Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cleo_

Re: Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:32

bij ons varieerd het nogal.. vaak rijden we langs een camping met mensen van heel het land die er naartoe komen. Helaas heb ik daar ook slechte ervaringen mee! hardrijders zijn nou eenmaal doodrijders Knipoog
Gisteravond hetzelfde, was dan wel niet van de camping maar even goed. Jong knaapje in jawel gloednieuwe seat leon met grote uitlaat hoorde ik al van verre aankomen.. na een paar keer te seinen nog niet duidelijk was dat hij vaart moest minderen paard midden op de weg gezet. tja toen "moestie" wel en cleo was ineens zooooooooooooo vervelden dat ze niet van de weg afwilde Vingers aflikken
paar keer opzij laten springen en toen ging die er met slakkenvaartje langs.

En vorige zomer kwam er een tractor heel fijn met een mega vaart langs rijden.. vervolgens lagen we bijna in de sloot en had hij met zijn achterband cleo's achterbenen geraakt.. gelukkig alleen iets geschaafd maar heb de rest van de weg ernaast gelopen.
het arme dier was zo van streek.
maar er zijn zeker genoeg mensen die vaart minderen wanneer je hierom vraagt. het zijn de uitzonderingen die het voor deze mensen verpesten dat er van die extreem humeurige ruiters zijn Koe

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:59

Ik rij ook veel buiten en ik heb hier ook last van! Gelukkig zijn er ook veel mensen die er wel rekening mee houden en die bedank ik altijd extra!! Ik maakt regelmatig mee dat een motor of auto ofzo expres extra gas geeft naast ons Boos! en dan omkijken wat er gebeurt! Gisteravond kwam er een trekker langs en daar is mijn paard best angstig voor, die man was zo vriendelijk om meteen gas terug te nemen en hield mij ook echt in de gaten. Dat vond ik echt super Lachen Lachen

Auto's of brommers die geen gas verminderen en ook nog eens heel dicht langs je komen en er ook nog even bij toeteren enzo Scheve mond Gelukkig maakt mijn paard zich daar niet druk om... maarja het zou toch wel een keer kunnen gebeuren... het blijven vluchtdieren! Afstand houden is iets wat ze iig moeten leren en gewoon beetje vaart minderen als je langs een paard rijd en ook niet gaan toeteren!

Ik krijg ook regelmatig verwensingen naar mijn hoofd geslingerd: k*t knollen enzo, terwijl ik dan alleen maar rondrij en er niets aan de hand is, aan de andere kant ook weer hele aardige mensen die complimentjes maken over mijn paard of ons een fijne rit wensen. Heel erg dubbel dus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:02

Ik vind het zorgelijk hoe veel paarden met een heleboel mitsen en maren in het nieuws komen eigenlijk. Als de een of andere minister van Verkeer dit op gaat pikken kunnen we binnenkort alleen nog maar op het ruiterpad (en die moeten er maar net zijn en ook nog: hoe kom je daar?)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:02

runningkawa schreef:
wat is een 80 km weg?
Op de smalle B weggetjes hier (waar 2 auto's niet naast elkaar over de weg passen, je moet in de berm) mag je 80.
Maar ik vind het toch niets meer dan normaal dat je daar vaart minderd.

Citaat:
Voor de rest moeten ruiters gewoon zorgen dat hun paard (bijna) overal tegen kan.

Klopt, maar dat leer je niet door op stal te blijven Haha!

Mee eens!!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:04

Urielle schreef:
Ik vind het zorgelijk hoe veel paarden met een heleboel mitsen en maren in het nieuws komen eigenlijk. Als de een of andere minister van Verkeer dit op gaat pikken kunnen we binnenkort alleen nog maar op het ruiterpad (en die moeten er maar niet zijn en ook nog: hoe kom je daar?)

