Brandweer Eemnes wil minder uitrukken voor paarden in sloot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Brandweer Eemnes wil minder uitrukken voor paarden in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:26

Cayenne schreef:
en kosten de tientallen meldingen de brandweerlieden veel tijd.

Ja, aangezien ze vast en zeker de heeeele dag van brand naar brand crossen *LOL* Kom op zeg, wat een onzin. Alsof die brandweerlieden het de hele dag o zo druk hebben. Die dieren verdienen ook wel wat hulp als ze in een benarde positie zitten hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:28

de hele dag met hun pik zitten spelen?
Hoeveel beroepsbrandweer bestaat er in NL?

edit: even opgezocht
Ruim 80 procent van de 27.100 brandweerlieden in Nederland is vrijwilliger en doet het brandweerwerk als bijtaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:31

hilden1971 schreef:
nee de hele dag in de kazerne met je pik zitten spelen en wel je centen ontvangen dat kost geen geld zeker, wat een flauwekul zeg Nederland ten top.

Ik vind dit wel erg respectloos. Deze mensen zetten anders wel hun eigen leven op het spel om die van een ander te redden. Het moet vreselijk zijn voor de familie van een brandweerman om niet zeker te weten of hij/zij wel terugkomt na een werkdag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:32

Mijn paard staat ook gewoon in gebied met veel water (ook dieper water) en dat is niet omheind. Heb nog geen brandweer hoeven bellen, hoor. Haha!

En heb je wel paarden (of andere dieren) die snel te water raken en er niet uit kunnen komen, dan is een omheining wel handig. Ik vind vooral schapen soms erg triest, die met zo'n dikke vacht in het water raken en verdrinken. Heb je dieren, hobbymatig of beroepsmatig, dan dien je voor ze te zorgen. Dus ook voor de juiste omstandigheden om ze te houden!!!! Ja

Hilden1971, denk jij echt dat de brandweer in NL in de kazerne zit te wachten???? De meesten zijn vrijwilligers, hoor. Die Amerikaanse beelden die jij er vermoedelijk bij hebt door wat films van vroeger, zijn niet echt van toepassing op de Nederlandse situatie. Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:34

Sappos schreef:
De polder hier is enorm...En er zijn zoveel weilanden die niet afgerasterd zijn enkel door de sloot. Nu gaat het even puur om Eemnes maar het zal in andere gebieden met paarden ook wel een punt zijn.

boel sjieoeker ... zucht

als je ergens MAAKT NIET UIT WAAR een weide hebt omhein je m
als daar heel toevallig reeds een al dan niet een natuurlijke omheining zit
(zoals een sloot Pling ) is dat slechts handig als een extratje

je kan dan alsnog al is het maar een enkel lijntje spannen
sommige sloten is het vragen om problemen
bij andere kunnen ze er weer wel makkelijker uit

wat ook enorm zal schelen is dat dieren eigenaren niet er van uit gaan dat de dieren uit de sloot drinken maar een bv oud bad neer zetten en hier (al dan niet slootwater) in doen
tevens zeker als het een schrale wei is het riet weg maaien

dan hebben ze al minder reden om uberhaubt de sloot in te gaan

verder zou ik het ABSURD vinden als de brandweer of welke instantie dan ook
(en niet alle brandweer is vrijwillig ) niet zou komen als er nood aan de man/dier is
of de rekening gaat presenteren , dit onderdeel "hoort"bij hun (dankbare) taak
als ze dat niet willen zouden ze een ander beroep(of hobby) moeten kiezen

ze kunnen wel advies uitbrengen over hoe proberen het te voorkomen
zoals ze nu ook doen ivm brand of de politie ivm inbraak bv

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:36

Ik ken het probleem, mijn merrie heeft ook in de polder gestaan.
Vaak zijn die weilanden niet omheind omdat het water uit de sloot hun drinkwater is.
Een drinkpomp is voor de meeste dieren niet te begrijpen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:38

hmmm hier snappen ze het allemaal Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:40

kleine moeite dan toch om net als elders in het land
een drinkbak te plaatsen
zoals een oud bad of een cement ton ????

kom op zeg

(sta imo zelf ook langs een sloot maar heb dus ook gewoon
2 cement tonnen staan met water gevuld)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:43

op zich snap ik het wel, het is n.l. wel zo dat:
A het grootste deel uit van de bandweer bestaat uit vrijwilligers
B, er worden steeds meer korpsen opgedoekt waardoor het gebied dat ze hulp moeten verlenen ook steeds groter wordt

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:44

Helaas lag een merrie bij ons ook de eerste dag in de sloot.
Pensionhouder vindt het niet nodig om dat af te zetten. Nou ja het is een feit dat deze wei al jaren gebruikt wordt en het eigenlijk altijd goed gaat.
Staat wel een badkuip in de wei

