OM in beroep tegen affaire: dood door stapmolen op manege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daniellev

Re: OM in beroep tegen affaire: dood door stapmolen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:49

Dat hangt er vanaf of mijn kinderen daar vaak komen en dus weten hoe of wat. Voor mijn dochter van 4 geldt dit ook nog niet, die speelt sowieso nooit zonder toezicht. Maar de 2 oudste zijn op zomerkamp geweest naar een manege, daar was ik niet bij, 's nachts sliepen ze thuis, daarom had ik dat kamp gekozen, want zo'n zeurpiet ben ik dan, maar wat ze overdag deden? Je kiest een kamp op basis van vertrouwen. De middelste dochter heeft daar een tijdje les gehad op die manege.

Overdag zullen ze daar echt met de hele groep wel over het erf gelopen hebben en gespeeld, maar ze kenden het daar. Dat vind ik dan niet erg. En dat is ook een stuk vertrouwen wat je aan je kinderen meegeeft.

Zo maar ergens op een manege waar ik nog nooit geweest ben blijven mijn kinderen bij me. Net als in een pretpark of zoiets.

Maar goed, soms denk je in een pretpark dat de een oplet en dan blijkt die dus exact hetzelfde te denken. Dat gebeurt, ook al word je gek op zo'n moment.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:53

Een kamp is trouwens niet te vergelijken met een kind wat gewoon met zijn ouders op bezoek is bij een manege. Op een kamp zijn de begeleiders verantwoordelijk voor de kids en hebben ook bewust die verantwoording genomen.
dus dat kun je nooit vergelijken met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:55

Ik neem aan dat de begeleiding van een ponykamp op de kinderen let Lachen
Dat jij dat dan niet hoeft is logisch...anders zou je ook op school in de klas moeten gaan zitten Haha!

Als ze er vaak komen komen de ouders er ook vaak...weten dan ook van de stapmolen...maar dan nog..paarden blijven ook onberekenbaar.
Dus lagere schoolkinderen zouden van mij echt niet zonder toezicht daar mogen rondlopen Lachen

Uit het oog verliezen in een pretpark kan,maar zeg jij daar tegen een kind van 6, ga maar het hele sprookjesbos alleen door...wij wachten wel bij het eethuisje bij de uitgang Haha!

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:58

De vraag was of ik mijn kinderen op een manege zou laten spelen zonder toezicht. Daar heb ik antwoord op gegeven.

In dat zelfde antwoord schrijf ik ook dat als ik voor het eerst ergens zou zijn op een manege, ze dan niet zonder toezicht mogen spelen. Maar iedere ouder is anders en ik vind dat iedere ouder daar ook zelf in moet beslissen. Het ene kind is het andere niet.

In het geval van de stapmolen kan ik niet oordelen, omdat ik niet weet hoe of wat.

En ik vergelijk het kamp ook niet met 'de zaak'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:01

Klopt, voor elke ouder is dat anders wat een kind wel en niet mag.
Maar ik blijf het dan raar vinden dat als er een ongeluk komt er iemand aansprakelijk gesteld moet worden...die stapmolen is niet uit de lucht komen vallen...die was er al eerder...

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:17

Ja dat soort dingen blijven altijd moeilijk. Ik weet het niet of ik dat zou doen. Je kind krijg je er niet mee terug, maar om nieuwe ongevallen te voorkomen (of is de stapmolen inmiddels weg of aangepast?) kan ik me voorstellen dat je wilt dat er maatregelen worden genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:37

en dan noem je stapmolens in heel nederland gehaktmolens? Haha!

De stapmolen is inmiddels weg.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:04

Wie noemt dat zo? Ik heb geen moeite met stapmolens, als ze aan de eisen voldoen. Ik zou er zelf graag een willen hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:05

Die mensen van dat jongetje.
Ze zijn zo ongeveer een hetze begonnen tegen gehaktmo...euh stapmolens Lachen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:27

Daniellev schreef:
Ja dat soort dingen blijven altijd moeilijk. Ik weet het niet of ik dat zou doen. Je kind krijg je er niet mee terug, maar om nieuwe ongevallen te voorkomen (of is de stapmolen inmiddels weg of aangepast?) kan ik me voorstellen dat je wilt dat er maatregelen worden genomen.

