Partij voor de Dieren: regelgeving strenger voor sportdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alatariel

Re: Partij voor de Dieren: regelgeving strenger voor sportdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:54

Ennuh..........wat hebben ze dan echt gedaan?? Verward
Ik hoor ze alleen maar losse flodders roepen maar echt iets doen.... (by the way bespaar me dat DEZE partij ook echt iets gaat doen, voor je het weet heb je een bekeuring in je brievenbus vanwege die vissenkom die je al 3 jaar hebt staan Haha! sorry visjes ik spoel jullie ff nu gauw door de pot heen hoor want ik mag jullie niet meer hebben ok ok beetje flauw)
Als de Pvd D alleen maar kan roepen dat een sportpaard niet ouder wordt dan 6 tot 8 jaar, sportduiven bij de vogelopvang terecht komen dan kan ik ze niet meer serieus nemen.
Begrijp me goed ik ben voor (zeer zelfs ) het opkomen van dierenbelang maar wel op de juiste manier en niet door het roepen van allerlei onzinnige zaken en er dan vervolgens ook nog eens een keer helemaal niets concreets mee doen. Veel geblaat en weinig wol noemen ze zoiets(of is het scheren van die wol Clown ook al dieronvriendelijk)

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:55

Ik sta ook zeker achter dierrechten en ben daar maak ik me ook hard voor. Maar ik sta ook niet achter de pvdd

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:03

Je hoeft ook niet perse achter de partij te staan! Maar er hoeft maar een bericht langs te komen en het wordt allemaal de grond weer ingetrapt door mensen die zich er totaal niet in verdiept hebben en anderen maar wat na praten. En iedereen weet toch dat iets willen bereiken binnen een partij niet zomaar te behalen is.
Elke partij heeft mooie ideeen over wat er allemaal beter kan en veranderd moet worden...maar voor het zover is ben je heel wat tijd verder! En voor een kleine partij geldt dit des te meer.

En bio-industrie, onverdoofd castreren, onverdoofd ritueel slachten etc...is dus antropomorfisme en dus niet nodig om daar verandering in aan te brengen??!! Nee vind ik zelf een beetje onzin, paarden met een deken in de wei zetten omdat je het zelf koud hebt dat is antropomorfisme!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:06

Je hebt gelijk als je zegt dat elke partij mooie ideeen heeft en het veel tijd kost. Maar mijn persoonlijke mening is dat ze het vaak laten afweten als het er echt op aan komt. En de voorbeelden die je noemt die ze bereikt hebben zijn goed en mooi maar niet alleen door de pvdd anders waren die maatregelen naar mijn mening er nog lang niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:14

nowornever schreef:
Je hebt gelijk als je zegt dat elke partij mooie ideeen heeft en het veel tijd kost. Maar mijn persoonlijke mening is dat ze het vaak laten afweten als het er echt op aan komt. En de voorbeelden die je noemt die ze bereikt hebben zijn goed en mooi maar niet alleen door de pvdd anders waren die maatregelen naar mijn mening er nog lang niet.

idd - Maar zelfs de mooie ideeen mis ik. Ik hoor meestal alleen problemen die ze roepen.
Daar en daar moet wat aan gebeuren ... ipv bijv we zouden graag een verbod op de verkoop van ronde kleine vissenkommen zien en meer info voor de kopers van vissen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:21

Alatariel schreef:
Ik hoor ze alleen maar losse flodders roepen maar echt iets doen.... (by the way bespaar me dat DEZE partij ook echt iets gaat doen, voor je het weet heb je een bekeuring in je brievenbus vanwege die vissenkom die je al 3 jaar hebt staan Haha! sorry visjes ik spoel jullie ff nu gauw door de pot heen hoor want ik mag jullie niet meer hebben ok ok beetje flauw)
Als de Pvd D alleen maar kan roepen dat een sportpaard niet ouder wordt dan 6 tot 8 jaar, sportduiven bij de vogelopvang terecht komen dan kan ik ze niet meer serieus nemen.
Begrijp me goed ik ben voor (zeer zelfs ) het opkomen van dierenbelang maar wel op de juiste manier en niet door het roepen van allerlei onzinnige zaken en er dan vervolgens ook nog eens een keer helemaal niets concreets mee doen. Veel geblaat en weinig wol noemen ze zoiets(of is het scheren van die wol Clown ook al dieronvriendelijk)

