Onderzoek naar welzijnsproblemen door extreem weer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Onderzoek naar welzijnsproblemen door extreem weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:15

Gemeente delfzijl doet wel zo moeilijk in ieder geval.
Op stal hier overdag is niet te doen in de zomer. Daar is het overdag 30+ graden.
Geluk dat we hier vlak aan zee zitten, altijd een lekker briesje en geen dazen. Neemt niet weg dat ze toch in de zon staan. En hebben ze schaduw, gaan ze er niet in staan Verward

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:19

Eerlijk: ja, sommige gemeentes zijn erg moeilijk. Die van jou blijkbaar niet. De gemeente waar ik mijn paard had staan controleerde regelmatig (ook vanuit de lucht) op niet toegestane bebouwing. Als ze je dan pakken, kun je de zooi weer afbreken. Als je al wat had staan, met vergunning, dan kwamen ze regelmatig kijken of je er vooral niks bij zette. Containerstal? Vergeet het maar, je mag daar niet eens een caravan ergens neerzetten. Gemeente Enschede heb ik het dan over.

Natuurlijk moet je naar je paard kijken, maar laten ze dan alsjeblieft de maneges en pensionstallen eens aanpakken zonder weide. Want dat kan echt niet gezond zijn voor een paard, helemaal niet buiten komen. Maar dat zien de melders van de DB niet, want die paarden zie je vanzelfsprekend niet.

Mijn punt is dat dit initiatief waarschijnlijk heel goed bedoeld is, maar niet goed doordacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:47

Maar... er wordt tenminste al óver gedacht
Voorheen werd er niets bedacht Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:50

Ben het helemaal met je eens Runningkawa.
Ergens moet men beginnen voordat men verbeteringen kan gaan aanbrengen.

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:56

Zahlina schreef:
Kan de regering er niet voor zorgen dat we gewoon lekker weer in nederland krijgen Clown
Veel makkelijkere oplossing en ook de niet paardenliefhebbers hebben er iets aan.
Elke dag rond de 20 graden, 6 nachten per week flinke regen en dan 1x per week een flinke bui stront.
Mmmm oke dan hebben we wel schuilmogelijkheden nodig want om nu elke week je paard te moeten ontdoen van die stront is ook weer wat Tong uitsteken

Even zonder gekheid, super dat men hier na wil gaan kijken, ben alleen benieuwd wat er uit gaat komen.

Is het echt zo slecht gesteld met de meewerkendheid van gemeentes?
Wij konde zonder problemen een schuilstal neerzetten (meldings plicht), bomen hebben we gewoon geplant en er zijn verschillende wallen aangelegt/nog in aanleg.
Containerstal staat hier nu ook bijna een jaar, gemeente nooit over gesproken maar heb er ook nog nooit iets van gehoord.

Citaat:
Het is echt slecht met de medewerking. Een deel van de weilanden ligt waar wij wonen en daar mag niets, op het andere stuk, zelfs aaneengesloten aan de eerste die ik noemde maar van een andere gemeente, mag wel een schuilstal. Maar als ik die daar maak willen ze allemaal op die wei en dat werkt ook weer niet

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:03

Begin bij de gemeenten voor de vergunningen voor het bouwen van een schuilstal of planten van een boom!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:06

Dan moeten ze eerst de gemeentes eens aanspreken op het feit dat je vaak niet eens een schuilstal mag plaatsen op je weilandje. Bij ons in het dorp mag het niet op de gepachte weides, maar ook niet op eigen weides. Sta je dan met je stal cq container...ik vind dat schandalig. Dan kan je als eigenaar met de beste wil van de wereld toch niet de zorg aan je beesten geven die je wil. alternatief op een pensionstal gaan staan waar ze meestal maar een paar uurtjes per dag buiten komen!
Laatst bijgewerkt door lisselotje op 12-06-08 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:11

eehhh...eerst ff alle andere racties lezen voordat je een reactie plaats....dat van die gemeentes was dus allang besproken...hihi sorry!!! Tong uitsteken Slapen

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:45

Bomen zijn vaak zonder problemen te plaatsen, neem wel geschikte bomen die snel groeien (dus geen eik of robinia),
Is voor vele extensief gehouden buiten levende paarden en ponies GEEN diervriendelijke oplossing, het zorgen voor beschutting/schuilplaats in het land is een vele malen betere oplossing, maar ja de verrommeling van het landschap zeggen de beheerders van het natuurPARK Nederland dan!

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:47

Sorry, bedoelde te zeggen: "Opstallen is geen diervriendelijke oplossing!"

