Paarden in Roemenië afgemaakt met hooivorken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Paarden in Roemenië afgemaakt met hooivorken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:51

Marijkjuh schreef:
Ik welke tijd leven we? Zijn we terug naar de middeleeuwen gegaan om zoiets vreselijks te doen met hooivorken Normale mensen zouden erover praten en als dat niet helpt gewoon de hele boel voor de rechter slepen. Je kan natuurlijk nu ook wel een wraakactie van de getroffen zigeuners verwachten. Echt heel triest dat de paarden hier de dupe van worden!

Ik kan wel zien dat jij nog nooit in Roemenie bij de Roma bent geweest Knipoog

Even wat uitleg. Een vriendin van me werkt in Roemenie met Roma kinderen en gaat daar dus om met heel veel Roma, niet alleen kinderen maar ook ouders.
Ze leven er in erbarmelijke omstandigheden, die door de overheid en de overige bevolking in stand worden gehouden.
Zelf zijn het ook geen engeltjes - moord en doodslag zijn er aan de orde van de dag.

Het is een veel te complex verhaal om hier zo even neer te zetten, maar het is duidelijk dat praten en klagen bij de gemeente in dit geval weinig nut hebben gehad èn dat de Roma alle reden hebben om nu boos te zijn.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 17-06-08 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:53

Dan jat je de paarden en zorg je dat de roma er niet meer bij kan oid...je gaat ze toch niet doodsteken

arme dieren..die weten toch niet wat ze overkomt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:56

Ik ben het met je eens dat doodsteken nou niet helemaal de goede reactie was inderdaad. Zacht uitgedrukt

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:57

Die paardenmoordenaars hebben de ultieme wraak genomen, ze hebben die zigeuners op hun zwakke plek gepakt. Die mensen daar hebben echt geen cent te makken, ik kan me (gelukkig maar een klein beetje) voorstellen dat als niemand je helpt je land te beschermen je het heft in eigen hand neemt (niet dat ik mezelf zoiets zie doen). We kunnen allemaal wijzen en zeggen dat dat echt niet kan, maar we kunnen ons niet echt inleven in de trieste situatie daar. Heel erg wreed naar de dieren, maar ik kijk van zulke berichten uit zulke hoeken niet heel vreemd op eerlijk gezegd. Waarschijnlijk gaan de zigeuners nou ook weer wraak nemen enz. enz. enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:04

Gatver, en dat hoort dan bij de EU. Met die middeleeuwse praktijken. Ze hebben waarschijnlijk de paarden doodgestoken, omdat ze de roma niet durfden te confronteren.

Arme paarden, zijn weer het onschuldige slachtoffer, met hooivorken nog wel, barbaren. Misselijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:17

Arme paarden,zijn idd weer precies het onschuldige slachtoffer.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:54

Nou ja zeg, wat een achterlijke mafkezen. Met hooivorken?
Geen hersencel te veel overduidelijk.

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:10

Vroeger was een dier iets waar je van leefde en dat je deed eten. Als iemand onbevoegd jouw eten afneemt zoals de gewassen van de roemenen want daar leven ze van ga je toch ook op de achterbenen staan. Die mensen leven nog in een andere wereld, daar is een een dier een middel tot en niet houden van zoals wij.
Heb het nog enkele jaren geleden meegemaakt dat een staaldraadje gespannen was om een stoppelveld op 10 cm hoogte, nou je zal maar ff denken ik ga door het stoppelveld, dag paardje.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:16

Zoals eerder gememoreerd is het niet zinvol om hier beschuldigend te gaan wijzen, noch naar de daders, noch naar de zigeuners. Ik ben er geweest, en neem van mij aan: daar kun je hiervandaan geen woord, repeat: géén woord over zeggen...
Geen woord, omdat wij hier de écht harde kantjes van het leven helemaal niet meer kennen en dus alleen maar vanuit idealisme en welvaart wat moreel opleggen aan hen die iedere dag opnieuw moeten zien te overleven.
Zigeuners hebben er vaak geen leven door omstandigheden en bejegening, maar vele Roemenen (of Hongaren, kan ook prima) moeten ook dagelijks vechten voor het doorkomen van een nieuwe dag.

