Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:39

Het lijkt mij op zijn minst een ongelukkige jury-keuze om in het Olympisch juryteam te zetten. Of geen NL/Duitse jury's in het team, of van beide landen één.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:41

tamary schreef:
Mindfields schreef:


Hahaha nee hoor, dat was 11 jaar geleden al.

Ik heb het niet over ring/wedstrijdspanning, maar over verkrampte bewegingen die piaffe en passage zouden moeten voorstellen, uitgestrekte draf zonder achterhand maar wel met 'fantastisch' voorbeen, disbalans dus en disharmonie.

Dat heeft niets te maken met happy athlete, dat is getrukeerd.

Inderdaad. Toen ik met mijn vader een paar jaar geleden naar een stuk dressuur keken waren we het eens dat we liever naar Freddy Knie keken. Ook voornamelijk spectaculair voorbeen en nauwelijks achterhand, maar zonder de pretenties.


Dan heb je er geen kijk op denk ik. Bij Fredy Knie waren alle paarden los in hun lijf, los in hun koppie en werden gigantisch oud zonder ooit een blessure gehad te hebben.

Ik heb hier originiele foto's die mijn verloofde van Fredy sr zelf gekregen heeft(hij heeft er namelijk 4 jaar getraind samen met Fredy Knie sr.) en op al die foto's (en op de video's die ik hier van Fredy Knie heb liggen) zie je achterhandgebruik, losse ruggetjes, happy paarden. Bloos

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:55

Mindfields schreef:
Niet live maar op Youtube is genoeg te vinden. Ik vond haar veel lekkerder en vriendelijker rijden toen ze nog niet bij Sjef trainde. En ik ken haar nog van vroeger toen ze met Parcival nog Z2 reed.


Je zei hiervoor het tegenovergestelde:

Mindfields schreef:
Dat alle NL laag gepunt werden muv Adelinde vind ik heel grappig. Zij is namelijk de enige die nog niet zo lang bij Sjef traint en daardoor nog enigzins in een ontspannen harmonie met haar paard is.

Die duitse jury heeft groot gelijk vind ik.


Volgens Adelinde zelf is de ontspanning en harmonie juist vele malen beter geworden, je zou toch zeggen dat zij dat zelf het beste kan beoordelen. Ik heb haar in Eindhoven aan het werk gezien en kan haar daar alleen maar gelijk in geven.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:04

horseyfries schreef:
Je zei hiervoor het tegenovergestelde:

Mindfields schreef:
Dat alle NL laag gepunt werden muv Adelinde vind ik heel grappig. Zij is namelijk de enige die nog niet zo lang bij Sjef traint en daardoor nog enigzins in een ontspannen harmonie met haar paard is.

Die duitse jury heeft groot gelijk vind ik.


Volgens Adelinde zelf is de ontspanning en harmonie juist vele malen beter geworden, je zou toch zeggen dat zij dat zelf het beste kan beoordelen. Ik heb haar in Eindhoven aan het werk gezien en kan haar daar alleen maar gelijk in geven.


Nee hoor, ik zei: Enigzins. Ik vond het er eerder wel beter uit zien.

Jokano
Berichten: 348
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: omgeving Leiden

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:29

Citaat:
Dan heb je er geen kijk op denk ik. Bij Fredy Knie waren alle paarden los in hun lijf, los in hun koppie en werden gigantisch oud zonder ooit een blessure gehad te hebben.


Dat laatste geldt volgens mij voor de paarden van Anky zeker ook. Maar goed dat is hier de discussie niet.

Het is jammer dat er zo vlak voor de spelen weer een jury rel ontstaat. De FEI had inderdaad beter een niet Duitser/Nederlander de rol van voorzitter kunnen geven want dit was wel een beetje te verwachten.

Aan de andere kant is door het afzeggen van een aantal toppers en het naar Hong Kong verplaatsen van de paardensport de glans er voor mij sowieso al een beetje af.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:14

Mindfields schreef:
Nee hoor, ik zei: Enigzins. Ik vond het er eerder wel beter uit zien.


