Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Vanaf deze maand meer paardenmedicijnen alleen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:11

Cardy schreef:
Het rare is dat ze bij ons gewoon in de ruiterzaak nog worden verkocht (eentje van hypo). Had ernaar gevraagd hoe dat zat en mij werd verteld dat hun het wel mochten verkopen maar dat ze het nu in de vritrines moesten zetten. Zodat de klant "het niet zelf kan pakken"..

Dan is die ruiterzaak toch echt illegaal bezig, het moet op recept van de DA en mag echt niet zomaar los verkocht worden...

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:13

@ nanne eerlijk gezegd durf ik dat niet te zeggen. Bloos
Kan alleen melden dat de wormenspuiten ongeveer 2,- duurder zijn dan nu in NL.
Heb 1x bij de DA een 3 spuiten met pyrantel gekocht (sectolin) waren ongeveer 9,- per stuk dus ja...

Ik koop (kocht) mijn wormenspuiten eigenlijk altijd in NL, een voorraad voor een jaar dat was goedkoper.
Zal aan de prijzen in NL liggen of ik nu hier bij mijn Duitse DA de spuiten ga halen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:15

Okee, ik blijf het toch allemaal maar een rare en vreemde bedoeling vinden. Want waar je nou volgens mij ook mee te maken gaat krijgen, is dat mensen die hun paarden niet zo heul intressant vinden miss geen geld neer willen gaan leggen voor een recept van de DA. En daardoor steeds meer dieren last krijgen van de wormen en hun wormen doorgeven aan de paarden die wel onder behandeling van een wormenkuur zijn.

Ik vind het nou geen bevoordelijke situatie om het zo aan te gaan pakken.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:18

Ik blijf het maar raar vinden.

Gelukkig heeft onze ruitersportzaak een oplossing voor bedacht. Ze hebben de DA gewoon de winkel ingehaald. Er is behandelkamer gebouwd waar je terecht kan voor inentingen van huisdieren en consulten over voeding ect. 3 dagen in de week is er een DA aanwezig. Dus de winkel kan gewoon wormenkuren blijven verkopen!

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:25

Leuk bedacht voor de voedselveiligheid en dat men zo makkelijker kan controleren welke medicijnen de dieren gehad hebben.
Broodje aap. Er zijn maar weinig mensen die hun paard willen laten slachten voor consumptie.

Mijn idee is dat ze beter in het paspoort of andere papieren waarmee het paard geregistreerd staan vermelden dat het dier wel of niet voor consumptie is. Scheelt een hoop werk voor alle partijen. (is maar een ideetje Bloos )

En wat je zegt dat als iemand het niet boeit of geen geld wil uitgeven dan maar geen kuur geeft. Moeten ze die mensen dan verplichten om het wel te doen? Dit is niet te doen.
Laatst bijgewerkt door Eelco op 03-07-08 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:29

Idd Eelco.

Ik denk eerder dat de situatie slechter gaat worden door deze beslissing ipv dat het positief gaat uit werken.. Maar goed, wie ben ik.. Clown

Tieneke

Hier in België moet je dat bij het chippen sowieso al aangeven, of je paard geslacht mag worden of niet.

nickyu

nederland moet altijd al roomser dan de paus zijn

maar okee

heb voorlopig nog voldoende ontworming

ben benieuwd of ze nu met slachten ook
eerst in het boekje kijken
tot nu toe werd dat niet gedaan

of er dadelijk nog slachters zijn die wel direct willen slachten
en niet willen wachten omdat het vlees dan niks waard is
en ze er dus niks op kunnen verdienen
uberhaubt of noodslachtingen blijven kunnen bij iedere slachter
of mora en anderen er uberhaubt op gaan letten

of ze nu ook misschien eens de chip controleren VOORDAT
er geslacht gaat worden

of er een zwarte handel in paspoorten komt (nog groter dan nu)

of iedereen wel blijft ontwormen
of dat je nog steeds mensen hebt die elke 6 weken ontwormen of 4 x per jr of 1 x per jaar met de enting etc etc etc

