KNHS trekt handen af van Toppers te Paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: KNHS trekt handen af van Toppers te Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:40

Laten we eerst eens kijken welke zaken er nog allemaal bij komen kijken. Wat voor hindernissen worden er gebruikt, hoe hoog, wat zijn de wendingen, komt er publiek bij kijken, is het indoor of outdoor? Kijk, een paar kruisjes van 20 - 30 cm hoog op de rechte lijn, indoor, zonder publiek, zonder tijdsdruk, dat lijkt me nog wel verantwoord. Het lijkt me dat ze dit al vaker gedaan moeten hebben. Wordt het meer dan dat, vind ik het inderdaad onverantwoord om mensen een wedstrijd te laten rijden, en heeft het knhs een goed recht startkaarten te weigeren.

Een wedstrijd is niet na te bootsen, spanning van de deelnemers, drukte, de paarden worden gespannen, en als je dan geen goede basis en geen goed gevoel voor paarden hebt, is het voor paard en ruiter geen verantwoorde deelname. Zeker niet met een paard dat kennelijk hoog in het bloed is, en dus gevoelliger is voor prikkels, en sneller reageert (in de handen van een onervaren ruiter betekent dit vooral: erg snel heel heet worden, schrikken en ervandoor vliegen)

In 8 weken tijd kun je niet klaargestoomd worden voor een echte wedstrijd, daar zijn, zoals eerder gezegd, jaren training voor nodig. Nu is het voor de ruiters natuurlijk verschrikkelijk als ze flink vallen, maar volgens mij begrijpen ze niet wat het paard eronder te lijden heeft; vaak evengoed verkeerde lichaamshouding, waardoor de gewrichten van het paard onnodig zwaar belast worden, getrek in de mond, waarvan we ons allemaal in kunnen denken hoeveel pijn dat doet, en het onkundig een paard voor de hindernis zetten kan heel gevaarlijk zijn voor het paard.

Bovendien weet iedereen met een beetje verstand dat paarden gevaarlijk kunnen zijn, de kleinsten tot de grootsten, van op je tenen staan, een paard dat je niet ziet en pardoes over je heen walst tot platdrukken tegen de muur en bokken. Ik denk dat veel mensen nog altijd denken dat paarden alles zien, alles begrijpen, en als een robot alles perfect voor je uitvoeren, en dat vergeten wordt dat paarden blinde vlekken hebben, een humeur kunnen hebben, en vooral: dat het vluchtdieren zijn die in paniek maar aan 1 ding denken: weg! Met mens op je, of onder je Knipoog

Goed van het knhs dat ze in dit soort zaken in ieder geval hierbij besloten hebben hier geen toestemming voor te geven.

EDIT: ik heb net een van de laatste afleveringen gezien. Laat je deze mensen los op een springparcours? Levensgevaarlijk! Deze mensen zouden eerst eens fatsoenlijk moeten leren zitten, daarna sturen etc. Zoals het er nu uitziet zou ik ze niet eens over balkjes durven laten draven Lips are sealed

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:58

IndianLady schreef:
Ten eerste: who the PIEP is Angela Esajas???? En zucht BN-ers te paard, op de dansvloer, op de ijsbaan, zingend. Wanneer gaat bij televisiekijkend en -makend Nederland nou eens de ogen open. Hebben we echt niks beters te doen dan naar BN-ers te kijken?

De ogen zijn open, er wordt goed naar gekeken, dus gaan ze er mee door.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:03

only fools on horses bij bbc pakte het anders aan..

daar werden de BN ers, elke dag getraind en de wedstridj was in een manege zonder toeschouwers e.d.

op gewoon concoursveld is het wel tikkie gevaarlijker...

maar ja t blijft leuk.....

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:14

sammy07 schreef:
je kunt het zien via http://www.tvoost.nl

Tis wel grappig om het te zien maar ook ik vind het onverantwoord.

Ik heb even een stukje gekeken. Vind er niet zoveel aan...

Vind wel dat de veranwoording ligt bij degene die eraan meedoet. Ze zijn volwassen en hebben zelf de keuze.
Als je particulier bent mag je ook een paard kopen en ermee doen wat diegene wil.
Klopt idd dat diegene niet zomaar een springwedstrijd kan starten, maar met startkaart wel een bb parcours. Dus geen wp in de b dressuur...

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:41

Cayenne schreef:
http://www.tctubantia.nl/regio/twente/3 ... -Paard.ece
tctubantia.nl
Dat gevaren aan de paardenshow kleven? Rob Maathuis erkent dat. "Angela had pech. Een paard voelt angst; dat verhoogt de kans op ongelukken. Maar ook een olympisch kampioen als Jeroen Dubbeldam heeft pas een zwaar ongeluk gehad. Dat is inherent aan sport."

