‘Paarden kunnen geen kant op in Midden-Delfland’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gracy

Re: ‘Paarden kunnen geen kant op in Midden-Delfland’

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:15

Ineke2 schreef:
Wanneer er goede ruiterpaden aangelegd worden/zijn worden ook de wandelpaden niet (veel) meer gebruikt door ruiters. Ik zet veel tussen haakjes, omdat er altijd mensen zijn die niet aan de rest denken. Maar andersom geld dat ook...

Laatst nog stapte ik met pony over het wandelpad (omdat het ruiterpad er naast klei is waar je 30 cm in wegzakt) en er fietste een man met een hond over hetzelde pad als waar ik stapte.
Zegt die man "Je mag hier niet met je paard komen!"

Dus tja ik zei (heel netjes en niet boos, eerder verbaasd hoe hij zoiets kon zeggen op dat moment) "U ook niet meneer, want u bent met de fiets en dit is een wandelpad"

Laat iedereen toch in zijn waarde en behandel elkaar eens met respect.

Tijdens de wintermaanden waren de ruiterpaden zo erbarmelijk slecht dat wij geen keuze meer hadden dan op de fiets- en wandelpaden te rijden.
Dikwijls kregen wij negatief commentaar ondanks dat ons paarden niet had gemest, maarja het was ook begrijpelijk want er lagen wel veel paardenmest op deze paden.

Nu het weer mooi is geworden en de ruiterpaden toegangelijk zijn kom ik dagelijks mensen (wandelaars, sporters enz) en honden midden op de ruiterpaden - dus opeens het omgekeerde wereld lijkt mij...

Dus hopelijk 'swinters wanneer de ruiterpaden weer slecht zijn dat mensen met ons rekening houden als dat wij met hun tijdens de zomermaanden.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:18

ik was 2 dagen geleden op die ruiterpaden , nou het is er zo opgekwakt , je kan er echt niet in rijden ze zakken tot aan hun knieën weg, nee dat hebben ze goed gedaan, , tja dan ga je ernaast rijden tot grote ergenis van de wandelaars en fietsers, wat ik heel goed kan begrijpen, ze vinden paarden toch vaak eng

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:28

Inderdaad, een galopje maken bij ons in de buurt is voor eigen risico want een lekker zandpad is er nog nooit te vinden geweest. Bij de Spalandruiters hebben ze wel (hahhaha) een zandpad direkt om de hoek; 200 meter lang. Je geeft gas en kan meteen weer in de ankers. Haha!

Die bruggetjes zijn ook absurd. Daar gaat geen weldenkend mens overheen (ik wel, mijn merrie is kuikenmak en de hengst was al helemaal bomproef maar ik zou het ieder ander afraden).

Dan is er nog een soort aangelegd meertje in de buurt. Echter, om daar naar toe te kunnen moeten ze een onbewaakte spoorweg over en volgens mij mogen ze er eigenlijk niet eens met paarden rijden. Te triest voor woorden want er zijn weldegelijk ruiterpaden beloofd.

Weiland is er zat maar niet voor de paarden. Je kunt bijna geen grond huren want de boeren uit de omgeving willen alleen koeien op het land. Ik prijs me dan ook erg gelukkig met mijn 0.8 hectare (inclusief toepad en de sloten he, dus uiteindelijk maar 0.5 bruikbaar....) die ik inmiddels 10 jaar met godsgratie mag huren. Maar er wordt steeds gesproken over plannen die men wil gaan uitvoeren (op mijn stukkie) voor een stomme picknik bank en (nog meer) boompies. De mensen die er in het recreatiegebied fietsen en de omwonenden vinden het juist heerlijk als de paarden in mei weer komen. Mensen stoppen niet bij de picknicbank verderop maar juist bij de paarden en eten daar hun boterhammetje op. Prachtig uitzicht toch zo'n groepje paarden? Nee, de gemeente ziet liever nog meer boompjes, bruggetjes en picknic banken waar niemand op zit te wachten ... Hamer

Ik zou die mensen eigenlijk allemaal een handtekening moeten laten zetten voor als ze me echt weg willen hebben in de toekomst.... of dat helpt vraag ik me af.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:44

