Verlichte zit biedt misschien toch niet veel verlichting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aziza_XX

Re: Verlichte zit biedt misschien toch niet veel verlichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:59

nja, veel gaan ze er niet mee veranderen .. ik kan me moeilijk inbeelden zittend te springen Tong uitsteken

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:16

Het mag inderdaad wat uitgebreider uitgelegd worden, maar het kan zijn dat een al te uitgebreide uitleg ontbreekt omdat het voor de leesbaarheid kort en krachtig is opgeschreven. Zie het als een samenvatting van de studie. uiteindelijk zou ik wel de echte studie willen inzien, die mogen ze van mij gerust op het web zetten, dan doen ze ook nog eens iets nuttigs met ons belastinggeld.

Zelf ben ik van mening dat GOED doorzitten beter is dan goed lichtrijden. Hoe je het ook wendt of keert, de belasting op je paard wordt onregelmatig. Je gewicht verandert wel degelijk tijdens het lichtrijden. Als je me niet gelooft, laat dan eens een vriend op je buik staan terwijl je op de grond ligt. Wat heb je dan liever? Iemand die zo stil mogelijk blijft staan, of iemand die (net als bij lichtrijden) snel door de knieën gaat en snel weer overeind komt?

Natuurlijk is dit een flink verschil en is het verschil bij paarden niet zo groot als in dit voorbeeld, maar het is er wel. Door goed door te zitten kun je een paard vaak al beter laten lopen. Alleen veel ruiters kunnen niet doorzitten, als zij doorzitten gaat het paard slechter lopen en vervolgens roepen ze: "Het ligt niet aan mij, het ligt aan het doorzitten! Dat stuiteren is maar slecht voor een paard!"

Bij goed doorzitten stuiter je ook niet, je heupen wiegen van links naar rechts om plaats te maken voor de schouders die omhoog komen. Voor goed doorzitten moet je ook wat losjes in je lichaam zijn, zodat je als een soort schokdemper de schokken opvangt. Helaas is in de dressuur vaak een ruiter gewenst die stokstijf als een blok beton op het paard zit en op die manier iedere schok twee keer zo hard teruggeeft, waardoor doorzitten een slechte naam krijgt. In zo'n geval is lichtrijden inderdaad beter.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:21

Arno: toch rare opmerking hoor, je gewicht verandert écht niet tijdens het lichtrijden. Enkel de drukverdeling kan veranderen, maar in principe, als je in balans (!) op en neer gaat en een uitstekend zadel hebt, zou het ook niet mogen.
Lichtrijden is beter dan slecht doorzitten, omdat je de krácht verkleint: iemand kan al snel lichtrijden en komt dan redelijk zacht in het zadel neer, omdat de drafbeweging makkelijk uit te 'zitten' is.
Maar iemand die niet kan doorzitten, en die gaat toch doorzitten, zal door de spanning echt een harde blok worden die veel kracht geeft (beweging van massa en geen verandering van gewicht!).
Daarom maakt het imo niet uit wat ze meten aan 'algemene' druk: enkel momentaan kan dat verschillen, wanneer er kracht wordt uitgeoefend.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:41

Onlangs een klasse III-rit gereden met mijn paardje (95 km).
Eerlijk gezegd zie ik mij nog geen 8 uren lang doorzitten in draf hoor.
Hoe je het ook went of keert... dit is echt onmogelijk! Te vermoeiend voor zowel ruiter als paard.

Overigens ook veel gegalloppeerd, handgalopje (ongeveer de helft = 47 km-tjes)... dan zit ik wel op mijn bips. Geen verlichte zit. Verlichte zit is te vermoeiend voor ruiter en vermoeide ruiter = vermoeid paard op deze afstanden Knipoog

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:20

Tuurlijk is het geen verlichting. Of je nu zit op de rug of je gewicht naar boven/voor(=verlichte zit) brengt, het gewicht (dus de massa) blijft hetzelfde.
Dat is het zelfde als bv een kilo lood en een kilo pluimen. De massa is het zelfde maar het volume(=houding) veranderd.

