Tweejarig kind raakt gewond in paardenwei

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Re: Tweejarig kind raakt gewond in paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:01

Wij hebben bij ons een bordje hangen dat ouders verantwoordelijk zijn voor hun kinderen...maar als er wat gebeurt, blijkt dat bordje niet voldoende en ben je toch nog aansprakelijk....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:10

Nog gelukkig dat het kind niet in een sloot gelopen is of de weg op.
We gingen zondag weg van een pretpark en stonden in de file om het parkeerterrein af te komen. Dan zie je moeders lopen, kletsend, met hun kinderen er los achteraan. Hun hoofdjes komen net boven de motorkap uit. Ze keken wel even om of de hummels ze volgden maar letten verder niet op. Als je zo met je auto stilstaat zit je ook weg te dromen en is er opeens ruimte dan trek je op en gaat het dus zo mis.
Dus hou ze in de gaten, laat ze dan voor je lopen. Maar neem ze liever aan de hand en desnoods aan een lijntje. Kinderen zijn gewoon een dagtaak.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:22

Hoop dat het kindje er verder geen letsel aan overhoud.
Maar vind dat je als ouder zijnde (heb zelf ook een zoontje) wel je kind in de gaten moet houden, en weet dat dit soms moeilijk is uit eigen ervaring. Maar als ik hem meeneem naar stal, dan zeg ik ook altijd, dat hij niet in de buurt mag komen bij het schrikdraad, en de paarden en gelukkig doet hij dit dan ook (tot nu toe *LOL*) niet.
Maar ik vind zelf dat de ouders verantwoordelijk zijn, die nemen het kind mee naar de paarden, dus moeten dan extra goed opletten.
Maar goed het is heel vervelend, en ze zullen zich wel voor hun kop slaan dat ze niet goed hebben opgelet.
Laatst bijgewerkt door irmalouise op 20-05-08 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:22

Hoe kan zoiets nou nog steeds gebeuren.. een 2-jarige kind uit het oog verliezen?????

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:24

Alabaster schreef:
Talonius schreef:
en daarom zat mijn 2 jarige gewoon vast in de buggy totdat ik klaar was met de paarden en daarna mocht tie eruit en uiteraard aan het handje. Zelfs al ken je je eigen paarden door en door, een klein kind kan ook onvoorspelbaar zijn en ergens op reageren waardoor het mis kan lopen.

Ja inderdaad. Die meid van mij is nu 6 jaar oud en nog verlies ik haar bij de paarden geen moment uit het oog. Ik wil niemand schuld aan praten maar kom op een 2 jarige kind!! die laat je toch niet alleen ook niet heel even, stel je voor als hij de sloot in was gelopen brrrrrrrrr... de rillingen lopen over me rug, maar dat gevoel zullen de ouders van dit kind ook hebben denk ik.

Die van mij zijn nu 9 en 10.Zijn van kleins aan opgegroeid met paarden maar mogen nu nog niet alleen de wei in. Wil wel weten wat ze doen. Kijk ook regelmatig even als ik zie niet in het gezichtsveld heb. Paarden zijn en blijven vluchtdieren je weet maar nooit.
KInderen zijn soms sneller als je denkt. Heb die van mij zelfs in een speciaal tuigje gehad als ik ergens was.

Hoop dat het jongetje er niets aan over heeft gehouden. En denk inderdaad de ouders behoorlijk zijn geschrokken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:40

zoals het berichtje word weergegeven krijgt niemand de schuld
kleine is een moment aan de aanacht ontsnapt en klaar
die dinen gebeuren helaas, ze hebben idd wle ontzettend geluk gehad dat het bij lichte verwondingen is gebleven

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:46

slimmerik schreef:
Waarom is dat zo ergerlijk? Als jij het niet goed vindt dan laat je ze niet toe. Simpel zat. Onze paarden mogen gerust geaaid worden. De kans op ongelukken is enorm klein en al helemaal zoals jij het beschrijft Henk.

