Koniksveulen dood door illegaal brommen in natuurgebied

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tijgertje86

Re: Koniksveulen dood door illegaal brommen in natuurgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:49

Paard nummer 2 al! Laats al het paard dat door de omheining sprong vanwege een motorrijder. Maar helaas geeft de politie nog steeds geen prioriteit aan dergelijke toestanden.... Boos! Arm veulen!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:54

Alle pennies lopen hier natuurlijk meteen weer te hoop om deze zware jeugdige crimineel te verketteren Clown , maar ik lees in het artikel niet dat deze jongen de paarden doelbewust heeft opgejaagd. De woordvoerder van Free Nature zegt wel dat zulks met enige regelmaat gebeurt, maar dat dat nu ook het geval zou zijn blijkt vooralsnog nergens uit. Het kán wel zo zijn, maar dat stáát er dus niet. Ik ken de situatie ter plaatse niet, maar voor hetzelfde geld was ie gewoon onderweg van A naar B en liep de kortste weg daartussen door het natuurgebied heen.

Ik ga er vanuit dat de toegang tot dit gebied, net als in veel andere natuurgebieden, geregeld is via Art. 461 WvS (Verboden toegang voor onbevoegden), waarbij je bevoegd bent een gebied te betreden als je je aan de regels voor toegang houdt. In dit geval dus: niet met een gemotoriseerd voertuig. Houd je je niet aan de regels, zoals deze jongen op zijn brommer, wordt de toegang geacht niet te zijn verleend en ben je dus in overtreding van Art. 461. De boete daarvoor is € 50,- Veel meer straf dan dat zit er denk ik niet in voor hem, tenzij uit nader onderzoek zou blijken dat hij inderdaad de kudde paarden doelbewust heeft opgejaagd. Maar nogmaals: dat staat m.i. vooralsnog niet vast.

Dat zijn passeren op de brommer voor de kudde Koniks aanleiding was om aan de kletter te gaan, getuigt ervan dat deze paarden duidelijk niet gewend zijn aan passerend gemotoriseerd verkeer, wat op zich logisch is in een gebied waar dat niet is toegestaan. Overigens hoeven er natuurlijk maar één of twee paarden aan de haal te gaan om de hele kudde mee te krijgen. Dat ze hierbij over een liggend veulen heen zijn gegaloppeerd, is een buitengewoon ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar dat had ook kunnen gebeuren als ze ergens anders door op hol geslagen waren. Bij semi-"wilde" paarden is er niet heel veel nodig om ze aan het rennen te krijgen, een wandelaar (die er wél mag komen) die op een dooie tak trapt die met een luide "krak!" breekt, kan daar ook al genoeg voor zijn. Daar waren we dan zeker ook met ons allen over heen gevallen? "Foei, stoute wandelaar, wat dom om op een tak te trappen en zo de paarden op hol te jagen!" Zo lust ik er nog wel een paar. Bottom line is dat deze paarden schijnbaar nergens aan gewend zijn, wat niet zo handig is in een klein en vol landje als Nederland. Stel je eens voor dat de kudde ooit zodanig uitdijt dat ze te groot wordt om alle paarden in dit gebied gehuisvest te kunnen blijven houden (hetgeen wegens gebrek aan natuurlijke vijanden geheel niet denkbeeldig is) en een deel van de paarden ergens anders heen verhuisd moet worden. Die zullen flink opkijken als ze op hun nieuwe plek uit de vrachtwagen komen.

In aanmerking nemende dat Free Nature het gebied niet wil gaan afsluiten en er blijkens de woordvoerder ook niet in slaagt om de toegang ertoe zodanig te reguleren dat gemotoriseerd verkeer effectief buiten het gebied gehouden kan worden, zouden ze er imo. verstandig aan doen om de kudde Koniks dan maar voor gemotoriseerd verkeer te desensibiliseren. Laat bijv. de boswachters of parkopzichters, of van welke titel die lui zich daar ook bedienen, hun patrouillerondjes op een crossmotor doen. Dat zal in het begin best nog wel een paar racepartijen van de paarden opleveren, maar die zullen er snel genoeg aan wennen en dan ook niet meer opschrikken van brommers of andere tweewielige motorvoertuigen; ze zien namelijk heus niet of er een boswachter op zit of een "jeugdige onverlaat". Bijkomend voordeel is, dat ze er dan misschien ook nog eens in slagen om zo'n bromnozempje in de kladden te grijpen en 'm een prent op z'n jas te spelden, wat ze lopend of op de fiets natuurlijk nooit lukt. Als dat maar vaak genoeg gebeurt, zal het aantal overtredingen vanzelf ook wel rap afnemen. Voilà: probleem opgelost.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:36

EricPrast schreef:
Alle pennies lopen hier natuurlijk meteen weer te hoop om deze zware jeugdige crimineel te verketteren Clown , maar ik lees in het artikel niet dat deze jongen de paarden doelbewust heeft opgejaagd. De woordvoerder van Free Nature zegt wel dat zulks met enige regelmaat gebeurt, maar dat dat nu ook het geval zou zijn blijkt vooralsnog nergens uit. Het kán wel zo zijn, maar dat stáát er dus niet. Ik ken de situatie ter plaatse niet, maar voor hetzelfde geld was ie gewoon onderweg van A naar B en liep de kortste weg daartussen door het natuurgebied heen.