Maar wat wel is is dat (lijkt mij) het paard er wél bij baat dat het gewicht veranderd van plaats. Zoals Runningkawa dus al zei.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:34

Mijn paard reageert er wel goed op, hij wil meer zijn rug gebruiken en komt ook meer. Lachen Maar het is wat Runningkawa zegt, het gewicht veranderd van plaats en daar kan hij wel baat bij hebben. Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:48

arno8 schreef:
Als je me niet gelooft, laat dan eens een vriend op je buik staan terwijl je op de grond ligt. Wat heb je dan liever? Iemand die zo stil mogelijk blijft staan, of iemand die (net als bij lichtrijden) snel door de knieën gaat en snel weer overeind komt?

Ik heb liever iemand die meegaat in de beweging.. De paardenrug is niet statisch als we rijden, als ik op de grond lig ben ik dat wel.. Niet te vergelijken m.i.

ponyzotje schreef:
Lichtrijden is beter dan slecht doorzitten,

En doorzitten is beter dan slecht lichtrijden Clown
Uiteraard!

Je hebt ook nog 2 gezichtspunten: die van het paard (waarbij dus volgens het onderzoek geen voorkeur zou bestaan voor góed lichtrijden danwel góed doorzitten) en die van de ruiter (waarbij góed lichtrijden m.i. stukken beter vol te houden is dan góed doorzitten)..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:59

Ik denk dat het onderzoek wel kan kloppen. Want het enige wat er gebeurt als je gaat staan/verlichte zit, is dat je hele gewicht nu in de beugels komt. Die hangen aan het zadel, en het zadel wordt dus met dezelfde kracht op de rug van het paard gedrukt als wanneer je erop zou zitten. Echt veel kan het dus nooit schelen. De druk wordt hooguit iets anders verdeeld.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:24

Je rijdt toch licht op je buiten voor been om het buitenvoorbeen/ binnenachterbeen te ontlasten (lang geleden hoor, deze theorie, correct me if I'm wrong)? Als je doorzit vervalt die mindere belasting (je zit elke pas, zowel links als rechts) dus netto meer belasting op het binnen achterbeen? Verlichte zit komt dus ook om hetzelfde neer (ook weer links en rechts elke pas hetzelfde), imo, ook netto meer belasting op het binnenachterbeen. Dus onderzoek klopt... Tong uitsteken Bloos

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:54

Oud nieuws voor mij, vooral het laatste stuk Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:11

arno8 schreef:
Het mag inderdaad wat uitgebreider uitgelegd worden, maar het kan zijn dat een al te uitgebreide uitleg ontbreekt omdat het voor de leesbaarheid kort en krachtig is opgeschreven. Zie het als een samenvatting van de studie. uiteindelijk zou ik wel de echte studie willen inzien, die mogen ze van mij gerust op het web zetten, dan doen ze ook nog eens iets nuttigs met ons belastinggeld.

Zelf ben ik van mening dat GOED doorzitten beter is dan goed lichtrijden. Hoe je het ook wendt of keert, de belasting op je paard wordt onregelmatig. Je gewicht verandert wel degelijk tijdens het lichtrijden. Als je me niet gelooft, laat dan eens een vriend op je buik staan terwijl je op de grond ligt. Wat heb je dan liever? Iemand die zo stil mogelijk blijft staan, of iemand die (net als bij lichtrijden) snel door de knieën gaat en snel weer overeind komt?

Goed doorzitten kan alleen op een paard met een losse rug, en dat duurt bij veel paarden even. In die tijd kun je beter goed lichtrijden, tot de rug los is, daarna kun je idd net zo goed (of beter) goed doorzitten. Goed doorzitten gaat echter niet als de rug van het paard niet los is, want dan ga je hoe dan ook stuiteren, al is het maar heel licht. In een verlichte zit, of met lichtrijden, voorkom je in veel gevallen moment klappen. Belangrijk is wel dat de ruiter dan licht neerkomt, en niet daar alsnog een moment klap maakt.

arno8 schreef:
Natuurlijk is dit een flink verschil en is het verschil bij paarden niet zo groot als in dit voorbeeld, maar het is er wel. Door goed door te zitten kun je een paard vaak al beter laten lopen. Alleen veel ruiters kunnen niet doorzitten, als zij doorzitten gaat het paard slechter lopen en vervolgens roepen ze: "Het ligt niet aan mij, het ligt aan het doorzitten! Dat stuiteren is maar slecht voor een paard!"

