Laatste paardenslachterij in Amerika blijft gesloten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimpie

Re: Laatste paardenslachterij in Amerika blijft gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:06

Tuurlijk, ik vind vlees, vis, kip etc ook heeerlijk vooral op de bbq Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:12

Nessah schreef:
Ja inderdaad.. en koe of varken is toch even belangrijk als een paard? Ik snap dat ook niet helemaal..

Ik eet denk 5 keer in de week een stukje vlees of vis.. Ik vind het gewoon lekker. Ik vind dat ieder voor zich dat moet bepalen..

Dat bepaalt ook iedereen voor zichzelf, en daarom bestaat er een bio-industrie.... zodat mensen grote hoeveelheden goedkoop vlees kunnen eten....
Toch vind ik het wel van 'beschaving' getuigen wanneer je in je consumptiepatroon niet alleen je eigen behoeften meeneemt, maar ook een beetje aan je omgeving/ dieren en medemens denkt. Helaas blijkt dat utopisch.... de mens is toch wel erg egoïstisch op dit vlak.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:45

wat is het verschil tussen een paard of een koe slachten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:53

Sanniejj schreef:
wat is het verschil tussen een paard of een koe slachten?

In Nederland niet zoveel, ze krijgen beiden een pin door het hoofd.
Slachtkoeien hebben over het algemeen wel een minder fijn leven gehad dan de 'gebruikspaarden' die eindigen bij de slager.
De 'betere' slachthuizen in NL zijn echter niet te vergelijken met de horror die zich afspeelt in Mexico.
Verbazingwekkend dat iedereen moord en brand schreeuwt als een Britse boer zijn veestapel laat verkommeren, maar diezelfde mensen verorberen wel met veel smaak een snack die van paardenvlees is vervaardigt dat afkomstig is uit barbaarse slachthuizen in Mexico.... Verdrietig

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:09

slachten ze paarden daar op een andere manier dan koeien dan?
Maar dan gaat het meer om de manier waarop, niet dat het een paard is,

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:18

Sanniejj schreef:
slachten ze paarden daar op een andere manier dan koeien dan?
Maar dan gaat het meer om de manier waarop, niet dat het een paard is,

Het gaat mij om de manier waarop. Ik maak geen onderscheidt tussen kippen, varkens, koeien of paarden.... ik eet ze geen van allen. Maar als er dan toch mensen zijn die ze wel willen eten, zou ik het zooooooo fijn vinden wanneer zij dat met mate doen zodat die 'fokking' bio-industrie opgedoekt kan worden. Daarnaast zou ik me als paardenliefhebber toch even verdiepen in dat Mexico/ slachthuizen versus snacks in NL.... die lust je dan misschien niet meer daarna.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:30

Bovendien vind ik het een kul argument om maar steeds andere dieren en andere vormen van dierenkwellerij erbij te halen, alsof het daarmee allemaal minder erg wordt en je er geen aandacht aan hoeft te besteden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:33

SGWuppie schreef:
Bovendien vind ik het een kul argument om maar steeds andere dieren en andere vormen van dierenkwellerij erbij te halen, alsof het daarmee allemaal minder erg wordt en je er geen aandacht aan hoeft te besteden.

Tja, dat zal onmacht zijn..... er is genoeg bewijsmateriaal om je te zorgen dat je je gedrag wat bijstelt. Maar de mens hangt wel vaker zelfverzonnen theorietjes op om hun gedrag te kunnen rechtvaardigen. Zoals al die paarden die 23 uur per dag binnen supergezond en intens gelukkig zijn op 3x3.... right! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:36

Ninx schreef:
Het gaat mij om de manier waarop. Ik maak geen onderscheidt tussen kippen, varkens, koeien of paarden.... ik eet ze geen van allen. Maar als er dan toch mensen zijn die ze wel willen eten, zou ik het zooooooo fijn vinden wanneer zij dat met mate doen zodat die 'fokking' bio-industrie opgedoekt kan worden. Daarnaast zou ik me als paardenliefhebber toch even verdiepen in dat Mexico/ slachthuizen versus snacks in NL.... die lust je dan misschien niet meer daarna.

