Paarden kunnen door het geluid van propellers op hol slaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Paarden kunnen door het geluid van propellers op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:01

KiWiKo schreef:
ik heb vroeger naast een pretpark gestaan (drievliet) en echt op steenworp afstand van een achtbaan.......... paarden zijn er zo aan gewend, geen probleem

Tja, ik zie het probleem ook niet.

Ruíters die te bang, te onzeker, te onkundig zijn behoren simpelweg nog even grondwerk te doen. Prima illustratie dat en waarom gelijk in het zadel iets wankels bouwt zonder fundering.

hc

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:12

@hc:
Ik heb er op zich niet zoveel problemen mee alleen baal ik ervan. Ik betaal een hoop geld en kan dan zo misschien in de herrie zitten. Ik zal dan dus helaas verhuizen. Ik kom voor mijn lol en geen zin omin de herrie te zitten voor 300 euro per maand.

Niet alleen is het voor het paard en zijn concentratie vervelend maar ook voor mij. Denk dat alle panden gaan rammelen als ze starten het zit er echt naast.

Paarden schrikken nu eenmaal eerder als ze het niet zien en wel horen. Plus dat naast geluid het ook nog eens een drukkend gevoel geeft. Dat vind niet ieder paard fijn.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:13

Paarden kunnen prima aan extreme dingen wennen, al zal het wel van het karakter van het paard afhangen.

Mijn merrie kan op de weg een hele stoet motoren tegenkomen (of van achteren langs zich krijgen) en daar doet ze niks op uit!

Helicopters die (laag) overvliegen maken ook niet uit. Maar er direct naast opstijgen weet ik niet ...
Wel wennen paarden ook heel goed aan langsrazende treinen, dus ....

Fijn zal het niet zijn, maar veel paarden kunnen wel aan iets wennen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:17

Maar ja zijn jullie bereid daarvoor 300 euro per maand te betalen?.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:21

Het is nu niet zo dat de hele dag er helicopters opstijgen. Voor de rest zijn de faciliteiten daar mooi en 300 euro geen gekke prijs ervoor. Dus nee ik zou er niet zo'n probleem van maken.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:34

Nee maar je zal zien dat het net gebeurt als ik aan het rijden ben. Urban is erg sensibel en heb geen zin in ongelukken gaat 30x goed en 31x val ik en breek ik wat of erger. Ik kan geen risico nemen.

Ik vind het ronduit belachelijk als dit door zal gaan komt precies tussen sportvelden, woonwijk en de stal.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:13

nou idd
het is nou net of die heli straks de hele dag door aan komt vliegen,
Weet niet hoe vaak hij bij die andere panden land en stijgt?

volgens mij gaat het allemaal wel weer meevallen

gr

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:14

Prisca schreef:
Nee maar je zal zien dat het net gebeurt als ik aan het rijden ben. Urban is erg sensibel en heb geen zin in ongelukken gaat 30x goed en 31x val ik en breek ik wat of erger. Ik kan geen risico nemen.

Ik vind het ronduit belachelijk als dit door zal gaan komt precies tussen sportvelden, woonwijk en de stal.

ja maar jeetje stal dat er een eend laag over vliegt schrikt urben er misschien ook wel van en breek je je nek.
dat risico heb je altijd wel of geen helicopter.

gr

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:27

Ik snap het probleem ook niet goed. Paarden wennen er wel aan.

Prisca: Als ik het goed begrijp gaat het om een privé-heli. Zo vaak zal die daar dan toch niet landen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:31

Mijn vorige stal lag direct aan een spoorlijn, de eerste paar dagen had ik zoiets van goh alweer een trein (kwamen er 4 per uur voorbij). Na een paar dagen merk je ze niet eens meer op.
Nu staan de paarden dus ook naast iemand die een privé heli heeft, net als met de treinen: de eerste paar keren van o daar is die. Nu merk ik m amper meer op, privé heli's stijgen niet elke dag zovaak op, dat is vaak eens per week of soms een paar keer meer op 1 dag. Bij ons is het in elk geval niet dagelijks.
Aan de paarden merk ik niets,geen verminderde concentratie, schrikkerig of wat dan ook.

ps mijn paard ziet ook altijd overal spoken, is niet verkeersmak voor vrachtwagens en tractors maar om de treinen en heli's geeft hij helemaal niets.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:33

Nou met een eend is er geen probleem maar een paar weken geleden met de hond die met een harde bal aan het spelen was en voorbij vloog, vloog ik wel door de bak. Ik denk dat de ruimte tussen de bak en hek ongeveer 6 meter is. Dus niet echt veel. Proefdraaien zal toch ook met enige regelmaat gebeuren.

