'Kermispony's zouden verboden moeten worden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eva1993

Re: 'Kermispony's zouden verboden moeten worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:21

Ik vind ook niet dat een pony thuishoort op een kermis.
te veel drukte, lawaai etc.
vaak zijn er ook van die irritante ROT KINDEREN die van die knallertjes voor de benen gooien van een pony, vaak genoeg meegemaakt.

In almere was er ook een keer een kermis, stonden de pony's aan een touw in een land naast een druk fietspad, naast het spoor en naast een school. op het land waar ze stonden, stonden bosjes en veel planten, waarvan ik 100 % zeker ben dat deze niet gecontroleert waren. Ze liepen niet op ijzers en zagen er niet goed uit. de pony's stonden vast aan een haak in de grond met een touw er aan vast.

Ben het er mee eens dat er vast ook pony's lopen op kermissen die wel goed verzorgt zijn, maar er zijn er zat waarbij dat niet zo is.
Zou idd verboden moeten worden of er zou veel strenger gecontroleert moeten worden...

Vind ook dat je evenementen niet kan vergelijken met kermissen.
Op evenementen word er namelijk rekening gehouden voor de paarden, met geluid en mensen die daar komen, en op kermissen niet.

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:44

KiWiKo schreef:
Alsof luide muziek enig invloed heeft op het wel en wee van een ponie Lachen Lachen Lachen

Die dieren "werken" alleen het zomerseizoen Lachen de rest staan ze op het land.......... gutogutogut wat vreselijk voor die beesten Lachen

neej hoor de pony's werken het hele jaar door. bij ons is de kermis rond pasen en de herfst en dan zijn de pony's dr ook

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:41

Ik ken persoonlijk iemand die met ponnies op kermissen en jaarmarkten ritjes verzorgt. Is iemand die écht van z'n dieren houdt, als er eentje ziek is gelijk dierenarts erbij, gaat het niet beter dan naar de kliniek.
Diertjes staan als ze niet hoeven lopen in nette weitjes aan de dijk, zijn eerder te vet dan te dun, smid komt regelmatig, als ze moeten lopen dan worden ze in een keurige vrachtwagen naar de braderie gebracht. Zorgt beter voor z'n beesten dan een aantal vriendinnen van me met hun paardjes op dure pensionstallen, die denken dat ze het allemaal zo goed weten...

Tuurlijk zijn er excessen, en ik praat over de situatie in Nederland, ken die in België niet. Maar vind dat deze ponnies het beter hebben dan de gemiddelde manegepony, die 21u/dag in een donkere stal of stand staat en 3 uur per dag met kindjes in een stoffige bedompte binnenbak rondjes moet lopen. En die harde muziek, daar wennen ze aan en dan doet het ze niets meer. Als ze er niet tegen konden, dan liepen ze er niet, erg lastig om steeds je pony kilometers verderop weer te moeten gaan zoeken....

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:01

ik vind het niet kunnen om dieren op deze manier uit te buiten
als kinderen graag op een pony willen rijden moeten ze maar naar een manege gaan
maar ook op een manege worden de ponys en paarden soms uitgebuit vind ik
2 uur op een dag lopen is meer dan genoeg en in de zomer vind ik dat zelfs veel te veel
en kermissen zijn vaak in de zomer
dus ik vind afschaffen die handel

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:48

tamarant, in de vrije natuur lopen de paarden toch ook de hele dag? Ik denk dat ze op de prairie meer kilometers maken dan op de kermis.
Het zijn juist de paarden die maar één uurtje per dag uit hun box komen, die het meest in welzijn worden aangetast (naar mijn bescheiden mening Knipoog ).
En tuurlijk zou het het mooist zijn als ze de hele dag in de vrije natuur konden lopen. Maar helaas kan dat niet, en voor de kermisponnies is dat ook maar goed, dat zijn meestal shetjes en andere kleine rassen. Zet je die non-stop in een heerlijk weitje dan zijn ze na enkele dagen hoefbevangen.... Bewegen is essentieel voor een paard, hoe meer hoe beter tot op zekere hoogte. En dan verschilt het weinig of er nu een Anky op de rug zit die de rollkür rijdt, of een klein kind die er vrolijk op hobbelt.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 07:17

ik vind ook dat de gemiddelde manege pony slechter af is dan een gemiddeld kermis ponytje.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:45

