Witte paarden zijn eigenlijk vroeg oud

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Re: Witte paarden zijn eigenlijk vroeg oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:14

hier klopt dus niks van ik verdiep me veel in dit soort dingen en weet dus
dat witte paarde juist kwa reactie en dergelijke juist better zijn ontwikkeld en zo
om op tijd op de vlucht te kunnen slaan de kleuren van paarden zijn al eeuwen oud en nooit door de mens geschapen vroeger hadden mensen juist een hekel aan witte paarden want die veilen te veel op zo doende kon je in het wild better een witte sterke hengst zijn als een merrie want witte merries worden afgestoten behalve als de hengts zelf wit is mogen er geen witten merries in een kudde
witte paarden zijn blijven bestaan om dat ze juist dingen better opmerken en sterker zijn
de reden van wit zijn is juist alleen maar omdat ze hun pichment missen

een kennis van mij had een schimmel ruin van 35 jaar oud dus ook dat klopt niet
helaaas moest hij vorig jaar worden ingeslapen na een koliek aan val

hoop dat dit niet teveel op hef gaat geven Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:19

Het zou fijn zijn als je wat leestekens in je tekst wil zetten, hanny_jelke. Is érg moeilijk lezen zo Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:22

hanny_jelke schreef:
de reden van wit zijn is juist alleen maar omdat ze hun pichment missen

Dit klopt niet...
Een pigment probleem is iets anders dan een schimmel gen hebben.

Een paard met een steeds meer rose wordende huid heeft een pigmentverlies. Een schimmel met een zwarte huid heeft (nog) geen pigmentverlies.

BTW ik geloof ook niets van het verhaal

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:59

silvana schreef:
Arabesk schreef:
Witte paarden zijn in een kudde zoiets als een grote reclamepaal van de MCDonalds 'hier eten roofdiertjes hier eten hier eten'

Niet handig dus Clown

Vreemd ik ken toch een wilde kudde waar het grootste deel schimmel is,het gros wat daar geboren word is schimmel.

Zoveel roofdieren eten er geen paard hoor.

Ik hoorde laatst van iemand, dat de oorspronkelijke kleur van een paard schimmel is. Kan het alleen nergens terug vinden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:09

Hmm interessant, dus echte schimmels zijn dragers van een bepaald gen. Nu is het wel zo dat schimmels wel gevoeliger zijn voor bepaalde gezwellen (melanomen e.d.) en dergelijke, méér dan andere paarden. En gezwellen zijn vaak een gevolg (ruwweg gezegd hoor) van verouderde of verzwakte cellen die gaan muteren. In dit verhaal past dat dus wel een beetje.

En het feit dat iedereen wel een oud wit paard kent betekent nog niet dat dit verhaal niet op zou kunnen gaan. Ik ken ook heeel veel bruine en voskleurige oude paarden en maar 1 witje.
Laatst bijgewerkt door fargo op 21-07-08 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:10

evolutie van het paard:

Afbeelding

waarvan de laatste fase "equus" het bekenste paardenras,de prezwalski voorsteld, neem ik aan,en die is nu niet echt wit te noemen...

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:28

kimmie261 schreef:
waarvan de laatste fase "equus" het bekenste paardenras,de prezwalski voorsteld, neem ik aan,en die is nu niet echt wit te noemen...

Nee, maar ook niet vos, of zwart. Prezwalski heeft echt een wild kleur.
Dan vraag ik me toch af hoe er überhaupt kleuren bij paarden zijn 'ontstaan'.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:28

Kimmie beetje kort door de bocht geredeneerd Haha! Knipoog , bovendien waren we er niet bij dus er kan best ergens een witje er tussen hebben gezeten. Net als je ook witte leeuwen hebt..
Maar de essentie van dit verhaal is vlgs mij niet zozeer dat iedereen er vanaf stamt maar dat alles schimmels dat gen bezitten en dat hun cellen sterker verouderen. Niet dat ze qua karakter vroeg oud zijn ofzo.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:30

Maar zouden schimmels dan ook niet vaker artrose moeten hebben, of 'ouderdomskwaaltjes'?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:35

ja als ze sneller verouderen dan zouden ze toch ook sneller "op" moeten zijn...

vond overigens dit als evolutie leer:

De domesticatievan het paard vond zo'n 5000 a 6000 jaar geleden plaats,uit de drie oorspronkelijke paardentypen waren inmiddels vier basistypen ontstaan. Twee noordelijke ponytypen en twee zuiderlijke paardentypen in Eurazië.

