OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:29

Cassidy schreef:
Het Nederlandse Rechtsysteem zit krom in elkaar. Ik ga met RK mee, de manegeeigenaar treft geen schuld, de ouders zijn in alle gevallen verantwoordelijk voor hun kinderen.

Inderdaad, je kunt kinderen niet altijd in de gaten houden, ook bij ons hebben de kinderen wel eens geprobeerd er in te "spelen."

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:32

Was dit apparaat wel echt bedienbaar door kinderen??
Heeft dat jochie hem zelf aangezet?
Lijkt mij toch dat een stapmolen uberhaupt niet bedienbaar is door een kind van 6, ookal stamt hij uit het jaar nul.
Daarom ben ik ook erg nieuwsgierig hoe oud die kinderen zijn die erbij waren en waarom die niet gehoord mogen worden door de ouders, is er soms een bij die meer weet?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:40

Een stapmolen is zeker wel bedienbaar door een kind van 6 hoor, niks moeilijks aan, op een paar knoppen drukken en hij is aan.
Ik blijf het een omgekeerde wereld vinden, ouders zijn verantwoordelijk, niet de manegehouder in mijn ogen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:41

Kinderen zijn slim..en handig.. Helemaal met knopjes, waar ze vooral niet aan mogen zitten,

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:41

Dat bedoel ik, ze snappen eerder alle afstandbedieningen dan jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:42

idd..op een aan knopje drukken is zo moeilijk niet...ook niet als het hoger staat, ergens op gaan staan en je kunt er ook bij Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:42

doet het ene knopje het niet dan drukken ze wel een andere in. Of het nou kinderproof is of niet, vroeg of laat komen ze er toch achter.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:44

Belachelijk!

Echt een schoolvoorbeeld van krom recht.

De manege eigenaar mag dan verantwoordelijk zijn voor wat er op zijn terrein gebeurd, maar ik vind het onzin dat zijn terrein dan maar 100% kindproof zou moeten zijn. Als die ouders dat joch gewoon thuis hadden gelaten of de moeite hadden genomen om wel op hem te letten, dan was er niets aan de hand geweest, dus als er dan persé een schuldige aangewezen moet worden, zijn zij dat ik mijn opzicht.

Goed, misschien was die stapmolen onveilig. Maar een paard kan net zo onveilig zijn voor een kind van zes. Moet de manege dan ook maar alle paarden verkopen omdat anders het risisco bestaat dat ze een kind dood trappen?

Ik vind het sowieso al volslagen debiel dat hier een strafzaak van gemaakt is. Frusty

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:50

Ben heel benieuwd wat de uiteindelijke uitspraak in deze zaak zal zijn.

Mijn mening is idd ook dat een manege geen speeltuin voor kinderen is en dat ouders hun kroost heel scherp in de gaten dienen te houden.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:52

Miss_Malfoy schreef:
Inderdaad, je kunt kinderen niet altijd in de gaten houden, ook bij ons hebben de kinderen wel eens geprobeerd er in te "spelen."

Als je ze niet in de gaten kan houden (Wat ik wel kan begrijpen) Maar dan moet je ze niet mee nemen, regel een oppas. Als je weet dat je andere dingen wil gaan doen op het terrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:00

Vind het onterecht. Als ouder moet je beseffen dat zulke dingen kunnen gebeuren (en niet alleen stapmolens, denk ook gewoon aan kinderen die stallen binnen kunnen gaan) als je je kinderen zonder toezicht rond laat lopen op de manege.... maar evengoed verschrikkelijk voor de ouders wat er gebeurd is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:13

slimmerik schreef:
Mijn vader kreeg ook een bedrijfsongeluk door een niet goed afgeschermd werktuig. Werkgever is echt aansprakelijk gesteld hoor. Al je apparaten waarmee gewerkt wordt dienen veilig te zijn en zeker niet bedienbaar op openbaar terrein door kinderen.

Werkgeversaansprakelijkheid kan je niet vergelijken met deze situatie hoor .

Bovendien gaat het hier om een strafzaak en blijft de vraag of de manege-eigenaar aansprakelijk is.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:19

Ken toevallig deze manege en manege-eigenaar omdat ik er heb leren paardrijden.....En ik weet nog dat de stapmolen destijds werd gekocht. De stapmolen is oud ja, maar ik lees nergens hoe het kind in die stapmolen terecht gekomen is. Dat hij hem aanzet, okee, maar hoe kom je dan in hemelsnaam met je kleren in de motor terecht, die in het midden zit? Dat stuk is mij onduidelijk.