Citaat:
Mijn idee is dat ze beter in het paspoort of andere papieren waarmee het paard geregistreerd staan vermelden dat het dier wel of niet voor consumptie is. Scheelt een hoop werk voor alle partijen.

idd , moet er alsnog wel naar gekeken worden

daarbij niemand wil een biefstukje van een paard wat al jaren biks krijgt
dat is niet lekker (schijnt)

al met al denk ik niet dat het door al deze ongein beter zal gaan

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:32

@ tieneke das fijn, staat dat dan ook op papieren die jij hebt?
Waarom deden ze dat niet gelijk in NL had een hoop rompslomp gescheelt

@nickyu helemaal gelijk......ze moeten er wel nog steeds ( of eindelijk eens) naar kijken, (de papieren)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:35

Ik heb ze zaterdag om 5 uur nog bij de boerenbond gehaald, voor 2 jaar.
En daarna ga ik wel in Belgie of Duitsland kijken.

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:37

@ Scrum sorry maar in Duitsland moet je naar een DA om kuren te halen

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:42

Scum schreef:
Ik heb ze zaterdag om 5 uur nog bij de boerenbond gehaald, voor 2 jaar.
En daarna ga ik wel in Belgie of Duitsland kijken.

Gelijk heb je Scum!!

We spekken die kas van de overheid enzov al genoeg dacht ik zomaar..
Ze verzinnen de laatste tijd steeds meer van die rare regeltjes.. En of het er echt beter van gaat worden..

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:43

Eelco schreef:
Leuk bedacht voor de voedselveiligheid en dat men zo makkelijker kan controleren welke medicijnen de dieren gehad hebben.
Broodje aap. Er zijn maar weinig mensen die hun paard willen laten slachten voor consumptie.

Mijn idee is dat ze beter in het paspoort of andere papieren waarmee het paard geregistreerd staan vermelden dat het dier wel of niet voor consumptie is. Scheelt een hoop werk voor alle partijen. (is maar een ideetje Bloos )

.

Dat laatste is al lang het geval (je had die pagina allang in moeten vullen, de eigenaar moet dat doen en de da moet daarna ook ondertekenen). Echter omdat ze in de winkel moeilijk om je paardenpaspoort kunnen vragen is de receptplicht toch voor alle paarden gaan gelden.

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:46

@anneve Echt waar Bloos! kan je dat ook ergens achterhalen in papieren die je thuis hebt of het paspoort?
Mijn paardjes zijn door de fokkers gechipt (ben eerste eigenaar na de fokker) en heb het eigenlijk niet in de papieren zien staan. oooo moet ik maar eens achteraan gaan Haha!

Nou dan vind ik het helemaal onzin Boos!
Laatst bijgewerkt door Eelco op 03-07-08 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:50

Ja hoor, blader maar even in je paspoort, ergens achteraan: Als je pagina A invult: nooit meer slachten.
Pagina B: wel slachten. Is zelfs verplicht om één van deze pagina's in te vullen: Een B kan veranderd worden in A, een A uiteraard nooit in een B.
En het paspoort wordt wél altijd gecontroleerd bij de slacht, samen met het chipnummer.

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:52

goh Thanks
Ga even goed bladeren Bloos

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:54

ik heb een geweldig idee!!! Laten we alles met paardenwelzijn gratis maken odmat mensen anders hun paarden niet goed willen verzorgen omdat het geld kost! Hoefsmid, tandarts, dierenarts, allemaal vrijwilligerswerk want ojee straks lijd er een paard onder omdat men geen geld wil uitgeven....
Ok nu even serieus, regels aanpassen omdat mensen hun paarden niet goed willen verzorgen? wat een onzin!