Of als je weet dat het vlees van de AH uit Afrika komt waar het ongeveer 5 jaar lang opgeslagen is geweest in enorme vriesloodsen Nagelbijten / Gniffelen Nu gaan een heleboel mensen mij vást niet geloven, want de AH zou dat toch nooit doen? Maar heb dit gezien bij een programma dat Keuringsdienst van waren heet waar ze achter de herkomst van verschillende producten aan gaan... Dus ja, het is waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:55

Deze maatregel is alleen maar het probleem verschuiven, in landen als Belgie en Frankrijk blijft de vraag naar dit vlees bestaan. De paarden zullen dus gewoon in Amerika worden opgekocht en vervolgens naar bijvoorbeeld Mexico gaan en daar worden geslacht. (wanhopige poging om nu al het topic weer op de rails te krijgen)
Lang leve de Amerikaanse hypocrisie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:59

suleilitha schreef:
Deze maatregel is alleen maar het probleem verschuiven, in landen als Belgie en Frankrijk blijft de vraag naar dit vlees bestaan. De paarden zullen dus gewoon in Amerika worden opgekocht en vervolgens naar bijvoorbeeld Mexico gaan en daar worden geslacht. (wanhopige poging om nu al het topic weer op de rails te krijgen)
Lang leve de Amerikaanse hypocrisie...

De ASPCA in de US gaat naar veilingen en koopt zoveel mogelijk slachtpaarden op, heb dat een keer bij Animal cops Houston gezien op Animal planer. Op zich is dát dan natuurlijk wel weer beter dan dat de paarden in Mexico aan een gruwelijk einde komen...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:00

Bovendien... mensen zijn nou eenmaal omnivoren. Dus vlees eten hoort er, evolutionair gezien, óók bij.

En inderdaad sluit ik me aan bij het bericht hierboven.. Het probleem wordt alleen maar opgeschoven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:03

En ze zullen op een of andere manier toch wel aan de vraag blijven voldoen, omdat het inkomsten voor het land betekent. Verdwijnt de handel in slachtpaarden helemaal, dan missen ze een gigantisch stuk inkomsten. Ik denk dat de USA daar wel voor past, eerlijk gezegd.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:05

Wat een koeienpoep. Door het sluiten van de slachterij moeten er nu zeer waarschijnlijk veel meer paarden op de export naar Mexico. En denk maar niet dat de Mac nu spontaan sojaburgers* gaat verkopen.... (*Wat btw ook helemaal niet goed is voor ons ecosysteem.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:06

Nessah schreef:
Bovendien... mensen zijn nou eenmaal omnivoren. Dus vlees eten hoort er, evolutionair gezien, óók bij.

Helemaal niet, dat is je verschuilen achter een stomme redenering. Je eet wel of niet vlees, omdat je het lekker vind of niet. Dat is toch helemaal niet erg? Maar je eet niet vlees omdat het zo hoort. Dat is onzin.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:08

Miss_Montana schreef:
Nessah schreef:

Helemaal niet, dat is je verschuilen achter een stomme redenering. Je eet wel of niet vlees, omdat je het lekker vind of niet. Dat is toch helemaal niet erg? Maar je eet niet vlees omdat het zo hoort. Dat is onzin.

Weet ik, ik eet vlees omdat ik het lekker vind.. Maar er word in dit topic gepraat alsof mensen die vlees eten iets raars doen.. terwijl het inprincipe iets normaals is.. Vind ik.. Ik vind dat het erbij hoort, bij het eten wat je eet. En dat het niet iets raars is. We eten al eeuwenlang vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:14

Ahum! Het ging niet over wel of geen vlees eten, maar over de sluiting van de laatse paardenslachterij in de VS Knipoog

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:16

sorry.. je hebt gelijk.. Ik vind het aan de 1e kant goed dat het gesloten is.. omdat de dieren niet goed behandeld werden en aan de andere kant is het het probleem opschuiven aangezien de vraag naar vlees niet zal afnemen,.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:17

@Nessah: Maar we zijn ook zover dat je vlees kan vervangen, zou dus volgens je eigen zeggen betekenen dat we revolutionair gezien vlees kunnen afschaffen. Dus nogmaals: Vlees is in principe overbodig, dat probeer ik alleen maar te zeggen Knipoog En ja, het is 'normaal' dat we vlees eten, maar het is absoluut niet normaal hoe de dieren behandeld worden. Dat mág en kán niet normaal gevonden worden, een been dat gebroken wordt als een paard te trailer niet op wil. Bah. En daar gaat het de meeste vegetariers en parttime vleeseters om, niet het eten van vlees maar de schandalige manier waarop de dieren voor hun dood behandeld zijn. Als er maar genoeg mensen zijn die minderen op het vlees zal de vraag ernaar ook minderen. Kijk maar naar de bont industrie. Het is er nog maar niet in zulke mate als vroeger!