Ponytype 1
Ponytype 2
Paardentype 3
Paardentype 4
Ponytype 1: was een gedrongen, taai en gehard klein dier (ongeveer 1.30 meter hoog)dat goed bestand was tegen koud,nat en winderig weer.Het leefde hoofdzakelijk in Noord-West Europa. Men denkt dat het dier zwarte benen en manen en een zwarte staart gehad heeft.De vacht varieerde van bruin tot muisgrijs,maar was rond de ogen en de mond en op de buik wit gespikkeld. Rassen als de Exmoor-pony en het IJslandse paard stammen van dit type af.

Ponytype 2: was zo'n 1 meter 45 hoog en leefde in het noorden van Europa en Azië.Het dier was zeer goed bestand tegen temperaturen onder het vriespunt,snijdende wind en vorst.Het zou betreft bouw,temperament en kleur sterk op het Przewalskipaard geleken hebben.De grotere en zwaardere pony's, zoals de Fjord en de Highland pony,zijn het meest aan dit type verwant.

Paardentype 3: Het woestijn of steppepaard, was mager en heel goed bestand tegen droogte en extreme hitte. Het had eerder een ovaal lichaam dan een rond lichaam, een lange hals, een lang hoofd en lange benen.De fijne vacht en de dunnen huid zorgden er onder andere voor dat het paard het niet te warm kreeg. Het paard was ongeveer 1.50 meter hoog en leefde in centraal Azië en Midden en West-Europa. Men neemt aan dat het van de Tarpan afstamde en dat het gezien zijn leefgebied ook wat Przewalskibloed had.Het moet een zeer directe voorouder van het oorspronkelijke Toerkmeense paard zijn geweest en daar mee ook van de hedendaagse Akhal-Teke. De Berberse en Iberische paarden moeten eveneens een flinke hoeveelheid van dit bloed hebben, net als de dravers rassen en zelfs de levediger trekpaarden rassen.

Paardentype 4: Ook bekend als het prototype van de Arabier ,was eveneens een woestijnpaard, zij het een kleiner type van ongeveer 1,20 meter hoog. Sommige menen dat deKaspische Pony een directe afstammeling is van type 4. Dit type zou sterk beïnvloed zijn door de Tarpan en zich aangepast hebben aan de woestijn in West-Azië. Het kleine hoofd had en recht of enigzins concaaf profiel met een gewelfd voorhoofd.het lichaam was kort en gedrongen en de staart werd hoog gedragen.

zo vind men nog wat,enne kimmie is niet kort door de bocht hoor in het echt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:40

Daarom stonden er ook smileys bij hoor Kimmie Ach gut
Wat ik wel interessant vind is dat als een paard 2 keer wit gen heeft dat het dan aborteert, stond ergens in de reacties in dit topic? En albino mensen zijn ook zwakker. Er kan wel een kern van waarheid inzitten.
Als je cellen sneller verouderen heb je bijv meer kans op kanker, maar iemand met kanker is niet persé oud of afgeleefd. Dus oude of zwakke cellen hoeft niets over het gedrag of karakter van een paard. En melanomen treden echt vaker op bij schimmels dan bij andere paarden.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:52

yfande schreef:
Citaat:
Schimmels, witte paarden dus,

Kan het niet laten Clown Knipoog niet boos worden, ok ?
Citaat:
Witte paarden
Werkelijk witte paarden, zijn zeer zeldzaam. Ze hebben een speciaal gen dat voor deze witheid codeert. Het verschil tussen een schimmel en een werkelijk wit paard is de kleur van de huid. Schimmels hebben een zwarte huid, witte paarden hebben een roze huid. Witte paarden worden ook wit geboren. Witte paarden zijn heterozygoot met hun witte gen. Als een paardenfoetus twee witte genen heeft, is het niet levensvatbaar. Het zal al sterven in de baarmoeder.

