Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:29

MISTRAL94 schreef:
JaBa schreef:
Dit is wel heel erg oud nieuws! Bovendien gaat het niet om België of Nederland en dat is weeral een heel ander verhaal! De bendazoles worden hier al bijna niet meer gebruikt omdat er zo veel resistentie tegen is. Ivermectines zijn hier de meest gebruikte. En dat wormen resistentie ontwikkelen? Dat weet men al tientallen jaren! En dat er binnen nu en een korte periode geen nieuwe ontwormingsmiddelen moeten verwacht worden? Dat weet men al even lang. En toch zouden jullie Nederlanders protest indienen als je enkel nog via de veearts ontwormingsmiddelen kan krijgen? Het is net door het zelfdoktoren dat die resistentie zich zo vlotjes heeft kunnen ontwikkelen...



Alsof een dierenarts het bij gaat houden welke kuur jij gehad hebt de vorige keer (en zeer zeker niet voor dit geld wat mensen wel beweren). En het zogenaamde mestonderzoek? Zie ik ook niet gebeuren dat de dierenarts dat elke keer onderzoeken gaat.


Tuurlijk houdt een dierenarts dat bij! BIj onze dierenarts zit de laptop in de auto. Iedere patient heeft een file. Staat op wat hij allemaal wanneer gekregen heeft. Bovendien wordt bij een goed schema rekening gehouden met de periode van het jaar. Niet elke worm heeft namelijk dezelfde levenscyclus! Dus je moet niet lukraak in het jaar ontwormen, je moet het juiste en effectieve middel op het juiste moment geven. Dus ja, een dierenarts kan op elk moment in het jaar het juiste middel geven. Dat kan jij volgens mij niet. En wat dat mestonderzoek betreft, het is een goed idee, maar dan meer om één maal per jaar te controleren of je goed bezig bent met je ontworming. Want dat onderzoek kan niet alle wormsoorten aantonen EN je zal het maar weten een keer je paard echt onder de wormen zit! Dan is de schade al aangericht. Dus is ook niet de perfect oplossing. Ik vind het een hele goede zaak dat de eigenaars niet meer mogen beslissen, maar de dierenarts verantwoordelijk is.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:30

Ik snap een ding nog niet..kunnen ze geen vergelijk doen in paarden die in het wild leven en nooit mensen zien en dus niet ontwormt worden? Die krijgen ook wormen enz. Hoe vergaat het die paarden dan? Kunnen ze daar niet naar kijken? Misschien dat daar nog antwoorden zitten voor hoe we wel goed kunnen ontwormen of op een andere manier de paarden laten overleven met wormen want dat doen ze in de natuur ook gewoon.

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:34

De infectiedruk in de natuur is gewoon niet zo groot! Ieder paard heeft wormen. Het is maar op het moment dat de populatie wormen veel te groot wordt dat er prblemen optreden. Dat is dus wanneer er zo veel wormen in het weiland of de stal zitten, dat er geen echt "evenwicht " meer is tussen opname en uitscheiding. Paarden in het wild migreren continu. Ze blijven niet op één plek. Dus de infectiedruk is echt minimaal. Gedomesticeerde paarden blijven jaar in jaar uit op dezelfde weide. Waardoor de infectiedruk zeer hoog kan worden.

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:46

Jaba: En jij denkt dat een eigenaar hier aan mee zal werken nu het meer moeite en vooral ook geld kost om aan wormkuren te komen? een aantal zal dit zeker doen maar ik denk dat het merendeel van de mensen het teveel moeite vind of dat het ze te duur is dat ze denken laat maar.

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:06

Wel dan moet ik zeggen dat de mentaliteit van de Nederlander helemaal anders is dan de mentaliteit van de Belgen! Hier heb ik het nog nooit anders geweten. Je kan de wormkuren hier gewoon niet vrij krijgen. WIj vragen ze gewoon aan de dierenarts als hij komt vaccineren. De dierenarts komt toch zowiezo 1x per jaar? Ik moet zeggen dat dat hier heel wat meer is, en we vragen gewoon de wormenkuur. Als wij het niet vragen, dan zegt hij het zelf wel als hij toevallig langs komt. Ik snap echt niet waarom jullie daar zo een probleem van maken. Het is een geneesmiddel, met gevolgen als het onoordeelkundig wordt gebruikt. Nogal logisch toch dat je het dan niet zelf kunt kopen of beslissen dat je het wil gebruiken? Ik heb de indruk dat jullie denken dat jullie ook best zonder dierenarts kunnen. Dat jullie het toch beter weten. Een dierenarts heeft toch een lange universitaire studie achter de rug? Hoe kun je dan denken dat je het zelf toch beter kan? In ieder geval, hier in België op geen enkel vlak een probleem. Als de mensen bij jullie dit niet willen doen, dan is dat hun probleem. Helaas is het paard hier dan de dupe van, maar ik vind niet dat zulke mensen dan paarden moeten houden. IEdere eigenaar die goed voor zijn paard zorgt en wil dat hij de beste zorg krijgt, die zal hier geen problemen mee hebben. De anderen? Tja, misschien beter geen paarden houden dan...

