Nieuwe sterilisatietechniek voor hengsten lijkt veelbelovend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Re: Nieuwe sterilisatietechniek voor hengsten lijkt veelbelovend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:42

Cayenne schreef:
Op deze manier kun je het dus ook mogelijk maken om het paard weer vruchtbaar te maken.

Nee dat gaat niet

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:51

Ik denk dat jullie sommige dingen niet snappen. Ze klemmen/snijden de zadstreng af. Dit wil zeggen: zenuwen, zaadleiders en bloedtoevoer. Door de zaadstreng komen de zaadcellen in de buitenwereld terecht bij dekken. Dit wordt dus onmogelijk gemaakt. Maar bovendien snijden ze alle bloedtoevoer naar de ballen af! Dat wil zeggen dat de testikels afsterven. Dit is irreversibel. Testosteron wordt geproduceerd door de testikels. Dus als deze afsterven wil dit zeggen dat er geen hormonen meer zijn, geen hengstengedrag en geen hengstenuitstraling. Zo simpel is het. Ze sterven af dus het is onomkeerbaar. Het zou omkeerbaar zijn, moesten ze enkel de zaadstreng doorknippen. Dan heb je dus een onvruchtbare hengst, met alle hormonen nog aanwezig, die ook zal dekken en de uitstraling van een hengst zou hebben.

Verder ben ik het niet eens met het artikel. Castraties zijn lang geen risicovolle operatie meer. Tenminste niet meer dan gelijk welke andere ingreep. Als je een kundige veearts hebt, dan is het even snel gebeurd, wordt alles keurig afgebonden en wordt de boel toegezet. Niks zwelling of infectie of nazorg. Dit houdt dan niet meer in dan wat hierboven vermeld wordt. Dit is hoe het hier gebeurt.

Verder moet je je eens inbeelden wat er gebeurt als je de bloedtoevoer naar een bepaald orgaan afsnijdt. Zet maar eens een elastiekje goed strak op je vinger. Dat doet serieus pijn! Duurt misschien maar een dag of twee dagen (dan sterft de boel af), maar pijnloos is het zeker niet. Als wij castreren hebben we ook maar één snijwonde, misschien vijf centimeter. Dat houdt niet meer in dan twee kleine snijwondes. Dus ik zie niet echt in waarom deze methode echt beter zou zijn...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:53

Go jij! Go jij! Met een beetje geluk is dit 'gewoon' over twee á drie jaar en kan ik mijn kleine/grote man ook zo laten behandelen!

Toevallig zat ik hier laatst over te filosoferen met iemand. Waarom er in de paardenwereld nog steeds gecastreerd wordt met zoveel nieuwe technieken...

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:54

Dit is toch gewoon het laproscopisch castreren?

Dave staat nu in Utrecht en is gister op deze manier geholpen. Naar mijn idee doen ze dit al járen... Verward

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:57

Aha... Maar doen ze dat alleen in Utrecht op deze manier?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:29

Het is nu al 7 jaar terug heb ik net geteld. Mijn paard was toen een van de eerste waarbij ze dit deden..Maar inmiddels doen ze het dus al jaren zo..Met succes dus Lachen Destijds deden ze het alleen in Utrecht op deze manier maar inmiddels ?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:45

aha

Coliena dank voor de uitleg. Ik dacht dat het idd enkel en alleen op de zaadstreng ging, en in dat geval snapte ik echt niet hoe dat invloed kon hebben op het gedrag. Jouw uitleg maakt het duidelijker. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:48

Interessant, al vraag ik me wel af hoe het met t risico op kanker zit. Men laattenslotte de testikels zitten. Ik heb altijd begrepen dat het risico op zaadbalkanker dan groter is. Net als het laten zitten van de inwendige bal bij klophengsten...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:17

jokari schreef:
aha

Coliena dank voor de uitleg. Ik dacht dat het idd enkel en alleen op de zaadstreng ging, en in dat geval snapte ik echt niet hoe dat invloed kon hebben op het gedrag. Jouw uitleg maakt het duidelijker. Lachen

zaadstreng = zaadleider + zenuwen + bloedvaten (vene en arterie)
zaadleider = leider waardoor het zaad vervoerd wordt naar de buiten wereld

Hier wordt dus de STRENG doorgesneden, alles wordt dus vernield, testikels sterven af. Als men puur de zaadLEIDER zou doorknippen, dan blijven de testikels functioneel. Dus nog hormonen en zaadproductie. Het zaad kan enkel niet meer in de buitenwereld terecht komen, zodat je hengst onvruchtbaar is.