Het is daarom ergerlijk omdat het blijkbaar als "normaal" wordt gevonden dat men het zonder te vragen doet. En je ziet de spontane bezoekers natuurlijk ook alleen maar als je er zelf bent. Ik vind het dus eerder een mentaliteitsprobleem. Die spontane bezoeken vind ik op zich nog meevallen, ik krijg alleen spontaan een koliek wanneer ik mensen zie die dan ook nog denken die dieren te moeten gaan voeren.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:52

Ik hoop dat het goed gaat met het kind.
Ik heb zelf ook een keer gehad dat het overbuurjongetje ineens in de wei stond. Waren bij ons op bezoek, even uit het zicht verloren en was naast het poortje door een zeer smalle opening gegaan. Nooit geweten dat een kind daar door paste eerlijk gezegd. Mijn moeder hoorde op een gegeven moment zijn stem van een rare plek afkomen en zag hem toen voor mijn paard staan die met zijn hoofd boven hem stond. Gelukkig niks gebeurd maar was wel vliegentijd en dan is de kans nog groter dat een been op de verkeerde plek komt.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:00

BCS schreef:
Hoe kan zoiets nou nog steeds gebeuren.. een 2-jarige kind uit het oog verliezen?????

Omdat je als ouder zijnde ook wel eens je ogen op iets anders gericht hebt.
Waarom dit is gebeurt, heb ik niet gehoord, ik hoop dat alles goed afloopt.

Ik weet niet hoe het kan, we hebben nooit problemen gehad. Onze kinderen zijn opgegroeid tussen de paarden.
We hebben ze nooit echt gewaarschuwd, terwijl we toch echt volgens anderen heel gevaarlijk wonen. Naast het bos, aan de voorkant een sloot, tussen de weilanden en buitenbakken en stallen met paarden en pony's.
On uitgesproken, kenden ze blijkbaar de onzichtbare grenzen.
Natuurlijk hou je ze in de gaten, maar je bent niet de hele dag allert op alles.
Dat houdt niemand vol, hierdoor ontstaat ook een dosis stress en benadruk je veel te veel angst.
Juist hierdoor krijg je denk ik nog meer ongelukken.
Ze wisten blijkbaar doordat we constant bezig zijn in het bedrijf, hoe alles werkt.
Maar niemand loopt bij ons in de buitenbak of in de wei, zo ook geen vreemd kind.
Niemand mag in de stallen ongevraagd komen, zo ook geen kind.
Goede huisregels en die aan de ouders laten lezen.
Dit kost mij meer moeite om de ouders duidelijk te maken, waarom niet!
Dan dat ik mijn drie kinderen duidelijk heb gemaakt, dat ze niet over die onzichtbare grens heen mochten.
Een keer maar in de afgelopen jaren kwam ik 's morgens mijn jongste tegen die een paard aan het halster aan het leiden was in de longeerbak. Hij wilde blijkbaar ook een paard iets laten doen.
Hij was toen ook twee, en ape trots dat hij dit grote paard kon laten doen wat hij wilde.
Ik heb hem niet eruitgejaagd, van angst, maar een prachtige foto gemaakt.
Ze waren zo lief samen.
Ik kon dit doen, omdat ik ook dit paard volledig vertrouwde. Ze liep als een lammetje achter hem aan.
Wel ben ik ervan overtuigd, dat als je teveel waarschuwd, je juist de kinderen triggert om het juist wel te doen.
Kinderen zijn heel nieuwsgierig en willen alles nadoen, maar vooral alles doen wat lekker niet mag!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:00

Tja ik zie het maar al te vaak gebeuren dat ouders hun kids maar wat laten lopen, het maakt niet uit of dat nou op stal of in het zwembad is.
Dit is hetzelfde als dat mensen zich ergeren aan honden die doen wat ze willen en het mag allemaal van het baasje zo erger ik me aan kinderen die alles mogen en waar je dan als buitenstaander op moet gaan letten zodat ze niet onder je paard komen of dat je ze ineens onder een auto hebt.
Er is nog geen sprake van maar ik zou het van de zotte vinden als ze de eigenaren van het paard aansprakelijk gaan stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:05

Gerner : Ik heb een broertje van 5, en reken maar dat ik die geen seconde van zijn 5 levensjaren uit het oog heb verloren. Je neemt niet voor niks een kind, draag je verantwoordelijk heid, ik kan me hier zo kwaad over maken!!!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:15

Nou ik kan me best voorstellen dat er een moment is dat je het net niet gezien hebt wat er gebeurd is. Dan nog, je kunt zelf alles zo goed in de gaten houden maar dan kun je een kind nooit bij iemand anders laten spelen. Alle kinderen die bij ons komen mogen nooit zonder toestemming in de wei komen of door het poortje gaan. Dit word ze duidelijk uitgelegd waarom. Meestal laat ik het ook zien dat mijn paard als het vliegentijd is ook wel eens een hoef ineens flink naar voren kan zetten. Daarbij is het zo afgezet in de tuin dat ze ook niet zonder moeite ineens in de wei kunnen (mits ze in de tuin staan, als ze op de weg zijn is het wat anders).
Ik weet wel dat als ik mijn huis ga bouwen en we beginnen aan de tuin dat alles zo word afgezet dat een hond of kind vanuit de tuin in elk geval niet zomaar bij het paard kan komen. Dit omdat we graag een hond willen hebben. Natuurlijk werkt een goede afscheiding van de tuin ook bij het voorkomen dat een kind uit de tuin kan.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:16