Voor haar hebben we ook de brandweer gebeld, maar wel een hele grote taart langs gebracht de volgende morgen.
Over een paar weken verhuizen de paarden naar mijn eigen huurwei. Daar zijn alle sloten wel degelijk afgezet met schriklint met stroom erop.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:44

Liezel1 schreef:
Ik kan dit ook heel goed begrijpen.
Mensen hebben het er niet voor over om hun land goed af te rasteren en daardoor moet je brandweer om de haverklap uitrukken om vee uit de sloot te trekken.
De kosten kunnen lang niet altijd verhaald worden, dus gaat het allemaal op kosten van de maatschappij.

Ik herhaal mijn post nog eens.
Het verbijstert mij echt dat mensen altijd zeuren over (gemeentelijke) belastingen en dat ze vinden dat ze kaalgeplukt worden en vervolgens doodleuk zeggen dat helemaal niet erg is dat de brandweer steeds moet uitrukken.
Mensen, schaf afrastering aan! Dan hoeft de brandweer niet meer zo vaak uit te rukken! Waar denken jullie dat dat allemaal van betaald wordt? Juist!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:46

hilden1971 schreef:
nee de hele dag in de kazerne met je pik zitten spelen en wel je centen ontvangen dat kost geen geld zeker, wat een flauwekul zeg Nederland ten top. Wanneer je de keuze maakt om eerst een brand te blussen en daarna het beest pas uit een sloot te halen dat kan ik me indenken maar niets meer doen, nee kan er bij niet in. Straks roepen ze nog bij teveel branden dat het te duur wordt en ze selectief gaan bekijken of het wel nodig is om de brand te blussen. Stelletje achterlijken, geef de eigenaar van het vee dan een dure prent als ze geen goede afrastering hadden, zo kom je ook aan je centen. Bah bah en nog eens bah wat wordt dit toch een walgelijk land.

Pfff verdiep jij je eerst eens even in de organisatie en de taken van de brandweer Slapen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:48

Ik had dat van 'walgelijk land' nog niet eens gelezen. Clown
Mensen die het hier niet naar de zin hebben moeten gewoon lekker verkassen naar het buitenland Doei! .
Dan kom je er wel achter dat het daar ook niet perfect is. Haha!
En houden we de positief ingestelde, gezellige mensen lekker hier. Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:53

Jeutje! die post van Hilden1971 Bloos!

Typisch voorbeeld van iemand die er echt, écht geen kaas van gegeten heeft!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:20

De kuddes in de weides zijn soms zo groot dat je daar echt geen water voor gaat scheppen en stroom is er ook niet Knipoog
Verder is het gebied van de gemeente en mag je er niet zomaar een hek op zetten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:22

dan neem je dus een pomp om de bakken te vullen ...
voor ieder probleem is er een antwoord ..

op een vorige lokatie had ik 9 paarden staan
en dus cementbakken

prikpaaltjes met een stroomdraadje kan overal wel
zeker als je het een beetje netjes houd
zal er niemand over vallen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:22

een weidepomp...dan hoef je niet te scheppen Lachen
Slang donder je gewoon de sloot in, pompen doen ze zelf.

Hek hoeft ook niet, prikpaaltjes kunnen ook.
Zoals heel de rest van Nl ook gewoon hun weide afzet.
En genoeg mensen met vele hectares land Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:23

mijn paard heeft 4 jaar in die polder in Eemnes gestaan, draadje voor de sloot mét stroom erop , weidepompen in het land en nog gleed er wel eens een paard de sloot in omdat dat ene sprietje gras toch het lekkerste is......... en niet eens omdat ze willen drinken uit de sloot.

Ook koeien en schapen liggen daar regelmatig in de sloot ondanks draadjes met stroom.

De boer waar mijn paard stond trok ze altijd zelf weer uit de sloot maar het is ook wel eens voorgekomen dat hij niet thuis was en dat we de brandweer gebeld hebben. Is het dan toevallig in de zomer op zondag, dan moeten ze helemaal uit Baarn komen.
Die polder is echt enorm groot, ben ook wel eens iemand tegengekomen die kwam melden dat er "daar achter" een koe in de sloot lag en dat we uren hebben lopen zoeken, maar niets konden vinden.

