Bandida schreef:Zie jij veel paarden die met bit, maar zonder sperriem en zonder constante teugeldruk gereden worden?
Ja hoor, ik ken er genoeg. Ik ben er zelf 1 van...
Citaat:
Gezien je geen constante druk kan veroorzaken met dat hoofdstel zonder twee lamme armen te krijgen
Daar ga je volgens mij de mist in. Natuurlijk kun je wel constante druk veroorzaken met dat hoofdstel. Het zet op meerdere plaatsen druk. Genoeg plaatjes gezien alleen hier op bokt al, van zogenaamd vriendelijke bitloze ruiters die met constante druk rijden.
Citaat:
heb ik nog geen pogingen gezien van paarden die proberen onder de druk uit te komen. Je zou bij als vervelend ervaren druk toch gekrulde halzen, hoofdgooien of omkijkende paarden moeten krijgen dan, zoals je open monden, schuine hoofden, hoofdgooien en nog een bende andere tiks krijgt bij vervelend bitgebruik.
Rennen is ook een poging om er onderuit te komen. Negeren ook. Dat hoor je toch wel regelmatig.
Punt is dat de optoming zo scherp is als de ruiterhand. En welke optoming het meest geschikt is, hangt af van de voorkeuren van het paard.