Konikhengst verdrinkt in Klompenwaard door prikkeldraad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickynicole

Re: Konikhengst verdrinkt in Klompenwaard door prikkeldraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:58

Ik zie hier meer schuld bij de beheerder, zoals eerder genoemd het materiaal waarmee het gebied is afgezet! Er zijn volgens mij ook andere, duurdere alternatieven. En ik vraag me af waarom niemand heeft opgetreden toen de rivaliserende hengst de verdoofde hengst in het water joeg? Volgens mij is een longeerzweep voldoende materiaal om op te treden tijdens dit soort situaties! Ik sluit me dus aan bij de vraag van Sientje!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:25

schrikdraad lijkt de meest ongevaarlijke optie, maar wat gebeurt er dan als een of andere idioot dit doorknipt, dan valt over de gehele afrasstering de stroom uit en wat krijg je dan voor een gevaarlijke situaties, kunnen alle dieren bijvoorbeeld maar zo de weg op gaan, bbbrrr. Een gladde draad is dan misschien een betere optie, maar daarvoor hebben de meeste dieren geen respect. Of overal een houten omheining omheen, maar dat kost heel veel geld!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:56

Een gladde draad is inderdaad een betere optie maar als er ook grote runderen staan vaak geen optie. Bij ons staat er overigens schapengaas om het begrazingsgebied.

Een longeerzweep heb je meestal niet bij je bij een kudde wilde paarden. Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:58

fransje23 schreef:
Bij ons staat er overigens schapengaas om het begrazingsgebied.

En ook daar heb ik al meer dan één paard lelijke beenwonden aan zien overhouden....

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:21

Ik neem aan dat als je naar een kudde paarden gaat om in te grijpen dat je mogelijke middelen zoals touw, longeerzweep, etc meeneemt?

Ik zou zo snel ook geen andere optie weten voor het gebruik van afrastering. Zet eerder mijn vraagtekens bij de mensen die het doorknippen. Mensen zijn soms net beesten en denken alleen aan zichzelf

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:24

Nelleke1 schreef:
ik gebruik ook prikkeldraad als medeafrastering zegmaar (gaas, schrikdraad en prikkeldraad voor de schapen ) in stroomdraad kunnen paarden evengoed vast zitten en tot een eind komen Knipoog

Wat is dit nou voor een kwats wat jij vertelt? Ik stroomdraad kunnen paarden echt niet (zo snel) vast komen te zitten als prikkeldraad. Sowieso gaan paarden daar niet op af vanwege de stroom, en PRIKKELDRAAD het woord zegt het al, is veel en veel scherper. Dus ik weet niet hoe jij erbij komt dat dit met stroomdraad ook kan gebeuren? Maar dat is de grootste kwats die ik heb gehoort.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:37

wij hadden een vierjarige forester en die raakte verstrikt in het stroomdraad, liep een kleine snee op door het metaal in de draad
wel precies door een pees, dus was einde verhaal voor deze pony, dus zeg niet nooit !

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:39

Arm beest. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:41

Bij elke omheining kan het fout gaan, dat is gewoon zo Ja
Maar bij de ene omheining kan het wel sneller fout gaan dan bij de ander.
Prikkeldraad staat dan wel op nummer 1 als het gaat om letsel toe te brengen met de ergste kans op foute gevolgen.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:09

Walgelijk!!
Had dan niemand kunnen bedenken dat de andere hengst hem daarna instintief zou verjagen en dat hij eerst op afstand gehouden moest worden!! Echte paardenmensen zeker.
OM maar te zwijgen over het prikkeldraad. Alles bij elkaar vind ik het een grote blunder.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:14

nickynicole schreef:
En ik vraag me af waarom niemand heeft opgetreden toen de rivaliserende hengst de verdoofde hengst in het water joeg? Volgens mij is een longeerzweep voldoende materiaal om op te treden tijdens dit soort situaties! Ik sluit me dus aan bij de vraag van Sientje!