Mijn shetlander heeft een blanke en donkere huid, hij is qua huid een bonte zeg maar... dus ik heb een witte schimmel dan? Clown Haha! Ik weet niet hoe hij eruit zag toen hij werd geboren heb hem op latere leeftijd gekocht.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:06

Pelryo schreef:
Mijn shetlander heeft een blanke en donkere huid, hij is qua huid een bonte zeg maar... dus ik heb een witte schimmel dan? Clown Haha! Ik weet niet hoe hij eruit zag toen hij werd geboren heb hem op latere leeftijd gekocht.

dat is zeer waarschijnlijk een schimmelbonte geweest en is na een aantal jaren volledig wit geworden.

LLHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:08

fargo schreef:
Nu is het wel zo dat schimmels wel gevoeliger zijn voor bepaalde gezwellen (melanomen e.d.) en dergelijke, méér dan andere paarden.

Klopt van die melanomen bij schimmels. Het heeft mijn pony ook een schimmel (zwarte huid) het leven gekost. Ze is 21 geworden en had zonder die rottige gezwellen veel ouder kunnen worden.
Ze had minstens 35 van die melanomen en van binnen nog veel meer volgens de dierenartsen.
Op een duur barsten ze open en gaat het etteren, wat heel erg pijnlijk is.

Maar van het verhaal geloof ik ook heel weinig.
We hebben op dit moment nog een KWPN schimmelmerrie van 25 met heel veel wit geboren.
Topfit is ze nog.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:35

Wit is niet per definitie opvallend. Op zonnige vlaktes verdwijnt juist wit het snelst door spiegeling. Wilde ezels zijn vrijwel wit door evolutionaire selectie.

Verder is wit in een groep paarden vervlakkend wat het onderscheiden van een individu lastiger maakt.

Zo is een zebra absurd opvallend getekend doch toch heeft dit een evolutionair voordeel.

De uitgestorven quagga was een fraai voorbeeld van een kleurevolutie. Het was een voornamelijk bruine ondersoort van de Grant´s zebra en de kleur´afwijking´ zal in de Kaap provincie waar het dier voorkwam een evolutionair voordeel geweest zijn. Deze quagga is een indicatie dat de vele verschillende lokale voorvaders van ons gedomesticeerde paard mogelijk locaal verschillende kleurvariaties hadden.

Of een niet gepigmenterend of snel niet pigmenterend gen ´defect´ is, is relatief. Ervan uitgaande dat de bij het gedomesticeerde paard ook nog steeds voorkomende wildkleur de basiskleur van de voorvaderen van het gedomesticeerde paard was, zijn alle ander kleuren een ´defect´.
Ook is ´schimmel´ een heel andere factor dan genetisch wit. Schimmels hebben (mist er geen witfactor is) een donker gepigmenteerde huid zodat de niet-kleur van de haren geen extra
gevoeligheid voor zonlicht oplevert. Wederom geen ´defect´.

De gesuggereerde verwantschap van ´schimmels´ is een onzinopmerking. Het gedomesticeerde paard is een samensmelting van mogelijk dozíjnen wilde soorten en ondersoorten die locaal gedomesticeerd en later vermengd zijn.
http://www.pnas.org/content/99/16/10905 ... RSTINDEX=0
De genetisch variatie van het gedomesticeerde paard als soort is véle malen groter dan die van hun directe wilde voorvaders.
De przewalski is overigens géén voorvader van het gedomesticeerde paard. Alleen een andere wilde paardensoort die wel overleefd heeft. Net als de zebras en wilde alleen íets meer verwant. Het heeft echter een ander aantal chromosomen.

Tot slot is de nieuwswaarde nul; dat ´schimmel´ of ´grijs´ als niet-kleur vergelijkbaar is met het wit worden van haren bij mensen is al heel lang bekend. Bij paarden staat het echter los van de leeftijd van het dier en is het dús geen verouderingskenmerk maar simpel een groep van de vele pigmentmutaties van de mogelijk oorspronkelijke wildkleur. Dat er vele variaties schimmelgrijs zijn onderstreept dit. De ´vliegschimmel´ bijvoorbeeld is een haast fascinerend wonderlijke kleurvariant. Ik heb hier een jonge schimmelgrijze merrie met vier kleuren, bruine/lichtbruine en zwarte/grijze, spikkels Lachen
Daarnaast heb ik nog vier totaal anders gekleurde ´schimmels´. Drie van de vijf laten een groot kleurverschil in winter- en zomervacht zien. Alle drie witter en dat zoú ooit een voor de hand liggend evolutionair voordeel geweest kunnen zijn....

