Bizarre paardenrace Palio in Sienna weer verreden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Bizarre paardenrace Palio in Sienna weer verreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:39

Heb ook gekeken en vindt het geschift hoe ze die dieren door de bochten jakkeren, respectloos voor de paarden, sloopwerk ook.
Verder kan ik de kracht waarmee ze de paarden meppen niet goed inschatten maar het is voor een paard zijn spieren en pezen heel slecht om na het rennen niet rustig uit te galopperen en een goede cooling down te doen. Daarbij is het voor een paard heel wat comfortabeler om op dit tempo een ruiter te hebben die niet op zijn rug bonkt.

Dit is toch wel heel wat anders dan hoe normale paardenraces verlopen. Voor de bokkers die dat zielig vinden: Dan moet je dit wel zware mishandeling vinden imo.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:54

Ik heb een keer een documentaire gezien over deze race. Dit gaat allang niet meer alleen over de paarden racen, hier leven de mensen het hele jaar naartoe, dit is zo enorm.

Ik vond de passie wel heel mooi om te zien, maarja ik zie liever ook iets anders dan paarden die tegen de muur opknallen (hoewel ze dat maar 1x doen Nagelbijten / Gniffelen zie dat achterste paard dat nog een paar rondjes meerent zonder ruiter) en dat aan het einde dat paard helemaal ingesloten wordt door goedbedoelde enthousiaste fans.
Maargoed, ik zie liever dit 1x per jaar, dan elke week stierenvechten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:58

Ik denk dat je dit gewoon een keer in het echt moet zien, want zo'n wazig filmpje verteld niet het hele verhaal.
Overigens hebben die paarden het hele jaar een geweldig leven voor die ene keer rennen in het jaar! Ze zien die paarden als helden. Ze behandelen die paarden zo goed omdat de paarden staan voor dorpstrots Lachen
Dus na die wedstrijd zullen ze wel degelijk een goede coolingdown nog krijgen (als ze eerst die mensen er weg hebben geplukt Nagelbijten / Gniffelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:00

Als ik denk aan de suicadel race's vind ik dit soft. Maar mijn hobby zal het niet zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:01

Paarden kunnen al enorm verzuren (tying up) als die mensen weg zijn gegaan,Welshcobfan, dat is enorm pijnlijk, je spreekt adn niet meer van een cooling down; de dieren moeten direct na de race nog wel 15 minuten in beweging blijven.

Hoe weet je dat ze zo'n geweldig leven hebben en dat ze zo aanbeden worden?
Laatst bijgewerkt door detour op 07-07-08 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:02

Judith_ schreef:
Als ik denk aan de suicadel race's vind ik dit soft. Maar mijn hobby zal het niet zijn.

Wat zijn dat? Bloos

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:03

detour schreef:
Paarden kunnen al enorm verzuren (tying up) als die mensen weg zijn gegaan,Welshcobfan, dat is enorm pijnlijk, je spreekt adn niet meer van een cooling down; de dieren moeten direct na de race nog wel 15 minuten in beweging blijven.

Hoe weet je dat ze zo'n geweldig leven hebben en dat ze zo aanbeden worden?

Heb er een hele boeiende docu over gezien op discovery Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:05

Zou ik graag willen zien! Want als ze zo zuinig zijn op die dieren laten ze ze niet zo stil staan maar zorgen ze EERST voor het dier voor ze met zichzelf bezig gaan zijn. Knipoog

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:06

Die zijn nog erger idd..
Als het zo'n dure paarden zijn, en ze als goden behandeld worden, waarom dan toch zo'n gevaarlijke parcourse lopen?
Ook al is het maar 1 keer per jaar. Een pees oid heb je zo opgelopen..

Ik heb die docu ook gezien.. Maar denk er nog steeds zo over..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:07

wat een filmpje zeg!!!

vooral het laatste stukje dat al die mensen zo voor die paarden gaan staan en die dieren er zo induiken
*auw*

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:08

Wel respect dat die mensen kunnen blijven zitten Bloos

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:10

Omdat die paarden staan voor dorpseer Lachen
Als mijn pony een keer flink aan de kletter gaat kan het net zo goed gebeuren. Maar het is maar 1 keer per jaar en ik denk dat het filmpje erger lijkt dan het in werkelijkheid is.
Tuurlijk is het beter om direct een cooling down te doen, maar het is best lastig om al die mensen bij je paard weg te houden Nagelbijten / Gniffelen Dat zie je met de wielrenners ook, die kunnen ook niet rustig even afkoelen na de tour omdat iedereen om ze heen danst. Nagelbijten / Gniffelen

Die paarden hebben het afgezien van die ene keer rennen het zeer goed voor elkaar in ieder geval! mooie grote stallen, wei en natuurlijk een zeer goede training.