Verwant artikel:

[VN] Angela Esajas breekt been tijdens training Toppers te Paard

Heerlijk dit soort argumenten. Heeft Angela niets aan die deed mee vanwege de fun en de publiciteit.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:07

Ik heb het net gekeken. Die Angela was idd ontzettend bang, ik had haar niet een tweede keer op paard gezet denk ik.
Overigens vond ik het wel vanaf de eerste minuut een ontzettende aansteller.

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 00:50

Ben ik de enige die me stoorde aan die sporen?? Ik ben al niet zo een voorstander van sporen, en om dan die echte leken met sporen te zien rijden Boos!. Ik begin nu steeds meer te snappen waarom ik geen tv meer kijk. Al die BN'ers die maar bekender proberen te worden door mee te doen aan programma's... walgelijk! Schoenmaker hou je bij je leest.

Ik heb met verbazing zitten kijken. Nee, sorry niks voor mij .

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 01:44

Ik weet niet of jullie de aflevering van Katja versus de rest hebben gezien. Bij Katja versus Giel Beelen gingen ze ook paardrijden. Moet echt zeggen dat ik erg hartelijk om die aflevering heb gelachen.

even een linkje:
http://player.omroep.nl/?aflID=3534804

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 02:21

Het is maar weer duidelijk hoezeer de paardensport word onderschat door iedereen. Het blijkt maar weer dat het niet alleen zitten en sturen is! Vind het geen reclame voor de sport, snap wel dat men dit spectaculair vind, hoewel ik een parcours van een prof als spannend genoeg vind, is mijn vraag waarom moeten die verwaande poppetjes van de TV zich erin gaan mengen. Ik zeg .... schoenmaker blijf bij le leest en doe waar je goed in bent. Gaat bekend Nederland ook naar ons lijken als we zonder enige ervaring mee gaan doen op Roland Garros, denk echt niet!! tevens vind ik het zielig voor het paard. Die dieren knappen hier niet van op. Snap ook niet waarom je jezelf als Bn 'er zo voor schut wilt zetten.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:06

Weet je, ik kijk dit soort dingen niet eens. Maar dat ze dan nog sporen dragen is wel helemaal van de gekke.

madelien schreef:
Ben ik de enige die me stoorde aan die sporen?? Ik ben al niet zo een voorstander van sporen, en om dan die echte leken met sporen te zien rijden Boos!. Ik begin nu steeds meer te snappen waarom ik geen tv meer kijk. Al die BN'ers die maar bekender proberen te worden door mee te doen aan programma's... walgelijk! Schoenmaker hou je bij je leest.

Ik heb met verbazing zitten kijken. Nee, sorry niks voor mij .

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:03

umiroc schreef:
Ik weet niet of jullie de aflevering van Katja versus de rest hebben gezien. Bij Katja versus Giel Beelen gingen ze ook paardrijden. Moet echt zeggen dat ik erg hartelijk om die aflevering heb gelachen.

even een linkje:
http://player.omroep.nl/?aflID=3534804

Dat heb ik ook gezien! Dat vond ik wel leuk, had het idee dat dat om brave paarden ging en het was allemaal in een relatief rustige binnenbak en met minihindernisjes.

Die deden het volgens mij alleen in EEN DAG!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 01:41

weet je, als er nu nog iemand bij het verzinnen , in elkaar draaien en voorbereiden van dit programma een paar hersencellen had gebruikt
dan was het misschien nog goed gekomen
maar de manier waarop rtv oost dit in elkaar heeft gedraaid is te idioot voor woorden
paarden zijn totaal ongeschikt voor het doel
niet zo zeer voor de proeven die ze moeten doen, dat kunnen ze waarschijnlijk met twee hoeven in de neus , maar met een stel klungelige beginners, daar heb je gouwe ouwe manegepaarden oor nodig die het allemaal al drie keer gezien hebben en het allemaal prima vinden
niet fris en fruitige ,gevoelige dieren

de doelen die gesteld zijn (die mensen moeten los over een wedstrijd terrein gaan zwalken met paard, zoek dekking )

en verder zi ht programme ook gewoon erg knullig in elkaar
en laat ik maar niet eens beginnen over die verschrikkelijke jingle

mijn mening, kappen, hou op , schei uit
hele slechte reclame voor de sport

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:02

heb nog eens wat afleveringen zitten bekijken... ben er al snel mee moeten stoppen, kon het echt niet aanzien

apetrots " hij springt al 1m30 " Bloos! om daarna een filmpje te tonen waar het volledig de mist ingaat op een hoge oxer (arm paard had zich daar makkelijk kunnen blesseren... )

Zendt dit uit in België en GAIA springt erop Nagelbijten / Gniffelen hoe kan dit in godsnaam?