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:08

Wat een kolder hoe kom jij er nu bij dat die mentaliteit hier heerst? Ik lees geen reacties hier van mensen die geen dierenarts nodig hebben Verward Maar om eerlijk te zijn, het idee klinkt goed hoor maar ik geloof er dus niet in dat dierenartsen dat zo bij gaan houden. Maar goed te tijd zla het uitwijzen

Jasminds

Berichten: 621
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Welle (België)

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:22

oh? dit vind ik wel een raar bericht, deze zomer heeft mijn paard ook bloedwormen gehad, waarvan toen al bekend was dat deze niet weggingen met gewone ontworming, maar na een vijfdaagse kuur Panacur waren ze gewoon weg!

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:26

MISTRAL94 schreef:
Wat een kolder hoe kom jij er nu bij dat die mentaliteit hier heerst? Ik lees geen reacties hier van mensen die geen dierenarts nodig hebben Verward Maar om eerlijk te zijn, het idee klinkt goed hoor maar ik geloof er dus niet in dat dierenartsen dat zo bij gaan houden. Maar goed te tijd zla het uitwijzen


Ik heb niet beweerd dat je helemaal geen dierenarts nodig hebt hoor! Is misschien verkeerd overgekomen. Maar je hebt wel gezegd dat je blijkbaar je dierenarts niet vertrouwt in het opvolgen en het aanraden van de juiste kuren? Daar besluit ik uit dat jij denkt dat je dat beter kan. Dit bedoelde ik dus. Onze dierenarts is werkelijk fantastisch op dat vlak. Hij houdt alles bij. En een dierenarts zal op gelijk welke periode van het jaar een wormenkuur kunnen geven met het middel dat op dat moment het best werkt tegen de heersende wormen. Daarvoor studeren ze nu net hé.

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:33

Waar staat dat ik mijn dierenarts niet vertrouw? Ik schrijf dat ik er niet in geloof dat dierenartsen zo te werk zullen gaan. Ik denk dat je straks elke kuur kunt krijgen die je hebben wil. Dus als jij tegen je dierenarts zegt ik wil die en die kuur hebben dat een dierenarts die geeft en dat er niet verder gekeken wordt. Dus kuren worden duurder zonder dat het het gewenste resultaat zal hebben.

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:40

Als jij dat niet gelooft, dan heb je dus geen vertrouwen in je dierenarts Knipoog . Hij heeft er voor gestudeerd en jij denkt dus blijkbaar dat alles maar lukraak gegeven wordt, zoals de eigenaar dat wenst? Hoe het bij jullie gaat, weet ik niet, maar hier is dat dus helemaal niet het geval. Je vraagt gewoon een wormenkuur en je krijgt de juiste voor dat seizoen en volgens de vorige ontwormingen van je paard. Het is toch op geen enkel vlak zo dat je dierenarts komt en jij zegt "ik wil dit geneesmiddel geven" en je dierenarts doet dat klakkeloos? Een goede veearts geeft wat nodig is, niet wat de eigenaar per sé wil. Hier wordt ook geen antibiotica gegeven als dat niet nodig is. Dat is hetzelfde principe. Mag ook niet door eigenaars beslist worden, omdat de resistentie tegen antibiotica even groot is als ontwormmiddelen. Daarom mag je niet zomaar antibiotica gaan kopen en gebruiken. Ontwrommiddelen zijn compleet hetzelfde! Daarom is het niet meer dan logisch dat zij dezelfde regels volgen.

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:42

*zucht* begrijpend lezen is ook een vak blijkt maar weer. Maar als jij dat wilt lezen prima hoor ik vertrouw mijn dierenarts niet en weet alles beter....

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:44

Je moet het niet zo persoonlijk opvatten! Dat is helemaal de bedoeling niet. Ik wil je helemaal niet aanvallen. Maar als je dus niet gelooft dat de dierenarts de goede wormspuiten gaat geven, hoe moet ik dat dan noemen?