Dit is waar ik me ook erg over verwonder. Prikkeldraad is zeker niet een optimale afzetting, maar wat mij vooral verbaast is dat andere paarden niet bij het gewonde en versufte dier zijn weggehouden? Het is toch ongelooflijk dat die andere hengst vrij spel had Boos!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:21

Wat triest. Prikkeldraad, het zou verboden moeten worden!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:33

Lies_Beuker schreef:
Prikkeldraad: schande!!

Mee eens. Ook wat Djilan zegt trouwens, vreemd dat die andere paarden niet op afstand werden gehouden. Maar misschien deed de hengst in kwestie zo wild dat ze ook niet dicht bij hém konden komen, aangezien ze een verdoofpistool o.i.d. gebruikten?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:38

Sander_ schreef:
Maar misschien deed de hengst in kwestie zo wild dat ze ook niet dicht bij hém konden komen, aangezien ze een verdoofpistool o.i.d. gebruikten?

Ja maar dan hadden ze dat pistool toch ook voor die andere hengst kunnen gebruiken...? Pling

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:39

Tja wat is niet dichtbij? Ik neem aan dat de paarden niet in een stukje van 40 x 60 liepen dus dan kunnen ze best de paarden op afstand houden èn niet te dicht bij de hengst in de buurt komen. Maar goed dat is speculatie natuurlijk. Blijf er wel bij dat ik denk dat ze een steekje hebben laten vallen hier Scheve mond

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:56

Dat zou je denken inderdaad Sientje... hangt inderdaad een vreemd luchtje aan.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:57

Het valt me op dat de laatste tijd wel wat meer paarden dood gaan doordag ze vast komen te zitten in prikkeldraad?
of heb ik dat nou helemaal fout?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:38

konden ze die hengst die hem het water in dreef niet wegjagen.
mag aannemen dat ze een touw ofzo bij zich hadden.

en prikkeldraad? hebben ze niet genoeg geld ofzo.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:37

Ach wat triest zeg!
Arm paard!

En weer dat domme prikkeldraad, ze kunnen beter wat anders verzinnen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 18:43

Wellicht dat ze misschien het geweer niet op de tweede hengst hebben gebruikt omdat er bij verdoving nabij water het gevaar is dat beide dieren verdrinken.
Maar dat is speculatie natuurlijk Lachen
Het prikkeldraad wordt daar vooral gebruikt om de runderen binnen het gebied te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:44

Verder zal het ook wel ff duren voordat de verdoving werkt Lachen

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:49

wat sneu zeg!
stom prikkeldraad ook Hamer

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:54

Ze hadden toch kunnen bedenken dat die andere hengst zijn kans zou grijpen :S Vind het een naar verhaal, en het had vast ook anders af kunnen lopen.
Het is toch algemeen bekend dat rivaliserende mannetjes bij het kleinste teken van zwakte de kans grijpen om de ander af te maken/te verjagen?
Dit keer niet alleen maar t prikkeldraad schuld.. Maar toch ook echt die mensen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:56

Het is hoog tijd dat prikkeldraad uit de handel wordt gehaald. Volgens mij is het in Engeland al verboden. Er zijn genoeg diervriendelijkere alternatieven.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:06

Pluttersput schreef:
Ze hadden toch kunnen bedenken dat die andere hengst zijn kans zou grijpen :S Vind het een naar verhaal, en het had vast ook anders af kunnen lopen.
Het is toch algemeen bekend dat rivaliserende mannetjes bij het kleinste teken van zwakte de kans grijpen om de ander af te maken/te verjagen?
Dit keer niet alleen maar t prikkeldraad schuld.. Maar toch ook echt die mensen..

vind ik dus weer beetje naar zeggen "mensen hun schuld"
bedoel, die mensen doen hun best, en zijn er om een poging tot redden te doen, en is helaas treurig genoeg mislukt, maar die mensen doen ook niet meer als hun best, en tuurlijk hebben ze een fouten gemaakt, maargoed je moet daar ook maar net op komen, als je een dier hulpeloos ziet liggen, en dat dier graag wilt redden! en niet iedereen heeft verstand van paarden, en de omgang erin..