Unieke clinic op Horse Event: Fiji de wilde merrie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Unieke clinic op Horse Event: Fiji de wilde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 20:01

In ieder geval petje af dat je zo sportief bent om te reageren!
Niet dat je ook maar iets misdaan hebt Haha!

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:03

Het paard ziet er erg leuk uit op de filmpjes en foto's!
Vorig jaar Leo gezien, en vandaag ook bij hun geweest.
Echt heel interessant hoe hun met de paarden omgaan en op wat voor manier.
Absoluut nergens voor pushen, het paard moet het willen, niet moeten.
Echt helemaal top!
Ben benieuwd hoe het dit jaar op Horse Event zal gaan! Lachen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:04

ik ben benieuwd annemarie, vond leo zkr intressant, zal wel weer oogje in het zeil houden voor je als je ze brengt Lachen

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:06

Kritiek krijg je altijd. Wat je ook doet. Maar deze kritiek is absoluut terecht als het zou impliceren dat wij een paard door zijn leerproces 'duwen'. Dat mag niet. Wel kunnen paarden met de juiste training heel snel leren. En grote vorderingen maken. Maar alleen als hij het aan kan. Anders is er geen basis. En Bonnie, bedankt weer!

Annemarie

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:12

KiWiKo schreef:
lekker paardvriendelijk in 3 dagen op een evenement Haha! Haha! Haha!

doet Gert van het Hof ook, en daar vallen alle robberts, voest mensen met bosjes over dat dit niet kan Lachen

beetje meten met twee maten denk ik zo Lachen

Goh je zegt wat ik denk. Is het werkelijk paardvriendelijk om een wild dier zadelmak te maken binnen 3 dagen (waar normaal toch ook wel enig voorbereiding van maanden aan vooraf gaat) en dan ook nog voor zo'n publiek. Ik ben sceptisch!

edit: ik kom even terug op mijn reactie na het lezen van de reactie va annemarie. Jammer dat zo'n opgeblazen persbericht meteen vraagtekens bij de werkmethode zet, lijkt me niet goed voor je carriere (weet er even geen ander woord voor).

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:22

Het is goed om altijd sceptisch en kritisch te zijn. De tekst is op horse-event.nl ieg aangepast.

Groeten,

Annemarie

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:50

annemariev schreef:
Het is goed om altijd sceptisch en kritisch te zijn. De tekst is op horse-event.nl ieg aangepast.

Groeten,

Annemarie

OK dan! Super dat je zo sportief bent om hierop te reageren, en er ook nog werk van maakt om de tekst te veranderen!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:07

Dit is nou net wat mij zo ontzettend tegensteekt aan Monty en de zijnen.
Die haast en die show,... zucht...

Ik vind het sowieso al not done om een 3-jarige te gaan 'beleren' terwijl er 100-en mensen rondom staan. Zoiets doe je in de best mogelijke omstandigheden en niet tijdens een clinic. Ik vind dat het paard hier zwaar tekort mee wordt gedaan.

Ik heb Monty al meerdere malen aan het werk gezien. (Oa op Azelhof (Koningshooikt, België) en daar was Annemarie ook.)
Daar werd ook met een 3 jarige gewerkt en ik heb daarbij hoofdschuddend op de tribunes gezeten.
Het paard was zo gestresd alleen al door de omgeving. En elke keer iemand een foto nam (met flits) was ze afgeleid. En toch werd er gewoon mee doorgewerkt.
Kan men hier nog zo veel schrijven dat m'n niks forceert. In realiteit is dat blijkbaar toch niet waar.
En dit was dan nog een gewone driejarige, niet één of andere wilde merrie die nooit wat met mensen te maken heeft gehad.

Als je zoiets wil laten zien, maak er dan een filmpje van ofzo. Dan kan je ook laten zien, wat je kan.
En beleer het paardje gewoon in alle rust thuis.
Je kan toch zeker wel een andere leuke clinic voor horse event verzinnen waarin dan een wat meer ervaren paard de hoofdrol speelt?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:07

annemarie: erg sportief van je dat je hier op reageerd en toch netjes verwoord dat de tekst van de openingspost wel erg euh....niet is zo als die zou moeten zijn.
Na het lezen van je posts kom ik toch enigszins terug van mijn ietwat aanvallende post eerder hier.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:17

Het is een groot verschil of een paard de "leerstof" op een begrijpelijke manier aangereikt krijgt, of overvallen en geïmponeerd wordt.
Als het paard in staat wordt gesteld in zijn eigen tempo te leren, en alles stap voor stap aangeboden krijgt, op een manier die het begrijpt, kan het leerproces heel snel gaan. Dat snel gaan is een resultaat van een doordachte opbouw, geen doel op zich. Bovendien is geen enkel paard na drie dagen "klaar" of "af", dat zal ook niemand beweren.