BCS schreef:
Gerner : Ik heb een broertje van 5, en reken maar dat ik die geen seconde van zijn 5 levensjaren uit het oog heb verloren. Je neemt niet voor niks een kind, draag je verantwoordelijk heid, ik kan me hier zo kwaad over maken!!!

Je mag hier boos over worden, het helpt alleen niet. Wij hebben hele zelfstandige kinderen nu.
Weten al heel goed hoe het leven in elkaar zit, zijn geen overbeschermde pubers geworden.
Iedereen heeft zijn eigen opvoeding, en die heb je gewoon te respecteren.
Als ik kwaad zou moeten worden op al het leed wat ik zie en tegen kom bij al die kinderen die dagelijks bij ons over het erf lopen, dan zou ik de eerste 300 jaar kwaad zijn.

Je zegt, dat jij je broertje geen seconde uit het oog verliest?
Dit soort overbeschermde kinderen kom ik ook af en toe tegen, ...

Ik probeer alleen met mijn verhaal duidelijk te maken, dat iedereen het zo goed mogelijk naar eigen inzicht probeert te doen. Wij hebben het zo gedaan, maar dit wil niet zeggen, dat wij niet nagedacht hebben over het hoe en wat, en ze de hele dag alleen hebben gelaten.

Je kan dan ook niet oordelen over mijn verantwoordelijkheidsgevoel!

Iedereen oordeelt maar wat raak, gelijk met de vinger wijzen, maar volgens mij vaak niet eens weten wat er aan de hand is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:21

BCS schreef:

Ja sorry maarre... zeker zelf geen kinderen?

Edit:
BCS schreef:

Om te beginnen: je neemt geen kind, je mag blij zijn als je er een kunt krijgen.
Dan: sorry, maar ik geloof er geen barst van dat jiij je broertje van 5 al die 5 jaren iedere seconde in het oog hebt gehouden. Jij hoefde niet te slapen, niet naar school en je bent nooit op stap geweest?
Dan nog heb jij er waarschijnlijk maar 1 in de gaten te houden gehad. Ik heb om te beginnen al 2 kinderen en mijn ogen kunnen maar 1 kant tegelijk in draaien. En die kinderen kunnen echt allebei op hetzelfde moment een andere kant in lopen! De een loopt de weg op waar een auto aankomt, de andere loopt richting een weiland waar in de verte een paard in staat. Welke pak je als eerste? Juist.
Probeer je anders even in te leven in een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:25

Hoe kom je er nou bij dat hij overbeschermd is? Ik ben ook door dezelfde ouders opgevoed vergeet dat niet. Ik werk al vanaf mijn 14e, en heb altijd voor mezelf gezorgd! Op mijn 7e liep ik ook alleen naar school door het dorp.

Maar ik zorg wel dat ik hem niet uit het oog verlies in gevaarlijke situaties, zoals het strand, bij een drukke weg, bij een winkelcentrum, in het zwembad, en ZEKER bij de paarden...

En Blue Eyes, misschien handing om eerst te lezen voordat je van de hoge toren blaast. Ik heb een broertje van 5, die ik zo goed als mijn eigen kind beschouw!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:25

BCS schreef:
Hoe kom je er nou bij dat hij overbeschermd is? Ik ben ook door dezelfde ouders opgevoed vergeet dat niet. Ik werk al vanaf mijn 14e, en heb altijd voor mezelf gezorgd! Op mijn 7e liep ik ook alleen naar school door het dorp.

Maar ik zorg wel dat ik hem niet uit het oog verlies in gevaarlijke situaties, zoals het strand, bij een drukke weg, bij een winkelcentrum, in het zwembad, en ZEKER bij de paarden...

En Blue Eyes, misschien handing om eerst te lezen voordat je van de hoge toren blaast. Ik heb een broertje van 5, die ik zo goed als mijn eigen kind beschouw!