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:48

nou ik vat het wel persoonlijk op omdat jij het ook persoonlijk bedoeld.

Ik geloof gewoon niet dat dit werken gaat, al zeer zeker niet voor dit geld aangezien een hoop mensen beweren dat de prijs gelijk blijft. Ook heb ik het niet over 1 dierenarts maar in het algemeen.
Als het werkt is dat mooi maar ik geloof er niet in. Dat heeft niets te maken met alles beter weten.

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:53

Ok, dat is fair. En het was zeker niet persoonlijk bedoeld hoor! Mijn excuses daarvoor. Ik wist niet dat je er zo zwaar zou aan tillen, dus nogmaals excuses als je je persoonlijk aangevallen voelt.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:53

Knipoog Toe aan een nieuwe dierenarts!

Lees wel veel onwaarheden en misverstanden hier....moxidectine werkt resistentie in de hand, bijvoorbeeld...Equest (met moxidectine) doodt bloedwormen terwijl ze nog ingekapseld zitten in de darmen, dus in een heel vroeg stadium. Die wormen worden dus niet groot, dus zal de infectiedruk hierdoor laag blijven. resistentie krijg je als je jaar in jaar uit hetzelfde middel gebruikt en vervolgens ook nog eens onderdoseert. Dus elk jaar afwisselen met werkzame stof helpt ook. Mijn paard krijgt jaar 1 ivermectine en jaar 2 moxidectine en dan zo door. Kan het altijd zien als ze weer moxidectine krijgt, want dan glimt ze als een spiegel en is zo fit als wat. Dat is met de ivermectine wel anders,maar goed. Voor ivermectine kan plaatselijk resistentie optreden, dus bijvoorbeeld binnen 1 manege, of binnen 1 pensionstal. Dan is het ook raadzaam om een keer fenbendazol te geven, of iets totaal anders waar de wormen nog niet eerder aan zijn blootgesteld.
Is misschien handig als iets onderzocht wordt, dat er ook even goed vermeld wordt wat er is onderzocht, hoe etc. Dit om misverstanden te voorkomen.

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:54

Misschien eerst eens goed lezen Agnes75 voor je zo'n reactie plaatst.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:59

Mooi dat dit soort berichten ook geplaatst worden Lachen

Blijf het trouwens een slecht idee vinden om de wormenkuren via de DA te doen. En ja, ik denk inderdaad dat ik ondertussen beter op de hoogte ben dan een gemiddelde dierenarts. Ik heb namelijk de tijd om hier in te duiken. Een DA moet van heel veel dingen iets weten, maar er zijn weinig dingen waar hij heel veel van weet. En nee, de meeste DA's gaan het echt niet bijhouden welk paard wanneer welke kuur krijgt.
Hoeft ook niet, doe ik als eigenaar wel.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:09

Dierenarts komt zich moeien.
Blijkbaar toch wel bij veel mensen het idee dat ze het beter weten dan de dierenarts... Heb jij je dan ook verdiept in de levenscyclus van de wormen? Weet jij welke worm aan wat gevoelig is? Heb jij de werkwijze van resistentie ontwikkeling geleerd? De werkwijze van het ontworm middel op zich? Weet jij wat er gebeurt in het lichaam van dat paard als het wormen heeft en ontwormd wordt? Weet jij wat er gebeurt als er resistentie ontwikkelt? Indien ja, vind ik dat sterk. Een dierenarts heeft ALLE aspecten uitgebreid bestudeerd EN moet dan nog eens leren van alle verbanden te zien. Denk je echt dat we maar van alles een beetje zien, maar dan wel veel dingen zien? Neen, zo gaat het niet! We leren alles, maar dan tot in detail. Petje af voor iemand die dat dan nog beter kan en dan zonder 6 jaar universitaire studie. Makkelijk. Ik denk dat jouw visie eerder geldt voor de eigenaren. Hebben van alles wel ergens de klok horen luiden, maar weten nooit waar de klepel hangt.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:15

Huilen van het lachen
Dit ga je niet leuk vinden, maar ik ben er dus echt van geschrokken hoe weinig bepaalde dierenartsen van dit soort dingen weten. Vast niet allemaal, maar toch een heel aantal die ik ben tegengekomen.
En ja, ik weet wat een universitaire studie inhoudt. Heb er zelf ook een gedaan. Geen dierenarts studie, maar het helpt wel om te zien dat een universitaire opleiding niet zegt dat je overal alles maar van weet.

