Chip en paspoort voor paarden en ezels in EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Chip en paspoort voor paarden en ezels in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:26

Coliena schreef:
Hoe kom je daar nu weer bij? Paarden die in de databank zitten zijn stuk voor stuk terug te vinden. Bovendien is dit systeem niet ingevoerd om paarden terug te vinden. Het is voor de voedselveiligheid en uitbraak van ziektes. Ooit gehoord van West Nile? Kan overkomen naar onze streken en het leuke er aan is dat het een zoönose is. Dus mensen kunnen het ook krijgen. Denk daar maar eens over na

Hoe ik daar bij kom? Heb ik zelf meerdere keren ondervonden Vork 1x in NL idd, maar ook 1x in belgië.
Zoals je kunt lezen in mijn post, weet ik dat het systeem daar niet voor is, maar feit blijft dat het ons in 2006 wel als zodanig is aangesmeerd. Van West Nile gehoord? Ja heb ik, al eeuwen geleden btw Nagelbijten / Gniffelen Zie alleen niet in waarom ik daarover zou moeten nadenken, want dat staat hier werkelijk los van. Ik protesteer niet tegen een chip en paspoort, zou het alleen wel fijn vinden als die chip en paspoort ook daadwerkelijk zouden worden gebruikt en ook nog iets op zouden leveren.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:36

poes schreef:
Ik dacht toch ook echt dat in België niemand ingeschreven is in die centrale databank?

Nog maar eens... In België moeten aan drie dingen voldaan worden:

1) identificatie dmv een chip in de nekband
2) Europees paspoort = paspoort met geschreven en getekende schets, met bijlage voor toediening van geneesmiddelen
3) inschrijving in de centrale databank

Dus al deze dingen moeten verplicht vervuld zijn.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:36

Zolang een chip geen 1000% garantie geeft komt er in mijn paarden geen Chip!
Ze zijn nog steeds niet volledig betrouwbaar dus chip kapot dan maar de volgende erin! denk effe na.
En over registratie gesproken die is zo goed als dat het wordt ingevoerd en foutjes zijn zo gemaakt.
En wat is het volgende je kind chippen? Of gaat ons dat net te ver.

Ik begrijp best dat er een soort registratie moet komen ivm met uitbraken van westNijl virus ofzo maar er zullen altijd paarden zijn die niet gechipt zijn of DNA hebben dus ook niet geregistreerd staan.
Veel argumenten die worden gebruikt in de discussie chippen zijn niet waterdicht en zullen dat ook nooit worden!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:38

DNA heeft ieder paard Clown Maar ik maak uit dit bericht op, dat DNA registratie straks niet meer genoeg zal zijn.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:39

Mystica schreef:
Coliena schreef:
Hoe kom je daar nu weer bij? Paarden die in de databank zitten zijn stuk voor stuk terug te vinden. Bovendien is dit systeem niet ingevoerd om paarden terug te vinden. Het is voor de voedselveiligheid en uitbraak van ziektes. Ooit gehoord van West Nile? Kan overkomen naar onze streken en het leuke er aan is dat het een zoönose is. Dus mensen kunnen het ook krijgen. Denk daar maar eens over na

Hoe ik daar bij kom? Heb ik zelf meerdere keren ondervonden Vork 1x in NL idd, maar ook 1x in belgië.
Zoals je kunt lezen in mijn post, weet ik dat het systeem daar niet voor is, maar feit blijft dat het ons in 2006 wel als zodanig is aangesmeerd. Van West Nile gehoord? Ja heb ik, al eeuwen geleden btw Nagelbijten / Gniffelen Zie alleen niet in waarom ik daarover zou moeten nadenken, want dat staat hier werkelijk los van. Ik protesteer niet tegen een chip en paspoort, zou het alleen wel fijn vinden als die chip en paspoort ook daadwerkelijk zouden worden gebruikt en ook nog iets op zouden leveren.

Als de eigenaars deze paarden NIET in de centrale databank ingeschreven hebben, dan kan je paard niet gevonden worden. Deze databank is in België twee jaar geleden ingevoerd. Dus voor die tijd waren paarden niet terug te vinden. West Nile is één van de ziektes waartegen maatregelen moeten genomen worden indien het hier uitbreekt. Ziedaar de volksgezondheid als belang. Dus samenvattend, de chip en het paspoort en de databank hebben wel degelijk belang EN worden gebruikt! Het levert veel op ook. Dus ik begrijp je protest volkomen niet.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:43

rumay schreef:
Zolang een chip geen 1000% garantie geeft komt er in mijn paarden geen Chip!
Ze zijn nog steeds niet volledig betrouwbaar dus chip kapot dan maar de volgende erin! denk effe na.
En over registratie gesproken die is zo goed als dat het wordt ingevoerd en foutjes zijn zo gemaakt.
En wat is het volgende je kind chippen? Of gaat ons dat net te ver.

Ik begrijp best dat er een soort registratie moet komen ivm met uitbraken van westNijl virus ofzo maar er zullen altijd paarden zijn die niet gechipt zijn of DNA hebben dus ook niet geregistreerd staan.
Veel argumenten die worden gebruikt in de discussie chippen zijn niet waterdicht en zullen dat ook nooit worden!