Ik vind het een goede regel, die resistentieproblematiek moet in de gaten gehouden worden en dat is hiermee beter mogelijk dat met vrije handel. Ook is het nou eenmaal zo dat paarden als voedselproducerende dieren worden gezien in de wet en dat daar regels bijhoren. Dat een slachterij dit niet altijd naleeft is een probleem dat bij de slachlijn ligt en de controle en niet een probleem in de wetgeving op zich! De bedoeling hierachter is toch echt de controle op vlees en vleesproducten en met al die vrije middelen in de handel is deze controle erg lastig en wordt hiermee beter mogelijk gemaakt. Het is helemaal waar dat deze controle veel beter moet maar dit is al een stap in de goede richting in mijn ogen.
En dat aangeven van een niet voedselproducerend paard in het paspoort is al jaren mogelijk.
Dus tja misschien moet je nu wat meer betalen voor een wormenkuur, imaverol of pijnstiller. Ik heb daar totaal geen problemen mee, het zijn geen middelen om zelf maar mee te spelen en het welzijn van mn paarden staat toch echt bovenaan! Dan maar een paar euro's extra hoor.
(ben benieuwd heoveel mensen ik nu op mn dak krijg, ik lijk wel de enige te zijn die het eens is met de nieuwe wetgeving...)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:55

Eelco schreef:
@ Scrum sorry maar in Duitsland moet je naar een DA om kuren te halen

Dan naar Emmers in Belgie Knipoog Of via internet. Desnoods uit Amerika (lekker goedkoop met de lager Dollar).

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:18

anneve schreef:
Ja hoor, blader maar even in je paspoort, ergens achteraan: Als je pagina A invult: nooit meer slachten.
Pagina B: wel slachten. Is zelfs verplicht om één van deze pagina's in te vullen: Een B kan veranderd worden in A, een A uiteraard nooit in een B.
En het paspoort wordt wél altijd gecontroleerd bij de slacht, samen met het chipnummer.

Verplicht om een van de pagina's in te vullen:?
Weet van niets, ga zo ook maar even koekeloeren Bloos

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:21

De receptregel is ingevoerd in Nederland omdat het onder de Europese regelgeving valt - het zal dus niet eenvoudig zijn om in een ander Europees land nog wormspuiten te kopen. Als het tenminste boven de toonbank gaat.
Voor spuiten 'onder de toonbank' kun je maar beter voorzichtig zijn .. beter een gecontroleerd medicijn dan iets uit het zwarte circuit waar van alles mis mee kan zijn. (Zoals ontbrekende werkzame stoffen!!)

Je kunt natuurlijk ook overwegen om wormeitelling te laten doen ( of bloedonderzoek) en op basis daarvan te bekijken of ontwormen echt nodig is.

Hoe dan ook: het recept kost geld - minimaal 10 euro .. ( en bij sommigen geldt dan zelfs dat je per recept, per paard maar twee spuiten kan kopen) ........

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:25

Ik vroeg het van de week nog aan de veearts, ook naar aanleiding van de fraudegevoeligheid (mijn paard heeft een "niet geschikt voor consumtie-stempel"). De veearts gaf aan dat hun er eigenlijk voor zijn om een beetje het engelse systeem te gaan gebruiken, namelijk alleen ontwormen als het nodig is, dus niet meer preventief (hoezee!). Wormen worden makkelijk resistent van alle ontwormingspasta's die we erin gooien, hier zijn ze in engeland al sterk mee gemindert naar het schijnt.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:29

Afbeelding

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:31

Maar als het naar de Europese regelgeving is, waarom geldt de regel dan bv niet in België? Wat is het nut om dit enkel in Nederland in te laten gaan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:35

Tieneke schreef:
Maar als het naar de Europese regelgeving is, waarom geldt de regel dan bv niet in België? Wat is het nut om dit enkel in Nederland in te laten gaan?

Als die regel op dit moment nog niet geldt, dan komt dat binnenkort heus wel! Europese regelgeving betekent niet dat in één keer alle landen overschakelen. De één doet het wat sneller dan de ander maar uiteindelijk is iedereen de klos.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:36

Het is een directive die je in tegenstelling tot een regulation zelf moet implementeren, dat gaat in het ene EU land iets sneller dan in het andere.... Uiteindelijk moet iedereen een directive in de nationale wetgeving implementeren.

Sorry, crosspost, een beetje dubbelop.