Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Bijenzwerm valt paard aan in Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:34

Ik heb ooit een enorme bijenzwerm thuis gehad (toen woonde ik nog middenin een centrum van een stad Knipoog ). Je weet niet wat je hoort en wat je ziet. En je weet ook niet hoe snel je je ramen dicht doet. Clown
Het was op een prachtige, zonnige zomerdag, dat ik ineens een enorm gezoem hoorde en toevallig wilde ik net mijn balkon opgaan, toen ik ontdekte dat de lucht zwart was van de bijen. Scheve mond

Ik heb destijds een imker gebeld en die vertelde dat zo'n bijennest bijvoorbeeld kan zijn gevallen en dan zijn die beesten totaal ontheemd. Wij moesten destijds alles afsluiten en wachten tot ze weer op elkaar geplakt gingen zitten. Toen kon hij ze weghalen...
Ze gingen inderdaad na enige tijd allemaal op elkaar zitten, heel apart gezicht.
Het enge was, dat wij die dag naar het strand gegaan zijn en in de avond thuis kwamen en toen was de hele zwerm weg. De imker was nog niet geweest en niemand wist wat er nou gebeurd was. Brrrrr, maar wij hebben er nooit meer last van gehad. Misschien is er zoiets hier gebeurd; dat hun nest 'gevallen' is of iets dergelijks.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 14:36

Kan het niet een kruising zijn? Dat hoor je tegenwoordig best vaak.
Ook zeer vreemd dat de bijen ook zo snel weer verdwenen waren Verward Hopelijk worden ze snel gevonden.

Ik ben zelf niet bang voor bijen omdat ik nog nooit door een bij, hommel of wesp ben gestoken, maar heb wel heilig respect voor ze.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:39

ZO petje af voor die man we mogen blij zijn dat hier geen killerbees zijn :

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:49

jeej,,
dat is toch niet normaal als je, je paard lekker op de wei denkt te zetten en er daarna gebeld wordt da je paard lek gestoken wordt:S idd heel knap van die man dat ie zn paard gered heeft!.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:50

Wat een bizar en eng verhaal zeg! Ook heel apart dat dit zomaar kan gebeuren. Van bijen heb je in het algemeen niet zo veel te vrezen. Wespen zijn veel agressiever.

Ik heb er verder geen verstand van. Maar het lijkt wel alsof dit een zwerm killerbees waren. Die bijen zijn ontstaan nadat ze een Afrikaans ras in Brazilie hadden gekruisd met een Amerikaans ras. Deze bijen vallen in zwermen aan en zijn zeer agressief. Maar voor zover ik weet komen deze dus alleen in het tropisch regenwoud voor rond het Amazonegebied... Reikt de klimaatverandering dan zo ver dat ze in Nederland terecht zijn gekomen? Ben zeer benieuwd.

Hulde voor de redder trouwens! Echt heel knap. En veel beterschap voor het paard. Er is goed opgetreden.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:03

Wat een naar verhaal. En ook van de andere ervaringsdeskundigen hier in dit topic. Vreemd zeg. Nog niet eerder meegemaakt gelukkig... Maar waarom dat paard en niet de twee paarden in het landje ernaast?

Ik hoop dat het paard er geen trauma aan overhoudt, dat hij niet in paniek raakt bij het minste gezoem en/of insecten in z'n buurt.

Ik wens het paard en de eigenaren een spoedig herstel. Ach gut

Wat mij opviel in de tekst:
Citaat:
.... Anja Borrenberghs en haar vriend Carlo Rutten hadden de 18-jarige ruin Câlin nog maar pas geadopteerd en zondag naar de wei gebracht waar ook hun twee andere paarden rondlopen.
....
“Gelukkig is Câlin een gezond en nog redelijk jong paard. Een ziek of ouder dier had de aanval volgens de dierenarts niet overleefd”, aldus Borrenberghs.

Noem een paard van 18 jaar maar jong...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:20

Jeetje wat een verhaal! Klinkt inderdaad erg vreemd. Kan het niet zo zijn dat er 1 bij in de zwerm zich bedreigd heeft gevoeld (bijv. klem gezeten onder een zwiepende staart) en toen heeft gestoken? Ik meen me iets te herinneren over een bepaalde stof die een bij uitscheidt wanneer ie steekt. Ook dat de in de buurt aanwezige bijen (de zwerm) hierop fel reageren omdat er een dreiging is, ze daarom als wilden zijn gaan steken?
Desondanks dapper van de eigenaar om zo kordaat op te treden!