@ Zoolgangster: ik hoop van harte dat dat inderdaad de reden van de ouders was. Roemenië moest, om aan de EU regels te gaan voldoen, de "klassieke kindertehuizen" gaan sluiten en een pleegouder-systeem op gaan bouwen. Dat is op stel en sprong gebeurd, en dus móesten kinderen naar huis. Niet alleen kinderen waar thuis eigenlijk geen geld (en dus geen eten) voor was, maar ook de vele, véle kinderen die thuis veelvuldig werden mishandeld, zoals ook hun moeders en zussen stelselmatig mishandeld werden. Hun moeders hadden hen, met het argument van te weinig eten en geld, gebracht naar een kindertehuis, met de diepe, diepe hoop dat er een rijk Amerikaans gezin langskwam en hen adopteerde. En mocht dat niet gebeuren, dan kregen ze in ieder geval te eten, dak boven het hoofd en dagelijks naar school... Diezelfde hoop op een toekomst zag je vervliegen toen ze terug moesten naar huis en ik heb er momenten van diepe wanhoop gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:29

en zo'n land wordt dan bij de EU toegelaten?

Laat ze eerst beschaving leren...voor mens en dier...

Harde kantjes of niet, dit had op een andere manier gekund, ook daar...
Laat ik me niet voor kunnen stellen dat ze daar bijv geen dier humaan kunnen doden
Niet dat ik het daar mee eens zou zijn, maar altijd beter dan aan een hooivork rijgen

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:43

runningkawa schreef:

Over het eerste: daar zeg ik maar niets over. Ik hoop, omwille van kinderen zonder keuze, dat het over 40 jaar z'n vruchten afwerpt. Dat het er dan beter is dan het was in de kindertehuizen. Want die durf ik ook niet op te hemelen, ook daar was veel verdriet. In fourty years, a lost generation, but maybe..

En voor wat betreft het tweede: ik zeg niet dat ik het met de handelswijze eens ben, maar als het leven zó hard is, is de totale leefwereld ook anders.
Niet alleen het gevecht om te overleven, maar ook het vormen van persoonlijkheden, de opvoeding, de cultuur, alcohol en de mogelijkheden (remember de mishandelde kinderen, een verband is niet zo heel moeilijk: ook vlagen van ontembare woede en afreageren).
Nogmaals: nee, ik keur het niet goed, maar ik mag hier niet oordelen, want ik zie niet mijn levensonderhoud en dus letterlijk mijn brood opgegeten worden door dieren van mensen die ik intens haat. En eigenlijk komt die haat niet uit persoonlijke ervaringen, maar uit cultuur, beleid, inprenting, dorpsgevoel, opvoeding, etc. Het "zie je wel"gevoel. En dan komt daar het punt van "raken waar je raken kunt".
Woede + predisponerende factoren zoals bijv. opvoeding, en doe daar misschien nog een dronken bui bij, en iemand is niet meer aan onze westerse normen te spiegelen... En dat is voor niets en niemand triester dan voor de mensen daar zelf, die lijden onder dit leed.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:44

Ach gut, die paardjes Verdrietig

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:45

WhiteRose schreef:
runningkawa schreef:

Over het eerste: daar zeg ik maar niets over. Ik hoop, omwille van kinderen zonder keuze, dat het over 40 jaar z'n vruchten afwerpt. Dat het er dan beter is dan het was in de kindertehuizen. Want die durf ik ook niet op te hemelen, ook daar was veel verdriet. In fourty years, a lost generation, but maybe..