De brandweer trekt ze overigens in mijn ogen paardvriendelijker de sloot uit dan de doorsnee boer, dat zou toch wel mijn voorkeur hebben, scheelt een hoop schade aan nek- en rugwerels.

n.b. mijn eigen paard is gelukkig nooit de sloot uitgetrokken door wie dan ook. Hij stond wel eens in de sloot, maar kwam er dan zelf weer uit was er ook niet in gevallen, maar stond gewoon af te koelen, had ie afgekeken van de koeien....

btw: dier-in-sloot (of wegdek schoonspuiten kat-in-boom enz.) is prioriteit 2 bij de brandweer, daadwerkelijk brand of ongeval met beknelling (enz.) is prioriteit 1

Citaat:
stroom is er ook niet
is ook niet nodig: een stroomklok werkt ook prima zolang je er geen lege accu in hebt zitten en een weidepomp begrijpt ieder paard als ie dorst heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:26

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 0%26fs%3D1

hele fijne weidepomp Ja

Ik denk dat de brandweer er geen punt van maakt als er eens een paard uit de sloot gehaald moet worden als er gewoon voorzorgsmaatregelen zijn getroffen door de eigenaar.
Maar ik denk dat ze te vaak meemaken dat er geen omheinig is en dan weer moeten komen.
En ik kan me voorstellen dat ze dan zeggen, het is een keer genoeg geweest.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:31

helaas hebben weinig paardeneigenaren zelf land, het meeste land wordt gehuurd door pensionboeren en voor jou 10 anderen hoor, als jij loopt te zeuren bij zo'n boer, bindt ie zo je peerd aan het hek (helaas ervaring mee)........ik heb gelukkig een poos bij een boer gestaan die bij de weilanden waar hij vanuit huis geen zicht op had wel afzette en zelfs daar heb ik nog wel eens een paard in de sloot aangetroffen, dwars door de stroomdraden heen de sloot in gegleden......

Bij de meeste boeren mag je zelf nog geen weidepaaltje in de grond zetten......

Ik heb de brandweermannen zelf nog nooit horen klagen over veel dieren uit de sloot halen overigens.... en ik ken de meeste toch wel (werken er veel bij de loonwerker als ze geen brandjes blussen of dieren uit de sloot trekken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:33

in eemnes zeggen ze dat dus wel Lachen

ik heb ook wel eens op eigen kosten een draad gezet...soms moet je wat als pensionklant Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:36

ik heb het over de brandweer eemnes.... de korpsleiding vindt het genoeg geweest omdat het te duur is en teveel tijd kost enz. de jongens zelf 9die het werk doen) heb ik er nog niet over gehoord...... ze zijn bij de buren aan het balen persen wikkelen vanmiddag, ik zal het ze eens vragen straks (wil wedden dat ze van niets weten als ze de krant nog niet gezien hebben vandaag)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:38

hilden1971 schreef:
nee de hele dag in de kazerne met je pik zitten spelen en wel je centen ontvangen dat kost geen geld zeker, wat een flauwekul zeg Nederland ten top. Wanneer je de keuze maakt om eerst een brand te blussen en daarna het beest pas uit een sloot te halen dat kan ik me indenken maar niets meer doen, nee kan er bij niet in. Straks roepen ze nog bij teveel branden dat het te duur wordt en ze selectief gaan bekijken of het wel nodig is om de brand te blussen. Stelletje achterlijken, geef de eigenaar van het vee dan een dure prent als ze geen goede afrastering hadden, zo kom je ook aan je centen. Bah bah en nog eens bah wat wordt dit toch een walgelijk land.

Misschien je eigen eerst maar eens verdiepen in het brandweer zijn. Dit is een vrijwillig korps. Als ze uitrukken, gebeurt dat met mensen die hun betaalde werk moeten laten liggen.

Als ze uit moeten rukken door nalatigheid van diereigenaren, dan mogen ze daar best wel geld voor ontvangen. (en een best bedrag naar mijn mening) Moet jij eens zien hoe gauw die afrasteringen in orde zijn Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:39

runningkawa schreef:
Ik snap de brandweer ook wel Ja
Want ik verbaas me ook regelmatig over het aantal berichten over paarden in de sloot.
Zet een lintje, desnoods met prikpaaltjes een halve meter langs de kant met stroom erop.
En zet een weidepomp in de wei, dat ze niet hoeven drinken uit de sloot...en er vallen ineens veel minder dieren in de sloot.

Van mij mogen kosten van brandweer als er geen omheinig is best verhaald worden op de eigenaren...
Kijk door een ongeluk erin, tja dat is gewoon heel wat anders

idd, hier ben ik het mee eens.
Als je het risico wil nemen dat het paard in de sloot kan vallen, moet je ook de kosten dragen...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:40

Morrie schreef:
Bij de meeste boeren mag je zelf nog geen weidepaaltje in de grond zetten......

Daar moet je je paard niet willen hebben staan dan. Mijn paarden moeten achter een deugdelijke, veilige afrastering. Komen ze er uit dan zijn de gevolgen voor mij (zeker financieel)