Ik heb dat eens in de vlietlanden gehad. Daar heb je een mooi stukje om voluit te gaan, lekker van alle andere paden vandaan. Staat er ineens een brommer op het ruiterpad omdat ze daar gaan vissen of mensen die de honden uitlaten. En dan worden ze boos als je ze zowat omver rijd doordat je in volle vaart niet in 1x kan remmen Gestoord
Maar nu rijd ik soms ook door Midden delfland en het is idd vaak erg slecht.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:27

Over welk gebied gaat dit precies?
Niet het stuk Midden Delfland aan de kant van Delft, neem ik aan? Op het ruiterpad tegenover onze stal (stal midden delfland) kom je geen smalle bruggetjes tegen.. alleen als je over de wandelpaden gaat rijden.
Het zand dat ze er nu opgekwakt hebben is ook niet alles, althans.. niet voor mijn oma'tje van 1,30m hoog.. die zakt er veel te diep in weg, maar ze hebben wel eindelijk IETS gedaan aan de gevaarlijke modderpaden!

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:48

Aimee schreef:
Texas1 schreef:
Het is algemeen bekend dat Midden-Delfland JUIST koeien in het land willen hebben en geen paarden.
Ik heb een Innovatieplan moeten schrijven voor een stal in schipluiden...drama!

Heb jij enig idee waarom dat is? Is daar een officiële reden voor vanuit de gemeente?

Gemeente zegt hier niet veel over. Ze willen juist de koeien in het land om zo het landschap mooier te houden.
Zij vinden dat er koeien thuis horen namelijk en GEEN paarden.
Mocht je namelijk een veebedrijf hebben mag je bouwen wat je wil, ben je ene paardenhouder mag je niks!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:20

Ik sta ook in Midden Delfland. In hetzelfde gebied als casanova. 's zomers gaat het allemaal nog wel, maar 's winters is het niet fijn. Wel ben ik blij mee dat er iig ruiterpaden zijn en dat je er redelijk lange ritten kan maken zonder auto's. Bruggen zijn ook voorzien van een helft met antislip zodat paarden niet uit kunnen glijden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 07:43

Ireen_ schreef:
Over welk gebied gaat dit precies?
Niet het stuk Midden Delfland aan de kant van Delft, neem ik aan? Op het ruiterpad tegenover onze stal (stal midden delfland) kom je geen smalle bruggetjes tegen.. alleen als je over de wandelpaden gaat rijden.
Het zand dat ze er nu opgekwakt hebben is ook niet alles, althans.. niet voor mijn oma'tje van 1,30m hoog.. die zakt er veel te diep in weg, maar ze hebben wel eindelijk IETS gedaan aan de gevaarlijke modderpaden!

Over het stuk waar de o.a. Spaland ruiters zitten, dus aan de andere kant van jullie.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 07:59

Ik woon dan wel niet in Midden Delfland, maar ik verbaas me over hoe de ruiterpaden hier geregeld zijn.

Rond een recreatieplas is er een ruiterpad aangelegd dat bij het begin van de stad begint (zonder een uitloop naar een stal of in ieder geval een stuk weg waarover je het ruiterpad legaal vanaf de landerijen kan bereiken) en eindigt bij een pensionstal, maar verder nergens meer heen gaat. Er zijn bovendien drie veesluizen onderweg en het zand dat ze gestort hebben, wordt netjes bijgehouden, maar is zó ontzettend zwaar dat je paard er tot over zijn koten in weg zakt.

Leuk geprobeerd, maar helaas....

Tops_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:57

Nu heb ik zelf ook (tot vorig jaar) veel gereden in het gebied... En ja... ik snap waarom de gemeente liever koeien heeft dan paardden... heel veel ruiters in dat gebied zij te associaal voor woorden. Nu zeg ik niet dat ze dat alllemaal zijn maar er is een vrij grote groep..

Ik zelf ben daarnaast van mening dat een ruiterpad nooi aan ieders verwachtingen voldoet... en ik zelf denk ook dat het perfecte ruiterpad niet bestaat. Wand dat is waar we goed in zijn... kijken naar alle mogenlijke minpunten. Maar de minpunten die de ruiters achterlaten... dat is toch niet zo belangrijk?
Die bruggetjes zo.. day is idd heel dom van de gemeente.. (en niet enkel uit paardtechnisch oogpunt maar ook voor wandelaars met kleine kinderen ed.)