Kun jij mij één voorbeeld geven van een systeem dat 1000% garantie geeft? Denk niet dat dat bestaat. Fouten worden in elk systeem gemaakt. Het eerste foutloze systeem moet mijns inziens nog uitgevonden worden. Het spijt me dus, maar dit vind ik geen argument. Kind chippen? Dat gaat ver inderdaad, maar als je zo je kind altijd kan terugvinden? Dit is misschien toekomst, maar plaats alles in zijn tijdsgeest...
Chip kapot? Ooit eens gezien bij één paard, in vele jaren ervaring. En dan nog is het mogelijk dat de chip tijdens het plaatsen uit de naald is gevallen en er bijgevolg nooit heeft ingezeten. Die dingen gaan heus niet zomaar kapot! En wat is het probleem met een nieuwe chip steken dan? Paarden hebben er hoegenaamd geen last van.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:53

na het plaatsen word gecheckt of die het doet ,,
dus zomaar uit de naald gevallen en nooit geplaatst is
een onzin verhaal
een chip die het eerst wel doet later foetsie is heb ik helaas al paar keer meegamaakt

Citaat:
Verder ga ik mij niet weer uitlaten over de zogenaamde nadelen van de chip, want uit ervaring weet ik dat er maar één reden aan de grondslag van de protesten ligt. En dat is geld. Al de rest is quatsh.

geloof nou niet dat de tegenstanders de financiele reden als grooste reden hebben
zeker niet daar dna nog altijd duurder is als chippen ..
dus wat jij daar zegt is zoals jij het zelf zegt quatsh ..

hoop dat de irisscan snel beschikbaar word Vork

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:57

@ Coliena: Dan zul jij waarschijnlijk óf goede ervaringen hebben, óf geen ervaringen óf lid zijn van het prochipteam. De eigenaren van het eerste paard (ik dus) heeft zowel door het stamboek als door de DA als door de Nl gezelschapsdieren databank het paard laten registreren. Alleen bij de laatste is ze terug te vinden met haar 2e chip, de eerste chip kan alleen door mijn eigen dierenarts terug gevonden worden in het paard zelf, verder nergens. De eigenaar van het 2e paard is niet bekend, Paard is namelijk niet waarvoor ze verkocht is en heeft dus foute papieren, haar chip is echter nergens terug te vinden. Niet in NL, niet in België waar ze geboren en gekocht is. Dus ja, erg zinvol, die registratie. Ja ( en nogmaals weet ik dat dat volkomen logisch is, maar nog steeds hebben ze ons de chip aangesmeerd als zou dat wel kunnen) Dat er meerdere ziektes zijn waarvoor maatregelen genomen moeten worden, weet ik ook Haha! Maar nog steeds worden chips nauwlijks gecontroleerd op de weg, door een DA etc. Kijken waar een paard geweest is, is dus nog steeds onmogelijk. Illegale geneesmiddelen zijn nog steeds te krijgen en worden niet in het paspoort vermeld, en aantallen paarden registreren heeft zo goed als niet te maken met uitbraken van nu nog exotische ziektes, aangezien voor slechts enkele daarvan vaccinatie's bestaan. Protocollen over hoe te handellen bij zo'n uitbraak, zijn ook te maken zonder te weten hoeveel paarden er zijn...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:04

Mystica schreef:
@ Coliena: Dan zul jij waarschijnlijk óf goede ervaringen hebben, óf geen ervaringen óf lid zijn van het prochipteam.

De eigenaren van het eerste paard (ik dus) heeft zowel door het stamboek als door de DA als door de Nl gezelschapsdieren databank het paard laten registreren.

Alleen bij de laatste is ze terug te vinden met haar 2e chip, de eerste chip kan alleen door mijn eigen dierenarts terug gevonden worden in het paard zelf, verder nergens. De eigenaar van het 2e paard is niet bekend,

Paard is namelijk niet waarvoor ze verkocht is en heeft dus foute papieren, haar chip is echter nergens terug te vinden.

Niet in NL, niet in België waar ze geboren en gekocht is. Dus ja, erg zinvol, die registratie. Ja ( en nogmaals weet ik dat dat volkomen logisch is, maar nog steeds hebben ze ons de chip aangesmeerd als zou dat wel kunnen)

Dat er meerdere ziektes zijn waarvoor maatregelen genomen moeten worden, weet ik ook Haha! Maar nog steeds worden chips nauwlijks gecontroleerd op de weg, door een DA etc.

