KNHS reageert op Partij V/D Dieren over welzijn sportpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: KNHS reageert op Partij V/D Dieren over welzijn sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:05

Volgens mij is er nu wel geregeld, dat je strafbaar als je een dier vermoordt/mishandelt! Daar ben ik heel blij mee.
Overigens vind ik het verhaal van PVD flauwekul. Als je goed kijkt naar vroeger versus nu, is er al veel verbeterd ten aanzien van paardenwelzijn. Natuurlijk zijn we er nog niet, maar in de andere sectoren waar fandere inanciele belangen een rol spelen gebeurt er nog weinig. Maar daar is de vinger die het CDA in de pap heeft nog veel te groot voor.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:06

geerke schreef:
dan moet in de regering zitten,en niet een splinterpartijtje zijn met twee zetels.....wat mij verbaasd is dat ik hier niet een positieve reactie lees over de partij voor de dieren,en dat terwijl ik dacht dat hier veel dierenliefhebbers zaten...weer een illusie armer.....

Als je dat denkt lees je niet goed, en heb je óók het stuk van de KNHS niet goed gelezen. Iedereen hier including de KNHS zegt dat het allemaal nóg beter moet, maar dat het allemaal ook al beter ís. Verder komt de PvdD met argumenten die niet gegrond zijn. Laat ze dan eerst daar mee komen, dan kan je nog altijd verder kijken. Bovendien heeft een hedendaags (sport)paard het nog altijd tíg keer beter als een bio-kip/varken/koe/geit/schaap of weet ik veel welk dier dan ook in de categorie 'Vee'.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:08

marijnissen heeft heeeeel lang in de politiek gezeten,niet te vergelijken dus met de o zo nieuwe partij voor de dieren,geef ze de tijd......of zijn jullie bang dat jullie eigen trainingsmethodes niet door de beugel kunnen?aangezien aan de reacties te merken?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:12

Nou... Marijnissen komt op mij niet stokerig over, maar doordacht, standvastig en nuchter.
Dat mis ik een beetje bij de partij van de dieren... Knipoog
Als ze idd eens wisten hoe ik een paard hier wel eens een pak slaag heb gegeven, dan zouden ze me denk ik in de bak gooien. Bloos

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:13

geerke schreef:
marijnissen heeft heeeeel lang in de politiek gezeten,niet te vergelijken dus met de o zo nieuwe partij voor de dieren,geef ze de tijd......of zijn jullie bang dat jullie eigen trainingsmethodes niet door de beugel kunnen?aangezien aan de reacties te merken?

Ja. En dat durf ik best hardop te zeggen. Niet zo zeer dat het niet door de beugel kan, ik weet wat ik doe, ik zie hoe mijn paard daarvan verbeterd en hier goed op reageerd. Maar de PvdD weet dat niet. Hebben ze zelf ooit serieus gereden, en dan niet gewoon ooit een keer een manegelesje gedaan tot ze er van af vielen, maar serieus gereden. Wéten ze wat het is?

een partij als de PvdD waar verder geen deskundigen op het gebied van de Hippische Sport aan verbonden zijn kán en mág zoiets niet beoordelen. Typisch geval van de Klok horen luiden, en de klepel hard tegen de kop aan gehad!!!

edit; en overigens ben ik van mening dat je af en toe een paard ook eens gewoon aan moet kunnen pakken en een mep moet kunnen verkopen zonder dat een of ander doorgeslagen dierenvrouwtje je op de vingers komt tikken. Lief kijken en vragen helpt namelijk niet altijd bij een paard.
Laatst op mijn werk kwam er nog een leuk fris jong paard klauwend op me af, moet jij eens zien wat ik dat paard een hoek heb verkocht, beter dat paard een hoek verkopen dat hij schrikt en van me weg loopt, als met gevaar voor eigen leven daar blijven staan en niets doen omdat het 'niet correct' zou zijn volgens de PvdD.. Knipoog