Je vergelijkt dan hoe ze toen op Z niveau rijdt met hoe ze nu op Grand Prix niveau rijdt?
Dat lijkt me dan redelijk logisch, zo'n paard zal Z op zijn sloffen lopen maar met Grand Prix oefeningen iets meer inspanning en aanspanning moeten leveren. Dat is toch niet zo vreemd?
Ik vind het heel raar dat je dat aan de ene kant Sjef Janssen zijn trainen aanrekent en aan de andere kant toch zegt dat de Duitser terecht Adelinde meer punten gaf omdat zij nog meer ontspanning had omdat ze zo kort bij Sjef traint. Sorry hoor, maar het komt eerder over dat je mening vaststaat en je bewijzen zoekt, dan dat je eerst objectief kijkt en dan pas een mening vormt.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:19

slimme zet van Sjef Janssen; nu alvast gaan zeuren over de jurering. De jury onzeker maken, daar plukt hij straks de vruchten van! vind het altijd grappig op wedstrijd, degene die rijdt, vindt altijd dat de jury waarvan hij/zij de hoogste punten krijgt gelijkt heeft, behalve als het de concurrentie betreft!

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:36

Leonora schreef:
slimme zet van Sjef Janssen; nu alvast gaan zeuren over de jurering. De jury onzeker maken, daar plukt hij straks de vruchten van! vind het altijd grappig op wedstrijd, degene die rijdt, vindt altijd dat de jury waarvan hij/zij de hoogste punten krijgt gelijkt heeft, behalve als het de concurrentie betreft!


Amen Lachen

comtesse
Berichten: 147
Geregistreerd: 13-10-07

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:17

Leonora schreef:
slimme zet van Sjef Janssen; nu alvast gaan zeuren over de jurering. De jury onzeker maken, daar plukt hij straks de vruchten van! vind het altijd grappig op wedstrijd, degene die rijdt, vindt altijd dat de jury waarvan hij/zij de hoogste punten krijgt gelijkt heeft, behalve als het de concurrentie betreft!



Die Sjef, in grote paniek is dit mogelijk zijn enige oplossing om zijn team aan de punten te helpen Ach gut

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:00

Ja hoor, er zitten ook allemaal ruiters in dat team die verder nog nooit wat gepresteerd hebben....
Als jury moet je zelfs de schijn van voorkeuren vermijden en daarom alleen al had deze man nooit toe mogen stemmen in zo'n functie op de OS. Het kunnen inschatten van wat je wel en wat je niet kan maken is voor zo'n functie een vereiste, en het lijkt me dat het nu al duidelijk is dat hij de verkeerde inschatting heeft gemaakt met het accepteren van die positie.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:24

Het was natuurlijk niet alleen Sjef Jansen, maar evenzo Mariette Sanders die deze stellingen poneerden. En natuurlijk hebben ze gelijk, zowel qua keuze van Riexinger als hoofd van de FEI delegatie tijdens het OS, als de jurering van dit Duitse jurylid in Rotterdam. Dit is natuurlijk bij voorbaat vragen om moeilijkheden. Maar het geeft maar weer eens aan dat Duitsland nog steeds de toon aanvoert binnen de FEI. Toen de Nederlanders veel betere en perfect passende muziek gingen gebruiken stonden de Duisers te schreeuwen dat de coëfficient van de muziek naar beneden moest (is inmiddels van 6 naar 4 gegaan), toen Anky & Salinero problemen hadden met het halthouden, werd op verzoek van de Duitsers het hele protocol onderste boven gegooid en werd er een nieuw cijfer geintroduceerd voor de het Halthouden. Nee... Nederland heeft de beste ruiters en amazones en evenzo de betere paarden, maar moet maar eens meer aandacht gaan besteden aan lobbying. Sjef en Mariette hadden natuurlijk nooit moeten wachten tot na Rotterdam met hun ongenoegen kenbaar te maken. Daarnaast wordt het toch echt eens keer tijd dat een ruiter of amazone gekozen wordt op de plaats van jurylid Witthages, bijvoorbeeld Margit Otto Crepin, Kyra Kyrklund of Richard Davison.