Mijn vorige paard (Leys) kon dus echt niet tegen heli's de propellors geven toch een bepaalde druk. Hij raakte ervan toch echt in paniek (steigeren, rennen enz..). Deze vlogen met regelmaat over bij mijn oude stal.

Ga vanavond weer eens vissen.

http://www.ad.nl/utrecht/2452455/Nieman ... wonen.html

Nieuw stuk graag toevoegen. Dit is idd wat ik ook wist. Als het doorgaat zijn de eigenaren flink in de zeik genomen en zullen er diverse rechtzaken gaan volgen. EN TERECHT.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:37

Ik heb mijn paardje staan op gecombineerd manege en pensionstal, vlakbij een militaire vliegbasis. Zowel paarden als mensen horen de straaljagers niet eens meer.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:30

Klopt dat paarden en andere dieren langs een vliegbasis of zo er inderdaad aan wennen. Maar als deze heli's landen op plaatsen waar de dieren er niet aan gewend zijn, dan krijg je rare toestanden.

Jaren geleden liepen op een warme nacht al onze koeien buiten. Vlak bij de plaats waar ze lagen, verongelukte een auto. Die week die daarop volgde zetten 12 koeien hun kalf af. Dus doodgeboren kalfjes.

Zoiets kan gebeuren. Dat er dieren veulens en kalveren verwerpen als er een trauma heli land okee .... maar om een monteur bij een kapotte vrachtwagen te brengen.... nee moet er niet aan denken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:39

Buiten het feit dat de paarden er aan zou kunnen gaan wennen vind ik het gewoon belachelijk dat ze deze 2 dingen naast elkaar wilden realiseren, dat verzin je toch niet als je een bestemmingsplan ontwerpt??
En nee, ik zou daar dan niet graag staan met mijn 3 jarige die zadelmak gemaakt moet worden. Risico's heb je al genoeg met paardrijden, die zoek je niet op.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:44

Wat ben ik dan blij dat ik gewoon op het "platteland" woon. Heerlijk rustig rijden en lekker genieten.... Ben benieuwd h oe het gaat aflopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:20

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:
ik heb vroeger naast een pretpark gestaan (drievliet) en echt op steenworp afstand van een achtbaan.......... paarden zijn er zo aan gewend, geen probleem

Ruíters die te bang, te onzeker, te onkundig zijn behoren simpelweg nog even grondwerk te doen. Prima illustratie dat en waarom gelijk in het zadel iets wankels bouwt zonder fundering.

hc

ik meen vooral te lezen dat een heel aantal mensen vooral een probleem hebben met het geluidsoverlast dat ook voor de mensen zal komen. Ik zou ook niet willen betalen om mijn dag langs een heli platform te besteden. Ik heb wedstrijd gereden waarbij de losrijpiste letterlijk langs zo'n formule 1 baan lag. Vreselijk lawaai komt er van die banen als ze daar aan het trainen zijn. Inderdaad, paardenbeest reageerde er niet op, maar ik was na alles bij elkaar een half uurtje losrijden wel knetter gek hoor Scheve mond Voor geen geld van de wereld dat ik daar dagelijks zou willen rijden.

En dan is de logische reactie "dan ga je toch weg" maar dan zouden deze mensen weg moeten, een nieuwe goede stal gaan zoeken (wat al niet makkelijk is) en hun paard in een nieuwe omgeving zetten en zichzelf ook, terwijl ze op deze stal perfect gelukkig waren tot een of andere rijke zakenman die geen blijf weet met zijn geld besluit een heli te kopen. Dat hij zich dan een stuk of tien ferrari's koopt.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:56

Wat een onzin!

