Franke Sloothaak bitloos!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Franke Sloothaak bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:16

jokari schreef:
mag je aan de basis ook bitloos starten ?? Ik dacht dat 't pas mocht vanaf een bepaald niveau.

Ja, is toegestaan!

En dat deze ruiter met dit hoofdstel nu in the picture komt, is alleen maar goed. Ik zou er bijv. niet blij mee zijn als B-ruitertjes met een hackamore in de ring verschijnen. Dit betreffende hoofdstel is gewoon erg vriendelijk. Knipoog

@Yinari: of een hoofdstel wel of geen goede release heeft, is van diverse factoren afhankelijk. Het systeem an sich heeft een prima release.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:17

hackamore mag dan ook weer niet in de B Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:18

Uiteraard kun je ook heel vervelend inwerken met een Crossbridle. Toch krijg je dat imo minder snel voor elkaar dan met een pittig bit erin. Maar ik kan het mis hebben hoor. Ik vertel alleen mijn mening maar de waarheid, daar zal nog wat onderzoek naar gedaan moeten worden.

Joviban: Mijn ervaring met deze hoofdstellen is dat de release niet snel genoeg gaat. Ik wil dat de druk nu, meteen, direct stopt als ik loslaat. Zo'n kruislings hoofdstel heb ik nog niet gezien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:20

Visconti schreef:
Ik vraag me trouwens af of hij weet dat een martingaal geen enkel nut heeft bij een bitloos hoofdstel Nagelbijten / Gniffelen

Want?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:20

runningkawa schreef:
Omdat het daar pas sinds kort is toegestaan Lachen

In het weekend was ik op een eventingwedstrijd in Tongeren en ik heb de hele cross lopen denken dat dat toch allemaal even goed of beter zou gaan bitloos. Veel ruiters rijden tijdens de cross zowizo met heel weinig teugelcontact en om op vaste hindernissen toe te rijden moet je toch vooral een stevige vertrouwensband en goeie afspraken hebben, niet zozeer een noodrem.
Zou het mogen? Er zit natuurlijk ook een onderdeel dressuur aan, daarin vermoedelijk al niet.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:22

ElCid schreef:
Yinari schreef:
Toch vind ik dit wel een fijne ontwikkeling. Kijk naar een willekeurige springwedstrijd en er hangen heel wat bekkies open omdat het paard 'even' te heet is voor de sprong en wat teruggenomen moet worden. Niet fijn, en met deze optoming krijg je dat gewoonweg niet voor elkaar.

Maar je kan wel een paardenneus aanzienlijk beschadigen als je te hard trekt!
Op zich een leuk verhaal, geen primeur want veel springruiters rijden met ( mechanische) hackamore. Ik zou wel eens willen zien of het ze op een bosal ook zou lukken.
Persoonlijk ben ik niet gek van de "crossbridles" vanwege de zeer pittige inwerking op het hele paardenhoofd, waardoor er geen heel precieze teugelhulpen kunnen worden gegeven. Ik houdt het daarom op de Bosal, geeft puur en alleen druk op en rond de neus, dus niet achter de oren en "knijpt" ook niet.

Maar een martingaal zal hier ook een neerwaartse druk geven, en dus zijn werk doen!

Maar toch leuk voor Franke! Vooral het biertje. Knipoog

Afbeelding

Anoniem

Ik moet je eerlijk bekennend at ik daar het antwoord op schuldig moet blijven Lachen
Van springen dressuur ken ik enkele dingen van het reglement uit mijn hoofd, van sgw niets Lachen

griebels

Ik zou ook heel graag bitloos willen rijden (endurance) maar dan moet je wel een paard hebben wat geen eigen wil doordramt.
Ik kan in de bak mijn paard op zit etc rijden maar in de bossen is er maar 1 rem die werkt voor hem en dat is het bit. Hij loopt overal dwars doorheen. Ik heb ook weleens op het halster gereden buiten maar hij maakt daar echt gigantisch misbruik van helaas...
Dus voor ons maar gewoon een (scherp) bit buiten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:23

Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt, Yinari. De bandjes of koorden lijken op het oog misschien niet altijd los te laten (is ook mijn ervaring met het kruislingse systeem, terwijl je bij mijn eigen hoofdstel de bandjes meteen los ziet hangen waardoor de druk nihil is), maar de druk is dan weldegelijk weg.
Je zou dit zelf kunnen voelen door je hand of een vinger onder de bandjes of koorden te leggen, druk op de teugels te zetten, en weer los te laten. Dan voel je dat de release er wel is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-08 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:24

