Belgisch trekpaard krijgt eindelijk beschrijving ideaaltype

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Re: Belgisch trekpaard krijgt eindelijk beschrijving ideaaltype

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:28

Nelleke1 schreef:
mijne heeft wel een staart (niet tot de grond nog) die staart is wel loeizwaar en erg moeilijk schoon houden maar ik bne toch blij dat ze een staart heeft!

over dat minder beharing van de benen: nee hoe meer haar hoe beter !!

Wel vind ik dat er meer gelet moet worden op de 'belgenmok' schijnt er bij het belgisch trekpaard helemaal ingefokt te zijn, de mijne heeft er last van en het is echt een hoop narigheid !

Ik had eigenlijk begrepen dat paarden gewoon heel snel mok enz. krijgen als ze (te) veel beharing op hun benen hebben. Bloos Dus ze kunnen ook behaarde onderbenen hebben zonder al te veel verder problemen te krijgen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:20

Mok komt niet door de beharing, maar door verkeerd voer en verkeerde huisvesting. De sokken beschermen de benen juist tegen nattigheid Lachen

De 'belgenmok' heet officieel CPL, en heeft niets met de sokken te maken, maar met slecht functioneren van de lymfeklieren. Kan ook niet worden genezen.
Ik vind inderdaad ook dat ze daar beter op moeten letten met fokken. Maar het probleem is dat het moeilijk vast te stellen is bij jonge paarden, en als je alle paarden met CPL zou moeten uitsluiten van het stamboek houd je niet genoeg paarden over en kom je uiteindelijk steeds in dezelfde bloedlijnen uit met fokken.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:04

Grobegni schreef:
Fijn dat er nu echt wat op papier komt te staan, hebben de keurmeesters tenminste iets op om terug te vallen!

@ Knipsels: Ballen? Wat hebben die ermee te maken?

Het paard op de foto heeft gewoon normaal behang, echt niet te weinig! Ik moet er niet aan denken dat mijn paard geen sokjes zou hebben, ziet er niet uit die dikke poten met enorme hoeven eronder Haha!
Over het couperen: Er zijn nog steeds traditionele fokkers, die alleen maar in keuringen geinteresseerd zijn. Hun veulens worden gecoupeerd in Frankrijk. Daarnaast zijn er veel meer mensen met een wat modernere inslag, die een leuk paard willen voor recreatie en sport. Daar zie je nog maar weinig gecoupeerde paarden! Zou zelf ook nooit een gecoupeerd paard kopen van na het verbod, dan moet je echt een hele papierwinkel hebben om aan te tonen dat het paard legaal is gecoupeerd.

Dat ze wel gecastreerd MOETEN worden, maar dat de staart er niet af MAG.
Een staart weegt vreselijk zwaar, de veulens hebben er weinig last van als hun staart eraf gaat. Natuurlijk, ze kunnen geen vliegen meer wegjagen, maar dat gaat met een hele zware staart ook moeilijk.
Bij castreren hebben ze vreselijk last, geneest veel minder snel en het paard is er echt bewust van want het gebreurd meestel als ze een jaarling zijn.

Ik vind trouwens niet dat je trekpaarden moet couperen, maar ik vind het onzin dat mensen er zo'n drama van maken Knipoog

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:07

Skygirl schreef:
Hopelijk gaan ze de paarden ook fokken met minder beharing aan de onderbenen. Couperen kan trouwens nog wel als iemand het echt wil. Dan reis je gewoon met je paard naar Frankrijk en laat je het daar doen. Krijg je een Frans stempel in het paspoort en wettelijk is alles voor elkaar.

Je moet er wel een coupeer bewijs bij krijgen Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:18

_Caitje__ schreef:
Dat ze wel gecastreerd MOETEN worden, maar dat de staart er niet af MAG.
Een staart weegt vreselijk zwaar, de veulens hebben er weinig last van als hun staart eraf gaat. Natuurlijk, ze kunnen geen vliegen meer wegjagen, maar dat gaat met een hele zware staart ook moeilijk.
Bij castreren hebben ze vreselijk last, geneest veel minder snel en het paard is er echt bewust van want het gebreurd meestel als ze een jaarling zijn.

Ik vind trouwens niet dat je trekpaarden moet couperen, maar ik vind het onzin dat mensen er zo'n drama van maken Knipoog

Het probleem is niet alleen dat ze geen vliegen kunnen wegjagen, maar ook dat regen en wind en kou bij de gevoelige delen komt, zijn zelfs paarden die daardoor constant blaasontsteking hebben.
Verder is een staart voor paarden ook mentaal heel belangrijk, paarden met een grote staart staan meestal hoger in rang, ze showen ermee bij kuddegenoten.
En trekpaarden kunnen hun staart prima optillen, mijn tinker heeft minstens zo'n zware staart en hij krijgt em ook omhoog. Ze zijn er gewoon vaak te lui voor. Maar een vlecht, of afknippen tot aan de hak doet wonderen Lachen

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:24

Ja, dat kan, maar als onze knol een staart had gehad dan had je die af kunnen scheren, hij heeft een hele dikke (gecoupeerde) staart, als die lang was geweest.
Maar iedereen zijn menig toch? Lachen

Ons paard heeft trouwens (voor zover ik weet) geen blaasontsteking (gehad).