Nou als ze echt menen dat sportpaarden niet ouder worden dan een gemiddelde 8 jaar ofzo dan heb ze wel een heeel groot bord voor dr kop. Er is volgens mij geen enkel paard die op zijn 8e al een OS heeft gelopen. Althans heel weinig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:23

De PvdD mag van mij wel iets concreter aan de slag gaan.
Maar even buiten wat ik van de PvdD vind, vind ik wel degelijk dat er eens goed gekeken mag worden naar de paardensport (en andere praktijken met andere dieren). Ja

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:26

silfie35 schreef:
Alatariel schreef:

Nou als ze echt menen dat sportpaarden niet ouder worden dan een gemiddelde 8 jaar ofzo dan heb ze wel een heeel groot bord voor dr kop. Er is volgens mij geen enkel paard die op zijn 8e al een OS heeft gelopen. Althans heel weinig.

Maar daar valt ook de drafsport enzo onder he. Daar worden paarden al heel jong ingezet in de sport.
Daarbij geloof ik dat voordat de PvdD opgericht was al onderzocht was dat de gemiddelde leeftijd van paarden 8 jaar is Nagelbijten / Gniffelen

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:26

Ze mogen pas vanaf hun negende meedoen aan de OS (bij het springen. Dressuur geen idee) En die sportpaarden waar ze het over hebben moeten behoorlijke prestaties leveren maar worden ook zo vreselijk goed in de gaten gehouden en die krijgen echt een goeie verzorging. Dat is bij niet sportpaarden is dat toch wel is anders.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:28

Nadya schreef:
Maar even buiten wat ik van de PvdD vind, vind ik wel degelijk dat er eens goed gekeken mag worden naar de paardensport (en andere praktijken met andere dieren). Ja

Ben ik het helemaal mee eens. Al zie ik liever dat er eerst eens goed naar de huisdiersector gekeken wordt. Want veel dierenleed gebeurd toch bij mensen thuis door onwetendheid. Daar mag wat mij betreft wel verandering in komen.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:30

Silfie35 de gemiddelde leeftijd van een sportpaard is ook rond de 8 jaar Knipoog Er zijn dieren die ouder worden, maar ook een hoop dieren die eerder afvallen. Snap alleen niet echt het probleem daarvan. Paard is nog steeds een consumptie dier, dus als er een deel op 3 jarige leeftijd naar de slager verdwijnt ivm OCD of iets dergelijks. Heeft hij in ieder geval een stuk betere jeugd gehad dan menig varken.

Leuk hoor die PvdD maar ze moeten toch eens wat beter nadenken vorodat ze dingen roepen en inderdaad oplossingen voordragen. Vervelende is dat er vooral veel dierenliefhebbers stemmen op de PvdD terwijl ze geen idee hebben dat deze diereigenaren zelf dingen doen of als hobby hebben waar de PvdD tegen is.
Zelfde geldt beetje voor de dierenbescherming, die zijn ook tegen de paarden en hondensport. Trainen van dieren mag best, maar niet voor een wedstrijd of winstbejag. Echter heeft de dierenbescherming totaal geen problemen ermee om collecte gelden van paarden- en hondensporters aan te nemen. Misschien toch wel een beetje hypocriet Verward Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:32

Thats_Me schreef:
Nadya schreef:

Ben ik het helemaal mee eens. Al zie ik liever dat er eerst eens goed naar de huisdiersector gekeken wordt. Want veel dierenleed gebeurd toch bij mensen thuis door onwetendheid. Daar mag wat mij betreft wel verandering in komen.

