Groot onderzoek naar staart- en maneneczeem van start

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky_

Re: Groot onderzoek naar staart- en maneneczeem van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:57

Hoop voor mijn paardje dat er eens wat bruikbaars uit komt Ja
Top Initiatief!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:43

Fijn dat ze weer verder onderzoeken.. maar idd, het is zeer, zeer complexe materie. Ik prijs me gelukkig met een eczeempaard dat het an sich prima doet onder haar deken, maar er is gewoon niets zo erg als jeuk.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:49

hopelijk levert het wat op heb ook een paard met zomerexceem. Weet wel dat het niet van de suikers komt maar echt van de mugjes. Gebruik nu frontline vlooienspray en hiervan blijven ze weg. Heeft dus een minimum aan jeuk. Gelukkig maar !!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:53

ik heb het volledige bericht gelezen. De invloed van krachtvoer gaan ze niet onderzoeken No Cheer... zucht

Terwijl er overduidelijk aanwijzingen zijn voor een relatie tussen krachtvoer en eczeem.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:11

Bijzonder dat een groot aantal mensen al lijkt te weten hoe het zit - en alleen bevestiging wil van de eigen theorie. Het komt van de mugjes, het komt van krachtvoer....als het simpel lag was dé oplossing ook al gevonden. Ik vind de relatie met immunologie en erfelijkheid wel een interessante, volgens mij zijn dat hele fundamentele zaken waarvan iedereen wel weet dat het er iets mee te maken heeft, maar hoe het nu precies zit is nog steeds een black box. Al het goede komt langzaam, als ik kijk naar de hoeveelheid tijd en geld die er nodig is om bij dit soort vage kwalen tot een goede analyse te komen, ben ik alleen maar blij met dit onderzoek.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:38

Kendra schreef:
Bijzonder dat een groot aantal mensen al lijkt te weten hoe het zit - en alleen bevestiging wil van de eigen theorie. Het komt van de mugjes, het komt van krachtvoer....als het simpel lag was dé oplossing ook al gevonden. Ik vind de relatie met immunologie en erfelijkheid wel een interessante, volgens mij zijn dat hele fundamentele zaken waarvan iedereen wel weet dat het er iets mee te maken heeft, maar hoe het nu precies zit is nog steeds een black box. Al het goede komt langzaam, als ik kijk naar de hoeveelheid tijd en geld die er nodig is om bij dit soort vage kwalen tot een goede analyse te komen, ben ik alleen maar blij met dit onderzoek.

Maar als een onderzoek al begint met bepaalde dingen weg te laten (zoals de invloed van krachtvoer) dan is het wéér niet volledig en het zoveelste onderzoek wat gedoemd is te mislukken of een half beeld te schetsen wat niet voor alle paarden opgaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:56

Kendra schreef:

Er zullen ook een flink aantal mensen ervaringsdeskundige zijn, omdat die zelf eczemers hebben en erachter zijn wat helpt bij hun variant.
Zomereczeem is een verzamelnaam waar een hoop oorzaken onder vallen die zich vergelijkbaar uiten. Wat aanslaat verschilt per pony, maar dat is iets wat bij mensen ook zo is. Niet alle mensen reageren hetzelfde op een medicijn.
Wat wel bij vrijwel alle artikelen duidelijk is is dat er een probleem is met het verwerken van afvalstoffen door een pony met SEME.
Lees nu ook net een interessant artikel over voeding en SEME wat aangeeft dat het komt door verzuring door teveel suikers. En suikers is iets wat een paard niet goed kan verteren, een wild paard en ook veulens die geen suiker kennen (mama geen brok) lusten ook geen veulenbrok. Spijsvertering van een paard is ingesteld op plantaardige vetten uit cellulose, dus ruwvoer.
Verder een oorzaak van de verzuring : injecteren van mest, hierdoor wordt de grond zuurstofarm en verzuurd. Eigenlijk is het injecteren van mest niet het bemesten, maar het steriliseren van grond. Het kost je een hoop mineralen en het bodemleven gaat kapot. DIt is ookal aangewezen als medeoorzaak van het grote aantal kanker en andere ziektes onder de Nederlandse bevolking. Die is nl groter dan die in de landen om ons heen waar de mest injecteren juist verboden is.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:35