En voor wat betreft het tweede: ik zeg niet dat ik het met de handelswijze eens ben, maar als het leven zó hard is, is de totale leefwereld ook anders.
Niet alleen het gevecht om te overleven, maar ook het vormen van persoonlijkheden, de opvoeding, de cultuur, alcohol en de mogelijkheden (remember de mishandelde kinderen, een verband is niet zo heel moeilijk: ook vlagen van ontembare woede en afreageren).
Nogmaals: nee, ik keur het niet goed, maar ik mag hier niet oordelen, want ik zie niet mijn levensonderhoud en dus letterlijk mijn brood opgegeten worden door dieren van mensen die ik intens haat. En eigenlijk komt die haat niet uit persoonlijke ervaringen, maar uit cultuur, beleid, inprenting, dorpsgevoel, opvoeding, etc. Het "zie je wel"gevoel. En dan komt daar het punt van "raken waar je raken kunt".
Woede + predisponerende factoren zoals bijv. opvoeding, en doe daar misschien nog een dronken bui bij, en iemand is niet meer aan onze westerse normen te spiegelen... En dat is voor niets en niemand triester dan voor de mensen daar zelf, die lijden onder dit leed.

A-MEN!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:48

Ik veroordeel de mensen opzich ook niet
Maar wel hun daad

Ik geloof, nee weet wel zeker, dat ik er minder moeite mee had gehad als ze de eigenaren van de paarden in vlagen van ontembare woede en afreageren hadden neergestoken...
Uiteindelijk zijn dat wel de daders van hun eten wat opgegeten wordt...

En vindt het, wat de achtergrond dan ook is laf om een weerloos dier te nemen...

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:58

Ik las ik ook net op een andere site.
Gewoon geen woorden voor!!

Altijd zijn de dieren (paarden) de dupe!
Waarom niet de zigeuners zelf straffen??
De paarden kunnen er toch niks aan doen dat het hun instinct is om gras te zoeken?!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:05

Hm... zit alleen 1 probleem aan... straf jij de zigeuners zelf - en ze weten donders goed dat jij het bent geweest - dan heb je dikke kans dat je de morgen niet haalt.
Echt, jongens, vingerwijzen heeft totaaaal geen nut in dit geval, want je kunt je gewoon niet voorstellen hoe het daar werkt! Paard dood? Jammer. Maar dan heb je tenminste wel te vr*ten komende winter.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:07

White Rose, ik hoop idd dat de verhoging van de kinderbijslag de reden was om het meisje terug naar huis te halen. Het was zo'n 10 jaar terug, dus hopelijk net voor het EU gedoe...

Ik vind me zelf ook niet in staat om mensen die weten wat vechten om te overleven is, te veroordelen omdat ze van ellende het recht in eigen hand nemen, omdat de lokale overheid helemaal niets voor ze doet. Praten? Die mensen hebben gepraat, en niemand luisterde toch? Hoelang hadden ze moeten blijven praten? Tot hun rundvee verhongerd was? Tot hun gewassen ook niet meer geoogst konden worden, en ze niets te eten hadden om de winter (die echt koud is daar) door te komen? Waarschijnlijk hoopten ze dat de zigeuners het voortaan wel uit hun hoofd zouden laten om weer paarden te laten grazen...En ja, zigeuners worden daar met de nek aangekeken. En die zullen misschien wel wraak gaan nemen, of stelen om aan eten te komen.En weer is er een keten aan de vicieuze cirkel van haat toegevoegd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:11

Indd, -40 is er 's winters normaal. Stookkosten rijzen de pan uit. De Roma hebben al mazzel als ze een huis met 4 dichte muren hebben, meestal giert de wind er door alle gaten en kieren.
's Zomers is +40 ook normaal. Er tussenin? Overstromingen en stormen.
Nee, het leven is daar echt niet te vergelijken met hier!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:12

Ben blij dat ze net verloren hebben!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:13

Martine123 schreef:
Ben blij dat ze net verloren hebben!

Ja hoor....

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 00:32

Heel erg wat ze die dieren hebben aangedaan. Maar dat een stel mensen dit hebben gedaan maakt niet gelijk het complete roemeense volk asociaal. Waar halen jullie het lef vandaan om een compleet volk te veroordelen op basis van wat een aantal mensen hebben gedaan.
Hoe kan je zeggen dat een land niet tot de EU mag toetreden omdat een stel mensen zoiets gedaan heeft.
Voor degene die het over onze samenleving en westerse normen hebben. Hier in Nederland en andere landen die al tot de EU behoren gebeuren zeker geen misstanden. Worden geen dieren en mensen mishandeld.
Voor wat de zigeuners betreft, ja je hebt inderdaad een groep die met moeite het hoofd boven water houdt, zo zijn er ook heel veel roemenen die met moeite overleven.
Zo zijn er ook zigeuners die zo veel geld hebben dat ze huizen, zelfs dorpen hebben gebouwd waarbij de huizen in Wassenaar er als gewone huisjes uitzien.