En idd, we moeten maar eens ontopic gaan ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:20

En om even op jou in te haken, MissMontana, ik denk, dat als men de paarden in Amerika gewoon in een paar slachthuizen daar zou slachten, dat het er dan nog diervriendijker aan toe zou gaan dan de hele slachtpaardenstapel eerst naar Mexico of andere landen te verkassen, en dan pas te doden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:22

suleilitha schreef:
En om even op jou in te haken, MissMontana, ik denk, dat als men de paarden in Amerika gewoon in een paar slachthuizen daar zou slachten, dat het er dan nog diervriendijker aan toe zou gaan dan de hele slachtpaardenstapel eerst naar Mexico of andere landen te verkassen, en dan pas te doden.

Ik quote mezelf van pagina 1 even:

Miss_Montana schreef:
Ik heb het over die Amerikanen, waarom in godsnaam fel tegen paardenvlees zijn maar wel de grootste junkfood industrie ter wereld hebben... waarvoor dagelijks duizenden dieren moeten worden geslacht Boos!

Dus van mij mogen paarden gewoon in de USA geslacht worden hoor, daar hoor je mij niet over Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:24

Nessah schreef:
Nessah schreef:

Weet ik, ik eet vlees omdat ik het lekker vind.. Maar er word in dit topic gepraat alsof mensen die vlees eten iets raars doen.. terwijl het inprincipe iets normaals is.. Vind ik.. Ik vind dat het erbij hoort, bij het eten wat je eet. En dat het niet iets raars is. We eten al eeuwenlang vlees.

mowah ik vind het ook een slecht argument.. Omni/carnivoren-dieren eten vlees omdat ze hun oerinstinct achterna gaan; overlevingsdrang dus..

Maar wij hebben geen oerinstinct meer, dat hebben we ' weggecijferd' met ons intelligentie... En toevalllig zijn we daardoor ook prima instaat om op ' vleesvervangers' te leven ..

Dan hoeven er helemaal geen dieren op een gruwelijke manier voor doodgemaakt te worden..
Want zeg nou zelf.. Als iemand met een pistool 's nachts een weiland in zou gaan en daar een paard doodt... Dan zouden de reacties wel anders zijn Tong uitsteken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:12

Menino: je bent een held! (btw: dat paard zou er dan nog goed vanaf komen wanneer je het met zijn mexicaanse broeders vergelijkt)

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:27

Als we dan toch weer over wel vlees / geen vlees beginnen:....
Wist je dat er door de productie van soja-velden enorm veel flora en fauna te leiden heeft. De hele ecologische balans wordt hierdoor verstoord. Dus voor dat men zo makkelijk even tussen neus en lippen door raaskalt over het vervangen van vlees....

Denk even na:
1 Er is te weinig oppervlakte om genoeg soja te produceren voor de behoefte van vleesvervangers. (Mocht iedereen spontaan vegetariër willen worden, dan kan dat niet.)

2 Door de productie van soja zullen kostbare organismen verdrongen worden , waardoor er een enorme verschuiving in het gehele ecosysteem ontstaat. Welke invloeden die kunnen hebben voor de wereldpopulatie (incl dieren en planten dus,) is niet te overzien.

3 90% Van de vleesvervangers wordt gemaakt van Soja. Andere grondstoffen voor vleesvervangers zijn tevens niet doelreikend genoeg, ivm de de haalbare productiesnelheid.

Aangezien wij mensen idd omnivoren zijn hebben wij toch degelijk bepaalde eiwitten/vitaminen nodig die van nature in vlees voorkomen. Dus ja;... of wij hebben vlees nodig of een vleesvervanger om simpelweg gezond te kunnen leven.

Oja en nog tot slot één kleinigheidje.... Waarvan wordt tuig ook al weer gemaakt....?

Juist naast de productie van vlees vindt er in een slachthuis ook de productie van leer plaats.
(Nu hoor ik Wintec al denken.... Knipoog )

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:29

Maar dat is toch geen enkele reden om de dieren dan maar op deze manier te produceren? Als iedereen maar de helft aan vlees gaat eten, zitten de dieren buiten ivp in de bioindustrie (over ecologische balanes gesproken!!). En het feit dat een andere oplossing ook niet zaligmakend is kan toch niet gebruikt worden om dan maar het welzijn van de dieren overboord te gooien? Hele aparte redenering Verward