(zie dat ik in mijn tekst ook de termen verkeerd gebruikt heb, maar kan niet meer editten. Mijn excuses daarvoor!)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:28

ha zo. Bij mannen wordt enkel de zaadleider geblokkeerd, vandaar dat ik dacht dat dat no way invloed kon hebben op het gedrag bij hengsten. Nagelbijten / Gniffelen Als de testikels afsterven, dan kan dat natuurlijk wel verschil maken.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 08:30

Zonder testikels inderdaad geen hengstengedrag, dat is onmogelijk.

Positief is natuurlijk wel dat de operatie (schijnbaar) minder risico met zich meebrengt. Alleen vind ik 5 testpaarden aan de magere kant (zacht uitgedrukt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:06

Volgens mij is dit iets anders dan laproscopisch castreren. Hoe het precies zit, weet ik niet. Volgens mij wordt bij laproscopisch castreren nl. wel de bal weggehaald. Zo niet dan is er volgens mij nog altijd een risico op zaadbalkanker, zeker bij klophengsten is daar een verhoogd risico op. Dit is de reden dat ik mijn ruin tzt heb laten casteren op tafel. Was overigens binnen een half uurtje van de 1e prik weer aan t wakker worden en was snel weer de oude. Hij heeft geen rare ontstekingen oid gehad! Wat de risico's van castreren betreft, die zijn de laatste jaren echt geminimaliseerd!

Overigens: ik ken iemand die haar paard laproscopisch heeft laten castreren, daar was toch een infectie ontstaan, ze zijn een jaar bezig geweest voor het paard weer de oude was. T is dus geen garantie dat er dan minder risico bestaat. Gelukkig gaat t ook heel vaak wel goed! Knipoog

Een castratuer zou ik dus nooit doen!
Laatst bijgewerkt door Jessica op 02-07-08 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:19

Wat ik fijn vond in Utrecht is dat mijn paard tot 10 dgn na de operatie 2 x per dag getempratuurt werd en de hele dag in de gaten gehouden werd. Hij kreeg pijnstillers en je kon aan hem merken dat hij zich gewoon goed voelde en geen pijn had. Ik heb casteraties (door de DA en door de castereur) ook welleens mis zien gaan en voor minder risico te lopen heb ik toen voor deze operatie gekozen. Dit is mn paardje kort na de operatie (na ongeveer 2 weken) Niets afgevallen Haha!
Afbeelding

RashjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:25

En daar komen ze nu mee Boos! Knipoog
Had dan niet 2 jaar eerder gekunnen Bloos .

Wel super dat het er nu wel is.
Ben benieuwt of het vaak toegepast gaat worden.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:32

Rashja schreef:
En daar komen ze nu mee Boos! Knipoog
Had dan niet 2 jaar eerder gekunnen Bloos .

Wel super dat het er nu wel is.
Ben benieuwt of het vaak toegepast gaat worden.

Was er 7 jaar geleden al !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:47

Hier een stukje over laproscopisch castreren afkomstig uit een artikel van de paardenkliniek in Heerde:
Citaat:
Het is ook mogelijk om een klophengst via een kijkoperatie in de buik te castreren (laparoscopie). Hierbij wordt via kleine huidsnedes in de flank met behulp van een camera in de buik bij het staande dier de zaadbal uit de buikholte verwijderd. Bij eenzijdige klophengsten worden de bloedvaten van de wel afgedaalde zaadbal in de buikholte afgebonden. De zaadbal blijft in de balzak zitten om vervolgens te verschrompelen. Dit verschrompelen heeft enige pijnlijkheid tot gevolg en verloopt in ongeveer 10% van de gevallen niet volledig. De overblijfselen van de zaadbal kan dan nog hormonen blijven produceren, met als gevolg dat het hengstengedrag meestal aanhoudt. Er is dan op een later tijdstip nog een tweede operatie noodzakelijk.
Wij vinden deze 10% te hoog, en raden dan ook aan om alleen tweezijdige klophengsten door middel van laparoscopie te castreren.
Voordelen van een laparoscopische castratie zijn dat er geen narcose noodzakelijk is en dat het herstel van de operatie relatief korter is (2-4 weken).