De theorie is namelijk wat anders als de praktijk, en dát vergeten mensen wel eens.. en dat is ook meteen wat de PvdD mist, praktijkervaring.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:16

volg maar eens een debat(even wachten tot sept.)marianne thieme is wel een van de betere hoor!ella vogelaar kan daar een voorbeeld aan nemen!
Denk je dat mijn paarden nooit een dreun krijgen?
Iets wat 600 kilo weegt moet je vooral niet over je heen laten lopen(letterlijk en figuurlijk...)
Ik heb in de springsport gewerkt,en heb inderdaad misstanden gezien bij het trainen.....en ik denk toch niet dat hij de enige was....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:17

Jibbel schreef:
Laat de PvdD zich eerst maar eens druk maken om alle opgehokte kippen, kalfjes die meteen bij hun moeder worden weggehaald en in een hok van 1x0,5m worden gestopt, varkens die snel opgefokt worden en nooit een straaltje zon hebben gezien, stieren die nooit het daglicht zien en altijd in een stand staan... Slapen

Ja dat ben ik met je eens. Maar ja wie durft er een hele industrie aan te pakken? Teveel belangen mee gemoeid. Je bemoeien met sport met dieren is iets makkelijker scoren.

Neemt niet weg dat de rollkur van mij niet zo hoeft Clown

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:20

Arabesk schreef:
Ja dat ben ik met je eens. Maar ja wie durft er een hele industrie aan te pakken? Teveel belangen mee gemoeid. Je bemoeien met sport met dieren is iets makkelijker scoren.

haha joh, echt? Clown Sorry Arabesk, kon het niet laten Haha!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:23

geerke schreef:
volg maar eens een debat(even wachten tot sept.)marianne thieme is wel een van de betere hoor!ella vogelaar kan daar een voorbeeld aan nemen!
Denk je dat mijn paarden nooit een dreun krijgen?
Iets wat 600 kilo weegt moet je vooral niet over je heen laten lopen(letterlijk en figuurlijk...)
Ik heb in de springsport gewerkt,en heb inderdaad misstanden gezien bij het trainen.....en ik denk toch niet dat hij de enige was....

Het gaat er niet om dat jouw paarden wel of geen dreun krijgen als ze dit nodig hebben. Maar het gaat erom dat dit volgens de PvdD niet kan en mag. maar de PvdD mist de ervaring om hier een standpunt over in te nemen. Ze weten niet hoe het is om 600 kilo tussen je benen te hebben met een geheeeeeeel eigen wil, die soms ook wel eens flink lomp en in sommige gevallen gevaarlijk uit de hoek kan komen. Je kán als je met zulke dieren werkt nou eenmaal niet altijd even correct zijn. en soms schop je hem een keer naar voren als er geen enkele reactie op been of zit komt, en ja die van mij zet ik soms ook wel eens op de rem als ie ontzettend loopt te drammen en niet meer op stem of zit reageerd als ze fris is. Maar dat wil ik graag ongestoord kunnen doen zonder dat de PvdD daar langs staat te kijken. Voel me vaak toch al schuldig genoeg, heb ik de PvdD niet voor nodig!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:27

DresslOver schreef:
Arabesk schreef:

haha joh, echt? Clown Sorry Arabesk, kon het niet laten Haha!

Ja met dit soort dingen heb ik wel een beetje het gevoel dat ze zich druk maken in een discussie over het broeikaseffect over de uitstoot van CO2 bij rokers, terwijl de zware industrie ik weet niet hoeveel meer CO2 uitstoot.

Oftewel, het staat niet echt in verhouding tot de andere dierenproblematiek, wat overigens niet goedpraat wat er gebeurt en het is ook goed dat het aangekaart wordt.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:28

Arabesk schreef:
Ja met dit soort dingen heb ik wel een beetje het gevoel dat ze zich druk maken in een discussie over het broeikaseffect over de uitstoot van CO2 bij rokers, terwijl de zware industrie ik weet niet hoeveel meer CO2 uitstoot.

Oftewel, het staat niet echt in verhouding tot de andere dierenproblematiek, wat overigens niet goedpraat wat er gebeurt en het is ook goed dat het aangekaart wordt.