Theo

kim2008
Berichten: 298
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:39

sorry hoor mensen, maar ik heb met open mond voorgaande zitten lezen . Wat een commentaar zeg, ik zou diegene die het hebben over het durchlassig gaan enzo (incl het afkraken van onze best presterende amazones/ruiters/trainers) zelf wel eens willen zien rijden. Wat zullen jullie trainingen en proefjes er toppie uit zien zeg, zeker elke week eerste met een 10 voor een toonbeeld van lossigheid? Typisch een gevalletje van de beste stuurlui staan aan wal. Gek kan ik daarvan worden Boos! . Wat denken jullie eigenlijk wel niet. Jullie (sorry voor het generaliseren want er zaten ook commentaren bij die wel degelijk ergens op slaan) pretenderen er dus meer verstand van te hebben dan alle juryleden op topevenementen en trainers en topruiters bijelkaar. Als ik het namelijk goed begrijp zeggen jullie dat niemand in de wedstrijdsport er meer verstand van heeft, want de juryleden plaatsen immers de "tegenwoordig gestresste rijdende adelinde" hoger dan vroeger toen ze nog "relaxed" reed en de "getruukte rijdende anky" wordt steevast bovenaan geplaatst. Man zelfs al heeft ze x% aan goodwill extra in haar score, komt ze nog als eerste uit de bus. En echt niet met alle paarden getuige sommige uitslagen van Painted en Nelson. Begrijp me niet verkeerd je hoeft het echt niet met iedereen eens te zijn en ieder heeft zijn eigen methode, want we kiezen ook allemaal zelf een trainer met de voor ons juiste methodiek. En Sjef Janssen zou inderdaad in zijn manier van communiceren genuanceerder kunnen zijn, maar zo zit de man in elkaar en dat maakt hem waarschijnlijk ook tot een van de meest gemotiveerde trainers die er bestaat en bij mijn weten de meest succesvolle bondscoach die er tot nu toe geweest is (of hadden we soms al een keer eerder teamgoud gehaald vóór duitsland ??????). Maar misschien kan jij die 11 jaar geleden je instr diploma gehaald hebt, hem wat extra advies geven, daar zal hij vast blij mee zijn.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:48

Helemaal mee eens Theo

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:53

kim2008 schreef:
Begrijp me niet verkeerd je hoeft het echt niet met iedereen eens te zijn en ieder heeft zijn eigen methode, want we kiezen ook allemaal zelf een trainer met de voor ons juiste methodiek.

Dat is voor de A-kaderleden maar zéér betrekkelijk natuurlijk..... Nagelbijten / Gniffelen

kim2008
Berichten: 298
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:59

dat is waar hahaha en wat een rare zin heb ik eigenlijk geschreven zeg zie ik nu, niet echt grammaticaal verantwoord,
maar ja dat krijg je wel eens als de stoom uit je oren komt hihi

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:07

Clark in de jury is ook een drama. Als hij het redden kan trekt ie je de coupons uit de handen om de cijfers nog snel aan te passen bij de andere juryleden.

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:13

Wat ik vooral jammer vind is dat de toon nu weer eens grimmig aan het worden is in de NL-DL vete Scheve mond

Wat VValar zegt over de inzet van NL-DL juryleden vind ik nog niet eens zo'n stom idee

comtesse
Berichten: 147
Geregistreerd: 13-10-07

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:20

[/quote]
Dat is voor de A-kaderleden maar zéér betrekkelijk natuurlijk..... Nagelbijten / Gniffelen[/quote]

Mwha ,,ze hebben allemaal een eigen trainer , maar worden in overleg met hun eigen trainer door Sjef begeleid.....

Gezien de vorderingen van onder andere Marlies, is er mogelijk ook een eind aan de onderlinge vermeende trainings discussies.

Er wordt samen getraind om de paarden beter te laten te worden,,,en een mentaal en fysiek sterk team te maken van de rijders!!

Vraag me af of Sjef ook 11 jaar geleden zn diploma gehaald heeft ?

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:29

CGJ12 schreef:
kim2008 schreef:
Begrijp me niet verkeerd je hoeft het echt niet met iedereen eens te zijn en ieder heeft zijn eigen methode, want we kiezen ook allemaal zelf een trainer met de voor ons juiste methodiek.

Dat is voor de A-kaderleden maar zéér betrekkelijk natuurlijk..... Nagelbijten / Gniffelen



Absoluut met je eens, maar dat is altijd nog beter dan 24 uur met je paard in het vliegtuig te zitten, alsmede 3 weken in quarantaine, om een lesje te krijgen van Herr Doctor Professor Klaus Balkenholl.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:01

kim2008 schreef:
sorry hoor mensen, maar ik heb met open mond voorgaande zitten lezen . Wat een commentaar zeg, ik zou diegene die het hebben over het durchlassig gaan enzo (incl het afkraken van onze best presterende amazones/ruiters/trainers) zelf wel eens willen zien rijden.