Laproscopisch castreren is volgens mij wel degelijk anders dan de techniek die hier genoemd wordt. Bovendien heeft zoals te lezen valt ook nog wel wat nadelen. Het is ook noodzakelijk bij klophengsten de niet ingedaalde bal te verwijderen ivm het risico op kanker. En laten we eerlijk wezen, zou het artikel in de openingspost nu werkelijk naar buiten worden gebracht als zijnde een nieuwe techniek als die al 7 jaar bestaat? Ik denk t niet! Dit zal toch weer een iets andere aanpak zijn.

De laatste zin uit t originele artikel is trouwens niet vertaald: paarden moeten ook onder narcose gebracht worden om de risico's van paarden en DA te minimaliseren. Ik vraag me dan echt af wat de voordelen zijn, IMO kun je beter de ballen eruit laten halen, zo neem je kans op zaadlbalkanker weg...

Overigens zou ik voor je begint aan een castratie op deze wijze toch echt goed informeren naar de risico's op kanker, de pijn die betrokken is bij t verschrompelen en de kans op een 2e operatie...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:11

Zoals al gezegd, zet eens een elastiekje strak op je vinger. Dat geeft hetzelfde effect. Dan knel je alle bloedtoevoer naar het topje van je vinger af. Doet serieus pijn! Op het moment dat je vingertop afsterft, zal de pijn weggaan. Kan je je inbeelden wat ze dan voelen op zo een gevoelige plaats?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:16

Staat idd ook in de tekst van de kliniek in Heerde Coliena! En is met een beetje logisch nadenken natuurlijk ook zelf te bedenken! Ja

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:40

Een elastiekje om de vinger doet niet meer pijn als dat je vinger er af gesneden word. Om beide methodes zo te vergelijken Vork
de paarden verblijven in de kliniek en krijgen medicijnen. Mijn paard is een echt watje en als hij maar iets pijn heeft of ergens last van heeft merk je dat gelijk en eet hij ook niet. In Utrecht at hij goed en de verzorging was optimaal. Iedere dag vers gras ect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:35

Trickrider: het afsterven van de bal gaat een stuk langzamer dan het doosnijden van de zaadleider en wegnemen van de bal (dit gebeurt tijdens de narcose), de pijn houdt dus langer dan aan!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:51

Dat denk ik niet, ze krijgen daar medicijnen/pijnstillers voor.
Aan mijn paard was te merken dat hij GEEN pijn had.
Ik heb al eerdere normale casteraties gezien en paarden
gezien die weken later nog pijn hadden van de onsteking
en andere complicaties.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... ratie.html
dit is dan een half bedekte casteratie, maar een open casteratie
brengt nog meer risico mee. Ik heb ook wel gehoord van
mensen die op de DA willen besparen en dan een castereur
laten komen en dat is helemaal mis gegaan en konden
het paard na 2 mnd laten inslapen !

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:59

Wat een onzin wordt hier geschreven
Ten eerste verschrompeld de bal Skippy dus kan er geen kanker meer ontstaan.
Verder duurt het afsterven niet zo lang dat de medicijnen niet meer werkzaam zijn.
Ik vind het een beetje bijzonder dat er op deze manier over geschreven wordt.
De reden dat klinieken minder happig zijn op deze methode is omdat er 10 kans is dat de operatie niet slaagt en paarden die in de verkoop gaan zijn dus nog niet bewezen ruin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:05

Dat krijgen ze wel, mijn paard iig wel. En er staat toch letterlijk in t stuk van de kliniek:
Citaat:
De zaadbal blijft in de balzak zitten om vervolgens te verschrompelen. Dit verschrompelen heeft enige pijnlijkheid tot gevolg en verloopt in ongeveer 10% van de gevallen niet volledig.

Het gaat dus ook nog eens in 10% van de gevallen niet goed! Ik weet niet hoe je erbij komt dat de andere castraties zoveel meer risico's met zich mee brengen. Het wordt zó vaak gedaan, ik denk dat t risico op complicaties net zo hoog maar waarschijnlijk minder is dan de 10% kans die hier genoemd wordt voor t niet goed slagen van de laproscopie. Een castratie gewoon op tafel, onder volledige narcose is heel safe! Natuurlijk is de halfbedekte minder safe dan op tafel, en een open castratie ook weer minder, maar ik ben t zeker niet met je eens dat t risico veel groter is. Bij laproscopie schijnt dus in 10% van de gevallen een 2e operatie nodig is om de problemen op te lossen.