Dat is iets anders dan zeggen dat je een paard op drie dagen "wel even" zadelmak maakt. Dan is de snelheid het doel. "Kijk wat wij kunnen op drie dagen". En dat bekend forceren, overhaasten, dingen overslaan, het leervermogen en het karakter van het paard negeren...

Ik weet dat Annemarie en haar team zeker die eerste aanpak hanteren, zonder te pushen en overhaasten. Maar door hun ervaring weten ze wel wat er mogelijk is op drie dagen. De tekst van de aankondiging is inderdaad wat onvoorzichtig/ sensationeel geformuleerd, maar nu blijkbaar aangepast.

Ik kijk er in ieder geval naar uit de vorderingen van Fiji te zien, en er van te leren. Net als van de andere demo's en clinics tijdens Horse Event!

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 01:57

Ik vind het werk van Annemarie en haar team echt super! Ben heel benieuwd naar de clinic en wil het liefst drie dagen kijken, haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:51

HIhi Nu is het net of ik er iets "tegen" heb....... maar zo ik het niet hoor Lachen Lachen

IK vind het alleen frappant dat een Gert (die gewoonweg op een paard gaat zitten en wel ziet waar het schip strand, ook zonder enige dwang, want ik heb Gert nog nooit boos zien worden...... terwijl hij imo (zeker bij de corrigeerders) best wel eens in had mogen komen) echt BAKKEN kritiek over zich heen krijgt als hij aux plain public een paard corrigert of zadelmak maakt en bij Annemarie de OOOOH'S en AAAAH's niet van de lucht zijn Lachen

DAT bevreemd mij, beide mensen zijn kundig........ en doen in principe het zelfde

Ik moet zeggen dat ik altijd geniet als ik Get bezig zie, en dat zal niet minder zijn als ik Annemarie bezig zie.......

Maar het eerst volgende "laten we Gert afbranden" topic ga ik deze wel even in de groep smijten Lachen

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:58

Ik vind het knap wat ze laten zien en ze houden rekening met het wezen paard.
Er zijn heel wat paarden die op een minder vriendelijk manier ingereden worden of waar vreselijk mee getrut wordt. Daar richt je meer schade mee dan met wat Annemarie doet.

Ik vind het niet te vergelijken met wat Gert van den Hof doet. De enige overeenkomst is het eindresultaat maar ik zou mijn paard niet naar hem brengen.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:09

KiWiKo schreef:
HIhi Nu is het net of ik er iets "tegen" heb....... maar zo ik het niet hoor Lachen Lachen

IK vind het alleen frappant dat een Gert (die gewoonweg op een paard gaat zitten en wel ziet waar het schip strand, ook zonder enige dwang, want ik heb Gert nog nooit boos zien worden...... terwijl hij imo (zeker bij de corrigeerders) best wel eens in had mogen komen) echt BAKKEN kritiek over zich heen krijgt als hij aux plain public een paard corrigert of zadelmak maakt en bij Annemarie de OOOOH'S en AAAAH's niet van de lucht zijn Lachen

DAT bevreemd mij, beide mensen zijn kundig........ en doen in principe het zelfde

Ik moet zeggen dat ik altijd geniet als ik Get bezig zie, en dat zal niet minder zijn als ik Annemarie bezig zie.......

Maar het eerst volgende "laten we Gert afbranden" topic ga ik deze wel even in de groep smijten Lachen

Maar word wel weer even op bokt gegooid, dit soort opmerkingen. Bokt op zn smalst !

naamluktniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:36

In de rensport worden paarden al jaar en dag op dezelfde manier zadelmak gemaakt. Monty komt ook uit de rensport.Ik heb de demonstratie op duindigt gezien en elke rijder daar had de eerste keer veel sneller er op gezeten.Dat is ook niet zo moeilijk, even zitten en een rondje stappen.Ze zouden die round pen is open moeten gooien en er uit rijden, dan verongelukken ze.Ik snap al die ophef niet.Er is niets makkelijkers dan in een round pen op te stappen waar een paard geen kant op kan.Ik ken zeer veel jockeys die dezelfge demonstratie geven zonder round pen.Zij galopperen vaak al de eerste week achter een leerpaard aan wat het jonge paard ook nog leuk vindt.En inderdaad in alle rust zonder publiek.De demonstratie met de startboxen was wel indrukwekkend.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:26

En dat is precies waar het om moet gaan bij de training van paarden. Dat je het zo makkelijk mogelijk maakt om het juiste te doen. Niet het negatieve opzoeken. En een roundpen is daar erg goed geschikt voor. Je gooit ze niet meteen in een grote ruimte, want dat is veel te moeilijk voor ze. Stap voor stap. net zoals bij het startbox probleem. Groeten,