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:59

het zijn en blijven prachtige beesten Lovers
couperen mag hier in België trouwens niet meer

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:17

Ik snap even het castreerverhaal niet, hoe dat er opeens bij komt?
Ik heb er eigenlijk nooit op gelet hoe zwaar zo'n staart was, ga er eigenlijk vanuit dat de dikte/lengte van een staart er toch niet toe zou moeten doen. (zolang hij niet over de grond sleept dan)
Mijn tinkerruin (en net zo bij een Belgen-ruin die ik gereden heb) heeft ook een dikke staart, misschien eerder vies dan bij een ander paard maar verder totaal geen problemen.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:08

Het trekpaard is zeker een ideaal paard!
(vandaar dat ik ze zelf ook heb)
Van mij mag de staart er ook af hoor! Ik heb nu een 2 jarige lopen met staart en die zit elke keer onder de strond met als gevolg veel vliegen! Dan kan je zeggen moet je hem maar uitdunnen maar dat heb ik al gedaan. Ze tild gewoon haar staart niet op! En dat ze hoger in rang staan is ook niet waar wandt mijn oudste merrie is de baas en die heeft geen staart!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:06

Als je er een vlecht in maakt van bovenaf dan wordt zelfs de dikste staart niet snel vies. En als iemand die staart echt zo vreselijk vindt dan knippen ze em maar af tot net onder de staartwortel, of scheren em aan de onderkant kaal.
Hele staart couperen omdat ie anders vies wordt is echt gestoord Nagelbijten / Gniffelen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:32

Geschiedenis
Ontstaan
In 1864 werd de 's Gravenhaagsche Vereeniging tot Bescherming van Dieren opgericht. De eerste doelstellingen waren onder meer het afschaffen van de trekhonden, het verbeteren van de leef- en werkomstandigheden van de paarden, het verbieden van het couperen van oren en staart bij honden en paarden, en betere slachtvoorschriften (o.a. verplichte verdoving). In 1877 besloot een aantal lokale groepen samen te gaan werken en kwam er een landelijke vereniging. De naam werd veranderd in Nederlandsche Vereeniging tot Bescherming van Dieren.

Resultaten
Al gauw kwam een eerste wet tot stand, waarin iets voor dieren werd geregeld: de Wet van 5 juni 1875 tot vaststelling van bepalingen bij het voorkomen van hondsdolheid. In die wet stond onder meer dat het opzettelijk mishandelen van hond of kat strafbaar was.
Vijf jaar later volgde de Wet van 25 mei 1880 tot bescherming van diersoorten nuttig voor landbouw en houtteelt. Daarin kregen enkele zoogdieren en vogelsoorten officiële bescherming. In 1886 kwam er een nieuw artikel (254) in het Wetboek van Strafrecht, waarmee dierenmishandeling een misdrijf werd. Zo kregen alle dieren een vorm van wettelijke bescherming. Op deze manier had de Dierenbescherming snel resultaten kunnen boeken.
Van veel latere datum zijn de eerste Wet op de dierenbescherming (1961), de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (1992) en de Flora- en faunawet (1998). De Dierenbescherming heeft grote invloed gehad aan de totstandkoming van deze drie belangrijke wetten.

Van veldwachter tot inspecteur
Wetten moeten worden nageleefd. Of dat gebeurt, moet worden gecontroleerd. De politie heeft haar prioriteiten niet gelegd bij handhaving van ‘dierenwetgeving'; vroeger niet en nu ook niet. Daarom stelde de Dierenbescherming in 1920 haar eigen inspectiedienst in. In de begintijd werkte de Dierenbescherming met veldwachters. Die mochten de burger bekeuren die de (schaarse) dierenwetgeving overtrad, of spraken hem bestraffend toe.
Veldwachters bestaan nu niet meer. In 1975 werd de Stichting Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) opgericht. Momenteel werkt de dienst met twaalf beroepsinspecteurs. Zij beschikken alle over opsporingsbevoegdheid en worden ondersteund door circa 200 vrijwillige inspecteurs door het hele land.
De LID ziet toe op naleving van de wet, behandelt klachten, signaleert misstanden en voert themacontroles uit.
Ze werkt nauw samen met de politie en de Algemene Inspectiedienst van het Ministerie van Landbouw.