Dan moeten de fabrikanten ook maar geen koordjes meer in capouchons doen. Mijn ouders haalde die er altijd al uit vroeger omdat er toen al veel ongelukken mee gebeurde.

Vreemd dat de ouders de fabrikant van het kledingstuk niet aansprakelijk gesteld hebben. Komt namelijk op hetzelfde neer.

Verder zal ik nooit begrijpen en wil ik ook niet begrijpen dat er mensen zijn die een 7-jarig kind zonder toezicht laten aanrommelen op een terrein waar paarden zijn en machines.
Helaas wel meegemaakt eerder op pensionstallen en ik werd daar niet vrolijk van.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:32

Aangezien een kennis van mij familie is van de ouders weet ik dat de ouders zelf ook fout waren.
Want pappa en mamma zaten lekker in de kantine te drinken ( ik heb vernomen dat mamma wel vaak diep in het glaasje kijkt)
en kind lief was samen met zijn vriendje op het erf aan het spelen.
Wat ik aangezien de leeftijd erg gevaarlijk vindt op een manege, dus ik vindt dat de ouders ook erg fout zijn.
De stapmolen had misschien ook beter beveiligd kunnen zijn maar de ouders moeten gewoon op hun kind letten.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:44

Ik heb mij vroeger helemaal wild geergerd op de manege aan moeders (meestal moeders ja) die aan de bakrand stonden te kijken en vervolgens een ander kind dat met frisse tegenzin mee moest aan zijn/haar lot overlieten.
De manegedieren stonden daar in boxen die aan de voorkant gewoon een ketting hadden, dus daar kroop dat spul soms gewoon onderdoor, of nog erger, ze liepen te rennen en te gillen naar elkaar of pony's paarden te sarren met een gevonden zweep.
Het personeel had er soms zijn handen vol aan. Nog een wonder dat daar nooit ongelukken van zijn gekomen.
Er is ook weleens aandacht aan besteed in de nieuwsbrief en dan ging het weer even goed.

Een manege is een totaal ongeschikte plek om een kind alleen rond te laten rommelen!!!

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:53

Borg schreef:
Ik heb mij vroeger helemaal wild geergerd op de manege aan moeders (meestal moeders ja) die aan de bakrand stonden te kijken en vervolgens een ander kind dat met frisse tegenzin mee moest aan zijn/haar lot overlieten.
De manegedieren stonden daar in boxen die aan de voorkant gewoon een ketting hadden, dus daar kroop dat spul soms gewoon onderdoor, of nog erger, ze liepen te rennen en te gillen naar elkaar of pony's paarden te sarren met een gevonden zweep.
Het personeel had er soms zijn handen vol aan. Nog een wonder dat daar nooit ongelukken van zijn gekomen.
Er is ook weleens aandacht aan besteed in de nieuwsbrief en dan ging het weer even goed.

Een manege is een totaal ongeschikte plek om een kind alleen rond te laten rommelen!!!

idd !!

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:34

Stapmolens, truien met touwtjes, glijbanen, speelgoed, auto's, huizen, het moet voldoen aan de eisen van nu, die wettelijk zijn vastgelegd.

Wij hebben 2 jaar geleden een hoogslaper gekocht, kreeg pas een brief dat deze dus niet aan de veiligheidseisen voldoet en dat ik het bed terug kan brengen. Nooit wat mee gebeurd, maar je schrikt wel. En de winkel is er niet een waar je dit van verwacht. Dit even los van het ander.

Want de zaak bestaat natuurlijk uit 2 delen:

* de stapmolen voldoet niet aan de huidige eisen
* het kind liep zonder toezicht op het erf

Dit moet ook apart gezien worden vind ik.
En ik ga niet oordelen over het feit of dat jongetje wel alleen daar had moeten lopen.

Verder blijf ik sommige reacties wel erg heftig vinden. Niet alle ouders zijn monsters en niet alle kinderen rennen met zwepen rond door een manege, en niet iedereen hier op bokt oordeelt gelukkig zonder er het fijne van te weten. Bloos Je moet eens rond gaan vragen hier in de buurt wat ze van mij vinden......ha ha. Geloof jij alles wat je hoort?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:42

Daniellev schreef:
Geloof jij alles wat je hoort?

Nee maar dat een 7-jarig kind daar zonder toezicht aan het spelen was staat vast. En op die leeftijd werd ik echt geen seconde zonder toezicht gelaten bij dieren en/of machines of enig ander gevaar.
Dat zal ik dus ook echt nooit begrijpen.