Kijken waar een paard geweest is, is dus nog steeds onmogelijk. Illegale geneesmiddelen zijn nog steeds te krijgen en worden niet in het paspoort vermeld,

en aantallen paarden registreren heeft zo goed als niet te maken met uitbraken van nu nog exotische ziektes, aangezien voor slechts enkele daarvan vaccinatie's bestaan. Protocollen over hoe te handellen bij zo'n uitbraak, zijn ook te maken zonder te weten hoeveel paarden er zijn...

zelfs iets simpels als ontworming word niet in het paspoort gemeld

ach zo bleek mijn paard (was hier in nl nooit ontdekt dat die een chip had
is wel paar keer gecheckt ) en toen deze in belgie gechipt moest worden
reeds een belgische chip te hebben
alle mogelijke wegen bewandeld maar nooit ook maar iets kunnen vinden
slcehcts dat het een aan belgie verkocht nr is ..

de 65km afstand vervoersregeling vd toekomst
nou daar moeten we blij mee zijn
die ene keer dat we op pad gaan (binnen nederland) is de afstand 175 of 275 km rijden ..
en dat mag dan niet meer ??

paarden uit friesland worden in zeeland verkocht en andersom ..

zucht .. waar zijn ze toch allemaal mee bezig

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:13

Ik heb jaren lang ervaring. En ik heb goede relaties met mensen die reeds tientallen jaren ervaring hebben. Ik ben zeker geen lid van het prochip team. Voor mij hoeft dat het allemaal niet. Ik ben wel tegen het verspreiden van onzin verhalen en tegen verhalen van mensen die niet volledig weten hoe alles in elkaar steekt. Daar kan ik niet goed tegen.
Het paard waarover jij het hebt. Hoe lang is het geleden dat dit is gebeurd? Stel dat het paard nu zou worden in orde gebracht, volgens het nieuwe systeem in België. Dan zou haar chip worden afgelezen. Ze zou met deze chip in de databank geregistreerd worden, tesamen met haar signalement (dat wordt opgemaakt als het paard er geen meer heeft) en haar eigenaar plus verblijfplaats. Deze databank is de enige die geldig is in België voor officiële doeleinden. Dus deze wordt geraadpleegd moest ze naar het slachthuis gaan en deze wordt geraadpleegd als het paard om één of andere reden kwijt raakt of gestolen wordt, waarbij ze terug haar papier verliest. De chip wordt gelezen, de databank geraadpleegd en men weet wie haar eigenaar was, waar ze stond en wat haar geschiedenis is. Foute papieren bij een paard wordt dus onmogelijk.
Er is nu meegedeeld in het nieuws en in de kranten (België, wederom) dat er controles zullen worden uitgevoerd. Op wedstrijden worden paarden gecontroleerd dmv chip en paspoort. In het slachthuis komt geen enkel paard binnen als hij niet is gechipt en geregistreerd. Bij vervoer naar het buitenland wordt chip gecontroleerd. Bij verkoop of verhandelen wordt chip gecontroleerd. Geen paard komt nog binnen op de markt zonder chip. En als klap op de vuurpijl worden paarden soms gecontroleerd op de openbare weg of bij vervoer indien er een politiecontrole is. De boete bedraagt 200 euro dacht ik. Dus hoe kom je er bij dat er niet wordt gecontroleerd?
Qua vermelding van medicatie in het paspoort heb je gelijk. Daar wordt nog niets op vermeld. Dat heeft maar één reden: de lijst van toegestane middelen staat nog niet volledig op punt. Wachttijden worden nog bekeken. In de toekomst komt dit er bij.
Of er nu vaccinaties bestaan of niet, dat doet er niet toe, bij een mogelijke uitbraak moet men vooral weten hoe groot de paardenpopulatie is en waar deze paarden gestald staan. Pas dan wordt er nagedacht over de te volgen strategie. Men MOET weten hoeveel paarden er zijn en waar. Anders kan men nooit een ziekte onder controle krijgen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:17

nickyu schreef:

die ene keer dat we op pad gaan (binnen nederland) is de afstand 175 of 275 km rijden ..

Dit wordt NOG niet in het paspoort gemeld. Is wel de bedoeling in de nabije toekomst. Dat het chipnummer van je paard enkel in België kon gelezen worden, dat kan ik goed geloven. WIj zijn hier namelijk uitgerust met moderne en goede chiplezers. En dat je dat paard dan nooit terug kon vinden is toch wel logisch zeker? Denk eens! De databank bestaat nog maar 2 jaar! Dus alles voor die tijd kwam niet in de databank terecht. Bovendien ligt zelfs hier nog de verantwoordelijkheid bij de eigenaar. Als ze allemaal redeneren zoals sommigen van jullie, dan schrijven ze hun paard niet in. Resultaat: paard kan niet gevonden worden. Als je ze nu gewoon in de databank zou steken, dan komt dit probleem niet voor...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:24

Coliena schreef:
Over de prijs kan idd gediscussieerd worden. Die is schandalig hoog. Maar ligt enkel en alleen aan de databank. Er zijn in die prijs drie mutaties inbegrepen, dwz veranderingen van eigenaar.

Wat is dat voor onzin dat je met een stamboekloos paard niets kon voorbereiden? Dan vraag je gewoon een equipas aan. Jij bent duidelijk niet op de hoogte van de procedure.

De databank is perfect toegankelijk! Elke dierenarts kan zeer snel en eenvoudig op internet de databank raadplegen.