Kijk nog effe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:30

Blue_eyes, mijn broertje gaat niet mee naar stal als ik hem niet in de gaten kan houden. Dus dan zou ik er zeker geen twee mee nemen. Vraag me af of je nog zo makkelijk denkt als 1 van je kinderen door een paard doodgeslagen word..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:31

dat is dan de schuld van het paard...niet van de ouders...
Zoals toen met de stapmolen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:33

BCS schreef:
Blue_eyes, mijn broertje gaat niet mee naar stal als ik hem niet in de gaten kan houden. Dus dan zou ik er zeker geen twee mee nemen. Vraag me af of je nog zo makkelijk denkt als 1 van je kinderen door een paard doodgeslagen word..

Waar lees jij dat mijn kinderen mee gaan naar de stal? Dat gaan ze sowieso niet, hooguit een heel enkele keer als ik alleen ga poetsen en knuffelen. Maar we gaan ook weleens een stukje fietsen en dan kun je weleens stoppen om een paardje te aaien dat daar in de wei staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:36

runningkawa schreef:
dat is dan de schuld van het paard...niet van de ouders...
Zoals toen met de stapmolen

Juist, ik vind het zelfs nog verschrikkelijk dat de ouders zoiets durven te zeggen.
Als je weet dat je ergens heen gaat waar je geen overzicht over je kind(eren) kunt houden, neem ze dan niet mee, of zorg dat er nog iemand bij is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:39

Tuurlijk meid....

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:48

Kinderen zijn zeer onvoorspelbaar. Een keer knipperen met je ogen en ze kunnen al weg zijn. Ik heb een zeer verstandig overbuurmeisje die normaal ook goed luistert. Maar na haar uitgelegd te hebben dat ze echt niet achterlangs een paard mocht lopen en dat ze goed afstand moest houden. Deed ze het toch perongeluk een keertje. Ze heeft toen verschrikkelijk op haar donder gehad, dus dat doet ze niet nogmaals. Ook wilde ze in het begin wel eens ongevraagd naar de paarden toelopen. Maar dat doet ze gelukkig ook niet meer. Ze vraagt het nu eerst altijd netjes of ze mag aaien.
Ook als we in het bos rijden en we komen ouders met kinderen tegen vragen ze eigenlijk altijd netjes of ze mogen aaien. Maar je merkt ook dat sommige ouders er echt niets van snappen. Die vragen in het bos (terwijl mijn paard heel onrustig is) of haar dochter er misschien even op mag want dat wil ze al zo lang een keertje. Hele angstige ouders is ook niets, maar ze kunnen af en toe beter iets voorzichter zijn. Een paard blijft toch een dier en daarmee onvoorspelbaar. En dat wordt helaas toch wel eens vergeten.

IrisNicolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:55

Oh my god, dat kan echt gevaarlijk zijn.
Die ouders moeten gewoon blijven opletten op dat kind
en dat kind moet gewoon weten dat ze niet zomaar naar de paarden wei mag gaan, zonder begeleiding, ze had wel dood kunnen zijn. en Sussie85 heeft wel gelijk, paarden blijven dieren en daarmee onvoorspelbaar.
Gr Iris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:57

We praten hier overigens over een kind van 2, die kan amper praten... Die laat je helemaal niet aan je blik ontglippen. Kinderen van 2 snappen echt nog niet het verschil tussen kwaad en goed in nieuwe situaties.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:06

Ik zeg dus overigens niet dat die ouders niet beter hadden moeten opletten. Dat zullen ze ongetwijfeld zelf ook vinden. Maar feit blijft dat ieder kind weleens aan je aandacht ontsnapt, zeker als je er nog meer bij je hebt (weet niet of dat in dit geval ook zo was, maar het is niet uit te sluiten).
Zoals ik al zei: als je in je eentje met twee kinderen bent, de een rent de weg op en de andere de wei in, welke pak je eerst?
Het is niet altijd mogelijk om ze maar thuis te laten of iemand mee te nemen. Dat zullen al die kinderloze bokkers die nu het hoogste woord hebben, later nog weleens leren. Die situaties zijn er gewoon.
Als het aan mij had gelegen was de eigenaar van het paard ook niet aansprakelijk geweest, net alsof die er iets aan kan doen. Maar om zo hard over de ouders te oordelen is belachelijk. Je moest eens weten hoe watervlug die kleintjes zijn.
En uh, BCS, een kind van 2 dat amper kan praten? Ja, die heb je. Maar misschien moet je eens een babbeltje komen maken met mijn peuter van 23 maanden. Dan zul je zien dat wat jji hierboven zegt niet per definitie waar is.