Annemarie

naamluktniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:27

Daar heb je gelijk in, maar met een demonstratie van Monty wordt er gesuggereerd dat er heel veel bereikt is terwijl het beleren dan pas begint. Het paard is de eerste keer ook vaak afgebluft en nogmaals stappen in een round pen is geen kunst.Vroeger stapten wij de eerste keer in de box op en liepen een paar rondje door de box en vervolgens de box uit, zijn ze ook altijd braaf.Je moet toch met me eens zijn dat er na een demonstratie geen eigenaar op kan.Dan is het risico dat hij er af stuitert nog veel te groot.Zeker in een bak.Ik vind Monty overigens wel een vakman, maar er wordt gedaan alsof hij wonderen verricht en dat vind ik wat ver gaan.Hij laat het prille begin zien in zijn demonstraties. Ze zijn zadelmak.... maar kunnen nog niet gereden, laat staan gevraagd worden.

Groetjes,
Tamar

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:37

KiWiKo schreef:

Mee eens. Ja

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:55

Niemand heeft mij ooit horen beweren dat een paard nadat wij er 1 keer mee gewerkt hebben klaar is. Dat is geen realiteit. Volgens mij zijn we het dus eens. Wij starten alleen geen paard in een stal, omdat wij dat niet veilig vinden. Iedereen heeft zijn eigen overtuigingen wat wel en niet werkt. Wat belangrijk is dat je begrijpt dat er meerdere wegen zijn. Ik ken heel veel mensen die fantastisch werk doen met paarden en kan daar erg van genieten en veel van leren.

Annemarie

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:00

hele leuke merrie !

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:35

Ik vind het paard op de 4e foto ook erg leuk! Haha!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 00:58

annemariev schreef:
Niemand heeft mij ooit horen beweren dat een paard nadat wij er 1 keer mee gewerkt hebben klaar is. Dat is geen realiteit. Volgens mij zijn we het dus eens. Wij starten alleen geen paard in een stal, omdat wij dat niet veilig vinden. Iedereen heeft zijn eigen overtuigingen wat wel en niet werkt. Wat belangrijk is dat je begrijpt dat er meerdere wegen zijn. Ik ken heel veel mensen die fantastisch werk doen met paarden en kan daar erg van genieten en veel van leren.

Annemarie

Dat vind ik zo fijn van jou Annemarie Lachen Dat je open staat om dingen bij te leren..!
Ik heb Annemarie vaak aan het werk gezien, heb veel van haar geleerd, en ben érg blij dat ik bij haar terecht gekomen ben..!

Een paard is nooit ''klaar'', een paard leert elke dag Knipoog En ik ben ervan overtuigd dat alles op een rustige manier gaat bij het team van Monty Roberts NL Lachen
Zij zal jullie een uitgebreide verklaring geven over stress enz. op Horse Event denk ik..! Knipoog

Annemarie: Heel veel succes Knipoog En doe gewoon wat je altijd doet Knipoog
Ik kom snel weer een keertje bij je langs Haha!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:46

Niet iemand met een vinger aanwijzen van dit of dat hij of zij zus of zo, maar,
Ik weet niet hoeveel stres en angst een paard heeft als er ineens een zadel op zijn rug gelegd word in een springtuin van 100 bij een 50 meter en daar in los word gelaten, met een ruiter op je rug, zonder bescherming van een begeleider. Een paard is wel een vluchtdier die weg rent als wij word aangevallen door een roofdier, zoon ruiter is dan eigenlijk een roofdier.

Of dat je in een kleine cirkel loopt waar je al een paar rondjes heb gelopen, geen veranderingen gebeuren en de zelfde vertrouwde mensen lopen, dat het paard al weet wat die personen doen en ook bedoelen, wat hij zou moeten doen als hij dat wil, hij word ook niet gedwongen stil te staan maar gevraagd, zelden of nooit word er aan gehangen, voorzichtig gaat er een pop of een mens op en af, tot hij vertrouwd dat er iets of iemand aan hem of op zijn rug komt, niet word gedwongen het te onder gaan, maar gevraagd het te ondergaan lukt het niet dan word er op andere manier toenadering gezocht die hij misschien wel vertrouwd. Maar een ieder heeft zo zijn of haar ideeën, niemand is volmaakt. je kan ook toch niet de hele wereld tevreden stellen, hoe je het ook doet. Met alle goede bedoelingen ten spijt.
Iedereen doet het goed op zijn manier, maar soms kan er bij geschaafd worden, kan je jezelf verder en beter ontwikkelen, ieder volgend project leer je weer van.