De overheid heeft imo wel controle over de databank en kan deze dus wel een prijs opleggen. Dan moeten ze die mutaties maar niet inbegrijpen (behalve die voor sterfgeval), want ik ben voorlopig niet van plan mijn paard te verkopen en het lijkt mij dus echt behoorlijk onzinnig.

ik ben wel op de hoogte van de procedure, en natuurlijk heb ik de equipas aangevraagd, maar snap niet wat jij onder voorbereiding verstaat dan? iedereen moet de equipas aanvragen, iedereen moet chippen (stamboekpaarden was het anders geregeld geloof ik).
Ik zeg niet dat ik nu uit de lucht kom vallen, ik zeg alleen dat ik het een belachelijke procedure vind die belachelijk veel geld kost.

En dit om ons dan later allemaal te weten zitten wanneer ze met hun verbod op preventief ontwormen komen, of met een of andere belasting... maar eens iets voor ons doen zit er nooit in. En die vervoersregel van 65 km is ronduit belachelijk Nagelbijten / Gniffelen net als het beschouwen van paarden als vee (want in tegenstelling tot koeien ed worden paarden ook vervoerd voor sport en recreatie)

de communicatie is trouwens ook niet alles Nagelbijten / Gniffelen ken veel paardeneigenaren die nog niet op de hoogte zijn, en als ik het ieniemienie artikeltje in de krant vorig jaar niet had opgemerkt had ik het ook niet geweten zonder internet.

en ook ik heb nog helemaal niets gemerkt van controles Nagelbijten / Gniffelen

Coliena : als die medicatie in het paspoort nog niet op punt staat, moeten we dan als dat wel zo is weer al die euros ophoesten om weer in orde te zijn? trouwens : ik heb mijn paard zijn paspoort 2 weken geleden binnengekregen en daar is wel degelijk heel wat plaats voorzien om gegeven medicatie op te schrijven, dus is dit nog niet genoeg, of wil dit zeggen dat dat deel nu wel in orde is?
De paardenmarkt is trouwens heel wat ruimer dan die waar alles volgens het boekje gebeurd Knipoog weet niet of jij contact hebt met de paardenhandelaren "van de oude stempel", maar ik iig wel en daar wordt de equipas en de chip allesbehalve op veel gejuich onthaald, laat staan dat ze er zich dan ook maar iets van zullen aantrekken (moet je nagaan hoeveel mutatiedocumenten voor sommige van hun paarden moeten ingevuld worden Clown )

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:26

Coliena schreef:
Ik heb jaren lang ervaring. En ik heb goede relaties met mensen die reeds tientallen jaren ervaring hebben. Ik ben zeker geen lid van het prochip team. Voor mij hoeft dat het allemaal niet. Ik ben wel tegen het verspreiden van onzin verhalen en tegen verhalen van mensen die niet volledig weten hoe alles in elkaar steekt. Daar kan ik niet goed tegen.
Het paard waarover jij het hebt. Hoe lang is het geleden dat dit is gebeurd? Stel dat het paard nu zou worden in orde gebracht, volgens het nieuwe systeem in België. Dan zou haar chip worden afgelezen. Ze zou met deze chip in de databank geregistreerd worden, tesamen met haar signalement (dat wordt opgemaakt als het paard er geen meer heeft) en haar eigenaar plus verblijfplaats. Deze databank is de enige die geldig is in België voor officiële doeleinden. Dus deze wordt geraadpleegd moest ze naar het slachthuis gaan en deze wordt geraadpleegd als het paard om één of andere reden kwijt raakt of gestolen wordt, waarbij ze terug haar papier verliest. De chip wordt gelezen, de databank geraadpleegd en men weet wie haar eigenaar was, waar ze stond en wat haar geschiedenis is. Foute papieren bij een paard wordt dus onmogelijk.

Er is nu meegedeeld in het nieuws en in de kranten (België, wederom) dat er controles zullen worden uitgevoerd. Op wedstrijden worden paarden gecontroleerd dmv chip en paspoort. In het slachthuis komt geen enkel paard binnen als hij niet is gechipt en geregistreerd. Bij vervoer naar het buitenland wordt chip gecontroleerd. Bij verkoop of verhandelen wordt chip gecontroleerd. Geen paard komt nog binnen op de markt zonder chip. En als klap op de vuurpijl worden paarden soms gecontroleerd op de openbare weg of bij vervoer indien er een politiecontrole is. De boete bedraagt 200 euro dacht ik. Dus hoe kom je er bij dat er niet wordt gecontroleerd?
Qua vermelding van medicatie in het paspoort heb je gelijk. Daar wordt nog niets op vermeld. Dat heeft maar één reden: de lijst van toegestane middelen staat nog niet volledig op punt. Wachttijden worden nog bekeken. In de toekomst komt dit er bij.
Of er nu vaccinaties bestaan of niet, dat doet er niet toe, bij een mogelijke uitbraak moet men vooral weten hoe groot de paardenpopulatie is en waar deze paarden gestald staan. Pas dan wordt er nagedacht over de te volgen strategie. Men MOET weten hoeveel paarden er zijn en waar. Anders kan men nooit een ziekte onder controle krijgen.

