ik hoop dat die paarden bijters heel snel deze kant op komen vliegen haha
eten genoeg hier voor ze Vingers aflikken
ik heb vorig jaar wel gezien dat een horzel,(twee keer zo groot als een daas) een vlieg aan het leeg zuigen was,hij had hem gewoon tussen zn voor pootjes,had dat nog nooit gezien,zat op het hek van de wei,en heb wel even staan kijken naar dat rare beestje.
mij is altijd verteld dat een daas dus wel steekt,maar een horzel niet!
een horzel zou alleen eitjes leggen op de benen van het paard,die kleine gele dingen,die je er alleen afkrijgt met de schaar haha
weet iemand daar meer van?

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:43

Nou zo een vond ik er dus gisteren in de koeienstal, echt een enorm beest, schrok me kapot. Hij zat op de grond, meer dood dan levend. Wel een mooi beest om te zien op zich. Maar echt enorm groot!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:06

Laat ze maar hier naatoe komen, dazen en horzels genoeg Tong uitsteken

gansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:34

geef mij maar een paar van die beestjes, vooral op wedstrijd Pling