Wij wonen naast Vliegbasis Volkel, er vliegen hier dagelijks f16's over en ook de trauma en politie helicopter staan hier achter ons perceel gestald en komen dagelijks over. We hebben sinds vorige week een jonge merrie en ze kijkt na drie dagen al niet meer op of om als er iets overvliegt Knipoog

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:26

Prisca schreef:
Maar ja zijn jullie bereid daarvoor 300 euro per maand te betalen?.

voor een enkele keer dat er eentje opstijgt ja.
gaat mij verder om de accomedatie, en hoe ik het er verder naar mijn zin heb.

maar ja het is ieder zijn eigen idee,
vind je het niets ga je wat anders zoeken, een ander kan daar niet over beslissen.

gr

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:29

pharagirlke schreef:

hc

ik
Citaat:
meen vooral te lezen dat een heel aantal mensen vooral een probleem hebben met het geluidsoverlast dat ook voor de mensen zal komen. Ik zou ook niet willen betalen om mijn dag langs een heli platform te besteden. Ik heb wedstrijd gereden waarbij de losrijpiste letterlijk langs zo'n formule 1 baan lag. Vreselijk lawaai komt er van die banen als ze daar aan het trainen zijn. Inderdaad, paardenbeest reageerde er niet op, maar ik was na alles bij elkaar een half uurtje losrijden wel knetter gek hoor Scheve mond Voor geen geld van de wereld dat ik daar dagelijks zou willen rijden.

En dan is de logische reactie "dan ga je toch weg" maar dan zouden deze mensen weg moeten, een nieuwe goede stal gaan zoeken (wat al niet makkelijk is) en hun paard in een nieuwe omgeving zetten en zichzelf ook, terwijl ze op deze stal perfect gelukkig waren tot een of andere rijke zakenman die geen blijf weet met zijn geld besluit een heli te kopen. Dat hij zich dan een stuk of tien ferrari's koopt.

kan ik me voorstellen naast een formule 1 baan. maar heli platform neem aan dat het niet op en neerkomen is daar met de heli.
is veel als het misschien 1 keer per dag aankomt en vertrekt. en dan moet je er maar net zijn.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:14

Bij ons landen de parachutisten en als het waait kan de parachut heel erg klapperen. Paarden kijken niet meer op of om. en als er 1 in het weiland land dan gaan ze er met zijn allen naar toe.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:15

Went wel, bij ons vliegen die dingen vaak zat bij oefeningen (legerbasis oid naast het ruiterbos). Paard schrok 2 keer, kijkt nu ook niet meer om, zelfs niet als ze net boven de bomen vliegen.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:38

slimmerik schreef:
Ik vind het te gek voor woorden dat reperateurs van vrachtwagens in heli's rondjagen. Los van het feit dat dieren er niet van gecharmeerd zijn. Wat een Amerikaanse toestanden zeg. Hoeveel bedrijven volgen er nog?

Ja en wat een snelle oordelen... Monteurs vliegen helemaal niet in die helikopters, dat is de baas zelf. En dat onderdelen via de luchtpost gaan is ook iets wat verzonnen is. Informeer je eerst voor je oordeelt...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:02

Dat van de onderdelen stond hier in de krant. Dat noem ik redelijk geinformeerd. Dat is het verweer van de eigenaar van EBAG. Als hij zou zeggen dat het voor plezierritjes is, krijgt hij sowieso geen vergunning.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:38

Zo heel af en toe zou er dan misschien eens een onderdeel mee gaan met de baas. Maar waar het vandaan komt dat monteurs dan 'rondjagen' in die helikopter? Dat is écht van de gekken...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:07

Siets schreef:
slimmerik schreef:
Ik vind het te gek voor woorden dat reperateurs van vrachtwagens in heli's rondjagen. Los van het feit dat dieren er niet van gecharmeerd zijn. Wat een Amerikaanse toestanden zeg. Hoeveel bedrijven volgen er nog?

Ja en wat een snelle oordelen... Monteurs vliegen helemaal niet in die helikopters, dat is de baas zelf. En dat onderdelen via de luchtpost gaan is ook iets wat verzonnen is. Informeer je eerst voor je oordeelt...

Hoe kom je erbij dat het niet zo is?. Dit is wel het verhaal namelijk hij kreeg toestemming voor 2 vluchten per dag. Hij zou de onderdelen gaan laten toevliegen dit omdat er altijd files staan op de A2 en dit zou mileu vriendelijker zijn.

Probleem zit hem het feit als hij toestemming krijgt er nog een paar bedrijven die daar zitten (met veel centen) dit ook gaan doen en dan houdt het niet meer op. Dit is ook de reden van de eigenaren om te gaan vechten er tegen.