Ook daar mag van mij heel streng naar gekeken worden, maar ik vrees dat de mogelijkheden hiervoor moeilijk zijn. Maar ben helemaal met je eens dat er iets MOET veranderen. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:33

nowornever schreef:
Ze mogen pas vanaf hun negende meedoen aan de OS (bij het springen. Dressuur geen idee) En die sportpaarden waar ze het over hebben moeten behoorlijke prestaties leveren maar worden ook zo vreselijk goed in de gaten gehouden en die krijgen echt een goeie verzorging. Dat is bij niet sportpaarden is dat toch wel is anders.

Goede verzorging zal best, maar ik ken teveel sportpaarden die te lang opgesloten staan. Daar mag van mij wel eens naar gekeken worden. Daarnaast heb ik zo mijn kritiek op bepaalde trainingsmethodes. Mag ook naar gekeken worden. Ja

En dat geldt net zo goed voor niet sportpaarden, natuurlijk. Knipoog

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:37

Judje schreef:
De hengelsport: Ja, de vissen worden met haak gevangen, maar de vissen worden ook gevoerd en zelfs verzorgd.

Ooooh nee dan is het goed. Ik ga overigens staks even mijn oma pesten door een paar haken in haar advocaatje te stoppen. En als de haken in haar mond vast zitten dan trek ik ze er gewoon weer uit.
Zielig he? MAAR, ik verzorg haar ook en ik kook ook voor haar, dusss.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:39

Nadya schreef:
nowornever schreef:

Goede verzorging zal best, maar ik ken teveel sportpaarden die te lang opgesloten staan. Daar mag van mij wel eens naar gekeken worden. Daarnaast heb ik zo mijn kritiek op bepaalde trainingsmethodes. Mag ook naar gekeken worden. Ja

En dat geldt net zo goed voor niet sportpaarden, natuurlijk. Knipoog

Ja maar zie daar maar eens zwart op wit een wet voor te schrijven waar de meerderheid het mee eens is Haha! En er is een hoop leuk. Maar ik zeg nog steeds dat ik er helemaal voor ben om paarden bijvoorbeeld op het land te houden, maar er is gewoon niet genoeg weiland in Nederland voor die paar ton aan paarden die we inmiddels hebben Clown

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:41

Vanessa schreef:
Judje schreef:
De hengelsport: Ja, de vissen worden met haak gevangen, maar de vissen worden ook gevoerd en zelfs verzorgd.

Ooooh nee dan is het goed. Ik ga overigens staks even mijn oma pesten door een paar haken in haar advocaatje te stoppen. En als de haken in haar mond vast zitten dan trek ik ze er gewoon weer uit.

Misschien wel een beetje heel erg kort door de bocht. Maar sportvissers hebben wel degelijk nut hier en daar en leveren ook een bijdrage aan de visstand. Net als jagers dat voor de wildstand doen. Het is gewoon niet allemaal zwart/wit

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:42

Judje schreef:
De bezorgdheid is goed, maar het is jammer dat we naast een stukje mediatekst verder nooit meer iets horen over deze grote problemen.

De hengelsport: Ja, de vissen worden met haak gevangen, maar de vissen worden ook gevoerd en zelfs verzorgd. In viswinkels zijn complete EHBO kisten te koop voor bijv. karpers (mijn vriend is fanatiek karpervisser). Sinds deze kisten bekendheid hebben worden ze steeds meer verkocht en gebruikt! Ook zorgen júist de hengelsportverenigingen voor de uitzet van nieuwe vissen en zijn ook de vissers zelf bezig met het verplaatsen van vissen naar diverse wateren om ze beter verdeeld te krijgen. (het vissenbestand is o.a. belangrijk om extreme algengroei e.d. tegen te gaan, dus voor het behoud van 'schoon' oppervlaktewater) Gaat de PvdD dat straks ook allemaal zelf doen?

Over de postduiven kan ik niet oordelen, daar weet ik te weinig van. Ik snap de commotie, maar het zou pas écht wat zijn als er ook nog eens wat met de woorden gebeurd...