(tuurlijk zijn die rennen niet ideaal voor paarden, maar ik snap best waarom ze het doen. Het gaat wel om goed getrainde paarden en ik denk ook dat het filmpje erger lijkt dan in het echt)

Ik vind het wel erg dapper dat die mannen die erop rijden het aandurven Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:15

detour schreef:
Judith_ schreef:

Wat zijn dat? Bloos

[LN] Zelfmoord racen, walgelijke 'sport' in amerika! (foto)

Dat ze goed behandelt worden kan ik me wel voorstellen. Zie een manegepaard (bijvoorbeeld) zo'n race niet lopen, niet getraind niet alle luxe ect.

Maar dat vanuit volle rengalop in een keer stil zetten, ben benieuwd of de paarden dan nog kunnen weg lopen van de stijfheid

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:15

Welshcobfan schreef:
Omdat die paarden staan voor dorpseer Lachen
Als mijn pony een keer flink aan de kletter gaat kan het net zo goed gebeuren. Maar het is maar 1 keer per jaar en ik denk dat het filmpje erger lijkt dan het in werkelijkheid is.
Tuurlijk is het beter om direct een cooling down te doen, maar het is best lastig om al die mensen bij je paard weg te houden Nagelbijten / Gniffelen Dat zie je met de wielrenners ook, die kunnen ook niet rustig even afkoelen na de tour omdat iedereen om ze heen danst. Nagelbijten / Gniffelen

Die paarden hebben het afgezien van die ene keer rennen het zeer goed voor elkaar in ieder geval! mooie grote stallen, wei en natuurlijk een zeer goede training.

(tuurlijk zijn die rennen niet ideaal voor paarden, maar ik snap best waarom ze het doen. Het gaat wel om goed getrainde paarden en ik denk ook dat het filmpje erger lijkt dan in het echt)

Ik vind het wel erg dapper dat die mannen die erop rijden het aandurven Nagelbijten / Gniffelen

Is toch dubieus; je geeft de dieren een geweldig leven en een goede training wat tijd en geld kost om vervolgens het risico te lopen dat je ze binnen no time kapot rijdt.

Op normale renbanen rent het publiek de baan ook niet op, hoor.
Vind het beetje aso.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:17

detour schreef:
Heb ook gekeken en vindt het geschift hoe ze die dieren door de bochten jakkeren, respectloos voor de paarden, sloopwerk ook.
Verder kan ik de kracht waarmee ze de paarden meppen niet goed inschatten maar het is voor een paard zijn spieren en pezen heel slecht om na het rennen niet rustig uit te galopperen en een goede cooling down te doen. Daarbij is het voor een paard heel wat comfortabeler om op dit tempo een ruiter te hebben die niet op zijn rug bonkt.

Dit is toch wel heel wat anders dan hoe normale paardenraces verlopen. Voor de bokkers die dat zielig vinden: Dan moet je dit wel zware mishandeling vinden imo.

Inderdaad, de zweep gaat zover ik kan zien meer dan drie keer neer Lachen
In topics bij rensport is dit een schande, hier is dit een geweldige race

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:19

Weet je, in Nederland kennen wij dit soort tradities (behalve Sinterklaas) niet.
Ik kan ook niet altijd tradities en het gevoel eromheen begrijpen. Dat heb ik wel weer gemerkt met mijn Slowaakse vriend.

Wij kijken hier nuchter naar en denken: gatver, bah. En begrijpen het niet. Voor hun is dit honderden jaren 'roots' dat in hun bloed zit.

Plus natuurlijk dat in heel veel landen men heel anders met dieren omgaat.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:21

Als een paard zo'n race loopt, heeft het zeker wel een jaar rust nodig..
Kunnen dan wel goed getraind zijn, maar een paard zo de bochten door te laten gaan vind ik echt niet kunnen..
qua belasting enzo. En dat met een stuiterende persoon op hun rug. Een paard krijgt zeker in zn kleine bocht 4 keer zijn eigengewicht op zijn benen..

Maar waarom is deze traditie wel goed? Stierenvechten vinden de meeste weer slecht. En dat word ook al honderden jaren gedaan.. Ze kunnen het toch wel wat veiliger maken voor de paarden zelf?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:22

Ze mogen echt wel hogere hekken oid plaatsen, want is dit is voor mens en dier wel erg gevaarlijk!

Een geweldige race? nee. Maar ik snap de traditie erachter wel en aangezien de paarden een topleven hebben en ontzettend goed getrained zijn hiervoor (en ze kunnen nog prima een tijd mee hoor, ook na zo'n race Knipoog want een jaar rust hebben ze echt niet nodig, dat is onzin. Al mijn paard aan de kletter gaat en scherp door de bochten scheurt en ineens stilstaat is het met 3 dagen weiderust ook weer over) en dit maar 1 keer per jaar is denk ik: er zijn ergere dingen in de paardenwereld.