Hoe zopu jij het vinden al je zo'n pony was, de hele tijd kleine kinderen op je rug, die schoppen, rukken aan de teugels...
Lijkt me niet erg fijn, hè ?? Vork
Ik vind eigelijk dat ze het moeten verbieden, ze lopen de hele dag maar rondjes, in die bloedhete zon !
Dit is mijn mening, misschien heel wat anders dan die van jullie Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:51

Mitchall schreef:
Hoe zopu jij het vinden al je zo'n pony was, de hele tijd kleine kinderen op je rug, die schoppen, rukken aan de teugels...
Lijkt me niet erg fijn, hè ?? Vork
Ik vind eigelijk dat ze het moeten verbieden, ze lopen de hele dag maar rondjes, in die bloedhete zon !
Dit is mijn mening, misschien heel wat anders dan die van jullie Clown

Wat is het verschil tussen een manege en kermis dan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:18

Nouja, ik weet niet over wat voor soort manege jullie het hebben, maar ik kan met 300% zekerheid zeggen dat de manegepony's bij ons op de pensionstal het heel wat beter hebben dan die kermispony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:23

Ohja, de pony´s die minstens 3 uur moeten lopen en voor de rest in een box van 3x3 staan. Met allemaal ruk en plukkers op hun rug, ja die zullen het heeeeerlijk hebben.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:32

veel kermisponys hebben geen teugels,dus geen geruk aan de teugels,en verder laat de man die bij ons op de kermis staat geen stampende rukkende kinderen toe,hij verbied ze het .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:58

Ik heb het ook over de mangepony´s. Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:59

nielsd schreef:
Ohja, de pony´s die minstens 3 uur moeten lopen en voor de rest in een box van 3x3 staan. Met allemaal ruk en plukkers op hun rug, ja die zullen het heeeeerlijk hebben.

Heb je het tegen moi of meer in het algemeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:05

Ik ben het er helemaal mee eens, het moet verboden worden. Ik zie de pony's regelmatig op kermissen in Belgie en de ene loopt kreupel, de ander is te mager en ga zo maar door. Maar 1 ding hebben ze allemaal hetzelfde: Die ongelukkige blik in hun ogen en het bijten en ik kan het ze niet kwalijk nemen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:10

Pony's horen niet thuis op een kermis. Punt. Al die argumenten dat het met de muziek wel meevalt, dat ze een beetje achteraf staan, of dat al die topklasse sportpaarden ook niet schrikken van een beetje harde muziek: een paard heeft een heel gevoelig gehoor, en kan niet zomaar zijn oren dichthouden als het teveel wordt. Top Springpaarden staan geen half jaar per jaar in die herrie. En dat ze een half jaar de kermis opgaan en een half jaar gewoon op het land: ik merk aan mijn eigen paarden al een verschil op het moment dat het weideseizoen is aangebroken, en dan staan ze in de winter in een rustige stal, zonder al die herrie en reuring om ze heen.

Er zijn al meer topics geweest over kermispony's, ik zal ze even opzoeken.

*Edit, links toegevoegd

[PP] Kermispaardjes of Manegepony's?