Bandida schreef:
Aan een gewoon hoofdstel zit een stuk metaal dat in de mond van het paard gesnoerd zit, en dat zit er altijd, teugeldruk of niet. Meestal zit er een aansnoerriempje helemaal onderaan de neus van het paard dat er voor zorgt dat het paard zijn mond niet kan openen en een beetje teugeldruk maximaal pijn veroorzaakt op de tong, lagen en kaak. Het paard kan daar namelijk niet aan ontsnappen door bijvoorbeeld zijn mond open te doen, en heeft geen andere keuze als bij druk het bit naar achteren volgen. Dat leren ze echter snel, en al gauw denkt de ruiter dat hij zijn op de pinken te rijden paard op de zit kan rijden.

Dat soort op pijnprikkels gebaseerde training is onmogelijk met dit soort hoofdstel, of je moest bij wijze van spreken 100 kg aan de teugels hangen. Het werkt op aan of afwezigheid van druk, en de wil van het paard om dat als duidelijke communicatie te zien. Als je er mee op constante druk (vergelijkbaar met rijden met bit) probeert te rijden in plaats van op signalen krijg je zéér gespierde armen, en stress bij paard en ruiter omdat ze mekaar niet begrijpen Knipoog

Volgens mij ben je hier appels en peren aan het vergelijken, namelijk foutief gebruik van het bit, met sperriem en constante druk, en een manier van bitloos rijden.
Je geeft trouwens aan dat een paard met een sperriem niet onder de druk uit kan komen. Maar kan hij dat met een bitloze optoming dan wel?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:26

Wat voor hoofdstel heb jij dan, Joviban (nieuwsgierig)? Want ik heb dit steeds gedaan, en dan voel ik druk. Mijn pony kan absoluut niet tegen druk en dit was hem absoluut te veel. Wanneer ik met mijn vingers ertussen ging moest ik hem echt weer even 'lossen'. Zowel bij het Voest-hoofdstel, als bij een Biothane, als die van de Ruitersportshop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:26

als handjes trekken is er altijd druk
Of op de gevoelige mond of op de gevoelige neus/oren
Een paard kan met welke optoming ook niet aan de druk ontkomen Lachen

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:28

Paul Versluis is ook de tandarts van mijn "menmerrie", en hij was toch niet zo te spreken over bitloos rijden volgens mij.

dit in verband met het neusbotje dat hij regelmatig gebroken had gezien door bitloos rijden.>>>
noodstop>>>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:29

als jij je hoofdstel op de juiste hoogte hebt ben je wel een erg lompe koe wil je het breken Lachen

Wat je wel vaak ziet is dat het hoofdstel veel te laag hangt...ja dan heb je een flink risico
Maar dan heb je het over verkeerd gebruik...dat werkt nooit zoals het moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:30

sabine1985 schreef:
Paul Versluis is ook de tandarts van mijn "menmerrie", en hij was toch niet zo te spreken over bitloos rijden volgens mij.

Ik ga deze uitspraak verifiëren. Lijkt mij namelijk niet kloppen, zoals jij het stelt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:33

Wendy schreef:
Volgens mij ben je hier appels en peren aan het vergelijken, namelijk foutief gebruik van het bit, met sperriem en constante druk, en een manier van bitloos rijden.
Je geeft trouwens aan dat een paard met een sperriem niet onder de druk uit kan komen. Maar kan hij dat met een bitloze optoming dan wel?

Zie jij veel paarden die met bit, maar zonder sperriem en zonder constante teugeldruk gereden worden? Of werden, want die ervaring kan je eens meegemaakt ook niet meer wegwissen uit een paardenhoofd, kan ik bv bij mijn eigen paard prima merken. Ik niet..
Gezien je geen constante druk kan veroorzaken met dat hoofdstel zonder twee lamme armen te krijgen heb ik nog geen pogingen gezien van paarden die proberen onder de druk uit te komen. Je zou bij als vervelend ervaren druk toch gekrulde halzen, hoofdgooien of omkijkende paarden moeten krijgen dan, zoals je open monden, schuine hoofden, hoofdgooien en nog een bende andere tiks krijgt bij vervelend bitgebruik.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat een paard dat het niet gewoon is een paar dagen vreemd reageert op de verandering, of er zelfs in het geheel niet van wil weten.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:36

idd, wil je dat neusbotje breken, dan 'moet' je het hoofdstel toch veel te laag hangen ??
Als 't op de juiste hoogte hangt, zie ik niet direct in hoe je dat gaat breken, toch ?