Ja inderdaad. Dat was mijn 2e punt min of meer. Maargoed, mijn belangrijkste punt is denk ik al uitgebreid omschreven Knipoog
Zijn we het toch nog een keer gedeeltelijk eens joh! Haha!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 23:50

Het is nu wel weer genoeg geweest met die Partij van de Dieren. Dát ze hun best maar eens gaan doen voor dat geld dat ze krijgen daar als kamerlid (krijgen niet verdienen).
Het getuigt van weinig politiek besef om moties in te dienen over een verbod op vissenkommen. Wat krijgen ze nou voor elkaar als partij, politiek gezien? En dat heeft niks te maken met het feit dat het een splinterpartij is met twee zetels, maar met dat ze niet van politiek begrijpen, inhoudelijk zwak zijn, amper iets kunnen onderbouwen en de realiteit volledig uit het oog zijn verloren.
Het is puur op een populistisch kiezers voor je willen winnen wanneer je dit soort nergens op gebaseerde uitspraken doet. Goed van de KNHS dat ze de PvD even op de feiten en onjuistheden die ze verkondigen wijzen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 01:08

Probleem is natuurlijk wel dat het een tweede kamer lid is die het zegt. Dus niet Pietje om de hoek, maar een volksvertegenwoordiger waar mensen naar luisteren en tegenop zien. Als we dus niet uitkijken is er straks een grote groep mensen die helemaal geen verstand heeft van paarden, maar er wel een mening over heeft (die er waarschijnlijk op neer komt dat je ze alleen mag aaien en voeren Haha! .
De belangrijkste vraag is volgens mij daarom: hoe brengen wij mensen zoals deze mevrouw en de mensen die op haar stemmen, iets meer verstand bij over paarden, paardengedrag en paardenhouderij?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 01:29

Het officiële standpunt van de FEI is sinds 2006 niet meer veranderd.

Uuuuuhhhhhhh Nors opkijken

Dit was hun recenste reactie:

Citaat:
FEI STATEMENT ON HYPERFLEXION (ROLLKÜR): the following statement was adopted:
There are no known clinical side effects specifically arising from the use of hyperflexion, however there are serious concerns for a horse's well-being if the technique is not practiced correctly. The FEI condemns hyperflexion in any equestrian sport as an example of mental abuse. The FEI states that it does not support the practice.
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:10

Ik heb met PvdD niets maar met de KNHS ook weinig, eigenlijk slaan ze allebei de plank wel mis.
Wat heeft de KNHS nou werkelijk voor inzage in de trainingen van ruiters/amazones/menners etc.? nou heel weinig.
Ze zien alleen dat wat op de wedstrijden getoont wordt.
Dat ze streng zijn op de wedstrijden ben ik heel erg blij mee maar gaan zeggen dat de paarden van nu het beter hebben dan toen? het was vroeger niet best voor paarden maar nu eigenlijk ook niet.

Hoeveel paarden staan er niet 23 uur op stal? hoeveel paarden worden niet te vroeg beleerd onder het zadel? hoeveel paarden staan nou niet in hun eentje in de paddock? nou.....nou? en zo kun je wel even door gaan.
Natuurlijk zijn er ruiters en menners die gewoon heel goed voor hun paarden zorgen maar er is ook een hele grote groep die gewoon paarden bezit.
En dan is het best eens goed om daar bij stil te staan want deze groep word wel groter.

De KNHS doet haar best wel maar veel meer beter dan de PvdD zijn ze niet.
Het mooie aan de reactie van de KNHS op de PvdD is wel dat het mensen wakker schud en laat nadenken.
Dat is naar mijn mening het enige postitieve Haha!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:26

Ik sluit me volledig aan bij Ilegra.
De PvdD heeft geen kijk op de manier waarop paarden getraind worden maar ook de KNHS niet. Ze proberen wel de schijn op te houden dat er zoveel controles zijn maar zolang ik zelfs in de basissport zie dat mensen die hun paard overmatig slaan op een wedstrijd en niet gediskwalificeerd worden, geloof ik weinig in die controles. De KNHS komt echt niet bij de mensen langs om te kijken hoe jij je paard traint.
De KNHS durft zich ook echt niet tegen de topruiters te keren. Ze zullen nooit een trainingsmethode afkeuren, maar als er door 'het publiek' heftig op gereageerd wordt dan komt er een prachtig l*lverhaal waarom het echt niet zo erg is en daarmee is de kous af.
Het gaat de betere kant op in de paardenwereld maar er is nog zoveel wat sterk verbeterd kan en moet worden. Denk aan, zoals Ilegra zegt, de paarden die 23 uur per dag op stal staan. Maar ook de slecht passende zadels, te scherpe bitten, ongeduldige ruisters die frustraties afreageren, te veel voer, te weinig voer, slecht voer etc.
Je zou eigenlijk een diploma moeten halen voordat je een paard (of wat voor dier dan ook) mag aanschaffen. Het zal niet alle problemen verhelpen maar dan weet je in ieder geval dat mensen geleerd hebben hoe ze met een dier moeten omgaan en kun je ze daar ook op aanspreken.
Als de PvdD zich daar mee bezig zou houden, dan juich ik dat zeker toe.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 08:39