[PP] Kermis pony's

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:13

Ik denk dat je dit per kermis apart moet bekijken. Wel zie je vaak van die oude mannen die de pony's hebben om van rond te komen. zelf heb ik als klein meisje een keer op een kermis op wat grotere pony's gezeten die in een ronde 'paddock' moesten lopen. Allemaal hoofd aan kont. er kon geen pony meer tussen, en de man in het midden liet ze lopen. Als ik daar aan terug denk vind ik t maar zielig, maar toen vond ik t geweldig!. Kleine kinderen zien daar de fout niet van in. En onwetende ouders ook niet. Dus ik denk dat het niet snel afgeschaft wordt omdat er nog geld in het laatje komt op deze manier.
Maar ik denk ook niet dat het heel slecht is hor, als er voldoende eten en drinken aanwezig is voor de beestjes, en ze optijd hun verdiende rust krijgen. Anders kun je inderdaad manege's ook wel afschaffen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:16

Er is geen kermisexploitant die er niet van rond moet komen, dus waar je die klassering vandaan haalt dat het alleen oude mannetjes zijn?

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:18

Ik denk dat de paarden van sinterklaas het moeilijker hebben, dan zouden ze dat ook moeten verbieden.

Nee ik vind het maar onzin. Als de pony's het er niet mee eens waren dan hadden ze het wel laten merken. Het is een stuk minder zwaar werk als het huidige dressuurpaard.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:19

ik vind dat ze bij ons gewoon moeten blijven Lachen
ze worden gebracht en blijven niet tot 's avonds laat op de kermis enkel de 2-3drukste uren en dan gaan ze steeds terug naar de weide klopt dat sommigen vrij mager zijn enzo maar ze hebben het zeker niet slecht Lachen ik ging vroeger trouwens voor de kermis helpen met borstelen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:20

Een paard berust heel snel in een bepaalde situatie, dus de argumenten dat ze het wel zouden merken of hard weg zouden hollen als ze het er niet mee eens zijn is raken kant nog wal.
En als je de vergelijking al maakt met dressuurpaarden: ik denk dat menig manegepaard het beter heeft dan menig dressuurpaard. Maar dat is weer voer voor een heel andere discussie.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:21

SHALALA schreef:
Ik denk dat de paarden van sinterklaas het moeilijker hebben, dan zouden ze dat ook moeten verbieden.

Nee ik vind het maar onzin. Als de pony's het er niet mee eens waren dan hadden ze het wel laten merken. Het is een stuk minder zwaar werk als het huidige dressuurpaard.

Jaaahoorrrrr

(riskeer ik een ow als ik m'n eerste gedachte neertyp?) dat risico neem ik dan maar:
Wat een onzin!

EDIT: ik zie dat Cassidy het iets genuanceerder weet neer te typen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:22

SHALALA schreef:

Hoe moeten ze het laten merken als niemand erop let?! Ze hebben al een ongelukkige blik en 9 van de 10 pony's bijten. Volgens mij zegt dat al genoeg. Wat moeten ze volgens jou dan nog meer doen om een beetje respect te krijgen? De meeste eigenaren van die kermispony's geven er geen ruk om. Ik heb eens een keer een man erop gewezen dat het halster van de pony zo strak zat dat hij moeite had met ademhalen. De man deed het halster goed maar van harte ging het niet

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:26

wel ik vind ook wel dat ze het moeten verbieden want als er nu een pony schrikt en bokt of wegloopt kindje valt begint te wenen en dan is het van stomme pony dan kan de eigenaar van de pony het gaan uitleggen.
en in de (meeste) maneges wordt er op je houding gelet en daar weet je dat je je moet gedragen hier zetten de meeste mama 's of papa's de kindjes erop en na een rondje zijn ze al aan het wenen omdat ze het toch niet zo leuk vinden tja een kind dat weent wilt eraf gaan,en begint vervelend te doen ik heb al veel kindjes gezien die dan op de pony zitten en eraf willen zich aan mama willen vastgrijpen en vallen
en meestal willen de kindjes op de mooiste pony niet op de 'gewone' bruine maar op die 'mooie' witte dus die witte gaat er meer op een ne dag dragen dan die bruine
ik heb wel al eens gezien dat een persoon altijd twee ponies op rust zet om het uur terwijl de andere lopen dat vind ik dan nog niet zo erg