Ik keur de actie van deze dorpelingen absoluut niet goed, maar begrijp wel hun kwaadheid dat ze het voer wat ze zo hard nodig hebben voor hun dieren op deze manier kwijtraken. Het is vaak het enige voer wat ze hun dieren voor kunnen zetten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 00:45

Ik vind het ondanks alle berichten die hier nu geplaatst zijn gewoon een laffe daad... Ongeacht hoe moeilijk het leven daar is (weet van een collega ook het een en ander over dat land, omdat zijn vrouw daar wegkomt en zij daar een huis hebben en geregeld die kant opgaan) Neem dan de paarden in beslag en zet ze op een plek waar de zigeuners ze niet kunnen vinden, maar niet op zo'n laffe manier doodmaken. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit kan of wil goedpraten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 00:51

Blue_Eyes schreef:
Hm... zit alleen 1 probleem aan... straf jij de zigeuners zelf - en ze weten donders goed dat jij het bent geweest - dan heb je dikke kans dat je de morgen niet haalt.
Echt, jongens, vingerwijzen heeft totaaaal geen nut in dit geval, want je kunt je gewoon niet voorstellen hoe het daar werkt! Paard dood? Jammer. Maar dan heb je tenminste wel te vr*ten komende winter.

Wie eet de paarden in dit geval op dan?? De roma of de mensen die ze met hooivorken hebben afgeslacht?
Nu weten de zigeuners ook toch wie het heeft gedaan? Dus wat was in dit geval het nut?

Ik vind het een laffe daad, ongeacht achtergrond. Ze zijn onderontwikkeld bekeken vanuit westerse optiek, maar dat wil toch niet zeggen dat men barbaars moet zijn?
Vreemd als je dit verhaal leest en dan de flitsende voetballers vanavond op tv ziet, hoezo contrast.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 01:02

Citaat:
Ze zijn onderontwikkeld bekeken vanuit westerse optiek, maar dat wil toch niet zeggen dat men barbaars moet zijn?

Ik wil niks goedpraten, maar dit is dus wat ik bedoelde. Roemenie telt 22 miljoen inwoners ongeveer, hoeveel ken jij daarvan om vast te stellen dat ze onderontwikkeld zijn vanuit westerse optiek. Nogmaals, hier in nederland gebeurt zeker niks. Hier worden geen dieren mishandeld.
Hier was er niet iemand in Den Haag die toen zomaar een hond doodschopte, in Engeland is er geen horrorboerderij ontdekt. Hier in Nederland zijn er niet pas een aantal zwaar verwaarloosde paarden verhuisd nadat de eigenaar merkte dat mensen erover klaagde omdat er ook nog een aantal maanden al een dood paard bij ze in de wei lag.
Ik vind het heel erg dat die mensen die paarden hebben gedood, maar dan moet je afgeven op hen en niet op een compleet volk.
En zeker niet met opmerkingen komen als je zelf niet weet hoe de levenssituatie daar is uit eigen hand. Of hoe ze daar ontwikkeld zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 02:35

wsundayl schreef:
Roemenie telt 22 miljoen inwoners ongeveer, hoeveel ken jij daarvan om vast te stellen dat ze onderontwikkeld zijn vanuit westerse optiek.

Daarvoor hoef ik je maar 1 lijst te geven:

Bruto nationaal product per hoofd van de bevolking

En in Roemenie is het leven van een dier niet méér waard dan wat eten op je bord. Zij denken niet, ach arm weerloos beestje.

Met een hooivork een paard doodsteken vind ik ook wat bruut, maarja. Ik neem niet aan dat ze allemaal een jachtgeweer in de kast hebben staan.
Hoewel... Nagelbijten / Gniffelen