Vaak worden secundaire slachtoffers van de hengelsport vergeten: de watervogels met kluwen vissnoer en haakjes in de ingewanden. Nadat ik röntgenfoto's heb bekeken van watervogels en reigers heb ik onmiddellijk de visabonnementen die mijn gezin had, beëindigd. Ik had genoeg gezien. Iedere visser maakt weleens mee dat er stukken lijn en haken wegraken, als de lijn breekt, om de minder zorgvuldige types maar niet te noemen. Dat belandt allemaal in de natuur, ook haakjes die je in vis die je weer uitzet laat zitten ("haakje lost vanzelf wel op" Niet dus.) Mijn moeder viel het al op dat er na viswedstrijden (we woonden aan het water) daags erna opvallend veel dode en stervende vissen dreven.
Bovendien zijn veel watervogels en zeker reigers, in staat gericht in de ogen van vogelhulpverleners te pikken, en flinke (onherstelbare) schade aan te richten, dus maken sportvissers uiteindelijk veel meer slachtoffers dan ze denken.
Dus ja, ik kan me het anti-viswedstrijd standpunt wel voorstellen van de Partij voor de Dieren. Overigens: iedereen die weleens aquariumvissen heeft gehad die zich schuurden aan waterplanten en stenen vanwege jeuk door parasieten en ziekte kan wel nagaan dat vissen dus ook pijn kunnen voelen.

Verder kan een kritische blik van buitenstaanders bij de paardensport best weleens verfrissend werken. De paardensporter moet er rekening mee houden dat leken misschien snel iets "zielig" vinden, maar niet altijd onterecht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:43

frunnik schreef:
Ja maar zie daar maar eens zwart op wit een wet voor te schrijven waar de meerderheid het mee eens is Haha! En er is een hoop leuk. Maar ik zeg nog steeds dat ik er helemaal voor ben om paarden bijvoorbeeld op het land te houden, maar er is gewoon niet genoeg weiland in Nederland voor die paar ton aan paarden die we inmiddels hebben Clown

Weiland zat hier in de buurt, maar men wil er meestal geen paarden op hebben staan. Dat is een ander excuus, dan dat er niet genoeg land zou zijn. Zelfs nu in de zomer, zie ik in deze omgeving genoeg leeg weiland voor al die paarden die nog op stal staan in de zomer....... Knipoog

Daarnaast zijn er andere alternatieven als bv paddocks e.d.
Maar ja, daar willen de stallingen nooit ruimte voor maken, helaas.... Ken genoeg van die stallingen in deze omgeving, maar wel ruimte maken voor nog meer binnenbakken, parkeerplaatsen, springtuinen, kantines, noem maar op..... Clown

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:44

Frunnik wat bedoel je met de gemiddelde leeftijd is 8 jaar? Zo oud worden ze ofwat?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:46

Vanessa schreef:
Judje schreef:

Leuk he dieren vermenselijken. Wie zegt dat vissen pijn voelen? dat is namelijk nog twijfelachtig de ene onderzoeker roept van wel de andere van niet. Dit komt omdat de hersenen van vissen heel anders zijn en met pijnreflexen etc. etc. Dus dan kan het voor vissen wel zo zijn dat een haakje door de lip niet meer is dan een simpele prikje oid. Dus in dat geval hebben vissen dus geen/nihil pijn maar worden daarna wel verzorgd en gevoerd waarna ze weer worden vrijgelaten.
Dus voordat er uberhaupt wat over gezegt kan worden moet gewoon voor eens en altijd duidelijk worden of vissen wel/geen pijn voelen. Maar tja ik zie dat eigenlijk niet snel gebeuren omdat we daar gewoon nog te weinig van weten.

