30-jarige Friese hengst start nieuwe Arabo-Friezen bloedlijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: 30-jarige Friese hengst start nieuwe Arabo-Friezen bloedlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 01:21

I rest my case Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:16

Nee joh, je hoeft je "kees niet te resten". Ieder zijn eigen mening, toch?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 01:03

CherokeeChum schreef:
I rest my case Cool

Je case is ondertussen gezonken in het drijfzand waar hij op stond.... Haha!

Heb je mijn eerste posts niet gelezen over de onjuistheid van het bericht over de "zeldzame uitgestorven bloedlijn"?
Jouw argument over bloedverversing gaat totaal niet op aangezien er goedgekeurde dekhengsten rondlopen met precies hetzelfde bloed en zelfs uit precies dezelfde moederlijn!!

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:31

Ik heb nu pas gekeken op bokt en er blijken een aantal vragen te zijn.
Inderdaad is er al een hengstveulen, Aerendt van de Aerdtse Hoeve geboren op 29 mei 2008, zoon van Roeland van Maarhuizen en Evelien van de Aerdtse Hoeve.
Ik had al geschreven dat Roeland te 'ouderwets' qua type was voor het Friezenstamboek.
Er is en was helemaal niets mis met Roeland, geen afwijkingen, geen kwalen.
De ellende?
Lijkt me een overbodige vraag.
Inmiddels is het wereldwijd bekend dat het Friezenstamboek kampt met heel veel inteelt.
Bijzonder weinig weinig zijn vrij van een inteelt.
Resultaat: guste merries, slechte sperma, bewegingsproblemen, allerlei kwalen tot waterhoofden toe.
Roeland heeft een uitzondelijk sperma gegeven.
Bij de 1e dekking op het hengstenstation produceerde hij 150 cc pure sperma, zonder slijm.
Droppelmeting: per druppel 138 zaadcellen.
Bij de 1e sprong al voldoende voor 16 merries.
De zaadcellen waren overigens springlevend, ze sprongen bijna de microscoop uit.
De 2e sprong binnen 15 minuten, hetzelfde verhaal.
Roeland bleek ongelooflijk vruchtbaar.

Voor het Friezenstamboek is Roeland onbereikbaar geworden.
Hij is met pensioen en het Arabofriezenstamboek heeft een nieuwe stamvader er bij.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:20

Roeland is op woensdag 11 februari j.l. overleden.
Op 17 mei a.s. zou hij 31 jaar geworden zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:38

Moggsy schreef:
Ik heb nu pas gekeken op bokt en er blijken een aantal vragen te zijn.
Inderdaad is er al een hengstveulen, Aerendt van de Aerdtse Hoeve geboren op 29 mei 2008, zoon van Roeland van Maarhuizen en Evelien van de Aerdtse Hoeve.
Ik had al geschreven dat Roeland te 'ouderwets' qua type was voor het Friezenstamboek.
Er is en was helemaal niets mis met Roeland, geen afwijkingen, geen kwalen.
De ellende?
Lijkt me een overbodige vraag.
Inmiddels is het wereldwijd bekend dat het Friezenstamboek kampt met heel veel inteelt.
Bijzonder weinig weinig zijn vrij van een inteelt.
Resultaat: guste merries, slechte sperma, bewegingsproblemen, allerlei kwalen tot waterhoofden toe.
Roeland heeft een uitzondelijk sperma gegeven.
Bij de 1e dekking op het hengstenstation produceerde hij 150 cc pure sperma, zonder slijm.
Droppelmeting: per druppel 138 zaadcellen.
Bij de 1e sprong al voldoende voor 16 merries.
De zaadcellen waren overigens springlevend, ze sprongen bijna de microscoop uit.
De 2e sprong binnen 15 minuten, hetzelfde verhaal.
Roeland bleek ongelooflijk vruchtbaar.