Als dat zo is, dan had de jongen dat haarfijn uit kunnen leggen en meteen zijn excuus aan kunnen bieden. Pas DAN had de jongen mij kunnen overtuigen van zijn onwetendheid van de schrikreacties van paarden.
Nu stond zijn vader er........ Best lief van zijn vader, maar als de situatie zo was zoals jij beschrijft dan was de jongen zelf gekomen....

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:39

Getver, heb gister nog tussen de Koniks gezwommen op het waalstrand...wat een kl0tegozer!

edit: ook al heeft ie ze niet expres opgejaagd....het is gvd een natuurgebied!! Daar mag je uberhaupt niet komen met je brommer Boos!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:51

Ben het overigens helemaal niet met je eens Eric. Als je door rood rijdt krijg je een boete van 200 euro, maar als je daarbij iemand dood rijdt heb je wel een probleem. En juist bij wilde paarden is het voorzienbaar dat ze tekeer gaan als je met gemotoriseerd verkeer door het gebied gaat. Overigens zijn die paarden helemaal niet zo wild hoor, je kunt ze gewoon aaien. Dus dat ze van een tak zouden schrikken is onzin.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:58

SGWuppie schreef:
Ben het overigens helemaal niet met je eens Eric. Als je door rood rijdt krijg je een boete van 200 euro, maar als je daarbij iemand dood rijdt heb je wel een probleem. En juist bij wilde paarden is het voorzienbaar dat ze tekeer gaan als je met gemotoriseerd verkeer door het gebied gaat. Overigens zijn die paarden helemaal niet zo wild hoor, je kunt ze gewoon aaien. Dus dat ze van een tak zouden schrikken is onzin.

Ik ben het weer met jou eens SGWuppie. Knipoog Het is op dit moment een rage om met crossmotoren en -brommers het bos in te gaan. Alles wordt stuk gereden en dieren opgejaagd. Eric je maakt mij niet wijs dat:
A deze jongen niet wist dat hij niet mag crossen in een natuurgebied;
B deze jongen geen enkel idee had, dat het door het crossen dieren kan opjagen.

De politie van mij landelijk dit probleem aan gaan pakken, maar helaas geen prioriteit! En dan krijg je dit soort toestanden. Heb er zelf ook mee te maken (met crossers in het bos, waardoor ik niet meer verantwoord een blokje om kan met het paard).

@ Eric: Je benaming 'Penny' vind ik erg laag, beetje jammer...

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:12

Verboden is verboden!!!!!! Aanpakken die lui!!!!

Astridvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:14

Jeetje wat erg!
Ik snap niet wat daar nou ZO leuk aan is Boos! Ze moeten hem zeker flink aanpakken!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:18

Aah arm veulentje Verdrietig
Lig je lekker te slapen wordt je gewoon onder de voet gelopen door de rest van de kudde..

Erg triest!Hoop dat ze hem een flinke straf geven!!!

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:47

Citaat:
Een veulen van wilde Konikspaarden in de Stadswaard is gisteren vertrapt door de op hol gejaagde kudde.
De paarden raakten in paniek door een jongen op een brommer. De knul reed dwars door het afgesloten natuurgebied, wat strikt verboden is
.

Er staat hier toch echt dat hij op een plek reed waar het strikt verboden is.

En da ben ik het ook eens met SGWuppie en Eric

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:29

Jammer dat dit zo is gebeurd. En brommers en crossmotoren zijn helemaal in bij de jongens. Vooral het racen door bos etc. vinden ze geweldig!
Ik kan het best begrijpen hoor, wij vinden het paardrijden toch ook geweldig? En voor iedereen is dat weer geweldig op een andere plek, en er zijn ook genoeg mensen die er tegen zijn dat wij een keer een blokje om gaan. Want zo'n beest poept, en kan trappen, en laat kleine kinderen schrikken etc.