Dan kom je een keer langs bij ons om onze trainingen te bekijken. Je bent van harte welkom. Pling

Verder kan ik me niet herinneren een kinderachtige toon aan te slaan hier.

Mijn mening en die van een aantal anderen hier is dat de huidige wedstrijddressuur een combinatie is van getrukeerde paarden, heel veel spanning, geen tot weinig ruggebruik(op een enkeling na), piaffes die niet eens in de verste verte op een echte piaffe lijken, passages waarbij het paard opgetild wordt door de ruiter zo ongeveer. En sorry, maar zo hoort dat er simpelweg niet uit te zien.

Dat de jury's er tegenwoordig punten voor geven zegt niets over de oorspronkelijke bedoeling van de oefeningen.

Wel eens van Dr Heuschmann gehoord? een duitse dierenarts, schrijver van het boek Finger auf der Wunde, een boek over de hedendaagse wedstrijd'sport', heel verhelderend boek, met de uitleg wat het met de paarden doet, de rollkur, de slofteugel, de trainingen met katrollen aan de benen om ze hoger op te laten tillen. Inclusief wat er aan de binnenkant gebeurt in het lijf. Is dat sport? Nee dat is business. En het werkt hoor, ze doen het heel goed als het om scoren gaat. Maar paardvriendelijk?

Je kunt er natuurlijk je ogen voor sluiten en ooh en aaah roepen, maar dat is dus wat ik niet doe.

En met mij vele vele anderen, zoals Gerd Heuschmann(meest gevraagde man om seminars te geven van heel Duitsland momenteel).

Nogmaals, kom gerust eens kijken bij ons op stal, echt, jullie zijn welkom. Ook om onze paarden aan te voelen qua lossigheid. En dan mag je mij bekritiseren.

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:28

comtesse schreef:
Leonora schreef:
slimme zet van Sjef Janssen; nu alvast gaan zeuren over de jurering. De jury onzeker maken, daar plukt hij straks de vruchten van! vind het altijd grappig op wedstrijd, degene die rijdt, vindt altijd dat de jury waarvan hij/zij de hoogste punten krijgt gelijkt heeft, behalve als het de concurrentie betreft!



Die Sjef, in grote paniek is dit mogelijk zijn enige oplossing om zijn team aan de punten te helpen Ach gut

Nou nou, waar gaat dit nu weer over? Nld heeft genoeg goede ruiters en amazones die hun punten echt zelf wel kunnen rijden hoor.

fury

Berichten: 157
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:32

Ben het helemaal eens met wat Mindfields hierboven geschreven heeft.
Trouwens, ik vind het sowieso een beetje raar dat het meteen wordt beschreven als (door Sjef Janssen): Het duitse jurylid wat de Nederlandse ruiters lagere punten wil geven omdat ze Nederlands zijn. Heeft Sjef er wel eens bij stil gestaan dat dit jurylid misschien niet zo gecharmeerd is van de manier waarop onze (NL) paarden de wedstrijden lopen? Dit jurylid houdt er een andere mening op na dan de andere juryleden en laat deze terug zien in de punten. Vind het juist goed voor de dressuursport, eindelijk iemand die deze punten zo geeft, in plaats van altijd veilig met de rest mee te gaan.
@ horseyfries: natuurlijk zegt Adelinde dat de ontspanning beter is geworden, ik denk dat ze wel in het kader wil blijven namelijk Knipoog . Het is een vrij lastig wereldje en om dan tegen Sjef in te gaan is niet de beste keus lijkt mij.
En voordat mensen denken dat ik anti-Anky ben. Ik vind het een top amazone met veel talent. Ze heeft een heel goede basis en top paarden om mee te werken. Vind het alleen zonde de manier waarop ze nu traint. Vind het ook over het algemeen een steeds minder prettig beeld worden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:34

Zou de tribune voor de stuurlui al gebouwd zijn?????

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:36

KiWiKo schreef:
Zou de tribune voor de stuurlui al gebouwd zijn?????

Nee joh, want die kijken van achter de schermen mee! *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Dressuurstaf neemt Duits jurylid stevig op de korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:38

ojaaa Lachen Lachen kunnen ze in de herhaling hun geoeffende oog nogmaals over de gevraagde oefening laten gaan