Als ik het goed las, zat de aan/uit knop bij het hek. Ik denk alleen wel dat er een soort beveiliging op had moeten zitten, maar idd, als een paard stopt met lopen, dan stopt de molen ook. Die dingen zijn geen speelgoed, maar ik denk dat de ouders het gevaar ook onderschat hebben. Ik denk ook dat dit een behoorlijke klap is voor de ouders maar zeker ook voor de manege-eigenaar, het gaat de laatste tijd al niet heel best daar, heb ik me laten vertellen. Ben heel benieuwd wat de uitspraak wordt, maar zou me erg verbazen als niet tenminste een deel van de verantwoordelijkheid bij de ouders wordt gelegd.

En je kunt ook niet verwachten dat de manege-eigenaar de hele dag het complete overzicht heeft over alle hoeken en gaten van de stal en wat daar wel of niet gebeurt. Idd, de genoemde hooivorken en de altijd onberekenbare pony's en paarden (het blijven toch dieren).
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 16-06-08 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:20

LDRD schreef:
slimmerik schreef:
Mijn vader kreeg ook een bedrijfsongeluk door een niet goed afgeschermd werktuig. Werkgever is echt aansprakelijk gesteld hoor. Al je apparaten waarmee gewerkt wordt dienen veilig te zijn en zeker niet bedienbaar op openbaar terrein door kinderen.

Werkgeversaansprakelijkheid kan je niet vergelijken met deze situatie hoor .

Bovendien gaat het hier om een strafzaak en blijft de vraag of de manege-eigenaar aansprakelijk is.

Als een speeltuin toestellen heeft staan waar wat aan mankeert zijn ze aansprakelijk bij ongelukken.

Als er een stoeptegel losligt waar je over struikelt is de eigenaar aansprakelijk.

Als er iemand van jouw paard afvalt, ben jij aansprakelijk.

Als jij als kok bedorven voedsel voorzet, ben je aansprakelijk... etc. etc.

Die stapmolen voldeed niet aan de eisen...simpel zat. De manege eigenaar is eigenaar dus aansprakelijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:20

een manege is geen speeltuin,daar behoor je je jonge kind niet zomaar rond te laten lopen zonder toezicht.

het is verschrikkelijk voor de ouders,maar om nou zo'n hoge boete op te leggen aan de manege eigenaar..........nee,omgekeerde wereld.

denk dat beide partijen genoeg gestraft zijn door dit tragische ongeluk

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 16:20

Ik snap niet zo goed waarom er uberhaupt een schuldige aangewezen moet worden? Lachen
Het is niet met opzet gegaan, en de manegehouder zal dit nooit meer van zijn netvlies af krijgen. Ik snap niet wat een vervolging dan nog voor zin heeft in dit geval.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:22

mee eens.
je schiet er niets mee op

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:23

Hij wordt ook niet aansprakelijk gesteld voor de dood van dat kind. Dan zou het bedrag belachelijk laag zijn. Hij wordt aansprakelijk gesteld voor een ondeugdelijke stapmolen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:23

Cayenne schreef:
Ik snap niet zo goed waarom er uberhaupt een schuldige aangewezen moet worden? Lachen
Het is niet met opzet gegaan, en de manegehouder zal dit nooit meer van zijn netvlies af krijgen. Ik snap niet wat een vervolging dan nog voor zin heeft in dit geval.

Helemaal met je eens Ja

Maar zoals ik uit de eerdere berichten heb begrepen (uiteraard kan ik de verkeerde conclusie trekken) kwam dat wel doordat de ouders zich er niet bij neer konden leggen.
Zij zochten leek het wel een dader voor het verlies van hun kind.

Imo is het gewoon niets anders dan een vreselijk ongeluk wat niemand voorzien had en gewild had

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:24

het is altijd makkelijk een zondebok aan te wijzen.

al met al een vreselijke gebeurtenis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:25

Ik sluit me aan bij RK. Daarnaast horen kinderen idd niet rond te rennen op een manege. Zowel voor de veiligheid van het kind als die van het paard. Het is al erg genoeg dat een kindje dood is gegaan door een stom ongeluk. Waarom moet deze man vervolgd worden? Hij zal al genoeg pijn hebben iedere keer als hij de stapmolen ziet.

Heb trouwens even het oudere artikel gelezen waarin de ouders vinden dat alle stapmolens verboden moeten worden. Wat een onzin

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:27

het is te gemakkelijk alle schuld af te schuiven op de manege eigenaar en alle stapmolens te willen verbieden.

al zal je een hoop onzinnige dingen zeggen in je verdriet

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:28

Ben het er mee eens, er hoeft geen schuldige te zijn, maarja Nl he..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:36

Maar de ouders kunnen toch niet aansprakelijk worden gesteld voor een ondeugdelijke stapmolen?

Ik vind het ook triest voor die manege-eigenaar en heb zo'n idee dat dat bedrag nog wel bijgesteld gaat worden. Maar doordat stapmolen ondeugdelijk was, had ook een paardje kunnen verongelukken misschien.... en dàn was bokt te klein geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:38

knap paard dat met een touwtje van de jas in het midden van de motor komt....