Tuurlijk het is triest voor de paardjes die niet meer op de wei kunnen, maar ruiters hebben we dat eiegnlijk in Middendelfland niet aan onszelf te danken?

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:38

Tops_M schreef:
Nu heb ik zelf ook (tot vorig jaar) veel gereden in het gebied... En ja... ik snap waarom de gemeente liever koeien heeft dan paardden... heel veel ruiters in dat gebied zij te associaal voor woorden. Nu zeg ik niet dat ze dat alllemaal zijn maar er is een vrij grote groep..

Ik zelf ben daarnaast van mening dat een ruiterpad nooi aan ieders verwachtingen voldoet... en ik zelf denk ook dat het perfecte ruiterpad niet bestaat. Wand dat is waar we goed in zijn... kijken naar alle mogenlijke minpunten. Maar de minpunten die de ruiters achterlaten... dat is toch niet zo belangrijk?
Die bruggetjes zo.. day is idd heel dom van de gemeente.. (en niet enkel uit paardtechnisch oogpunt maar ook voor wandelaars met kleine kinderen ed.)

Tuurlijk het is triest voor de paardjes die niet meer op de wei kunnen, maar ruiters hebben we dat eiegnlijk in Middendelfland niet aan onszelf te danken?

Nou denk niet dat dat de reden zal ziijn waarom de gemeente geen paarden meer ziet hoor?
Denk dat de gemeentes bij elkaar er gewoon niet goed bij stil hebben gestaan ofzo? Zou best eens willen weten wat nu de beweegredenen zijn van de gemeentes bij elkaar?

Denk ook niet dat we het aan ons zelf te danken hebben ( de ruiters die het voor een ander zou verzieken dan ) daar kijkt de gemeente niet naar om denk ik zo.
Bij op stal gaat dus echt een heel groot stuk op aan een wandel/fietspad? gewoon een weg dwars door de landen heen? naar mijn inziens kan er best gecompenseerd worden als je weet wat er allemaal door dit toedoen verloren gaat.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:54

Beste Tops ik ben het niet met je eens. Ik heb tot 1.5 jaar terug jaren lang heel veel in dit gebied gereden en ik was enorm blij toen er ruiterpaden aan werden gelegd tot...ze er uiteindelijk waren.
Al van het begin af aan waren de ruiterpaden bagger, zeer slecht.
De gemeentes dachten gewoon: We pleuren een hoop zand neer en zo.. we zijn klaar. Men neme zand strooien het uit en klaar is kees!!

Ten eerste het verkeerde soort zand, wat met een beetje wind gewoon wegwaaide??? Te zware stukken, vervolgens weer stukken met nauwelijks zand enz, enz.
Natuurlijk zal geen 1 ruiterpad perfect zijn, maar de gemeentes die duidelijk geen ervaring hebben met ruiterpaden, hadden zich op zijn minste toch wel een beetje kunnen informeren, lijkt mij.

Ik heb toen ook meegedaan met een petitie voor betere ruiterpaden, maar daar hoor je vervolgens niks meer van ( de gemeentes bedoel ik )

Het is echt triest. Er zijn heel veel stallen in dit gebied en tuurlijk zijn er asociale ruiters, maar er zijn ook asociale fietsers, wandelaars, honden uitlaters enz, enz.
Hoe vaak ik op een ruiterpad ik niet door loslopende honden achterna ben gezeten???? Mijn paard is zelfs een keer op hol geslagen door een herder, die niet los kan, en die elk paard achter na gaat en ook alle andere honden molesteert.

Op het ruiterpad waar dolcevita het over heeft achter de spaland ruiters, reden ze toen vaak met quads. Werd je gewoon van je sokken gereden op het ruiterpad en als ze dan merkte dat je paard het spannend vond, gaven ze gewoon nog even extra gas.

Ik heb zelfs met een vriendin een keer een jongen gehad die vol gas met zijn crossbrommer op het ruiterpad reed, ons niet had gezien de bocht om kwam en voor de voeten van onze paarden viel. Gelukkig hadden onze paarden niks, zijn brommer was verrot en dan nog op ons schelden ook he!!!

