Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
arno8 schreef:Als je me niet gelooft, laat dan eens een vriend op je buik staan terwijl je op de grond ligt. Wat heb je dan liever? Iemand die zo stil mogelijk blijft staan, of iemand die (net als bij lichtrijden) snel door de knieën gaat en snel weer overeind komt?
ponyzotje schreef:Lichtrijden is beter dan slecht doorzitten,
arno8 schreef:Het mag inderdaad wat uitgebreider uitgelegd worden, maar het kan zijn dat een al te uitgebreide uitleg ontbreekt omdat het voor de leesbaarheid kort en krachtig is opgeschreven. Zie het als een samenvatting van de studie. uiteindelijk zou ik wel de echte studie willen inzien, die mogen ze van mij gerust op het web zetten, dan doen ze ook nog eens iets nuttigs met ons belastinggeld.
Zelf ben ik van mening dat GOED doorzitten beter is dan goed lichtrijden. Hoe je het ook wendt of keert, de belasting op je paard wordt onregelmatig. Je gewicht verandert wel degelijk tijdens het lichtrijden. Als je me niet gelooft, laat dan eens een vriend op je buik staan terwijl je op de grond ligt. Wat heb je dan liever? Iemand die zo stil mogelijk blijft staan, of iemand die (net als bij lichtrijden) snel door de knieën gaat en snel weer overeind komt?
arno8 schreef:Natuurlijk is dit een flink verschil en is het verschil bij paarden niet zo groot als in dit voorbeeld, maar het is er wel. Door goed door te zitten kun je een paard vaak al beter laten lopen. Alleen veel ruiters kunnen niet doorzitten, als zij doorzitten gaat het paard slechter lopen en vervolgens roepen ze: "Het ligt niet aan mij, het ligt aan het doorzitten! Dat stuiteren is maar slecht voor een paard!"
Bij goed doorzitten stuiter je ook niet, je heupen wiegen van links naar rechts om plaats te maken voor de schouders die omhoog komen. Voor goed doorzitten moet je ook wat losjes in je lichaam zijn, zodat je als een soort schokdemper de schokken opvangt. Helaas is in de dressuur vaak een ruiter gewenst die stokstijf als een blok beton op het paard zit en op die manier iedere schok twee keer zo hard teruggeeft, waardoor doorzitten een slechte naam krijgt. In zo'n geval is lichtrijden inderdaad beter.
ponyzotje schreef:Arno: toch rare opmerking hoor, je gewicht verandert écht niet tijdens het lichtrijden. Enkel de drukverdeling kan veranderen, maar in principe, als je in balans (!) op en neer gaat en een uitstekend zadel hebt, zou het ook niet mogen.
wolf359 schreef:Het lichtrijden waar het hier om gaat,( bedank de gene maar voor weer eens een slechte vertaling van een engelstalig artikel)is uit gevonden door postruiters die grote afstanden in draf af moesten leggen, en bij grote afstanden in draf is lichtrijden voor de ruiter gewoon makkelijker uit te houden dan doorzitten, in de klasieke rijkunst doen ze vrij weinig met lichtrijden, daar zitten ze alleen maar door, omdat je geen balans verschil krijgt die je dus wel bij lichtrijden krijgt, de verlichte zit waar sommige mensen nu aan denken vanwege de slechte vertaling, is uit gevonden door caprili om het paard te ontlasten bij het springen.
Citaat:F = m*a (kracht = massa x versnelling)
IlseEnMonti schreef:Daarnaast hoort trouwens tijdens het lichtrijden niet alle druk op de beugels te leunen, maar voornamelijk op de knie/bovenbeen.
oomens schreef:*knip*
Vaak wordt vergeten dat het ruitergewicht dan deels door de knieën/benen via het zadel, deels door de voeten via de stijgbeugels wordt overgedragen op het paard.
*knip*
Zelfs zonder zadel of beugels wordt het hele ruitergewicht nog gewoon door de paardenrug gedragen. Als je zonder zadel en beugels zou proberen te 'lichtrijden', dan kan ook dat alleen maar doordat je met je benen steunt/klemt/kracht uitoefent op het paard.
arno8 schreef:Zelf ben ik van mening dat GOED doorzitten beter is dan goed lichtrijden.
Citaat:Dat schreef ik dus ook: