Meer paardenmedicijnen alleen nog op recept vanaf 1 juli

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

haan

Re: Meer paardenmedicijnen alleen nog op recept vanaf 1 juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:56

Flesje Imaverol in de ehbo kist is niet verkeerd, kan straks gelijk met de wormkuur bestelling mee bij de paardenwinkel Haha!
Dank voor het plaatsen van dit nieuws (ik had het anders niet geweten) OK dan!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:15

Jaja, alles voor de voedselveiligheid - ahum.
Iemand van LNV al eens gelezen bij de ingredi"enten van de boodschappen die in hun winkelwagentje liggen wat daar allemaal inzit voor zooi? Alle toevoegingen, het gemanipuleerde zetmeel, suiker en wat al niet meer?
Weten ze daar wat er op de boerderijen allemaal ' illegaal' wordt ingespoten bij zieke koeien e.d.?
Ze zijn echt niet van deze tijd.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:54

Dat wordt toch echt hamsteren met wormspuiten, heb zonet voor de zekerheid maar even naar Divoza gebeld of ze ze nog wel op voorraad hebben, voor ik er morgen helemaal heen ga rijden... Zij vertelden me ook dat de houdsbaarheid voor sommige spuiten wel tot 2011 is, dus ik ga inslaan, voorzover de datum het toe gaat laten.
Ongelooflijk het zoveeelste melkkoetje.....

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:15

Ik heb ook al wormenkuren ingeslagen voor een jaar (shet krijgt de helft van kuur dus ik doe er wss 2 jaar mee)
En van de week ga ik ook nog maar even wat Imaverol inslaan.

Echt belachelijk deze regeling.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:06

Citaat:
En dat een paard er resistent voor wormen wordt... iedere paardeneigenaar weet wel gewoon zo'n beetje dat je je paard ca 1 x in de 2/2,5 maand een wormenkür moet geven en variatie in de merken en soorten moet brengen ..

Helaas is de kennis van eigenaren toch vaak onvolledig of zelfs fout. Dat is al te zien aan wat je hier zegt. De paarden worden namelijk niet resistent, maar de wormen worden resistent voor de medicijnen. Her risico hiermee is dat de resistente worden gaan voortplanten, en daardoor zullen paarden met wormen besmet worden die je niet meer met medicijnen kan bestrijden. Om die resistentie te voorkomen moet je met verstand van zaken ontwormen, en dat is niet alleen andere merken gebruiken, maar ook echt andere stoffen etc... Ook de momenten waarom je ontwormt is niet altijd helemaal bekent bij eigenaren. De meeste ontwormings middelen werken alleen tegen volwassen wormen. Aangezien de cyclus van de meeste wormen minstends 10 week is, hoef je voor die 10 week, zeker niet te ontwormen. Het heeft dan niet echt nut, maar kan wel helpen met het resistent maken. Ook de hoeveelheden medicijn die je geeft zijn heel belangerijk. Als je niet genoeg geeft, krijgen de wormen wel contact met het medicijn, maar zullen ze er niet allemaal aan doodgaan. Ook dan weer resistentie.

Wat dat betreft vind ik het eigelijk heel verstandig dat deze regels er komen. De regels zijn niet gemaakt om de DA rijker te maken, maar om dieren en mensen te beschermen tegen mogelijk fout gebruik van medicijnen etc. En helaas komt dat meer voor dan men toe wil geven.

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:16

mijn paard is naar de slacht gegaan gewoon mijn keuze, niet om er iets aan te verdien, maar gewoon sneL van de wereld af. Hij had 1 week tevoren de wormkuur gehad maar bij het slachthuis heeft niemand echt niemand grvraagd naar zijn paspoort en of hij nog iets aan medicijnen heeft gehad, dus waar zijn we mee bezig.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:25

Lazal, die fout ligt bij het slachthuis, die zullen veel beter op moeten gaan letten. Maar veel medicijnen, zijn in feite een soort van vergif, dat tegen bepaalde ziektes, en kleine dosis, toch goed voor je kan zijn. Als je dan vlees eet van dieren die die medicijnen hebben gehad, komen die stoffen ook in je eigen lichaam terecht. Bv antibiotica, waarmee je mogelijke bacterien die je in je hebt (en mensen hebben eigelijk altijd bacterien bij zich) resistent kunnen worden tegen die antibiotica, waar je dan last van krijgt op het moment dat je ziek word en die antibiotica nodig hebt. Of andere medicijnen, die zich dan opbouwen in je lever (veel schadelijke stoffen gaan daar zitten) en die kunnen dan ook flink schade aanrichten.

Deze regels zijn er dus niet om ons het leven zuur met maken maar wat slachte betreft, om onze gezondheid te beschermen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:33

Om onze gezondheid te beschermen? Wat een wassen neus. Alsof dat een waterdicht systeem is. De DA gaat echt niet in het paspoort van mijn paard aangeven op welke dagen ik mijn paard met Imaverol behandel.