Ik ging dit ruiterpad achter de Spaland ruiters mijden, omdat ik er iedere keer gezeik had en dan ging ik over het wandelpad en kreeg ik daar weer gezeik,leuk z' on buitenrit is toch als ontspanning bedoeld????
Uiteindelijk heb ik de laatste tijd toen ik mijn paard nog had heel veel buiten gereden op het dijklichaam ( de A4) tussen Schipluiden en Delft. Lekker rustig en geen gezeik. En elke zondagochtend vroeg met een vriendin naar buiten het middendelfland gebied in, dan was het ook lekker rustig.

Daarnaast als ik hoor dat de gemeenten geen paarden meer op het land willen hebben, snap ik dat helemaal niet.
Er zijn heel veel stallen in Midden Delfland en die paarden mogen dan het land niet op??????
Stal Zeeuw en boer van Vliet zijn hun land al helemaal kwijt geraakt, de rest raakt ook steeds meer land kwijt. Dadelijk kan een stal nog extra gaan rekenen omdat ze de luxe aanbieden dat je paard het land op kan, terwijl dit een basisbehoefte is voor een paard!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:06

scheepie schreef:
Dadelijk kan een stal nog extra gaan rekenen omdat ze de luxe aanbieden dat je paard het land op kan, terwijl dit een basisbehoefte is voor een paard!!

Dat is toch al lang en breed het geval.

Ik kan tenminste geen rustige stal vinden die ruime lichte luchtige boxen aanbiedt, een goed voerbeleid, een buitenbaan voorzien van een goede bodem en weidegang
Gewoon de vijf basisbehoeften, maar het is hier kennelijk niet mogelijk.
Daarom ook mijn vraag: wat is de achterliggende gedachte van de gemeente voor dit beleid?
Het gaat om een buitengebied tussen twee grote steden in. Je zou toch denken dat de grond veel te duur is voor koeien.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:41

Ik heb net een mail gestuurd naar de gemeente over de onbeganbare ruiterpaden...
Nu is het afwachten op reactie!!
Misschien als we er allemaal een maitje tegenaan gooien, dat het resultaat gaat brengen!!

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:45

Aimee schreef:
scheepie schreef:
Dadelijk kan een stal nog extra gaan rekenen omdat ze de luxe aanbieden dat je paard het land op kan, terwijl dit een basisbehoefte is voor een paard!!

Dat is toch al lang en breed het geval.
.

Ja, maar ik bedoel, dat ze het nu, nu in dit gebied steeds meer stallen hun land kwijt raken, dit nog extra kunnen uitkleden.

Daarnaast moet een stal die geen land meer heeft, zich ook goed profileren qua voorzieningen, daar de meeste paardenbezitters weidegang erg belangrijk vinden voor hun paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:48

Ik hoor hier steeds gemopper over de ruiterpaden.
Nu heb ik geen idee hoe het gebied eruit ziet, maar omdat ik toch hoor dat het het buitengebied is tussen 2 steden om.
Moeten jullie dan perse op die ruitergebieden, zijn de rest van de wegen die er liggen grote drukke 80 km wegen?

Hier lopen namelijk ook geen ruiterpaden.
Maar gelukkig wel veel B- wegen.
Er mag helaas wel 80 gereden worden maar het is gelukkig niet dat er elke seconde een auto voorbij komt.

Gaat dat bij jullie niet? Lachen

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:22

Scheepie: Probeer jij maar eens een vergunning te krijgen om uit te breiden als pension stal...dat lukt je niet! en waarom niet? omdat ze willen vermijden dat er meer paarden op het land komen van midden delfland.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:29

@RK,
Rijksweg a4, aquaduct, wegen die als racebaan gebruikt worden door alles en iedereen...
Hier aan "mijn" kant (klinkt wel echt he, mijn kant...) is het echt gevaarlijk om naar buiten te gaan...
Pas over de brug kun je uitademen... Het lijkt hier circuit zandvoort soms wel...
Dus die ruiterpaden zijn wel een geschenk uit de hemel...
Maarja als die je paard meer kwaad dan goed doen wat blessureleed betreft, is het wel jammer dat er niet verder is nagedacht...
Ik denk niet eens dat dit slechte zin is geweest, maar pure onwetendheid!!
En heus snap ik wel dat het niet iedereen naar de zin gemaakt kan worden, maar dit is gewoon half werk zoals die paden zijn aangelegd...
Erg jammer....