Voor het Friezenstamboek is Roeland onbereikbaar geworden.
Hij is met pensioen en het Arabofriezenstamboek heeft een nieuwe stamvader er bij.

Wat erg voor de eigenaren dat Roeland er niet meer is. Veel sterkte!

De omschrijving hierboven deed me nog wel even lachen. Ik had het nog niet eerder gelezen maar dit klopt
echt totaal niet.
De omschreven inteelt zit net zo goed in Roeland dus is het wel een heel vreemde stelling om te zeggen dat het
hele Friese ras dramatische resultaten geeft en deze ene hengst, een produkt van diezelfde fokkerij en net zo goed
een paard wat inteelt met zich meedraagt zich op miraculeuze wijze onttrokken heeft aan dit drama en dat ook nog
eens gaat vererven. Ook aan het verslag van het sperma kun je zien dat er geen juiste feiten worden verteld.
Ten eerste is het onmogelijk dat een hengst puur levend sperma zonder slijm produceert, dit is juist een
noodzakelijk bijprodukt. Ten tweede hoor je een telling te doen van het totaal aantal normaal bewegende levende cellen en
deze telling vermeld dat helemaal niet. Hoeveel zaadcellen er in een druppel zitten (hoe groot is die druppel?) is totaal niet
relevant als je er niet de slechten aftrekt en een telling binnen een vaststaand kader verricht.

Kortom: gelooft u in sprookjes? Ik allang niet meer!

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:01

Roeland leverde 12600 TNB, zowat 3 tot 10 keer beter als de gemiddelde (jonge) Fries van tegenwoordig.
Droppelmeting, per druppel 138!

Lach maar en weet het maar beter.

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:09

@moggst Wie ben jij dan? Ken jij Emelie? Ken je Wim?

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:23

Emilie.
Wim heb ik nooit gezien, wel over gehoord natuurlijk.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:28

Citaat:
Kortom Roeland komt uit een uitgestorven oude zuiver Friezen lijn, die het zware werk nog echt aankon

Hier in Frankrijk heeft de Fries dus inmiddel een erg slechte reputatie.Men vindt ze erg mooi,maar je kan er niets mee.De minste buitenrit(met helling)en de Fries kan zijn collega's niet meer volgen....
Kom maar weer eens van zo'n reputatie af!

Een hengst kan heel goed afgekeurd worden omdat hij niet aan een 'modeplaatje' voldoet,terwijl hij erg goede andere kwaliteiten heeft.Erg jammer!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:32

Moggsy schreef:
Roeland leverde 12600 TNB, zowat 3 tot 10 keer beter als de gemiddelde (jonge) Fries van tegenwoordig.
Droppelmeting, per druppel 138!

Lach maar en weet het maar beter.

Bedankt dat je nu even de TNB waarde vermeld, dat zegt me meer dan druppels....
Wil je ook nog even uitleggen hoe die spermacellen overleeft hebben zonder slijm? Kwamen ze zo de penis uit gelopen?

Wil je verder nog even uitleggen hoe Roeland aan de vreselijke inteeltproblemen ontsnapt is en zo'n topvererver is terwijl hij net zo goed
uit die kleine populatie is voortgekomen?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 25-02-09 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:34

jodi schreef:
Citaat:
Kortom Roeland komt uit een uitgestorven oude zuiver Friezen lijn, die het zware werk nog echt aankon

Hier in Frankrijk heeft de Fries dus inmiddel een erg slechte reputatie.Men vindt ze erg mooi,maar je kan er niets mee.De minste buitenrit(met helling)en de Fries kan zijn collega's niet meer volgen....
Kom maar weer eens van zo'n reputatie af!

Een hengst kan heel goed afgekeurd worden omdat hij niet aan een 'modeplaatje' voldoet,terwijl hij erg goede andere kwaliteiten heeft.Erg jammer!