je kunt wel nieuwe regels bedenken,maar wie gaat dat allemaal controleren?
er gaat overal vanalles mis,veetransporten,weggeraakte tbs'ers,en ga zo maar door,regels genoeg alleen of ze nageleefd worden is een tweede.....en dan de sancties bij niet na geleefde regels,daar lacht iedereen om....twee uur de stoep vegen.
het is allemaal moeilijk te controleren,stel dat er inderdaad een wet komt die zegt dat paarden een aantal uren per dag buiten moeten lopen,heel goed,maar wie gaat dat controleren,dat is niet te doen volgens mij....

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:07

Er gaat genoeg mis en er is genoeg dierenleed. Maar de manier waarop de PvdD die probeert op te lossen lijkt mij niet de meest handige, iedereen begint al te zuchten en te kreunen als ze WEER met een ander onderwerp aankomen. Dat is idd nooit controleerbaar. Ik vind het heel goed dat zo'n partij als tegenhanger in de Kamer zit zodat andere partijen ook ineens maar tegen slachttransporten zijn enzo, maar op deze manier worden ze straks door niemand meer serieus genomen. En dat zou zonde zijn, want op zich is het altijd goed als mensen door zo'n partij kritisch naar zichzelf gaan kijken en eens bedenken wat er anders kan. Maar zoveel aan de bel trekken... op een gegeven moment haalt iemand er dan de klepel uit, of we stoppen kaas in onze oren Haha! .
Ik geloof ook niet dat de KNHS zaligmakend is of dat de Rollkür nou zo'n goed voorbeeld voor mensen is van topsport bedrijven (met alle doe-het-zelvers), maar dat is weer een heel andere discussie...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:43

Ik heb maar een conclusie: PvdD Moet zich eens koest houden en het lieftste gewoon oplazeren...Ze weten van toeten noch blazen...Stelletje incompetente prutsers...

Misschien dat ze ook nog goed werk verrichten (heb het nog niet eerder gelezen) maar PvdD is goed in het geven van een mening voordat ze weten waar het überhaupt om gaat, en hiermee schetsen ze voor veel buitenstaanders foute beelden...

Sorry, maar was vanaf de oprichting al anti-PvdD Bloos

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:46

Over die zaken zoals vissen in een viskom, kan je hoogstens mensen INFORMEREN, dat moet echt uitgebouwd worden. Maar politiek zullen ze bij jullie inderdaad niet zoveel in de pap te brokken hebben dat ze hebben industrieën kunnen kenteren.
Informeren is belangrijk, onderzoeken publiceren en mensen sensibiliseren voor objectieve feiten.
Maarja, daar dient de politiek dan eigenlijk ook weer niet 100% voor...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:17

Ik vind overigens ook dat de PvD en al die andere extremisten dierenwelzijn juist in een kwaad daglicht zetten. Als je vegetarisch bent, alleen bio/scharrelvlees of om proefdiervrije make up vraagt wordt je tegenwoordig al snel in het rijtje naast de PvD gezet. Terwijl er nogal een verschil zit tussen vinden dat een dier dat opgegeten wordt daarvoor een fatsoenlijk leven gehad mag hebben en vinden dat je niet op een paard mag zitten. De PvD is trouwens ook tegen KI.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:31