Bandida, er zijn toch ook mensen genoeg die met een simpele hoge neusriem rijden ? Een sperriem komt er bij mij gewoonweg niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:38

En al rij je wel met sperriem, wil dat niet zeggen dat die ook vast gesnoerd zit...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:39

jokari schreef:
Bandida, er zijn toch ook mensen genoeg die met een simpele hoge neusriem rijden ? Een sperriem komt er bij mij gewoonweg niet om.

Toen ik als kind leerde rijden bestonden die hoofdstellen met sperriem niet eens Knipoog Ja uiteraard zijn er een hoop mensen die met een andere optoming rijden. Maar op een doorsnee concours? In een gewone ruitershop? Je ziet echt bijna niets anders..

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:40

JoviBan schreef:
sabine1985 schreef:

Ik ga deze uitspraak verifiëren. Lijkt mij namelijk niet kloppen, zoals jij het stelt.

er staat toch: volgens mij...

ik ga morgenavond naar de merrie toe en zal het nog eens even vragen aan de eigenaresse.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:40

runningkawa schreef:
En al rij je wel met sperriem, wil dat niet zeggen dat die ook vast gesnoerd zit...

Nee, maar waarom zou je hem er dan om doen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:41

Bandida schreef:
Zie jij veel paarden die met bit, maar zonder sperriem en zonder constante teugeldruk gereden worden?

Ja hoor, ik ken er genoeg. Ik ben er zelf 1 van...
Citaat:
Gezien je geen constante druk kan veroorzaken met dat hoofdstel zonder twee lamme armen te krijgen

Daar ga je volgens mij de mist in. Natuurlijk kun je wel constante druk veroorzaken met dat hoofdstel. Het zet op meerdere plaatsen druk. Genoeg plaatjes gezien alleen hier op bokt al, van zogenaamd vriendelijke bitloze ruiters die met constante druk rijden.
Citaat:
heb ik nog geen pogingen gezien van paarden die proberen onder de druk uit te komen. Je zou bij als vervelend ervaren druk toch gekrulde halzen, hoofdgooien of omkijkende paarden moeten krijgen dan, zoals je open monden, schuine hoofden, hoofdgooien en nog een bende andere tiks krijgt bij vervelend bitgebruik.

Rennen is ook een poging om er onderuit te komen. Negeren ook. Dat hoor je toch wel regelmatig.

Punt is dat de optoming zo scherp is als de ruiterhand. En welke optoming het meest geschikt is, hangt af van de voorkeuren van het paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:42

Bandida schreef:
jokari schreef:

Toen ik als kind leerde rijden bestonden die hoofdstellen met sperriem niet eens Knipoog Ja uiteraard zijn er een hoop mensen die met een andere optoming rijden. Maar op een doorsnee concours? In een gewone ruitershop? Je ziet echt bijna niets anders..

Als je een gemiddelde ruiter wilt zien, moet je denk ik niet op een concours rondkijken. Er is gelukkig zoveel meer dan dat Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:51

Wendy schreef:
Genoeg plaatjes gezien alleen hier op bokt al, van zogenaamd vriendelijke bitloze ruiters die met constante druk rijden.

Hijgend en puffend veronderstel ik dan.. waarna hun paard gaat..
Citaat:
Rennen is ook een poging om er onderuit te komen

Serieus rijtechnisch en gehoorzaamheidsprobleem is dat dan, en redelijk onverantwoord om op die manier bijvoorbeeld de straat op te gaan. Je kan er alleen veilig mee rijden zonder druk en met een paard dat bereid is wat jij vraagt met signalen gelijk uit te voeren.

Citaat:
Punt is dat de optoming zo scherp is als de ruiterhand. En welke optoming het meest geschikt is, hangt af van de voorkeuren van het paard.

Ik blijf een bit in de mond een wezenlijk verschil vinden, maar dat is niet erg, dan verschillen we van mening Knipoog

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:56

Het enige wat ik van dit bericht krijg is trek in bier Clown

Nee hoor, harstikke leuk, leuk dat ie gewonnen heeft ook Ja

Ik heb te weinig ervaring met bitloos om mee te discussieren hoe scherp het is, ik rij weleens met touwhalster, thats it Knipoog