Falko_
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-10-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:37

hopen dat er snel een nieuw ontworm middel komt

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:32

Coliena schreef:
Dierenarts komt zich moeien. >>>
Blijkbaar toch wel bij veel mensen het idee dat ze het beter weten dan de dierenarts... Heb jij je dan ook verdiept in de levenscyclus van de wormen? Weet jij welke worm aan wat gevoelig is? Heb jij de werkwijze van resistentie ontwikkeling geleerd? De werkwijze van het ontworm middel op zich? Weet jij wat er gebeurt in het lichaam van dat paard als het wormen heeft en ontwormd wordt? Weet jij wat er gebeurt als er resistentie ontwikkelt? Indien ja, vind ik dat sterk. Een dierenarts heeft ALLE aspecten uitgebreid bestudeerd EN moet dan nog eens leren van alle verbanden te zien. Denk je echt dat we maar van alles een beetje zien, maar dan wel veel dingen zien? Neen, zo gaat het niet! We leren alles, maar dan tot in detail. Petje af voor iemand die dat dan nog beter kan en dan zonder 6 jaar universitaire studie. Makkelijk. Ik denk dat jouw visie eerder geldt voor de eigenaren. Hebben van alles wel ergens de klok horen luiden, maar weten nooit waar de klepel hangt.


Voel me niet aangesproken Knipoog maar ben dan toch wel heel benieuwd hoe jouw visie v.w.b. ontwormen is?!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:48

Mijn Schema:
Januari > Equest (bloedwormlarven)
half April > Equimax (lintworm)
half juni > ivermectine wormspuit
half augustus > Ivermectine wormspuit
eind oktober > Equimax (lintworm)

ladolcevita
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-01-05

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:47

foutje

ladolcevita
Berichten: 310
Geregistreerd: 18-01-05

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:55

Agnes75 schreef:
Knipoog Toe aan een nieuwe dierenarts!

Lees wel veel onwaarheden en misverstanden hier....moxidectine werkt resistentie in de hand, bijvoorbeeld...Equest (met moxidectine) doodt bloedwormen terwijl ze nog ingekapseld zitten in de darmen, dus in een heel vroeg stadium. Die wormen worden dus niet groot, dus zal de infectiedruk hierdoor laag blijven. resistentie krijg je als je jaar in jaar uit hetzelfde middel gebruikt en vervolgens ook nog eens onderdoseert. Dus elk jaar afwisselen met werkzame stof helpt ook. Mijn paard krijgt jaar 1 ivermectine en jaar 2 moxidectine en dan zo door. Kan het altijd zien als ze weer moxidectine krijgt, want dan glimt ze als een spiegel en is zo fit als wat. Dat is met de ivermectine wel anders,maar goed. Voor ivermectine kan plaatselijk resistentie optreden, dus bijvoorbeeld binnen 1 manege, of binnen 1 pensionstal. Dan is het ook raadzaam om een keer fenbendazol te geven, of iets totaal anders waar de wormen nog niet eerder aan zijn blootgesteld.
Is misschien handig als iets onderzocht wordt, dat er ook even goed vermeld wordt wat er is onderzocht, hoe etc. Dit om misverstanden te voorkomen.



dat is dus het probleem, die wormen zijn al resistent voor dat jouw paard ze krijgt. Dus zelfs de brave borst die zich aan alle regeltjes houdt is de pineut. Althans het paard is de pineut. Als je goed leest weten die onderzoekers er zelfs geen oplossing voor dus ik vind het wel heel knap dat jij denkt het beter te weten. No offence maar lees even goed wat er nou eigenlijk gezegd wordt; Geen enkel wormmiddel werkte dus afdoende alleen het inspuiten met Ivermectine leek te werken maar men gaat nu onderzoeken of ze daarna niet nog sneller wederkeren (vraag me niet hoe dat kan, ik ben geen wetenschapper). Als dat het geval blijkt te zijn (en daar zijn dus blijkbaar bang voor) is er geen hulp meer op de langere termijn voor besmette dieren..... en een nieuw middeltje hebben ze nog niet uitgevonden.

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Bloedwormen en rondwormen resistent tegen ontwormingsmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:32

Ik zou hier zeker niet panikeren hoor. Het is een onderzoek uit Kentucky! Er zijn hele grote regionale verschillen in resistentie. Zijn veel recentere onderzoeken. Geloof dat de gevoeligheid voor ivermectine nog zeer goed is. In België zijn speolwormen nog zeer gevoelig voor fenbendazole bijvoorbeeld. Er is alleen een grote waarschuwing voor de toekomst! Er moet opgelet worden.