Ik kom uit nederland, niet uit België Knipoog
Het paard uit België waar ik het over heb, is vorig jaar naar nederland gekomen. Haar vorige eigenaar wist ook niet anders als dat alles in orde was. Chip aanwezig, paspoort aanwezig en stamboekpapieren aanwezig. (dat zij echt van niets wist, is terug te vinden op internet) De huidige eigenaar is er echter achter gekomen, dat het paard waar de papieren en het paspoort van zijn, niet het paard is dat zij op stal heeft, de schets klopt niet ( lijkt er wel veel op) en het chipnummer ook niet. Een bokker heeft haar DA gevraagd om in de beligische databank te kijken, daar staat het nummer niet in. Ook het nummer van de chip uit het paspoort is niet te vinden. De chip kan hier in NL ook zo opnieuw geregistreerd worden, ( dat dat uberhaupt kan is al een vreemde zaak Clown ) maar het punt is voornamelijk de papieren. Paard gaat van stamboekmerrie naar papierloos paard, als ze dat laat doen. Terwijl dit hele gedoe juist is begonnen doordat ze met de merrie wilde fokken. Dat is dus niet de oplossing voor haar probleem. Ze wil gewoon weten wie haar paard wél is.

Zoals ik zei: ik kom niet uit belgië en hier wordt niet of nauwlijks gecontroleerd. Knipoog

Het plan bij uitbraken is nu een gesloten zone rondom zoveel km van het bedrijf en ruimen binnen zoveel km van het bedrijf waar het besmette paard(en) zich bevind. Hoe precies is het nodig om te weten hoeveel paarden er binnen die stralen staan? Om te voorkomen dat iemand er met zijn paard vandoor gaat ofzo?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:28

Coliena schreef:
nickyu schreef:

Dit wordt NOG niet in het paspoort gemeld. Is wel de bedoeling in de nabije toekomst. Dat het chipnummer van je paard enkel in België kon gelezen worden, dat kan ik goed geloven. WIj zijn hier namelijk uitgerust met moderne en goede chiplezers. En dat je dat paard dan nooit terug kon vinden is toch wel logisch zeker? Denk eens! De databank bestaat nog maar 2 jaar! Dus alles voor die tijd kwam niet in de databank terecht. Bovendien ligt zelfs hier nog de verantwoordelijkheid bij de eigenaar. Als ze allemaal redeneren zoals sommigen van jullie, dan schrijven ze hun paard niet in. Resultaat: paard kan niet gevonden worden. Als je ze nu gewoon in de databank zou steken, dan komt dit probleem niet voor...

Als iedereen zo graag mee wilde werken waren de chips uberhaupt niet nodig Knipoog Dan kon men ook gewoon een formulier naar een databank sturen Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:31

@ Paljassofie: Ik denk dat Coliena bedoeld dat de lijst met medicijnen die in het paspoort vermeld moeten worden nog niet volledig is Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:01

Coliena schreef:
Chip kapot? Ooit eens gezien bij één paard, in vele jaren ervaring. En dan nog is het mogelijk dat de chip tijdens het plaatsen uit de naald is gevallen en er bijgevolg nooit heeft ingezeten. Die dingen gaan heus niet zomaar kapot! En wat is het probleem met een nieuwe chip steken dan? Paarden hebben er hoegenaamd geen last van.

Dan is de chip misschien niet stuk, maar kan de reader het niet doen. En voordat je daar achter bent, ben je even verder. Er is niet voor niets een tijd geleden een actie geweest dat readers zijn teruggehaald.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:09

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:38

Coliena schreef:
Verder ga ik mij niet weer uitlaten over de zogenaamde nadelen van de chip, want uit ervaring weet ik dat er maar één reden aan de grondslag van de protesten ligt. En dat is geld. Al de rest is quatsh.

Dat jij een voorstander bent, prima hoor. Ieder zijn mening. Ik ben een tegenstander en baal er van dat mijn paard gechipt is Boos! . Ik had, als ik de keuze had gehad (was net te laat), hem DNA geregistreerd. Ik snap best dat men op de hoogte wil zijn van de hoeveelheid paarden. En ik snap best dat bij eventuele uitbraak van vervelende ziektes, er zaken geregeld moeten worden. Tot op zekere hoogte, want als ik zie hoe men met het andere vee omgaat bij ziekten, vind ik het dieptriest. Ik hoop dat het met de paarden nooit zo ver zal komen. Verdrietig
Als er via administratie zaken geregeld zouden moeten worden, prima, dan zou ik dat doen. Net als dat ik hem op mijn naam heb laten zetten op zijn paspoort e.d. Geen probleem. Mijn paard, mijn zorg, mijn verantwoording.