Daarbij blijf ik van mening dat de ballen beter geheel verwijderd kunnen worden, het risico op teelbalkanker blijft namelijk altijd aanwezig zolang de ballen er nog zitten...heb zo'n gezwel gezien, wordt je niet blij van! Er kan nog wel kanker in ontstaan Vera, er blijft tenslotte een verschrompeld weefselklompje over. Althans, dat is wat mij is verteld.

Ik heb me vorig jaar heel goed laten informeren door verschillende klinieken, [naam] was nl. klophengst en ik wilde echt goed weten wat er mogelijk was! Overigens halen ze voor zover ik weet wel de niet-ingedaalde bal weg bij klopthengsten bij een laproscopie. Dat is ook wel een must, die bal schijnt nl. regelmatig echt te gaan rommelen... Laproscopie wordt ook aangeraden bij klophengsten, maar dat geldt ook voor een castratie op tafel (dus volledig steriel en geen open wonden). Ik heb voor t laatste gekozen. Twee kleine sneetjes in de lies en binnen no time was [naam] de oude... Ik zou niet snel voor een half bedekte op open castratie hebben gekozen. Nou kon dat nu ook niet, maar goed...

Een castrateur hebben we t maar niet over...

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:46

Ik neem aan dat ze alles wel overwegen en onderzoeken in Utrecht. Dat is immers waar ze voor staan. Ze vertellen je de voor en nadelen en iets over kanker heb ik nooit gehoord.. Misschien is het wel een tactiek van jouw kliniek om voor hen te kiezen ipv laproscopisch in utrecht! Wat ik wel hoorde in Utrecht, is dat als ze de bal in de buik weghalen, dit juist complicaties met zich mee kan brengen. Doordat ze zo moeten zoeken. Ze laten sowieso de niet ingedaalde bal zitten. De wel ingedaalde halen ze liever weg, aangezien daarbij die kans van 10% is dat het niet helemaal goed gebeurt en het paard testosteron aan blijft maken.

Dave voelt zich al vanaf ik hem gezien heb kiplekker. Hij heeft nergens last van, rent heerlijk door de wei. Van Flake kan ik me nog herinneren dat je er wel over in zat omdat het toch wat dik was, is het niet? Zou het terug moeten zoeken..

Een ding is zeker, voor Chuck zondermeer ook deze manier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:59

Hmm...vreemd hè dat er zoveel verschillende verhalen zijn. Nou ja, zolang t allemaal maar goed gaat! Dat is t belangrijkste. En ik geloof niet in een tactiek van de kliniek om mij als klant te winnen, temeer daar ik zelf met veel klinieken heb gesproken. De voorkeur van de klinieken die ik sprak ging uit naar op tafel via de lies. Utrecht stelde dat voor en laproscopisch. Heb alles afgewogen.
Ik was zeer te spreken over de castratie op tafel, steriel en zonder open wonden achteraf. Ik vond dat een hele fijne manier. Heb t ook afgewogen tegen laproscopisch, daar had ik echter sowieso ook een minder fijne ervaring over vernomen en ik vond t wel fijn het hier in de buurt te laten doen. Is echt top gegaan!

Super iig dat Dave zo goed gaat! Ja Echt heel erg fijn! Blijft toch altijd spannend! Maar ja, wat dat betreft zijn castraties íngrepen die zó veel voorkomen dat de kans op complicaties klein is. Wat gaven ze in Utrecht aan voor hersteltijd?

Wat ik me nog wel afvraag dan: verdwijnt die bal uiteindelijk dan toch helemaal? Of blijft er een klompje weefsel achter (zoals mij is verteld...). En ik vraag me nu oprecht af hoe t met de bal in de buik zit...ik heb van meerdere kanten vernomen dat die kan gaan rommelen, daarom advieseren ze hem eruit te halen. Wanneer dat bij laproscopisch niet gebeurt, zou de verklaring dus toch zijn dat ie uiteindelijk helemaal opgaat in t lichaam en dus niet meer kán rommelen, lijkt me...
Wel heel vreemd, dat het artikel waaruit ik gequote heb, aangeeft de afgedaalde bal te laten zitten en de bal uit de buikholte te verwijderen, terwijl t bij Dave dus precies andersom was...dus letetrlijk 2 verhalen! Ik ga me er toch nog eens in verdiepen! Ja

Om nog even terug te komen op het onderzoek waar t hier om begon: Ik ben heel benieuwd of ze de paarden blijven volgen! Ze hebben t onderzoek gedaan aan 2 tot 4 jarigen, ik ben benieuwd of men ze nog volgt over een jaar of 10.