Touwtjes voldeden blijkbaar ook niet aan de veiligheidsvoorschriften maar daar hoorde ik ze niet over in Hart voor Nederland. Wel over de manegehouder en zijn 'gehaktmolen'.
Als ze zelf niet zoveel publiciteit gezocht hadden of op zijn minst hadden toegegeven dat ze zelf ook wel nalatig waren door zo'n jong kind in zo'n gevaarlijke omgeving zonder toezicht te laten rondhobbelen had ik heel wat meer begrip gehad.

Nu vind ik het triest voor ze, maar begrijpen doe ik het absoluut niet.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:10

Gedoe met kinderen zonder toezicht kwam ook niet iedere week voor, maar ik heb daar 6 jaar rondgelopen en in die tijd gebeurde het regelmatig. En ieder ongeluk is er eentje teveel. Ik vind gewoon dat sommige mensen er erg gemakkelijk over denken, zo van een ander let wel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:42

Stapmolens met een bouwjaar vóór 19.. (ff jaar vergeten) hoeven niet aan de eisen te voldoen van de huidige stapmolens.
Deze molen was dus voor dat jaartal.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:50

Wat zijn het toch ook suffe ambtenaren bij het OM. Als ze daar nou eens mensen aannemen die wel hebben opgelet tijdens de propedeuse rechten zou dit hele hoger beroep, en alle extra narigheid voor "verdachte" en slachtoffer, niet nodig zijn.

Hoe is het mogelijk dat deze vergissing gemaakt wordt??? Dat gaat mij als jurist echt de pet te boven. Hieruit blijkt wel weer dat de slimme rechtenstudenten geen strafrecht gaan studeren. Duivel

Ik ben trouwens benieuwd hoe ze dit met de strafeis gaan doen want een jaar voorwaardelijk tegen een B.V. eisen is ook niet zinnig natuurlijk (al zullen ze daar bij het om ook wel niet aan gedacht hebben). De boete zal wel flink omhoog gaan.

Gevolg: manege in zware financiële problemen, kindje nog steeds dood dus drama voor de ouders, staatskas flink gespekt. Wie is er dan de winnaar? Typisch "Nederland bananenrepubliek" dit.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 03:34

hoe je het ook went of keert, en of de stapmolen niet aan eisen voldeed, een kind van 7 hoort niet zonder toezicht op een manege bedrijf rond te lopen, dat heeft niks te maken met het feit dat een kind van 7 ook vrijheid en speeltijd nodig heeft, dat zal allemaal best maar NIET op een manege bedrijf, net zomin als op een los en laad platform van een fabriek, of in een hal met lopende banden enz.
dat zijn geen speelplaatsen, daar zijn ze niet voor gemaakt, dus wellicht dat de stapmolen niet voldeed aan de juiste normen, maar als het vast zitten van het touwtje van de jas van een 7 jarig kind wat daar zonder toezicht liep en daar dus ook niet hoorde , valt onder ohh onveilig en voldoet niet? dan snap ik geen hol meer van wat nou recht en wat nou krom is.
als mijn paard ( als ik die daar had staan) vast was komen te zitten, gewond of dood was gegaan doordat de stapmolen niet voldeed? ja dan, dan is het een ander verhaal, dan werd de stapmolen nl gebruikt waarvoor het bedoeld was en als dat dan niet veilig is, is de eigenaar fout.
hoe vreselijk , afschuwelijk ik het voor dickie en nu zeker de ouders vind, de stapmolen was niet ontwikkeld als kind veilig speeltoestel, dus hij had daar niet mogen spelen... en DAT is wel degelijk de verantwoordelijkheid van de ouders.

begrijp me niet verkeerd hoor, ik snap volkomen dat ouders een kind wel uit het oog kunnen verliezen, dat een ongeluk in een klein hoekje zit, dat 24/7 je ogen op een kind hebben soms niet gaat, maar dat maakt nog niet , als het fout gaat, de andere partij tot schuld.
ik kan 10 keer de A12 overrennen zonder aangereden te worden, mag niet, is stom, ik heb daar niks te zoeken,ik hoor daar niet.
de 11e keer, als ik word geraakt? is dan de overheid fout? de automobilist die mij aanrijd?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:59

Eens! Afgod Afgod Afgod