Het wordt steeds interessanter...... Injecteren (bemesting) heb ik ook nog niet bij stil gestaan. Is iets wat mij niets zou verbazen als dat ook EEN rol zou spelen....
@ Tamary..... Good point... Het zou inderdaad zonde zijn als ze géén onderzoek gaan uitvoeren naar de effecten van brokken of iets dergelijks. En ja, als er dan weer een half onderzoek gedaan wordt krijg je ook alleen maar halve antwoorden en kan je er nog niets mee.
Nogmaals het blijft een goed innitiatief van hun en het zal vast klauwen met geld kosten...
Er zijn vast al "eczeem-kenners" die voor hun paarden hun EIGEN goed werkende middeltjes al hebben bedacht tegen eczeem.
Ik ben heel benieuwd wat uit het onderzoek komt. Het blijft in en in triest voor de paarden. Vooral de jeuk waar ze knettergek van worden....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:25

Wetenschappelijk onderzoek beperkt zich meestal juist tot een beperkt aantal factoren, omdat je er anders in om komt...
Waarschijnlijk ligt er een soort onderzoeksvraag als: wat is de invloed van erfelijkheid en het immuunsysteem op het ontstaan van SME. En gaan ze vanuit het antwoord op die vraag kijken naar mogelijke oplossingen/behandelmethoden.
Ik denk dat je het een beetje vergelijken moet met bv onderzoek naar MS of Parkinson bij mensen, daar wordt ook steeds een deelgebied onderzocht en heel langzamerhand kom je door alle uitkomsten bij elkaar te leggen een stapje verder in de richting van een oplossing. Het zijn nu eenmaal geen kwalen waarbij een logisch rijtje probleem-oorzaak-oplossing hoort.
Was het maar zo...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:25

Het is gewoon afwachten over 4 jaar. Ze gaan er 4 jaar over doen en ben erg benieuwd wat er uit komt.
Nou hopen dat er IN deze 4 jaar niet nog méér vormen van eczeem ontstaan.
Leuk voor de "betere" klinieken hier in het land. Straks heb je gewoon een speciale drukbezette afdeling op klinieken en hun wachtlijsten:
"" Dermatologie voor Paarden "" Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:27

Kendra schreef:
Wetenschappelijk onderzoek beperkt zich meestal juist tot een beperkt aantal factoren, omdat je er anders in om komt...
Waarschijnlijk ligt er een soort onderzoeksvraag als: wat is de invloed van erfelijkheid en het immuunsysteem op het ontstaan van SME. En gaan ze vanuit het antwoord op die vraag kijken naar mogelijke oplossingen/behandelmethoden.
Ik denk dat je het een beetje vergelijken moet met bv onderzoek naar MS of Parkinson bij mensen, daar wordt ook steeds een deelgebied onderzocht en heel langzamerhand kom je door alle uitkomsten bij elkaar te leggen een stapje verder in de richting van een oplossing. Het zijn nu eenmaal geen kwalen waarbij een logisch rijtje probleem-oorzaak-oplossing hoort.
Was het maar zo...

Waarom leggen ze dan niet alle uitkomsten bijelkaar? Er zijn al een aantal onderzoeken geweest naar SEME en erfelijkheid. Zowel bij de fjorden als de friezen als ik mij goed herinner.
En verder hoor ik ook steeds meer goede verhalen uit de homeopatische en alternatieve hoek komen over genezing of in elk geval jeuk/symptoom vrije paarden.
Ik heb nog steeds de indruk dat dit onderzoek niet goed bekeken heeft wat er al aan kennis/inzichten is voordat deze aanvraag gedaan werd.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:04

Super dat dit gefinancierd word!
Ik hoop net als vele anderen dat hier wat uit gaat komen Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 01:32

MisMartine schreef:
Dat is al het zoveelste onderzoek.

Nog nooit is er resultaat geboekt. Wanneer geven ze t nou op dan?

nou, ik mag hopen dat iedereen het pas opgeeft als er oplossingen voor de verschillende vormen eczeem zijn gevonden

wat betreft het wel of niet bijzonder zijn van weten hoe het zit
ik denk niet dat ik weet hoe het zit, ik denk dat ik een paar goede theorien heb over waardoor eczeem getriggerd en versterkt kan worden en ik denk dat ik die theorien in ene paar gevallen zelfs al bevestigd heb gezien

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 02:30

hmz, k heb er een hard hoofd in...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 05:58

het zal mij benieuwen of ze nog iets vinden wat wij niet al wisten Knipoog

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:39

ik heb een pony met zomerexceem...
ik hoop echt dat ze gewoon een middel vinden dat voor ieder paard werkt,
maarja, ik ben dan ook wanhopig geworden na al die jaren proberen...

zelfs een deken werkt niet volledig...
dat ruineert ze volledig...

ze schuurt aan alles wat los en vast zit... Verdrietig

ik hoop zo dat er iets uit komt, het is zo'n geweldige merrie...