Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
tamary schreef:Er lopen meerdere goedgekeurde zonen van deze hengst rond. Wat is dan het nut van klonen?
Een superhengst zonder nakomelingen kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar dat is hier niet het geval.
sherwood schreef:als het enigsinds betaalbaar was geweest had ik Max ook laten klonen.
............
Dat was mijn paard, mijn droom, mijn alles. Toen kwam er koliek en een operatie, en toen was het einde verhaal.
Als op dat moment klonen te betalen was geweest, dan had ik nu een nieuwe max gehad, dat is 1 ding wat ik zeker weet.
BitchyWitchy schreef:als het enigsinds betaalbaarGenetisch gezien had je een nieuwe Max gehad. Maar het zou never nooit een tweede Max zijn geworden....Het DNA komt overeen, maar daar houdt dan ook iedere vergelijking op.
x_soofjuhxXx schreef:ik dacht dat klonen vaak niet zo heel lang leven omdat ze afwijkingen enz. krijgen? nouja dat dacht ik iig tot ik hoorde dat het gekloonde schaap dolly een of andere ziekte had gekregen en daaraan dood was gegaan ofzo. nou ja ik weet er niet veel van iig.
Ik persoonlijk zou geen veulen willen van een kloon. (over een paar jaar wordt deze opmerking al rasistisch gezien, maar ik maak hem toch)
Juliette86 schreef:Bij kloonen kopieër je het genotype van een dier, de binnenkant dus. Dit samen met oa. omgevingsfactoren (in de baarmoeder en tijdens de opfok) geeft het fenotype => de buitenkant. Je krijgt dan een genetisch identiek paard maar dit zegt dus helemaal niets over karakter ed.
Het gaat zelfs zo ver dat er van 1 koe diverse kalfjes waren gekloond. Deze waren allemaal zwartbont, alleen de tekening was verschillend. Genetisch (genotype) identiek zegt dus niet dat de buitenkant (fenotype) ook identiek is.
Al zou je je paard kloonen dan wil dat niet zeggen dat zn kloon dezelfde karaktereigenschappen als je origineel krijgt. Het is gebleken dat het gedrag van de merrie tijdens de zoogperiode en de opfokperiode veel invloed heeft op het uiteindelijke gedrag van het paard.
sherwood schreef:Punt is dat max voor zijn ras een uitblinker was. In alle opzichten dus.
En daarom alleen al is het dood zonde dat zijn genen verloren zijn gegaan. Dan heb ik het dus niet eens over mijn sentiment wat er bij komt kijken.
En dat was een beetje wat ik bedoelde met niet een gewoon presterende maar super lieve KWPN. Het moet een uitblinker zijn. En max was dat in alle opzichten.
Liezel1 schreef:Plus het feit dat je je geklaaonde dier toch altijd zult blijven vergelijken met de "originele".