Link tussen haarkruinen en lateralisatie bij paarden ontdekt

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Link tussen haarkruinen en lateralisatie bij paarden ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:05

Onderzoek was alleen bij paarden met maar 1 kruin, wat meerdere kruinen te zeggen hebben komt hieruit niet naar voren.
Heb gehoord dat hoe meer kruinen, hoe gecompliceerder je paard, dat zou ook gelden voor de kruinen langs de manenkam.
De mijne is dan lekker ongecompliceerd, met maar 1 kruintje op de hals en 1 langgerekte tussen haar ogen.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Link tussen haarkruinen en lateralisatie bij paarden ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:19

dit is al oud nieuws, ik heb het al maanden geleden op de tv, in een rapportage, gezien

Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Link tussen haarkruinen en lateralisatie bij paarden ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:30

Vandaag dus maar eens gekeken: mijn paard blijkt een kruintje te hebben waarbij de haren aan de ene kant met de klok mee en aan de andere kant tegen de klok in groeien.

Naar boven toe groeien ze steeds meer recht omhoog en naar beneden toe recht omlaag.

Dus tsja............ is ze nu links- of rechtshandig? Of ook lekker ongecompliceerd? Of juist zeer gecompliceerd? Verward

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Link tussen haarkruinen en lateralisatie bij paarden ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:49

Eén van mijn paarden heeft een langwerpige kruin over het hele hoofd, van boven naar beneden....?????

sjappe

Berichten: 262
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Link tussen haarkruinen en lateralisatie bij paarden ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:14

114 van de 219 paarden hadden een kruin die tegen-de-klok-in draaide: zaten alle 104 linkshandige paarden in deze categorie? En in welke categorie vielen de resterende 10 (rechtshandige of de geen-voorkeur categorie)?
Hoe was de verdeling bij de groep paarden met de met-de-klok-mee-draaiende kruin?

Keedie

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Volendam

Re: Link tussen haarkruinen en lateralisatie bij paarden ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:22

Desire schreef:
Wanneer is een kruintje met de klok mee en wanneer dat tegen de klok in?

En wat bij eentje met 4 kruintjes die symmetrich naast elkaar liggen en waarvan de bovenste 2 niet naar links of rechts draaien maar gewoon mooi rond zijn en de onderste 2 allebei de andere kant op draaien (ik snap dus nog steeds niet wat linksom of wat rechtsom genoemd moet worden) is die dan gewoon in evenwicht? Haha!


De klok draait vanaf de 12 naar rechts; dus tegen de klok in is linksom. Ik ging even de klok bestuderen Huilen van het lachen