Judje schreef:De bezorgdheid is goed, maar het is jammer dat we naast een stukje mediatekst verder nooit meer iets horen over deze grote problemen.
De hengelsport: Ja, de vissen worden met haak gevangen, maar de vissen worden ook gevoerd en zelfs verzorgd. In viswinkels zijn complete EHBO kisten te koop voor bijv. karpers (mijn vriend is fanatiek karpervisser). Sinds deze kisten bekendheid hebben worden ze steeds meer verkocht en gebruikt! Ook zorgen júist de hengelsportverenigingen voor de uitzet van nieuwe vissen en zijn ook de vissers zelf bezig met het verplaatsen van vissen naar diverse wateren om ze beter verdeeld te krijgen. (het vissenbestand is o.a. belangrijk om extreme algengroei e.d. tegen te gaan, dus voor het behoud van 'schoon' oppervlaktewater) Gaat de PvdD dat straks ook allemaal zelf doen?
Over de postduiven kan ik niet oordelen, daar weet ik te weinig van. Ik snap de commotie, maar het zou pas écht wat zijn als er ook nog eens wat met de woorden gebeurd...
Vaak worden secundaire slachtoffers van de hengelsport vergeten: de watervogels met kluwen vissnoer en haakjes in de ingewanden. Nadat ik röntgenfoto's heb bekeken van watervogels en reigers heb ik onmiddellijk de visabonnementen die mijn gezin had, beëindigd. Ik had genoeg gezien. Iedere visser maakt weleens mee dat er stukken lijn en haken wegraken, als de lijn breekt, om de minder zorgvuldige types maar niet te noemen. Dat belandt allemaal in de natuur, ook haakjes die je in vis die je weer uitzet laat zitten ("haakje lost vanzelf wel op" Niet dus.) Mijn moeder viel het al op dat er na viswedstrijden (we woonden aan het water) daags erna opvallend veel dode en stervende vissen dreven.
Bovendien zijn veel watervogels en zeker reigers, in staat gericht in de ogen van vogelhulpverleners te pikken, en flinke (onherstelbare) schade aan te richten, dus maken sportvissers uiteindelijk veel meer slachtoffers dan ze denken.
Dus ja, ik kan me het anti-viswedstrijd standpunt wel voorstellen van de Partij voor de Dieren. Overigens: iedereen die weleens aquariumvissen heeft gehad die zich schuurden aan waterplanten en stenen vanwege jeuk door parasieten en ziekte kan wel nagaan dat vissen dus ook pijn kunnen voelen.
Verder kan een kritische blik van buitenstaanders bij de paardensport best weleens verfrissend werken. De paardensporter moet er rekening mee houden dat leken misschien snel iets "zielig" vinden, maar niet altijd onterecht.