Bij goed doorzitten stuiter je ook niet, je heupen wiegen van links naar rechts om plaats te maken voor de schouders die omhoog komen. Voor goed doorzitten moet je ook wat losjes in je lichaam zijn, zodat je als een soort schokdemper de schokken opvangt. Helaas is in de dressuur vaak een ruiter gewenst die stokstijf als een blok beton op het paard zit en op die manier iedere schok twee keer zo hard teruggeeft, waardoor doorzitten een slechte naam krijgt. In zo'n geval is lichtrijden inderdaad beter.

Maar daar moet de rug van het paard wel los voor zijn..... In de dressuur is doorzitten JUIST vaak gewenst (en zelfs verplicht), zeker in de hoger klasses. Onzin dat er bij de dressuur vaak slecht wordt doorgezeten. Vaak zijn het echter paarden met een veel grotere beweging als het gemiddelde recreatiepaard, wat het doorzitten moeilijk maakt, omdat je tijdens het doorzitten meer wordt opgegooit. Een goed dressuurpaard heeft echter een losse rug, of na een korte tijd losrijden (in stap en draf lichtrijden) een losse rug. Daarna zijn ook de grote bewegingen prima uit te zitten.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:13

Beetje kort berichtje, alleen de melding dat het qua druk(verdeling) voor het paard niet veel uitmaakt. Ik denk (Wageningen Uni kennende) dat er wel wat uitgebreider onderzoek is gedaan. Dus hieruit conclusies trekken...?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:56

ponyzotje schreef:
Arno: toch rare opmerking hoor, je gewicht verandert écht niet tijdens het lichtrijden. Enkel de drukverdeling kan veranderen, maar in principe, als je in balans (!) op en neer gaat en een uitstekend zadel hebt, zou het ook niet mogen.

Je massa (= kilo's = 'stil' gewicht, zoals wanneer je stilstaat op een weegschaal) verandert inderdaad niet.

Gewicht is de kracht waarmee een lichaam op het ondersteunende oppervlak steunt.
Volgens de tweede wet van Newton is F = m*a (kracht = massa x versnelling).
Bij een op- en neergaande beweging (lichtrijden) maakt je lichaam steeds een versnelling door in tegengestelde richting, terwijl de massa steeds gelijk blijft. Dit betekent dat de kracht die je uitoefent op je ondersteuning (paardenrug)dus schommelt.

De zwaartekracht werkt de hele tijd, en samen met de steeds veranderende kracht door het lichtrijden betekent dit dat je gewicht op het paard dus schommelt rondom een gemiddelde waarde. Dit gemiddelde is gelijk aan je gewicht wanneer je stilstaat, maar de uiterste waarden kunnen veel hoger en veel lager zijn.

De gemiddelde belasting op de paardenrug is als het goed is bij elke rijstijl gelijkt. Alleen de grootte van de piekbelastingen en het moment waarop deze optreden kan door de ruiter worden beïnvloed door de manier van rijden.

Het is in ieder geval een misverstand om te denken dat de gemiddelde belasting bij lichtrijden lichter is voor het paard.

Lichtrijden en de 'verlichte zit' zijn vooral lichter voor de ruiter doordat deze niet de hele tijd met zijn zitvlak contact heeft met het zadel.
Vaak wordt vergeten dat het ruitergewicht dan deels door de knieën/benen via het zadel, deels door de voeten via de stijgbeugels wordt overgedragen op het paard.
De beugels hangen ook gewoon aan het zadel en steunen dus ook gewoon op de paardenrug.

Zelfs zonder zadel of beugels wordt het hele ruitergewicht nog gewoon door de paardenrug gedragen. Als je zonder zadel en beugels zou proberen te 'lichtrijden', dan kan ook dat alleen maar doordat je met je benen steunt/klemt/kracht uitoefent op het paard.
De enige manier waarop je níet steunt op het paard op het moment dat je met je kont uit het zadel komt, is door te gaan stuiteren, en het moge duidelijk zijn dat dat ook niet de bedoeling is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:53

Inderdaad Ja

En voor wie de formules te ingewikkeld zijn: pak een weegschaal en ga er opstaan maak nu een beweging alsof je lichtrijdt en kijk naar de weegschaal.