de PvdD meent van mening te zijn dat het in de topsport vaak mis gaat. Ook hier zijn mensen die zeggen dat een paard het niet beter heeft dan 'vroeger'.. Dat snap ik niet zozeer, vroeger stond een paard meer in het land, maar werd er óóit zoveel nagedacht over huisvesting, voer, de psyche van een paard, trainingsmethoden en waren we ooit zó kritisch op ons eigen handelen tov paarden als dat we nu zijn? Juist in de basissport en dan m.n. de recreatie zie ik het zó verdomd vaak mis gaan. Hoevaak hebben we geen topic voorbij zien komen: Help, mijn pony is niet te stoppen, welk bit?! Help, mijn pony wil niet rond, welke hulpteugel?
En vervolgens gaan ze rond rijden met een verkeerd afgestelde neusriem, en veel te streng in werkende pessoa, met een te kort gezette martingaal/thiedemann/slof of weet ik veel wat voor ander ding..

Natuurlijk valt er ook hoog bovenin de sport en op ieder laagje van de sport nog veel te verbeteren, maar we zijn al van ver gekomen! En ja, de meeste paarden gaan tegenwoordig (te) weinig naar buiten en staan in (te) kleine stallen, dat ben ik helemaal met jullie eens. Maar dat is vaak een gebrek aan plaats. Er komt steeds minder ruimte om de paardensport goed uit te oefenen. Als de PvdD echt wil helpen in plaats van stemmingmaken, laat ze dáár dan iets aan doen!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:33

DresslOver schreef:
de PvdD meent van mening te zijn dat het in de topsport vaak mis gaat. Ook hier zijn mensen die zeggen dat een paard het niet beter heeft dan 'vroeger'.. Dat snap ik niet zozeer, vroeger stond een paard meer in het land, maar werd er óóit zoveel nagedacht over huisvesting, voer, de psyche van een paard, trainingsmethoden en waren we ooit zó kritisch op ons eigen handelen tov paarden als dat we nu zijn? Juist in de basissport en dan m.n. de recreatie zie ik het zó verdomd vaak mis gaan. Hoevaak hebben we geen topic voorbij zien komen: Help, mijn pony is niet te stoppen, welk bit?! Help, mijn pony wil niet rond, welke hulpteugel?
En vervolgens gaan ze rond rijden met een verkeerd afgestelde neusriem, en veel te streng in werkende pessoa, met een te kort gezette martingaal/thiedemann/slof of weet ik veel wat voor ander ding..

Natuurlijk valt er ook hoog bovenin de sport en op ieder laagje van de sport nog veel te verbeteren, maar we zijn al van ver gekomen! En ja, de meeste paarden gaan tegenwoordig (te) weinig naar buiten en staan in (te) kleine stallen, dat ben ik helemaal met jullie eens. Maar dat is vaak een gebrek aan plaats. Er komt steeds minder ruimte om de paardensport goed aan te passen. Als de PvdD echt wil helpen in plaats van stemmingmaken, laat ze dáár dan iets aan doen!

Daarvoor moet je weten waar je het over hebt en fatsoenlijke onderzoeken uitvoeren...Och ja, grootste zwakke punt van de PvdD Haha!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:11

geerke schreef:
dan moet in de regering zitten,en niet een splinterpartijtje zijn met twee zetels.....wat mij verbaasd is dat ik hier niet een positieve reactie lees over de partij voor de dieren,en dat terwijl ik dacht dat hier veel dierenliefhebbers zaten...weer een illusie armer.....

Misschien komt dat omdat hier veel dierenLiefhebbers zijn, en de PvdD in mijn ogen meer dierenHysterici, waarbij men probeert in te spelen op het ach wat zielig gevoel van de gemiddelde mens.
Helaas niet echt gehinderd door enige kennis van zaken wordt er dan met stoere kreten stemming gemaakt. Je moet wat als minipartij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:34

Gelukkig zeg, mijn haren stonden recht overeind van dat artikeltje in de Paardenkrant. Ik vond het typisch van dat nageblaat. Er is niet eens bij stilgestaan dat bijv. de cijfers over overleden paarden van de verzekeringen afkwamen (die paarden boven de vijftien uit de verzekering flikkeren), duh, de meeste paarden mankeren idd iets tot een leeftijd van een jaar of zes, zo niet dan zijn ze vaak spijkerhard tot een jaar of twintig. Wat gek dat als je die groep oudere paarden niet meerekent je ineens op zo'n laag getal uitkomt Blond