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:41

een paard zou altijd de beschikking moetenhebbenover een schuilstal. Echter de eigenaren hebben daar vaak geld voor over maar het mag gewoon niet van de gemeentes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:15

Nog even en paarden komen helemaal niet meer buiten Lijst

- te warm
- te koud
- te regenachtig

Niet dat ik zo vóór het laten wegbakken van paarden in weilanden ben. Overigens ook koeien en schapen die je ziet lijden Boos!

Een grote boom is al een grote vooruitgang, maar ja ons NL moet plat en overzichtelijk blijven he Sigaar

Boos!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:32

runningkawa schreef:
Idd kim...daar gaat het fout.
Veel mensen willen wel beschutting maken voor hun dieren...maar als dat door de gemeente weer tegen wordt gewerkt schiet het niet erg op.

Hoop dat ze echt de regels landelijk kunnen gaan wijzigen Lachen

Moet de minister gelijk even regelen dat schuilstallen worden toegestaan in weiden.
Dát zou wel een vooruitgang zijn. Maar ik ben bang dat ze niet verder komen als "hou je paard maar op stal bij extreem weer". Alsof dát een goede optie is. Degene die dat bedenkt is ook niet goed wijs. Dus pakweg een hittegolf: hou je je paard gewoon een dikke week tussen vier muurtjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 00:21

Anya schreef:
Maar ik ben bang dat ze niet verder komen als "hou je paard maar op stal bij extreem weer". Alsof dát een goede optie is. Degene die dat bedenkt is ook niet goed wijs. Dus pakweg een hittegolf: hou je je paard gewoon een dikke week tussen vier muurtjes

Tja, je moet toch wat als paardeneigenaar. Ik ben overigens wel VOOR een versoepeling van 'het bomen en schuilstalbeleid'.

Zelf los ik het probleem met extreme weersomstandigheden heel simpel op door mijn paard op stal te laten. Tijdens noodweer zet ik hem echt niet buiten, dan wacht hij liever even totdat het weer wat beter is. Mocht ie per ongeluk in een hevige regenbui terechtkomen, dan staat hij aan het hek te huilen en te hopen dat hij snel naar binnen mag. Dus buiten zetten in hevige regen of zelfs hagel heeft gewoon geen zin. Ik houd hem trouwens echt geen week op stal hoor, want zelfs op de meest slechte dagen zie ik meestal wel kans om hem toch nog een tijd naar buiten te doen. Bij extreme hitte doe ik het zelfde. Dan gaat hij 's ochtends vroeg naar buiten en voor de middag is hij weer binnen. Dan rijd ik 's avonds of ik doe het andersom.

Uiteindelijk doe ik mijn paard naar buiten omdat het fijn voor hem moet zijn en en niet om hem te laten creperen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:35

Er is wel een enorm verschil tussen laten creperen en een dagje te warm hebben.

Mijn ene paard staat in de zomer dag en nacht buiten. In een wei met ruim voldoende schaduw. Die krepeert echt niet hoor. Mijn andere paard staat overdag buiten en 's avonds op stal. Op stal is het met warm weer warmer dan buiten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:34

zelfs ons ge"isoleerde huis wordt op een gegeven moment warmer dan buiten... Opstallen is dan in mijn ogen niet zo diervriendelijk als buiten staan en zorgen voor schaduw, desnoods met schuiltent, parasol, bomen, of iets, wat ik overweeg, schaduwdoek OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:16

Anya schreef:
Mijn ene paard staat in de zomer dag en nacht buiten. In een wei met ruim voldoende schaduw. Die krepeert echt niet hoor.

Euh, het was niet de bedoeling om mijn vorige post aanvallend op jou over te laten komen, hoor Knipoog. Als je genoeg schaduw in je wei hebt + onbeperkt drinkwater, dan zie ik geen probleem. En met een windje erbij zal het allicht zelfs fijner zijn dan in veel stallen. Ik doelde meer op onbeschutte weilanden die dus ook geen schaduw hebben, waar ze echt compleet weg staan te branden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:22

Ik voelde het niet aanvallend hoor Knipoog
Ik gebruikte hem als voorbeeld.
Juist om aan te tonen dat er wel verschil is. Maar als de kamer dierenwelzijn hoort trommelen in de verte zijn ze in staat om rare besluiten te nemen. Zoals verbieden dat paarden gehouden worden in een wei zonder schuilstal (wat niet hetzelfde is als creperen.. dat bedoelde ik dus). en als je dan van de gemeente geen schuilstal of een tent of wat ook mag neerzetten, dan heb je opeens wel een probleem