Spijtig genoeg zijn er in de beginjaren van export naar Frankrijk heel veel minder goede Friezen naartoe verkocht, een erfenis waar men nu nog altijd de wrange vruchten van plukt. En wie was in die tijd één van de veelverkopers naar Frankrijk en exporteerde al deze mindere paarden daar naartoe voor veel geld? Juist, dezelfde voorzitter van het arabofriezenstamboek die zegt heel goed te weten welke paarden goed kunnen presteren.
Had hij dan toen geen betere paarden er naartoe kunnen verkopen of was er op deze paarden meer te verdienen?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:52

Ik weet niet wie er wat waar naartoe verkocht heeft,maar in ieder geval was het een blunder....

En het gebeurd helaas erg vaak,en niet alleen met Friezen,dat de minder geslaagde exemplaren naar het buitenland vertrekken om twee redenen:
-De besten houden we zelf.
-De koper is minder expert en makkelijker te bedonderen.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:58

Een enorme blunder.
En dat allemaal veroorzaakt door mensen die het allemaal beter denken te weten.
Elkaar het licht in de ogen niet gunnen en graag andere mensen op de vingers tikken.

Overigens zit je schitterend in het zonnige zuiden.
Geweldig, geiten en paarden en een mooi stuk land.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:59

Dank je ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:36

Moggsy schreef:
Een enorme blunder.
En dat allemaal veroorzaakt door mensen die het allemaal beter denken te weten.
Elkaar het licht in de ogen niet gunnen en graag andere mensen op de vingers tikken.

Overigens zit je schitterend in het zonnige zuiden.
Geweldig, geiten en paarden en een mooi stuk land.

Ja erg hé, dat zoiets nog bestaat, dat begrijp je toch niet?
Wij kunnen bijv. heel normaal praten over dingen, ik vraag iets en jij geeft gewoon
antwoord, zo hoort het toch ook?

Misschien had je het even gemist, maar ik had alweer nieuwe vragen gepost, wil je
daar ook nog even op antwoorden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:01

Ik volg deze discussie, maar kan iemand me uitleggen wat nu helemaal het probleem is, dat Roeland heeft gedekt.
Het lijkt welof men hiermee een enorme misdaad heeft begaan. Is het een ramp dat hij heeft gedekt, doet het ergens aan af? Wat is het probleem nu helemaal, de sfeer is namelijk vervelend geworden.
Zijn de mensen die dit in stand hebben gebracht beunhazen of profs met een begane blunder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:04

horseyfries schreef:
Wij kunnen bijv. heel normaal praten over dingen, ik vraag iets en jij geeft gewoon
antwoord, zo hoort het toch ook?

Ja baas ;)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:08

Nee hoor, de bedoeling om Roeland onder de aandacht te brengen is goed bedoeld geweest.
Er zijn mensen die dit kunnen waarderen.
Roeland heeft zijn werk met veel plezier gedaan en er is een hele grote wens vervuld van de eigenaresse.
Waarom iemand dan zo snerend moet gaan doen is mij ook niet duidelijk.
Mijn bedoeling is dat zeker niet geweest en ik ga er verder ook niet meer op door.
Roeland heeft een super leven gehad en heeft dit leven op een geweldige manier afgesloten.
Hij is zonder lijden plots overleden.
Wat sommige er ook van vinden, wij vonden hem geweldig.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:04

Vertel eens, zie je ergens één kwaad woord staan over Roeland?
Nee, dat dacht ik niet!
Ik zie wel heel veel heel vervelende opmerkingen over Friese paarden staan en een aantal voor een kenner discutabele opmerkingen over sperma, dus daar stel ik vragen over.
Hoe meer je die vragen ontwijkt, hoe duidelijker het wordt dat je verhaal daarover niet klopt.
Ik kan er niets aan doen dat het gewoon onmogelijk is dat spermacellen zonder slijm geproduceerd worden en als je dat dus schrijft, kun je verwachten dat daar reactie op komt.