Dazenvallen zijn dit jaar niet aan te slepen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marijee

Re: Dazenvallen zijn dit jaar niet aan te slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:51

Geweldig,

Alleen hij is niet zo goedkoop, maar juist wel weer handig!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:30

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:09

Is wel € 185,= EXKLUSIEF 19 % BTW............ inkl. komt dat op ruim € 220,= en dan ziet de echte LOER er toch heel wat professioneler uit voor die 3 tientjes!
Wij hebben hem voor het tweede jaar staan, rust in de wei, 's middags een slaappauze voor de veulens i.p.v. achter een paniekerige moeder aanrennen met een wol dazen er achteraan.........................

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:43

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:51

wij hebben er één, hij werkt alleen niet zo goed als we hadden verwacht

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:38

Wij hebben hier gelukkig niet zoveel last van dazen. Was verleden week met mijn paard in Deurne. Ze hebben daar een dazenval staan bij de buitenbak. Totaal geen last gehad van de dazen daar. Ik wilde een stuk het bos in, ben er uitgevlucht. Was door de dazen totaal niet te rijden. Mocht ik hier een overlast krijgen aan dazen, dan weet ik wel dat er direct zo´n val komt.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:40

vivian_ve: heb je hem dan wel goed staan?
De dazen zitten meestal in een boomwal op hun prooi te wachten, daar moet hij dus in de buurt staan, maar wel zo lang mogelijk IN de zon en een beetje op de wind.

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:21

Die dazenvallen zijn bijzonder goed zelf te maken. Je moet wel creatief zijn met een wespenvanger en een bal. De bal zelf even zwart spuiten. Werkt bij mij dus echt goed. En doordat ze niet zo duur zijn kun je er ook heel veel in je wei zetten, met helemaal goed resultaat.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:51

@Lisenka: haha ik weet precies wat je bedoelt in t bos. Vorig jaar eens 's avonds de drunense duinen ingegaan. We hadden de paarden binnen een half uur weer op de trailer staan. Je moest gewoon met je mond dicht op je paard zitten zo erg was het.
@estherha: heb je geen simpel schetsje van je creatie? wellicht dat vele bokkers er mee gebaat zullen zijn. Wijzelf hebben hier (in de bommelerwaard) overigens totaal geen dazen, nog nooit gehad ook.

gringolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:07

Dit artikel staat nu in de Bernhezer

[b]DAZEN VANG JE MET EEN 'PAARDENKONT' [/b]

De overlast van dazen neemt elk jaar toe. Dazen zijn grijze langwerpige steekvliegen, die je vaak ongemerkt aanvallen. Daarom worden ze ook wel 'blinde dazen' genoemd. Dazen belagen met name paarden en ruiters. Maar ook recreanten en wandelaars worden zomers in het buitengebied aangevallen en achtervolgd door hele zwermen dazen.

Bloeddorstige vrouwtjes
Dazen worden agressiever naarmate het warmer wordt. De vrouwtjesdazen hebben dan namelijk bloed nodig voor de voortplanting. Ze kunnen door een T-shirt heen steken. Een dazensteek veroorzaakt een gezwollen schijf op de plaats waar de daas haar anti-stollingsmiddel ingespoten heeft. Dazen kunnen ziekten en besmettingen overbrengen. Met name als ze al eerder een ander hebben gestoken.

Lapmiddelen
Men probeert dazen te weren met spuitbussen en smeermiddeltjes. Daarmee wordt de daas "eventjes" tegengehouden. Bij warm weer breken de bloeddorstige dazen echter door zo'n afweerscherm heen. Jezelf of je paard inpakken helpt al beter, maar de vrouwtjesdaas weet als geen ander de onbeschermende plekjes te vinden en concentreert dan haar aanvallen daarop.

Lokken met een namaak 'paardenkont'
Door plaatsing van een dazenval wordt de dazenplaag bij de bron aangepakt. Een dazenval lokt de dazen van een perceel naar zich toe. De dazen worden op 100% natuurlijke wijze gelokt met een warme bewegende bal. De daas denkt dat dit een 'paardenkont' is en komt er op af. Als ze eenmaal op de val 'landt', is er bijna geen ontsnappen meer mogelijk. De dazenval werkt dag in dag uit, zolang als het licht is. Met een dazenval wordt de overlast van dazen aanzienlijk terug gebracht. Er blijven natuurlijk altijd dazen over. Op warme dagen komen er immers iedere dag nieuwe uit. Maar je bent de plaag de baas. En iedere daas die gevangen wordt, kan niet meer zorgen voor nageslacht.

De 3e LOER - de dynamische dazenval
De Brabantse dazenval LOER is als eerste in Europa geïntroduceerd om de dazenplaag op deze manier structureel aan te pakken. Van de LOER is nu een 3e verbeterde versie uit. Op basis van onderzoek, praktijkproeven en de tips van gebruikers is de dazenval op een fors aantal punten verbeterd. Hij is steviger, makkelijker en ... hij vangt meer dazen. Deze 3e val is een dynamische val. De onderdelen van de val kunnen door wind en warmte bewegen ten opzichte van elkaar. Hierdoor vangt deze dynamische val 30 tot 40% meer dazen dan een statische val, die vast opgesteld staat of vast opgehangen is. Voor de 3e verbeterde versie van de LOER zie: http://www.dazenval.nl

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:57

ik denk wel dat het werkt maar ik vind 250 euro toch echt te duur...

gringolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 00:21

Ik heb het er vandaag met iemand bij mij in de buurt over gehad die vorig
jaar zo'n LOER heeft gekocht.

Weet je wat hij mij voorrekende ....
Zo'n LOER vangt honderden dazen op een dag. Ergens in een ander topic hier
heb ik gelezen dat de val toch gauw 300 a 400 dazen per dag vangt, dus dat klopt wel.
En dat doet de val dan juni, juli en augustus, dat is 3 maanden lang, dus 90 dagen.
Dan vangt de LOER in 1 seizoen dus minstens 27.000 dazen.
Dat is nog geen 0,009 cent per gevangen daas.
Hij zegt dat, als zijn dazenval 3 seizoenen mee gaat, dat dat dan zelfs nog geen 0,003 cent per
daas is. Als de val langer mee gaat komt hij nog lager uit.
En dan is hij er wel echt van af. En hij zegt dat hij niet alleen van die dazen af is,
maar ook van hun nageslacht.

Spuitbussen zijn ook duur en die houden de dazen alleen maar een tijdje op
afstand. En spuitbussen helpen geen daas aan zijn eind, dus dat is dweilen met de
kraan open. Volgens hem.
En hij heeft dagen, zegt ie, als het wat warmer wordt, dat hij veel en veel
meer vangt dan 400 dazen.

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 02:19

@gringolet,
Dat was nu precies mijn gedachte.
Koop eens een goeie spuitbus of spray? Ben je al snel per seizoen 80 tot 100 euro per jaar kwijt.
Dus per paard! Ff snel rekensommetje, lijkt het mij een strak plan om met de stalgenoten eens te gaan babbelen.
Volgens mij............