By the way: hommels kunnen niet steken. Bijen (alle soorten?) sterven nadat ze éénmaal gestoken hebben (angel blijft ook achter in diegene waar ze in hebben gestoken) en wespen, de vreggerts, kunnen meerdere malen steken; die houden hun angel en gaan (helaas) niet dood.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:24

Heb ik ook eens gehad, bijenplaag.

Ik woonde toendertijd in een appartement boven een winkel en kon alleen op mijn dakterras komen door een brandtrap tussen twee muren. In een van die muren zat een bijennest en ik kon gewoon niet meer naar huis. De hele trap, het hele dakterras zag zwart.

Dus ik m'n pa gebeld en wij samen naar het politiebureau gelopen want we wisten het ook niet. Deze hebben de brandweer gebeld.

En wat blijkt? Bijen zijn beschermd! Ze mogen dus eigenlijk niet worden 'afgemaakt'. Er is toch een brandweerauto gekomen met iemand met een spuit met vergif. Ze hebben de hele muur gevuld met een wit spul. Bijen waren binnen een uur weg. Ik moest beloven er niet teveel praat van te maken omdat het officieel niet mocht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:27

Jeminee,dat is niet niks zo'n horde woeste bijen,wat raar zeg.Arm paard..

Rafarta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:35

Zo ontzettend oud is 18 ook weer niet..

Wat zullen die mensen en dat paard geschrokken zijn zeg, ik moet er niet aan denken om dat mee te maken. Brrrr. Heel veel respect voor de man die het paard uit de wei heeft gehaald!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:46

Hommels kunnen wel steken... alleen idem maar 1x en dan sterven ze! We hebben ooit een hommelnest boven het plafond gehad (jawel in huis) Ze kwamen door een kier naar binnen. Maar veel aan doen konden we niet, want hommels zijn ook beschermd. Ze zijn vanzelf weg gegaan en nooit meer teruggezien.

Maar dat lijk me erg veschikkelijk om mee te maken! Arm paard, ik denk dat het gewoon op de verkeerde tijd op de verkeerde plek stond. Pech!
Als je bedenkt dat paarden de 30 kunnen halen is 18 nog jong genoeg Cool

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:51

_Sigrid_ schreef:
Wat een bizar en eng verhaal zeg! Ook heel apart dat dit zomaar kan gebeuren. Van bijen heb je in het algemeen niet zo veel te vrezen. Wespen zijn veel agressiever.

Ik heb er verder geen verstand van. Maar het lijkt wel alsof dit een zwerm killerbees waren. Die bijen zijn ontstaan nadat ze een Afrikaans ras in Brazilie hadden gekruisd met een Amerikaans ras. Deze bijen vallen in zwermen aan en zijn zeer agressief. Maar voor zover ik weet komen deze dus alleen in het tropisch regenwoud voor rond het Amazonegebied... Reikt de klimaatverandering dan zo ver dat ze in Nederland terecht zijn gekomen? Ben zeer benieuwd.

Hulde voor de redder trouwens! Echt heel knap. En veel beterschap voor het paard. Er is goed opgetreden.

Als het daadwerkelijk killerbees geweest waren, had die man niet meer geleefd Lachen Heb dat s op tv gezien, die beesten gaan op feromonen in de adem af of zoiets, en daar kom je dus niet meer vanaf, zelfs met water niet, of je moet al helemaal onder duikelen, en n paar minuten onder blijven.
Mijn oom is imker, en soms zijn er gewoon van die agressieve bijenvolken. Heeft hij ook ns gehad, was echt niet leuk meer...

abc12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:52

Zielig voor dat paard...
Maar hij leeft nog Haha!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:56

Wat een verschikkelijke ervaring voor dat paard! Net op een nieuwe plek en dan dat!!!
Mijn paard is panisch voor alles wat zoemt rond zijn hoofd, hoop toch niet dat dit paard dat ook er aan over houdt!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:03

Is een beetje off topic, maargoed:

manishdra schreef:
Hommels kunnen wel steken... alleen idem maar 1x en dan sterven ze! We hebben ooit een hommelnest boven het plafond gehad (jawel in huis) Ze kwamen door een kier naar binnen. Maar veel aan doen konden we niet, want hommels zijn ook beschermd. Ze zijn vanzelf weg gegaan en nooit meer teruggezien.