hc

XNonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:38

heeey
ik heb een pony van 20 jaar
het is een vos en hij ziet er
nog niet oud uit maar ik wist niet
dat schimmels er sneller oud uit
zien Haha!

destenyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:02

ik geloof er echt nikss van...
het paard vaneen vriendin van mij is 34 en schimmel maar hij wint nog makkelijk alle pijzen en gaat ook altijd nog mee op ponykamp waar we ritten van een uurtje of 4 maken en hij loopt altijd nog het hardst voorop...
dus... Pling Bloos

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:08

Van dat gen had ik al eerder gelezen en ik vond het wel logisch.
In het Engels is schimmel toch ook 'grey'?

Hier staat een soortgelijke tekst maar dan uigebreider:
http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetens ... -oud.dhtml

Citaat:
[.....]
Huidkanker
De witte kleur van deze paarden mag dan vele generaties geleden hun redding zijn geweest, het was ook bijna hun ondergang geworden want niet alleen vallen ze daardoor sterk op, wat de kans vergroot dat ze ten prooi vallen aan roofdieren, het stelt ze ook eerder bloot aan huidkanker.

Fascinerend
"Het is een fascinerend idee dat er ooit een paard werd geboren dat eerst grijs en vervolgens wit werd en dat de mensen daarvan zo onder de indruk waren dat ze het gebruikten om te fokken", zegt Leif Andersson, de leider van het onderzoek waarvan de resultaten worden gepubliceerd in het tijdschrift "Nature Genetics".

Pigmentcellen drogen op
Momenteel wordt ongeveer één paard op de tien met een bruine of zwarte of kastanjekleurige vacht geboren dat binnen zes jaar wit wordt. Dat komt volgens geneticus en paardenkenster Samantha Brooks, van de Cornell universiteit in New York, doordat de pigmentcellen (melanocytes) in de haarbuisjes al op vroege leeftijd "opdrogen".

Albino's
Het haar blijft dan wel groeien, maar de nieuwe haren zijn dan wit. Door het verdwijnen van het pigment zijn die dieren ook gevoeliger voor zonlicht en kwestbaarder voor huidkanker. Naast de schimmel is er nog een ander soort witte paarden, de albino's, maar die zijn al bij geboorte wit. (belga/tdb)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:39

Nicolletje: dat fragment was ik ook tegengekomen en net van plan om te plakken. Daarin staat dus letterlijk dat ze ook gevoeliger voor zon en dergelijke zijn en daardoor eerder huidkanker krijgen etc.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:48

toch maar blij dus met m'n zwarte parel Tong uitsteken

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:11

Nou dat zou je anders niet zeggen van ouwe willem hier hoor.
De 30 gepasseerd, en hij loopt nog steeds regelmatig in de gehandicapten lessen, om lekker soepel te blijven.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:54

Er stond geen link bij het eerste bericht, maar via google kwam ik hierop:
http://www.nature.com/ng/journal/vaop/n ... .185.html:

En daar stond niets in over ouder worden en wel dat bij melanomen ook nog andere genen een rol spelen. Wat bv. zou verklaren dat niet ale schimmels melanomen ontwikkelen.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:01

ik heb een appaloosa,waar hij wit is is zijn huid roze,waar hij bruin is ,is zijn huid donker.duo pennottie als het ware.word zijn witte kant dus ook sneller oud? Clown

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:03

Ik reed op een schimmel van 27 jaar oud.
& nog harstikke snel Tong uitsteken

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:38

Ehh.. volg ook dit topic, maar worden schimmels en witte paarden minder oud?!En hoe zit dat nu allemaal dan? Mijn paard is 5 jaar en nu wit-bruinig en gitzwart geboren... zijn huid onder de haren is zwart grijs, hoe zit dit nu allemaal? Is mijn paard een uitzondering? Mijn paard is nu op 5 jarige leeftijd bijna wit...