Een wedstrijd is niet na te bootsen, spanning van de deelnemers, drukte, de paarden worden gespannen, en als je dan geen goede basis en geen goed gevoel voor paarden hebt, is het voor paard en ruiter geen verantwoorde deelname. Zeker niet met een paard dat kennelijk hoog in het bloed is, en dus gevoelliger is voor prikkels, en sneller reageert (in de handen van een onervaren ruiter betekent dit vooral: erg snel heel heet worden, schrikken en ervandoor vliegen)
In 8 weken tijd kun je niet klaargestoomd worden voor een echte wedstrijd, daar zijn, zoals eerder gezegd, jaren training voor nodig. Nu is het voor de ruiters natuurlijk verschrikkelijk als ze flink vallen, maar volgens mij begrijpen ze niet wat het paard eronder te lijden heeft; vaak evengoed verkeerde lichaamshouding, waardoor de gewrichten van het paard onnodig zwaar belast worden, getrek in de mond, waarvan we ons allemaal in kunnen denken hoeveel pijn dat doet, en het onkundig een paard voor de hindernis zetten kan heel gevaarlijk zijn voor het paard.
Bovendien weet iedereen met een beetje verstand dat paarden gevaarlijk kunnen zijn, de kleinsten tot de grootsten, van op je tenen staan, een paard dat je niet ziet en pardoes over je heen walst tot platdrukken tegen de muur en bokken. Ik denk dat veel mensen nog altijd denken dat paarden alles zien, alles begrijpen, en als een robot alles perfect voor je uitvoeren, en dat vergeten wordt dat paarden blinde vlekken hebben, een humeur kunnen hebben, en vooral: dat het vluchtdieren zijn die in paniek maar aan 1 ding denken: weg! Met mens op je, of onder je

Goed van het knhs dat ze in dit soort zaken in ieder geval hierbij besloten hebben hier geen toestemming voor te geven.
EDIT: ik heb net een van de laatste afleveringen gezien. Laat je deze mensen los op een springparcours? Levensgevaarlijk! Deze mensen zouden eerst eens fatsoenlijk moeten leren zitten, daarna sturen etc. Zoals het er nu uitziet zou ik ze niet eens over balkjes durven laten draven