Groei
In 1875 telde de Vereniging zo'n 2000 leden; rond 1900 was het aantal verdubbeld. Rond 1920 was de Vereniging zo gegroeid, dat er vast personeel aangesteld moest en kon worden. De groei zette vooral door na de Tweede Wereldoorlog. De Nederlanders hadden in de jaren na de oorlog een sterke neiging om zich bij verenigingen aan te sluiten en de Dierenbescherming was bekend. De jaren zeventig van de vorige eeuw ontstond er een sterk milieu- en natuurbewustzijn. Het ledenaantal groeide toen van zo'n 65.000 tot 100.000. Halverwege de jaren '90 was er opnieuw een groeispurt. Anno 2000 telt de vereniging bijna 200.000 leden en heeft ze in totaal rond de zeventig vaste krachten in dienst.

Onze geschiedenis in mijlpalen
1864
oprichting Dierenbescherming

1875
mishandelen hond of kat wettelijk verboden

1880
wettelijke bescherming enkele zoogdieren en vogelsoorten

1886
dierenmishandeling is misdrijf volgens de wet

1920
instelling eigen inspectiedienst (veldwachters)

1961
Wet op de dierenbescherming een feit (o.a. verbod op trekhonden)

1975
oprichting Stichting Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID)

1992
totstandkoming Gezondheids- en welzijnswet voor dieren

1998
totstandkoming Flora- en faunawet

1998
verbod op het houden van zeugen aan de ketting

2000
ledental eerste telling (1875) verhonderdvoudigd tot bijna 200.000 leden

2001
verbod couperen van oren, staarten en andere lichaamsdelen van honden en paarden

2002
aantal vrij bejaagbare diersoorten teruggebracht van 29 naar vijf; drijfjacht verboden

2005
Alternatief voor bloedtappen levende varkens in kader onderzoek blaasjesziekte

2005
Winschoten eerste gemeente met verbod circussen met wilde dieren

2005
Opheffing EU-exportsubsidies levend vee

2006
Europees verbod op het houden van kalveren in kisten

2006
Markervaccin tegen varkenspest

2007
Lancering Beter Leven-kenmerk voor diervriendelijke(r) producten

2008
Verbod op de vossen- en chinchillafokkerij

2008
Verbod op het couperen van schapenstaarten

2008
EU-verbod op de handel in honden- en kattenbont

2011
EU-verbod dierproeven voor cosmetica

2011
Verplicht chippen/registreren honden

2012
Europees verbod op de legbatterij

Oftewel: het is gewoon verboden... Jammer genoeg nog niet in de hele EU. Ik vind het gewoon dierenmishandeling. En dat je paard zijn staart niet op kan tillen lijkt mij sterk, ik heb veel friezen met enorme dikke staarten en ook die kunnen ze wel bewegen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:30

Echt, een trekpaardenstaart is nog een paar keer zo dik als die van andere koudbloedige rassen Knipoog Of die van mij moet zo abnormaal zwaar behaard zijn...
Ze zijn ook enorm zwaar, maar als je ze niet te lang laat groeien, kunnen ze er prima vliegen mee verjagen. Ik knip m altijd af tot op zijn spronggewricht, anders poept hij er voortdurend overheen..

@Frisiangirl: Ik geloof niet dat er discussie is over of het wel echt verboden is Knipoog

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:32

Nee, maar ik hoor nog steeds verhalen dat deze paarden (dus met korte staarten) wel geprimeerd worden op keurigen in nederland...als dat zo is vind ik het een schande.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:27

Grobegni schreef:
Echt, een trekpaardenstaart is nog een paar keer zo dik als die van andere koudbloedige rassen Knipoog Of die van mij moet zo abnormaal zwaar behaard zijn...
Ze zijn ook enorm zwaar, maar als je ze niet te lang laat groeien, kunnen ze er prima vliegen mee verjagen. Ik knip m altijd af tot op zijn spronggewricht, anders poept hij er voortdurend overheen..

De staart van mijn tinker is echt enorm, kun je niet met een hand omheen aan de onderkant.
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 093928.jpg
Toch krijgt ie em prima omhoog Ja
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... C_0453.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... staart.jpg
Haha!

Denk dat ze er gewoon soms te lui voor zijn. Mystic heeft em ook wel eens onder de poep hangen. Nouja, dan was ik em liever dan dat ik em afknip Lachen Vlecht erin, en dan blijft ie minstens een maand schoon

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:33

Het gaat er niet om dat hij hem niet ver genoeg omhoog houdt, als ie te lang is, hangt de onderkant precies in de poepzone Haha! dat is voor zijn sok/benen ook erg onhygienisch!
Dit is zijn staart, welsh cob rechts heeft ook aardig wat hangen Knipoog staart is op de foto aan de lange kant, ik knip m meestal nog korter af! Wassen doe ik niet veel, omdat zijn sokken dan zo doorweekt worden, door CPL zijn zijn achterbenen niet al te best, dan liever een wat korter zwiepstaartje Knipoog
http://i131.photobucket.com/albums/p313 ... 220025.jpg
http://i131.photobucket.com/albums/p313 ... 130073.jpg