En je moet het de ruiters wel nageven: die hebben verrekte veel lef!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:28

Hoe weet jij dat ze daarna nog prima mee kunnen? Heb je bewijzen?
Ik blijf het gewoon erg dom vinden dat er zo geweldig voor ze gezorgd wordt om ze dan vervolgens zo te laten racen..
Als je kjikt op de grote renstallen (heb zelf gewerkt op twee stallen) dan worden risico's zo veel mogeljik vermeden. Ik krijg de indruk dat men daar beter weet hoe men blessureleed kan voorkomen dan met deze race. Slechte reclame voor de rensport.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:30

Van de wiki op bokt gepakt:

De Palio van Siena is een race tussen de verschillende wijken van de Italiaanse stad Siena in Toscane. Jaarlijks vindt er op het plein in het midden van de stad, het 'Piazza del Campo' een race plaats tussen 10 paarden, die steeds 10 van de 17 wijken van de stad vertegenwoordigen. De Palio stamt uit de middeleeuwen en is ooit begonnen als een stierengevecht. Toen dat verboden was, werd er geraced op ossen en ezels. Vanaf 1650 bestaat de Palio zoals hij in vrijwel onveranderde vorm nu ook nog geraced wordt: met paarden. Twee keer per jaar wordt er een renbaan gecreëerd op het plein in het midden van de stad. Elke wijk krijgt door loting een paard toegewezen en huurt een jockey in die het dier in de race zal rijden (zonder zadel). De paarden die voor de Palio gebruikt worden, mogen geen raspaarden zijn. Ze worden door hun eigenaars 'uitgeleend' voor de palio, in verschillende testrondes worden de beste paarden geselecteerd. De race zelf is kort: drie rondjes om het plein (in total 1070 meter), maar de voorbereidingen en de festiviteiten na de race houden de stad lang in hun greep. Ook andere steden in Italië hebben hun eigen 'Palio', maar de Palio di Siena is verreweg de bekendste.

1070 meter en dan 3 keer rond? Dat is iets meer dan 350 m per ronde. Dat is op normale renbanen (1070m) 1 rechte stuk, en/of rechte stuk en een grote bocht.. Meeste renbanen zijn 2000 meter rond..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:32

Lijkt me niet dat de paarden het hele jaar door de stadshelden zijn, als ze willekeurig worden geloot

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:34

Ik ga zo eens het filmpje kijken. Ben met school op dat plein geweest en toen lieten ze ons daar een docu over zien (en ik heb natuurlijk het bianca boekje erover gelezen Huilen van het lachen ). Mijn sport is het zeker niet, maar de feestelijkheden erom heen lijken me heel gezellig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:35

detour schreef:
Ik blijf het gewoon erg dom vinden dat er zo geweldig voor ze gezorgd wordt om ze dan vervolgens zo te laten racen..
Als je kjikt op de grote renstallen (heb zelf gewerkt op twee stallen) dan worden risico's zo veel mogeljik vermeden. Ik krijg de indruk dat men daar beter weet hoe men blessureleed kan voorkomen dan met deze race. Slechte reclame voor de rensport.

Omdat de eigenaar die de paarden uitleend ook niet dom is en geen zin heeft om na zo'n race een kansloos paard terug te krijgen en dat krijgt hij dus ook niet. Paard is niet rijp voor de slacht na zo'n race en kan nog makkelijk jaren mee Lachen

Tuurlijk is het niet slim om zo'n korte baan te racen, niet alleen voor de paarden maar het brengt voor de ruiters ook een groot risico mee. Maar ja, zolang het elk jaar toch aardig goed gaat komt daar geen verandering in denk ik... Het moet eerst een goed misgaan voordat men wil veranderen helaas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:37

katiavl schreef:
Lijkt me niet dat de paarden het hele jaar door de stadshelden zijn, als ze willekeurig worden geloot

o jawel hoor, want die eigenaren zorgen sowieso al goed voor die paarden die in de loting komen omdat het ook goede reclame voor hun is Knipoog
Die paarden worden goed verzorgd en getrained. Daar is niets mis mee Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:44

Welshcobfan schreef:
detour schreef:

Omdat de eigenaar die de paarden uitleend ook niet dom is en geen zin heeft om na zo'n race een kansloos paard terug te krijgen en dat krijgt hij dus ook niet. Paard is niet rijp voor de slacht na zo'n race en kan nog makkelijk jaren mee Lachen

Tuurlijk is het niet slim om zo'n korte baan te racen, niet alleen voor de paarden maar het brengt voor de ruiters ook een groot risico mee. Maar ja, zolang het elk jaar toch aardig goed gaat komt daar geen verandering in denk ik... Het moet eerst een goed misgaan voordat men wil veranderen helaas.

Jouw mening vind ik niet overtuigend; jij kunt niet bewijzen dat het met die dieren goed afloopt. Bloos

Ik denk dat het hier alleen maar om centen gaat, niet meer niet minder.