Dat jij denkt dat tegenstanders het alleen om het geld te doen is, vind ik wel erg kortzichtig gesteld. Wil je mijn redenen weten, kijk eens op www.invisio.nl, dat scheelt mij weer een hoop uitleg hier. Knipoog

En hahaha, kinderen laten chippen Gestoord . Nou, geen HAAR op mijn hoofd die er aan denkt mijn kind zo'n lichaamsvreemd ding te geven!! Hoe verzin je het...... Een kind is geen product, maar een levend wezen en die van mij is kerngezond, dus daar gaan we niet aan rommelen als dat niet nodig is. Net als mijn paard, mijn katten en mijn konijnen. Komt geen chip in , al hoewel het voor mijn paard te laat is, helaas. Ben benieuwd wat we er concreet aan gaan hebben de komende jaren, aan die rotchip..... Slapen

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:46

Coliena schreef:
savath schreef:
Dat is typisch belgie.
In nederland kan je chippen via stamboek aan democratische prijzen.
In belgie hebben ze dan de zogenaamde encodering uitgevonden.
het is verplicht en kost je 42 euro,per dier extra dus buiten chippen ,paspoort en schets die verplicht is.
Ik heb bijna bij al de paarden al langer een paspoort,maar nu komt er nog eens 11 maal 42 euro bij voor de zogenaamde databank,die dan nog prive is ook zodat je geen chip nrs kunt natrekken zonder te betalen per gevraagde nr.

want in de europese databanken inschrijven zoals vroeger gebeurde met chip mag niet meer.
Maw
Als iemand een paard koopt waar en chip blijkt in te zitten,kan je nog niet eens natrekken over welk paard het gaat,want tja in welke of in wie zijn data bank moet je zoeken.
Bv een tijdje geleden vroeg iemand me een chip nr op te zoeken over een duits paard,paspoort was er niet bij.

nergens bij geen enkele data bank vb europ net,id chip ,en andre kon me vertellen wie of wat en of wanneer het dier gechipt was,enkel dat de chipnr in duitsland verkocht was.

Dus bestond er geen enkele andre optie dan het beestje nog maals te chippen.

Ik vind chippen goed,maar maak dan een europese data bank aan waar elk paard in komt en niet elk land appart,of zoals in belgie de staat appart en lekker hun zakken vult!!

Het is onzin dat deze gegevens niet kunnen worden nagetrokken. Iedere veearts kan de databank online raadplegen. Dit duurt exact 1 seconde. Daarna vind je het paard met eigenaar, kenmerken en verblijfplaats. Dus loop niet te roepen dat je dit paard opnieuw hebt moeten chippen, want dan heb je een zeer onbekwame dierenarts. Als mensen natuurlijk zo koppig zijn dat ze hun paard niet willen inschrijven, dan is dat aan zichzelf te danken, niet aan het systeem.

Jullie zien blijkbaar ook alleen maar de negatieve dingen. Belastingen en dergelijke. Ik zal niet ontkennen dat dat er misschien ooit zit aan te komen, maar er zitten ook veel voordelen aan! Verbeterde registratie, waardoor paarden kunnen teruggevonden worden, het verminderen van fraude bij verkoop van paarden, voedselveiligheid... En wat misschien nog het meest belangrijk is, is het openbaar maken van de paardensector. Momenteel is totaal niet bekend hoeveel paarden er in ons land aanwezig zijn. Een belangrijk nadeel daarvan is dat de overheid geen idee heeft van het economisch belang van deze sector. Een gevolg daarvan is dat de geneesmiddelen productie voor paarden zo goed als nihil is. Als de sector eindelijk naar buiten treedt en het economisch belang wordt duidelijk, dan kunnen wij als paardenmensen eindelijk druk uitvoeren. Wat zeer belangrijk is!

mijn paarden zijn al lang gechipt en voorzien van paspoort voordat de wet van kracht ging,dus ik lig niet dwars over die kwestie,maar dat de data bank die vroeger perfect werkte 10 euro kosten om on europese databank te gaan kost het nu 42 euro
en sta je in een prive databank.
wie gaat dan met het geld weg (niet de databank die zich over heeml europa registreerd)
en als de da zo snel een chip kunnen vinden vraag ik me af waarom de kliniek me soms vraagt een chip op te zoeken en dat adri vaak chips niet terug vind!!!

Mag ik deze nrs naar jou toesturen,je zou verschillende mensen blij maken die met een paard met chip zitten en niet weten wie of waar deze ooit geplaatst is

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:00

@paljassofie: De prijs daar ga ik inderdaad niet over discussiëren. Die is veel te hoog, daar ben ik volledig mee akkoord. Dat de prijs zo hoog is omdat de mutaties zijn inbegrepen, dat was de uitleg die wij krijgen toen we vroegen waarom de prijs zo hoog was. DIt is idd een belachelijke uitleg, want waarom zouden wij willen betalen voor een volgende eigenaar? Dus je hebt zeker gelijk op dit punt. Langs de andere kant is dit een eenmalige kost, wat niet kan gezegd worden van DNA bepaling bijvoorbeeld. Van die vervoersregeling weet ik niets, ik betwijfel dan ook of dit zal doorgevoerd worden. Wij zijn er in ieder geval niet van op de hoogte. Wat betreft de bijlage voor medicatie, het is zo dat de lijst van medicatie die hierop moet ingevuld worden nog niet volledig is. Er wordt momenteel bekeken welke medicatie moet vermeld worden en welke niet en wat de wachttijden zijn voor die medicatie. Je kan als eigenaar ook je paard laten registreren als gezelschapsdier, zodat hij nooit meer kan geslacht worden. Dan moet medicatie niet worden ingevuld, je paard kan gewoon alles krijgen. Dat paardenhandelaren niet kunnen lachen met deze maatregel dat vind ik logisch! Nu kunnen ze niet meer liegen over leeftijd, over papieren of valse papieren meegeven met een paard. Logisch dan dat ze niet blij zijn. De tijd van foefelen is voorbij. Ze zullen zeker wel alles in orde brengen. Hier in België wil geen enkele handelaar nog een paard meenemen dat niet in orde is. Anders moeten zij de kosten dragen. Zij zijn niet verantwoordelijk voor het juist invullen van de mutatiedocumenten, dat is de nieuwe eigenaar, dus geen extra werk voor hen. Dus het heeft op dat vlak veel nut! Bovendien kost het maar nu geld. Tegen 1 juli moet elk paard in orde zijn, dus geen gepruts meer met chippen enzovoort, paarden zijn gewoon standaard vanaf jonge leeftijd geregistreerd.