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:31

Texas1 schreef:
Scheepie: Probeer jij maar eens een vergunning te krijgen om uit te breiden als pension stal...dat lukt je niet! en waarom niet? omdat ze willen vermijden dat er meer paarden op het land komen van midden delfland.

Dat weet ik, ik heb er zelf tot voor kort jaren gestaan in dit gebied, bij verschillende stallen.Het is verschrikkelijk, stond op een pensionstal, die een boete kregen, omdat de nieuwe staldeur, 3 centimeter uitstak. Dit hadden ze opgemeten dmv de beruchte helicopter die regelmatig langs vliegt en foto's maakt.

Ik benijd de pensionhouders ook niet. Ik val ze ook absoluut niet aan.

@) Runningkawa"Er wordt hard gereden op de wegen, zijn de sluipwegen tussen Delft, Vlaardingen en Schiedam. Wegen zijn ook heel smal. Hier wil je niet met je paard oprijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:32

Oke, dat is duidelijk Ja
De ruiterpaden zijn dus echt noodzakelijk om te gebruiken omdat je anders meteen onderste boven wordt gescheurd...

Net als jij zegt denk ik wel dat het aanleggen daarvan ontwetendheid is geweest.
Op papier komt er dan leuk te staan dat er ruiterpaden komen, maar dan even vergeten om navraag te doen wat voor zand erbij hoort...zand is toch zand....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:35

Texas1 schreef:

Ik wilde dit inderdaad precies antwoorden. Als ik vraag waarom er geen betere buitenbaan ligt, waarom er geen (fatsoenlijke) paddock is of waarom de boxen zo klein zijn, is het antwoord standaard dat er geen (bedrijfs)vergunningen afgegeven worden door de gemeente. Dat heeft dus óók met het beleid te maken. Kennelijk zit er een beleidsmedewerker bij de gemeente te slapen, want welke idioot denkt tegenwoordig nog een dergelijk gebied tussen twee grote steden als landbouwgebied te kunnen behouden? Stadsmensen zoeken buitenruimte als recreatieruimte op, dát is de toekomst voor dit gebied. Stadsmensen houden over het algemeen geen koeien Clown

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:38

runningkawa schreef:
Net als jij zegt denk ik wel dat het aanleggen daarvan ontwetendheid is geweest.
Op papier komt er dan leuk te staan dat er ruiterpaden komen, maar dan even vergeten om navraag te doen wat voor zand erbij hoort...zand is toch zand....

Getuigt dus ook van een beleidsmedewerker zonder verstand van zaken óf initiatief om informatie in te winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:41

Dat denk ik ook wel Lachen

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:44

Beste Aimee, dit heb ik net geantwoord, ik val geen pensionhouders aan

scheepie schreef:
Texas1 schreef:

Dat weet ik, ik heb er zelf tot voor kort jaren gestaan in dit gebied, bij verschillende stallen.Het is verschrikkelijk, stond op een pensionstal, die een boete kregen, omdat de nieuwe staldeur, 3 centimeter uitstak. Dit hadden ze opgemeten dmv de beruchte helicopter die regelmatig langs vliegt en foto's maakt.

Ik benijd de pensionhouders ook niet. Ik val ze ook absoluut niet aan.
.

Ik heb zelf 12 jaar in dit gebied paarden gehad en het is al 12 jaar ellende. De plannen voor dit zogenaamde recreatie gebied stonden al jaren vast. Hoeveel boeren ook niet hun land zijn kwijtgeraakt en hun boeltje hebben moeten pakken door dit beleid. Families die al vanaf 1800 daar woonden, schandalig gewoon!!

Je moet overal een vergunning voor hebben en de vraag is of je die uberhaupt krijgt met dit beleid!
Wat ik al eerder aangaf snap ik dit niet in een gebied waar zoveel pensionstallen en maneges zijn, dat moet de gemeenten toch ook aan het denken zetten?? De vraag naar de paardensport is groot in dit gebied, maar men wil een gebied creeren zoals het er een paar honderd jaar geleden uitzag en daar moet iedereen voor wijken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:50

Ik spreek je toch ook niet tegen.
Als het probleem verholpen moet worden, zal echter de oorzaak aangepakt moeten worden. Eens uitzoeken welke beleidsmedewerker zichzelf een makkelijk ambtenaarsbaantje heeft toebedeeld, zou bijvoorbeeld best handig zijn. Handiger dan zeuren over de gevolgen.