Maar ik ben eht helemaal eens met Eric Knipoog

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:36

EricPrast schreef:
Dat zijn passeren op de brommer voor de kudde Koniks aanleiding was om aan de kletter te gaan, getuigt ervan dat deze paarden duidelijk niet gewend zijn aan passerend gemotoriseerd verkeer, wat op zich logisch is in een gebied waar dat niet is toegestaan. Overigens hoeven er natuurlijk maar één of twee paarden aan de haal te gaan om de hele kudde mee te krijgen. Dat ze hierbij over een liggend veulen heen zijn gegaloppeerd, is een buitengewoon ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar dat had ook kunnen gebeuren als ze ergens anders door op hol geslagen waren. Bij semi-"wilde" paarden is er niet heel veel nodig om ze aan het rennen te krijgen, een wandelaar (die er wél mag komen) die op een dooie tak trapt die met een luide "krak!" breekt, kan daar ook al genoeg voor zijn. Daar waren we dan zeker ook met ons allen over heen gevallen? "Foei, stoute wandelaar, wat dom om op een tak te trappen en zo de paarden op hol te jagen!" Zo lust ik er nog wel een paar. Bottom line is dat deze paarden schijnbaar nergens aan gewend zijn, wat niet zo handig is in een klein en vol landje als Nederland. Stel je eens voor dat de kudde ooit zodanig uitdijt dat ze te groot wordt om alle paarden in dit gebied gehuisvest te kunnen blijven houden (hetgeen wegens gebrek aan natuurlijke vijanden geheel niet denkbeeldig is) en een deel van de paarden ergens anders heen verhuisd moet worden. Die zullen flink opkijken als ze op hun nieuwe plek uit de vrachtwagen komen.

In aanmerking nemende dat Free Nature het gebied niet wil gaan afsluiten en er blijkens de woordvoerder ook niet in slaagt om de toegang ertoe zodanig te reguleren dat gemotoriseerd verkeer effectief buiten het gebied gehouden kan worden, zouden ze er imo. verstandig aan doen om de kudde Koniks dan maar voor gemotoriseerd verkeer te desensibiliseren. Laat bijv. de boswachters of parkopzichters, of van welke titel die lui zich daar ook bedienen, hun patrouillerondjes op een crossmotor doen. Dat zal in het begin best nog wel een paar racepartijen van de paarden opleveren, maar die zullen er snel genoeg aan wennen en dan ook niet meer opschrikken van brommers of andere tweewielige motorvoertuigen; ze zien namelijk heus niet of er een boswachter op zit of een "jeugdige onverlaat". Bijkomend voordeel is, dat ze er dan misschien ook nog eens in slagen om zo'n bromnozempje in de kladden te grijpen en 'm een prent op z'n jas te spelden, wat ze lopend of op de fiets natuurlijk nooit lukt. Als dat maar vaak genoeg gebeurt, zal het aantal overtredingen vanzelf ook wel rap afnemen. Voilà: probleem opgelost.

Leuk verhaal, maar hier klopt dus helemaal niks van. De kudde koniks gaat niet aan de kletter van een wandelaar die op een tak stapt, en ook niet van een boswachter die rustig met zijn gemoteriseerd voertuig zijn ronde langs de dieren doet. Ook onderhoud aan de hekken gebeurt met behulp van trekkers, jeeps, e.d. Allemaal geen probleem. Dat de Koniks hier wel aan de kletter zijn gegaan getuigd er imo op dat de dieren wel degelijk zijn opgejaagd.

Daarnaast zijn ze gewend aan enige menselijke handelingen. Ze worden soms ingevangen (om te chippen bijvoorbeeld) en naar een ander gebied gebracht. Dat is soms nodig voor genetische variatie te houden, maar ook als bv. een hengst uitgestoten wordt. En af en toe gaat een enkel dier naar de slacht. Te veel dieren voor te kleine gebieden zullen niet snel ontstaan, gezien de grote groei van natuurgebieden overal.

Ik heb een onderzoeksstage gedaan bij de koniks van Free, alleen dan in een ander gebied. Ik nodig je bij deze uit om eens een keer bij de Koniks te komen kijken, dan zal je met eigen ogen zien dat het bovenstaande verhaal echt nergens over gaat Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:57

Wat verschrikkelijk.
Ik heb weer een anders oort mening. Ik vind eigenlijk dat ze dit niet moeten doen in Nederland, die kuddes in gebieden laten grazen die gewoon toegankelijk zijn. Je hoort zo vaak nare verhalen. Of van dit soort genre of dat kuddes zonder eten lopen en versterven. Het is allemaal leuk en aardig maar in mijn ogen is ons land hier niet voor geschikt en zullen dit soort dingen helaas blijven voorkomen hoe erg het ook is.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:04

vind 50 euro (als hij dat krijgt) veel te laag. Laat hij in elk geval het veulen vergoeden. Ook al krijg je daar het veulen niet mee terug. En mss een taakstraf? Laat hem meehelpen bij de de paarden. Dan denk hij volgende keer wel 2x na of hij een afkorting wil nemen of niet. Het is niets voor niets verboden om daar te rijden.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:09

Beaux schreef:
Wat verschrikkelijk.
Ik heb weer een anders oort mening. Ik vind eigenlijk dat ze dit niet moeten doen in Nederland, die kuddes in gebieden laten grazen die gewoon toegankelijk zijn. Je hoort zo vaak nare verhalen. Of van dit soort genre of dat kuddes zonder eten lopen en versterven. Het is allemaal leuk en aardig maar in mijn ogen is ons land hier niet voor geschikt en zullen dit soort dingen helaas blijven voorkomen hoe erg het ook is.