@Mystica: Dat het chipnummer niet in de Belgische databank staat, dat is omdat de eigenaars haar niet hebben geregistreerd. Ze is vorig jaar naar jullie gekomen, toen was het nog niet verplicht. Dus dit is een paard van voor de invoering van het systeem. Stel dat dit paard in orde was gebracht volgens het huidige systeem, dan was het al veel eerder opgemerkt dat de papieren en de chip niet klopten. Ooit moet iemand dit vervalst hebben. Dat is door het nieuwe systeem niet meer mogelijk. Dus eigenlijk heb jij pech dat het systeem niet vroeger is ingevoerd. En denk nu eens omgekeerd, zonder die chip zou niemand er ooit achter gekomen zijn dat het paard niet is wie ze beweren... Het is bij uitbraken zeker nodig om te weten hoeveel paarden er zijn en waar ze precies staan. Zo kunnen mensen verplicht worden om maatregelen te nemen. En zo kan de overheid bij eventuele vaccinatie precies weten hoeveel vaccins er moeten geproduceerd worden. Je kan inderdaad dieren verborgen houden! Stel je voor dat er MKZ uitbreekt bij koeien en er zit in de schutkring een bedrijf waarvan niemand weet dat het bestaat. Die hebben een uitbraak, maar melden het niet, omdat ze de ruiming niet zien zitten? Deze kunnen er op hun eentje voor zorgen dat de ziekte nog verder spreidt...

@Cassidy: Hier in België wordt de chip VERPLICHT in de nekband gestoken. Nergens wordt de nekband gebruikt voor vleesproductie. Die wordt standaard verwijderd en vernietigd/gesmolten. Dus het is onmogelijk dat die chips in het vlees terecht komen. In Nederland daarentegen (en in het verleden in België) konden chips gelijk waar worden gestoken. Toen werden ze nog veel in de spier geplaatst EN waren er geen universele lezers die sommige chips niet konden aflezen. Dus dan zijn er zeker wel zulke dingen gebeurd. Nog eens tussen haakjes: stel dat je een chip opeet (grootte van een rijstkorrel) dan nog zijn er geen schadelijke gevolgen. Hij komt er gewoon langs achter uit. Het is een inert materiaal, dat niet kan breken en de metalen zitten daar dus ingesloten.

@Nadia: Kom aub niet met die site op de proppen. Ik heb hem van voor naar achter gelezen. Staat vol onzin, medische nonsens en verhalen die niet kloppen. Zoek maar eens op mijn naam, ik heb die site al verschillende malen besproken. Geen enkele van die medische gevallen is te wijten aan de chip. Wel aan onzorgvuldig/onkundig plaatsen en afwijkingen die niet door de chip veroorzaakt zijn. En btw: de grote internationale ruiters? Die paarden zijn wel degelijk gechipt! Anders kunnen ze simpel weg niet internationaal rijden.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:04

@Savath: Jij mag die nummers gerust naar mij doorsturen. Dat Adri die nummer niet kan raadplegen is logisch, enkel veeartsen die geregistreerd zijn als chipper kunnen de databank raadplegen. Hou wederom rekening met hetvolgende. Als de mensen die deze paarden bezitten verzuimd hebben om de paarden in de NIEUWE CENTRALE databank in te schrijven (aan 42 of 56 euro per paard) dan kunnen wij dat paard NIET vinden. Dus zou je er beter aan doen om mensen te sensibiliseren dat REGISTREREN van groot belang is! En dat is niet je paard melden aan het stamboek of aan andere databanken, enkel de CENTRALE databank is van tel. Deze is opgericht om alle gegevens van paarden te groeperen, ipv al deze gegevens te verspreiden over verscheidene databanken van kleine huisdieren.
Dus als een kliniek een chipnummer niet terugvindt, is het omdat het nummer ofwel nooit in één of andere databank gezet is ofwel dat hij in kleine databanken van kleine huisdieren staat. De centrale databank die opgericht is voor paarden wil deze problemen net oplossen. Het is niet omdat je je paard jaren geleden ooit in een databank hebt laten zetten, dat hij in orde is. Hij moet nu in de NIEUWE CENTRALE databank.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:14

Coliena schreef:
@Nadia: Kom aub niet met die site op de proppen. Ik heb hem van voor naar achter gelezen. Staat vol onzin, medische nonsens en verhalen die niet kloppen. Zoek maar eens op mijn naam, ik heb die site al verschillende malen besproken. Geen enkele van die medische gevallen is te wijten aan de chip. Wel aan onzorgvuldig/onkundig plaatsen en afwijkingen die niet door de chip veroorzaakt zijn. En btw: de grote internationale ruiters? Die paarden zijn wel degelijk gechipt! Anders kunnen ze simpel weg niet internationaal rijden.

