Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
EricPrast schreef:Alle pennies lopen hier natuurlijk meteen weer te hoop om deze zware jeugdige crimineel te verketteren, maar ik lees in het artikel niet dat deze jongen de paarden doelbewust heeft opgejaagd. De woordvoerder van Free Nature zegt wel dat zulks met enige regelmaat gebeurt, maar dat dat nu ook het geval zou zijn blijkt vooralsnog nergens uit. Het kán wel zo zijn, maar dat stáát er dus niet. Ik ken de situatie ter plaatse niet, maar voor hetzelfde geld was ie gewoon onderweg van A naar B en liep de kortste weg daartussen door het natuurgebied heen.
SGWuppie schreef:Ben het overigens helemaal niet met je eens Eric. Als je door rood rijdt krijg je een boete van 200 euro, maar als je daarbij iemand dood rijdt heb je wel een probleem. En juist bij wilde paarden is het voorzienbaar dat ze tekeer gaan als je met gemotoriseerd verkeer door het gebied gaat. Overigens zijn die paarden helemaal niet zo wild hoor, je kunt ze gewoon aaien. Dus dat ze van een tak zouden schrikken is onzin.
.Citaat:Een veulen van wilde Konikspaarden in de Stadswaard is gisteren vertrapt door de op hol gejaagde kudde.
De paarden raakten in paniek door een jongen op een brommer. De knul reed dwars door het afgesloten natuurgebied, wat strikt verboden is
EricPrast schreef:Dat zijn passeren op de brommer voor de kudde Koniks aanleiding was om aan de kletter te gaan, getuigt ervan dat deze paarden duidelijk niet gewend zijn aan passerend gemotoriseerd verkeer, wat op zich logisch is in een gebied waar dat niet is toegestaan. Overigens hoeven er natuurlijk maar één of twee paarden aan de haal te gaan om de hele kudde mee te krijgen. Dat ze hierbij over een liggend veulen heen zijn gegaloppeerd, is een buitengewoon ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar dat had ook kunnen gebeuren als ze ergens anders door op hol geslagen waren. Bij semi-"wilde" paarden is er niet heel veel nodig om ze aan het rennen te krijgen, een wandelaar (die er wél mag komen) die op een dooie tak trapt die met een luide "krak!" breekt, kan daar ook al genoeg voor zijn. Daar waren we dan zeker ook met ons allen over heen gevallen? "Foei, stoute wandelaar, wat dom om op een tak te trappen en zo de paarden op hol te jagen!" Zo lust ik er nog wel een paar. Bottom line is dat deze paarden schijnbaar nergens aan gewend zijn, wat niet zo handig is in een klein en vol landje als Nederland. Stel je eens voor dat de kudde ooit zodanig uitdijt dat ze te groot wordt om alle paarden in dit gebied gehuisvest te kunnen blijven houden (hetgeen wegens gebrek aan natuurlijke vijanden geheel niet denkbeeldig is) en een deel van de paarden ergens anders heen verhuisd moet worden. Die zullen flink opkijken als ze op hun nieuwe plek uit de vrachtwagen komen.
In aanmerking nemende dat Free Nature het gebied niet wil gaan afsluiten en er blijkens de woordvoerder ook niet in slaagt om de toegang ertoe zodanig te reguleren dat gemotoriseerd verkeer effectief buiten het gebied gehouden kan worden, zouden ze er imo. verstandig aan doen om de kudde Koniks dan maar voor gemotoriseerd verkeer te desensibiliseren. Laat bijv. de boswachters of parkopzichters, of van welke titel die lui zich daar ook bedienen, hun patrouillerondjes op een crossmotor doen. Dat zal in het begin best nog wel een paar racepartijen van de paarden opleveren, maar die zullen er snel genoeg aan wennen en dan ook niet meer opschrikken van brommers of andere tweewielige motorvoertuigen; ze zien namelijk heus niet of er een boswachter op zit of een "jeugdige onverlaat". Bijkomend voordeel is, dat ze er dan misschien ook nog eens in slagen om zo'n bromnozempje in de kladden te grijpen en 'm een prent op z'n jas te spelden, wat ze lopend of op de fiets natuurlijk nooit lukt. Als dat maar vaak genoeg gebeurt, zal het aantal overtredingen vanzelf ook wel rap afnemen. Voilà: probleem opgelost.
Beaux schreef:Wat verschrikkelijk.
Ik heb weer een anders oort mening. Ik vind eigenlijk dat ze dit niet moeten doen in Nederland, die kuddes in gebieden laten grazen die gewoon toegankelijk zijn. Je hoort zo vaak nare verhalen. Of van dit soort genre of dat kuddes zonder eten lopen en versterven. Het is allemaal leuk en aardig maar in mijn ogen is ons land hier niet voor geschikt en zullen dit soort dingen helaas blijven voorkomen hoe erg het ook is.
Tijgertje86 schreef:SGWuppie schreef:Ben het overigens helemaal niet met je eens Eric. Als je door rood rijdt krijg je een boete van 200 euro, maar als je daarbij iemand dood rijdt heb je wel een probleem. En juist bij wilde paarden is het voorzienbaar dat ze tekeer gaan als je met gemotoriseerd verkeer door het gebied gaat. Overigens zijn die paarden helemaal niet zo wild hoor, je kunt ze gewoon aaien. Dus dat ze van een tak zouden schrikken is onzin.
Ik ben het weer met jou eens SGWuppie.Het is op dit moment een rage om met crossmotoren en -brommers het bos in te gaan. Alles wordt stuk gereden en dieren opgejaagd. Eric je maakt mij niet wijs dat:
A deze jongen niet wist dat hij niet mag crossen in een natuurgebied;
B deze jongen geen enkel idee had, dat het door het crossen dieren kan opjagen.
De politie van mij landelijk dit probleem aan gaan pakken, maar helaas geen prioriteit! En dan krijg je dit soort toestanden. Heb er zelf ook mee te maken (met crossers in het bos, waardoor ik niet meer verantwoord een blokje om kan met het paard).
@ Eric: Je benaming 'Penny' vind ik erg laag, beetje jammer...