Dus die vergelijking kan je niet trekken tussen mens en dier. Dat kan gewoon niet want dieren reageren overal anders op dan mensen, maar tja dat is ook wat de PvdD doet die kijkt vanuit hun zelf en niet vanuit het dier.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:47

Nadya schreef:
frunnik schreef:

Weiland zat hier in de buurt, maar men wil er meestal geen paarden op hebben staan. Dat is een ander excuus, dan dat er niet genoeg land zou zijn. Zelfs nu in de zomer, zie ik in deze omgeving genoeg leeg weiland voor al die paarden die nog op stal staan in de zomer....... Knipoog
Daarnaast zijn er andere alternatieven als bv paddocks e.d.
Maar ja, daar willen de stallingen nooit ruimte voor maken, helaas.... Ken genoeg van die stallingen in deze omgeving, maar wel ruimte maken voor nog meer binnenbakken, parkeerplaatsen, springtuinen, kantines, noem maar op..... Clown

Wat dacht je in strijdt met het bestemmingsplan.. dat komt ook nog wel voor. Dan mogen er gewoon geen paarden staan.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:50

De sportpaarden waar ik mee heb gewerkt gingen wel lekker op de wei. En Maar daar in tegen had ik een paard die echt niet op de wei wilde. Dat beestje werd helemaal gestoord.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:50

Partij voor de dieren komt niet alleen op voor kleine visjes in de sloot. Denk maar eens aan de dolfijnen en dan met name de discussie een tijd geleden rondom het 'zwemmen met dolfijnen' oa als therapie voor mensen met autisme of een geestelijke beperking. Het zou tot geen enkel nut dienen (niet bewezen dat deze therapie werkt) aldus Marianne Thieme en dus verboden moeten worden.
Moest toen gelijk aan ons huifbedrijden denken. Is ook niet bewezen dat deze therapie daadwerkelijk echt helpt. Paarden staan in een kooiconstructie en lopen de hele tijd hetzelfde saaie rondje. Mag dat dan straks ook niet meer omdat het niet bewezen is dat het werkt?
Je ziet dat het werkt, dat is wat anders, maar bewijs het maar eens dat een kind plezier heeft als ze het zelf niet kunnen zeggen.
Oh nee, volgens de PvdD moet je bewijzen dat het dier plezier heeft Haha!

Ze zullen ongetwijfeld ook goede dingen doen hoor, maar over het algemeen roepen ze maar wat zonder zich in de materie te verdiepen en vooral ook zonder met oplossingen te komen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:51

frunnik schreef:
Silfie35 de gemiddelde leeftijd van een sportpaard is ook rond de 8 jaar Knipoog Er zijn dieren die ouder worden, maar ook een hoop dieren die eerder afvallen. Snap alleen niet echt het probleem daarvan. Paard is nog steeds een consumptie dier, dus als er een deel op 3 jarige leeftijd naar de slager verdwijnt ivm OCD of iets dergelijks. Heeft hij in ieder geval een stuk betere jeugd gehad dan menig varken.

Leuk hoor die PvdD maar ze moeten toch eens wat beter nadenken vorodat ze dingen roepen en inderdaad oplossingen voordragen. Vervelende is dat er vooral veel dierenliefhebbers stemmen op de PvdD terwijl ze geen idee hebben dat deze diereigenaren zelf dingen doen of als hobby hebben waar de PvdD tegen is.
Zelfde geldt beetje voor de dierenbescherming, die zijn ook tegen de paarden en hondensport. Trainen van dieren mag best, maar niet voor een wedstrijd of winstbejag. Echter heeft de dierenbescherming totaal geen problemen ermee om collecte gelden van paarden- en hondensporters aan te nemen. Misschien toch wel een beetje hypocriet Verward Verward

Maar dan bedoel je wel de renpaarden.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:51

nowornever schreef:
Frunnik wat bedoel je met de gemiddelde leeftijd is 8 jaar? Zo oud worden ze ofwat?

Dat als je de leeftijd waarop paarden sterven bij elkaar opteld en deelt door het totaal aantal paarden dat je dan op 8 jaar komt. Dus gemiddeld wordt een paard 8 jaar oud. Snap je??? Dus er zijn wel dieren die 30 worden, maar ook een aantal die met 3 jaar afvallen.