Ach ja, iemand als bv Eric Laarakker gaat vast grote onzin vertellen op die website? Verward

Overigens; ik geloof niet dat ik het heb gehad over de internationale ruiters, hoor. Knipoog
Ik snap ook wel dat die paarden van hen gechipt zijn. Ik ben dan wel blond, maar niet achterlijk. Ik denk dat je het tegen iemand anders moet hebben, hoor. Haha!

Nogmaals, dat jij een voorstander bent, moet jij zelf weten. Neem zelf ook een chip, altijd handig Vork . Ik geef als een van mijn persoonlijke redenen aan dat ik liever geen lichaamsvreemde zaken in mijn gezonde dieren wil hebben. Respecteer die mening gewoon. Klaar. Daarnaast heb ik nog meer redenen, hoor, maar is een te lang verhaal. Tong uitsteken

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:28

Kijk, nogmaals, ik ben geen voorstander van de chip. Ik heb er geen enkel voordeel bij. Maar, ik ben tegen ongegronde redenen om andere mensen af te schrikken. Het is nu eenmaal een wet, we zijn er toe verplicht. En zo lang er geen medische nadelen aan zijn en de toestand van de paardensector verbetert er mee, dan zal ik er ook nooit tegen zijn. Ik word enkel heel erg moe van ongegronde en niet gefundamenteerde tegenargumenten.
En ja, ik heb de brief van Eric Laarakker gelezen. En ja hij heeft gelijk dat de chip hier de oorzaak is van het probleem. Wat hij er echter niet bij vertelt, is dat de chip op de compleet verkeerde plaats is ingebracht. Als je een chip in de halsspieren plaatst, dan smeek je gewoon om dit soort problemen! Dus het is niet de schuld van de chip, maar de schuld van diegene die de chip heeft geplaatst! Daarom worden er in België cursussen georganiseerd en mag iemand die de cursus niet gevolgd heeft, ook geen paarden chippen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:35

Coliena schreef:
Kijk, nogmaals, ik ben geen voorstander van de chip. Ik heb er geen enkel voordeel bij. Maar, ik ben tegen ongegronde redenen om andere mensen af te schrikken. Het is nu eenmaal een wet, we zijn er toe verplicht. En zo lang er geen medische nadelen aan zijn en de toestand van de paardensector verbetert er mee, dan zal ik er ook nooit tegen zijn. Ik word enkel heel erg moe van ongegronde en niet gefundamenteerde tegenargumenten.
En ja, ik heb de brief van Eric Laarakker gelezen. En ja hij heeft gelijk dat de chip hier de oorzaak is van het probleem. Wat hij er echter niet bij vertelt, is dat de chip op de compleet verkeerde plaats is ingebracht. Als je een chip in de halsspieren plaatst, dan smeek je gewoon om dit soort problemen! Dus het is niet de schuld van de chip, maar de schuld van diegene die de chip heeft geplaatst! Daarom worden er in België cursussen georganiseerd en mag iemand die de cursus niet gevolgd heeft, ook geen paarden chippen.

Nee, er is een wet, waarbij je ook de keuze hebt voor DNA registratie. Maar dat hoor je niet, in eerste instantie. En dat vind ik fout!!! Mensen mogen ook de alternatieven horen, alle info krijgen en op basis daarvan een keuze maken. Of vind jij van niet?
Daarbij vind ik het zo'n onzin dat je eerst een brief naar het PVV moet sturen voor ontheffing, voordat je een DNA registratie mag doen. Ik vind dat je gewoon zou mogen kiezen, zonder gedoe met het PVV. Veel te omslachtig.

Ik woon in NL, niet in Belgie. Ik neem aan dat je zoiets als chippen, als je dat dan per se wilt, via je DA doet en dat zo iemand weet wat hij/zij doet.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:40

Naar aanleiding van het start bericht begrijp ik dat er geen alternatief meer wordt toegestaan? Het doet er ook niet toe. Iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben. Maar nog één vraagje: jij zegt dat je tegen lichaamsvreemde voorwerpen in een lichaam bent. Als jij dan een gat in je tand hebt, laat je die dan niet vullen? Dat is namelijk ook lichaamsvreemd. en zelfs nog erger, want die metalen komen rechtstreeks in contact met je weefsels. Een chip is inert glas, geen enkel gevaar. En als je later een kapotte heup of knie hebt, laat je die dan niet vervangen?
Maar dit terzijde. Ik heb inderdaad respect voor je mening en je overtuiging, maar ik zou het leuk vinden als je dat dan ook voor anderen hebt. En ik ben niet tegen, noch voor.