In NL is bij mijn weten alleen de Oostvaardersplassen een gebied waar de natuur volledig zijn gang mag gaan. Dode dieren mogen daar blijven liggen, dieren worden niet bijgevoerd in de winter, waardoor er in enkele gevallen een zwak dier dood gaat. In andere gebieden gebeurt dat niet, en worden dieren wel bijgevoerd bij voedselschaarste. Het is niet zo dat de dieren maar aan hun lot overgelaten worden. Er mogen bijvoorbeeld maar zoveel dieren per ha, dat ze zowel in de zomer als in de winter voldoende kunnen eten, anders wordt er ingegrepen.

En imo is NL juist heel geschikt voor begrazing. De natuurgebieden hier zouden volledig overwoekerd raken met riet en wilg als je niet begraast. Daardoor zijn ze dan niet meer toegankelijk voor recreanten, wat juist een doel is. Wanneer je de gebieden begraast, maken ze het in de winter mooi kaal, maar groeien in de zomer gebieden (vooral bossen) weer wat meer dicht. En dat is weer goed voor de vogels en insecten die daar leven.

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:21

pff snap dat niet.
Die jongen is dus 16 jaar of ouder dan weet die toch wel dat je daar niet zo met een brommer mag rijden.
Hard aanpakken die handel

Ga er ff vanuit dat die zo oud is ivm brommer rijden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:30

En wat is de boete??
Ze betreuren het wat er is gebeurd, goh daar hadden ze aan moeten denken VOOR dit gebeuren.
Je mag er niet komen met brommer, klaar dan kom je er ook niet.
Sukkels

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:55

Ach ja, je mag ervan uit gaan dat deze wild-crosser in staat is om na te denken...
Maar hersens hebben is 1 ding.... Je hersens gebruiken een 2e...........
En dat is soms moeilijk, vooral als er nare gevolgen van je daden kunnen komen...........
Berouw komt altijd te laat, ookal vraag ik me af, of de dader hier ook maar enig last van zal hebben.........

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:26

Rij die knul met z'n eigen brommer over Vork

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:05

Arme paarden...wat een idioten die zoiets doen zeg..
Ze zullen dr wel weer veels te makkelijk van af komen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:17

het was verboden er te komen,met een reden.
normaal reageer ik niet zo heftig,maar er word soms zo makkelijk over gedaan(ach het is maar een dier)

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:55

Tijgertje86 schreef:
SGWuppie schreef:

Ik ben het weer met jou eens SGWuppie. Knipoog Het is op dit moment een rage om met crossmotoren en -brommers het bos in te gaan. Alles wordt stuk gereden en dieren opgejaagd. Eric je maakt mij niet wijs dat:
A deze jongen niet wist dat hij niet mag crossen in een natuurgebied;
B deze jongen geen enkel idee had, dat het door het crossen dieren kan opjagen.

De politie van mij landelijk dit probleem aan gaan pakken, maar helaas geen prioriteit! En dan krijg je dit soort toestanden. Heb er zelf ook mee te maken (met crossers in het bos, waardoor ik niet meer verantwoord een blokje om kan met het paard).

@ Eric: Je benaming 'Penny' vind ik erg laag, beetje jammer...

Helemaal mee eens!!!
Die jongen heeft die paarden misschien niet expres opgejaagt, maar hij moet toch wel dicht langs zijn gegaan. Als je een groep paarden ziet en je wil ze niet opjagen oid ga je er niet zo hard en redelijk dichtbij langs lijkt mij. Of hij moet er geen uitlaat op hebben waardoor je dat ding nog op 1 km afstand hoord Knipoog

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:34

Ik vindt het heel triest dat dat veulentje dood is en wat die lui hier nog doen weg der mee :@

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:44

jeeej, zulke mensen moeten goed gestraft worden.
arm dier........ Huilen
maar als dat vaker voor komt moeten ze verbeteringen bedenken.
ze moeten gewoon alles proberen. zodat die snot jongens((meisjes)) dat nooit meer doen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:39

Goed van die vader om hem aan te geven. Ik weet niet wat ik zou doen wanneer het mijn kind zou betreffen, maar ik weet wel dat het niet ik mijn 'verantwoorde pedagogische boeken' staat!