Heb het even opgezocht; je hebt deels gelijk; volgens deze site (http://www.gardensafari.net/dutch/hommels.htm en de wipikedia) kunnen alleen vrouwtjes-hommels steken, maar méér dan 1x. Aangezien ze niet snel agressief worden, zullen ze echter niet snel steken. Dit even ter info Knipoog

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:26

Bizar zeg! Ik zou echt niet weten wat ik zou doen op zo'n moment... Keihard naar stal rennen met mijn paard en idd. snel de watersproeier erop!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:31

Wat vreselijk zeg!

Hier hebben we ook een aantal jaren achter elkaar zwermen insecten gehad. De laatste tijd valt het wel mee.. Maar echt een grote zwarte zoemende wolk zie je dan op je afkomen..
Ik heb het hier eens van dicht bij meegmaakt, kennisje van mij haar paard is ook eens aangevallen door een zwerm insecten.. (Weet niet of het bijen waren iig steekbeesten) Deze heeft het helaas niet overleefd..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:43

Het zullen geen Killerbee's zijn geweest. Die komen hier (nog) niet voor. En zo te lezen aan de verhalen hier, kan een zwerm 'gewone' bijen ook aardig door het dolle raken... helaas.

Rafarta schreef:
Zo ontzettend oud is 18 ook weer niet..

Nee dat zeg ik ook niet, maar ik wil een 18-jarig paard nu ook weer niet 'jong' noemen. Tenzij iemand zelf een subjectief referentiekader heeft, vanwege de dagelijkse omgang met 20+ paarden. Maar algemeen beschouwd, is een 18-jarig paard niet 'jong' te noemen.

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:46

Arm paard! Boos! Ik hoop dat hij snel over de shock heen is, maar gelukkig leeft hij nog! Goede reacties van de eigenaren en van de dierenarts!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:57

Duke schreef:
Het zullen geen Killerbee's zijn geweest. Die komen hier (nog) niet voor. En zo te lezen aan de verhalen hier, kan een zwerm 'gewone' bijen ook aardig door het dolle raken... helaas.

Kan ook gebeuren dat een bijenkast een te grote bevolking heeft en dan gaat zo'n groep ook zwermen. Knipoog
Heb ik net even op internet opgezocht.

Haha, killerbees komen hier inderdaad helemaal niet voor Clown . Dat zijn meteen weer van die fabeltjes, die al gauw een eigen leven gaan leiden. Haha!

De zwermen bijen zullen op zich niet agressief zijn, tenzij je er in terecht komt en in paniek raakt (wat ik op zich niet vreemd vindt Clown ). Laat staan zo'n paard, die net de pech heeft gehad om blijkbaar in zo'n zwerm terecht te zijn gekomen. Een keer zwiepen met die staart en ze worden agressief uit angst en ze steken.

Nogmaals, zwermen bijen komen nou eenmaal voor en dat zijn hele gewone honingbijen, geen killerbees.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:04

de discussie over jong of niet lijkt me hier niet toepasselijk toch?

ik ga zo ff googlen op killerbee , wat dat precies voor'n beest is.

net een horrorverhaal dit, bah zeg! respect voor de man die het land ingegaan is!

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:32

k wou zeggen: petje af.
maar laat die maar op met al die bijen in de buurt Haha!
Super gedaan!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:38

Jeetje kan alleen maar zeggen dat ik die man echt óntzettend dapper vind.
Arm arm paard zeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:39

gatver wat eng
Zeker omdat ze ook niet gevonden zijn. Die mensen durven zo ook niet meer makkelijk hun paarden weer buiten te zetten lijkt me.
Brr...nooit geweten dat in NL bijen zo agressief kunnen zijn...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:42

Het zou je maar gebeuren, ik had het trouwens ook nog nooit gehoord dat de bijen paarden aanvielen