Ik blijf erbij dat veel paarden de dupe gaan worden van deze regeling omdat hun eigenaren de moeite niet willen nemen om naar de DA te stappen voor ontwormingsproducten en anti-schimmelmiddeltjes. Tot nu toe nam je die dingen makkelijk mee als je toch even bij de voerboer, ruitersportzaak of boerenbond was. De stap om naar de DA te gaan en het spul op recept te halen is (vaak wat kosten en afstand betreft) toch een stuk groter bij veel mensen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:13

Het is inderdaad geen waterdichtsystem.Maar het is wel een stap in de goede richting. En DA's zouden dat soort dingendus welmoeten noteren. Denk maar eens na hoeveel medicijnen veel dieren krijgen inhun leven, en bednk dan daten groot deeldaarvan in het vleesblijft zitten. (toetsenbord doet vervelend,sorry)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:04

Karin schreef:
Om onze gezondheid te beschermen? Wat een wassen neus. Alsof dat een waterdicht systeem is. De DA gaat echt niet in het paspoort van mijn paard aangeven op welke dagen ik mijn paard met Imaverol behandel.

Ik blijf erbij dat veel paarden de dupe gaan worden van deze regeling omdat hun eigenaren de moeite niet willen nemen om naar de DA te stappen voor ontwormingsproducten en anti-schimmelmiddeltjes. Tot nu toe nam je die dingen makkelijk mee als je toch even bij de voerboer, ruitersportzaak of boerenbond was. De stap om naar de DA te gaan en het spul op recept te halen is (vaak wat kosten en afstand betreft) toch een stuk groter bij veel mensen.

Als je een paard hebt dat als slachtpaard gerigistreerd staat dan worden de behandelde dagen wel beschreven. + Wachtijd, hoeveelheid enz.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:46

echt niet, in mijn paspoort is nog nooit wat beschreven van welk medicijn dan ook en mijn DA vind het ook onzin gelukkig, paard staat niet als huisdier maar als slachtpaard geregistreerd dus vertel mij maar wie dat controlleert dan....

hoeveel mensen eten er eigenlijk paardenvlees en met welke frequentie?
groeihormonen mogen ook niet meer maar men eet nog steeds wel argentijnse biefstuk en wat gebruiken ze daar om de dieren lekker te laten groeien...???

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:59

Airborn schreef:
Citaat:
En dat een paard er resistent voor wormen wordt... iedere paardeneigenaar weet wel gewoon zo'n beetje dat je je paard ca 1 x in de 2/2,5 maand een wormenkür moet geven en variatie in de merken en soorten moet brengen ..

Helaas is de kennis van eigenaren toch vaak onvolledig of zelfs fout. Dat is al te zien aan wat je hier zegt. De paarden worden namelijk niet resistent, maar de wormen worden resistent voor de medicijnen. Her risico hiermee is dat de resistente worden gaan voortplanten, en daardoor zullen paarden met wormen besmet worden die je niet meer met medicijnen kan bestrijden. Om die resistentie te voorkomen moet je met verstand van zaken ontwormen, en dat is niet alleen andere merken gebruiken, maar ook echt andere stoffen etc... Ook de momenten waarom je ontwormt is niet altijd helemaal bekent bij eigenaren. De meeste ontwormings middelen werken alleen tegen volwassen wormen. Aangezien de cyclus van de meeste wormen minstends 10 week is, hoef je voor die 10 week, zeker niet te ontwormen. Het heeft dan niet echt nut, maar kan wel helpen met het resistent maken. Ook de hoeveelheden medicijn die je geeft zijn heel belangerijk. Als je niet genoeg geeft, krijgen de wormen wel contact met het medicijn, maar zullen ze er niet allemaal aan doodgaan. Ook dan weer resistentie.

Wat dat betreft vind ik het eigelijk heel verstandig dat deze regels er komen. De regels zijn niet gemaakt om de DA rijker te maken, maar om dieren en mensen te beschermen tegen mogelijk fout gebruik van medicijnen etc. En helaas komt dat meer voor dan men toe wil geven.

Ik weet inmiddels redelijk hoe het zit met wormenbestrijding, maar ik weet soms niet of ik verdrietiger moet worden van het gebrek aan kennis/onwil om te leren van sommige eigenaren of de regelneverij van de overheid. En ik heb ook heel sterk de indruk dat het een het andere in de hand werkt.

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:06

Nou das lekker.. wordt een mooi duur grapje..
Wormenspuiten en Imaverol gaan toch heel hard bij ons.. Scheve mond

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:53

Marijeh schreef:
Nou das lekker.. wordt een mooi duur grapje..
Wormenspuiten en Imaverol gaan toch heel hard bij ons.. Scheve mond

Vlug even inslaan dan. Je weet hoeveel je gebruikt en op de verpakking staat de houdbaarheidsdatum.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:42

...ik was van de week een een ruitersportzaak en vroeg of ze nou echt per 1 juli ook naar een recept gingen vragen, degene die me daar hielp wist van niks! Dus........?? Had het idee dat ik daar gewoon nog wel terecht kan zonder recept! Pling Pling Pling

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:33

je kunt ook gewoon bij je dierenarts een wormenkuur halen zonder extra kosten, althans ik wel, heb het gevraagd. Heeft dus voor mij niet zoveel zin om in te slaan en de kans te lopen dat ze door verkeerd bewaren (bijv op stal in je kast) niet meer werkzaam te zijn op moment van gebruiken.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:32

Ik heb net een DAP hier in de buurt gebeld.
Volgens hun kost een recept €15.
Ik vind het wel erg duur hoor!
En dan komt je wormenkuur er nog eens bij..

De muts wie ik aan de telefoon had, moest wel elke vraag navragen dus hopelijk heeft ze me gewoon verkeerd geinformeerd. Nagelbijten / Gniffelen