En voor wie te lui is om de weegschaal te pakken hier een
filmpje

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 23:37

Het lichtrijden waar het hier om gaat,( bedank de gene maar voor weer eens een slechte vertaling van een engelstalig artikel)is uit gevonden door postruiters die grote afstanden in draf af moesten leggen, en bij grote afstanden in draf is lichtrijden voor de ruiter gewoon makkelijker uit te houden dan doorzitten, in de klasieke rijkunst doen ze vrij weinig met lichtrijden, daar zitten ze alleen maar door, omdat je geen balans verschil krijgt die je dus wel bij lichtrijden krijgt, de verlichte zit waar sommige mensen nu aan denken vanwege de slechte vertaling, is uit gevonden door caprili om het paard te ontlasten bij het springen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 23:41

wolf359 schreef:
Het lichtrijden waar het hier om gaat,( bedank de gene maar voor weer eens een slechte vertaling van een engelstalig artikel)is uit gevonden door postruiters die grote afstanden in draf af moesten leggen, en bij grote afstanden in draf is lichtrijden voor de ruiter gewoon makkelijker uit te houden dan doorzitten, in de klasieke rijkunst doen ze vrij weinig met lichtrijden, daar zitten ze alleen maar door, omdat je geen balans verschil krijgt die je dus wel bij lichtrijden krijgt, de verlichte zit waar sommige mensen nu aan denken vanwege de slechte vertaling, is uit gevonden door caprili om het paard te ontlasten bij het springen.

Zijn dat die postruiters die om de paar uur van paard konden wisselen, maar wel gewoon de hele dag met dezelfde kont moesten rijden?
Niet gek dat lichtrijden dan ook vooral vanwege het ruitercomfort is bedacht.

En inderdaad, lichtrijden en verlichte zit zijn twee verschillende dingen voor totaal verschillende situaties.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:54

Eerlijk gezegd: het werd vroeger op de manege geleerd dat je inderdaad alleen goed kunt doorzitten op een paard met een losse rug. Tot die tijd, dus bij het losrijden, was het verplicht lichtrijden. Daarna inderdaad doorzittend oefeningen in draf.

En verder:

Citaat:
F = m*a (kracht = massa x versnelling)

Je bent me precies voor!

Verder kan ik me erbij aansluiten dat wanneer een ruiter om wat voor reden dan ook moeite heeft met doorzitten, lichtrijden een betere optie is. Een ruiter die verkrampt bij het doorzitten, brengt alleen meer schade en druk toe op een paard dan een ontspannen lichtrijder die in harmonie met zijn paard beweegt. Daarnaast hoort trouwens tijdens het lichtrijden niet alle druk op de beugels te leunen, maar voornamelijk op de knie/bovenbeen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:33

IlseEnMonti schreef:
Daarnaast hoort trouwens tijdens het lichtrijden niet alle druk op de beugels te leunen, maar voornamelijk op de knie/bovenbeen.

Dat schreef ik dus ook:
oomens schreef:
*knip*
Vaak wordt vergeten dat het ruitergewicht dan deels door de knieën/benen via het zadel, deels door de voeten via de stijgbeugels wordt overgedragen op het paard.
*knip*
Zelfs zonder zadel of beugels wordt het hele ruitergewicht nog gewoon door de paardenrug gedragen. Als je zonder zadel en beugels zou proberen te 'lichtrijden', dan kan ook dat alleen maar doordat je met je benen steunt/klemt/kracht uitoefent op het paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:48

arno8 schreef:
Zelf ben ik van mening dat GOED doorzitten beter is dan goed lichtrijden.

Als mening is dat uiteraard prima Ja Maar wetenschappelijk wordt dit door het onderzoek evenmin ondersteund als het omgekeerde.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:51

@ oomens
Citaat:
Dat schreef ik dus ook:

Ik ondersteunde je ook hoor, woordje "trouwens" gaf denk ik verkeerde indruk Vork Dat was meer voor de algemene discussie Knipoog