Hier ben ik het ook mee eens! Hier dacht ik zelf ook aan!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:09

Mijn broer, loonwerker dus vaak onderweg met grote tractoren en machines, mindert áltijd vaart bij elke ruiter die hij tegenkomt. Ziet hij dat beestlief dribbelt, dan stopt hij altijd even. Hij zegt ook; 'sommige ruiters zwaaien heel enthousiast als ik ook maar even íets gas terug neem, anderen blijven nors aankijken als je zelfs helemaal stil staat'. En ik denk dat het probleem ook bij die laatste groep ligt. Wáárom niet even een vriendelijk knikje? Zo verpesten zij het voor de rest, bestuurders krijgen er ook genoeg van als weer zo'n paarden**** zonodig langs een 80 km weg rijdt, er geen vriendelijkheid af kan als zij vaart minderen.

Ben ook van mening dat je met een bang paart niet moet gaan buitenrijden. Train eerst op het erf met tractors ed. vóórdat je met zo'n paard langs de weg gaat lopen. Voorkomt een hoop narigheid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:11

Paula, zelfs dan kan je paard nog bang zijn op de weg, hoor. Mijn paard staat op een loonbedrijf Haha! en is op het erf wel wat gewend. Prima schrik- en obstakeltraining hier. Maar langs de weg is een ander verhaal, zeker de weg hier, vandaar dat ik alleen nog maar met hem wandel. En ik bedank altijd vriendelijk, zo zit ik in elkaar. Maar er rijden hier nou eenmaal een hoop aso's rond, helaas....... Verdrietig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:17

Paula schreef:
'sommige ruiters zwaaien heel enthousiast als ik ook maar even íets gas terug neem, anderen blijven nors aankijken als je zelfs helemaal stil staat'. En ik denk dat het probleem ook bij die laatste groep ligt. Wáárom niet even een vriendelijk knikje? Zo verpesten zij het voor de rest,

Uit de tijd dat ik nog wel buitenreed weet ik nog wel dat ik echt niet altijd tijd had om even te knikken of te zwaaien oid, soms was ik druk bezig om een jong dier langs de o zo gevaarlijke trekker te loodsen. Waarschijnlijk keek ik dan ook heel chagrijnig (zeggen ze op wedstrijd nl. ook als ik geconcentreerd ben). Het feit dat de trekker stilstaat betekent niet dat het ineens voor een paard niet meer eng is, ik was er altijd op bedacht dat je ineens samen in de sloot kon liggen Knipoog

De motivatie van de chauffeurs om even langzaam te rijden of zelfs stil te staan zou niet de vriendelijkheid van de ruiter moeten zijn maar de veiligheid van het verkeer imo. Lachen

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:21

Ik steek altijd even m'n hand omhoog als een auto of trekker rekening met me houdt en me door laat gaan. Wel netjes om ze te bedanken als zij zich aan jou aanpassen.
Ik heb het idee dat mensen het waarderen als je ze bedankt en dat ze in het vervolg ook rekening met anderen houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:25

Ja, ik laat mijn dankbaarheid ook altijd merken en ik ben ook niet iemand die 'chagerijnig' kijkt van zichzelf. Ik zoek ook altijd oogcontact, dat helpt ook. Gelukkig zijn er heel veel aardige, behulpzame mensen, maar het valt me helaas ook op dat er veel bittere chagerijnen rondlopen, die hun frustraties graag op jou en je paard uiten..... Boos!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:30

Ook bij ons (vind ik) dat ruiters en verkeer een moeizame combinatie is. Ik word vaak heel hard gepasseerd door een auto.
Mijn Haf geeft er verder niets om, maar kan mij heel goed voorstellen dat paarden hiervan in paniek raken.
Als ik zie dat auto's heel hard aankomen rijden, ga ik altijd in het midden van de weg rijden. Dan moeten ze wel langzamer.

Ook hier zijn er nog mensen die wel rekening houden met ruiters. Super is dat!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:36

Zo ziet de weg er uit in de winter (en dit was redelijk vroeg in de ochtend, dus nog rustig). Stel je nu deze weg eens voor in de zomer, wetende dat deze weg o.a. naar de Loosdrechtse Plassen gaat, waar veel campings, havens, strandjes, horeca-gelegenheden e.d. zijn.... Daarnaast veel fietsers, motorrijders, wielrenners en brommers/scooters..... Verder veel tractoren en vrachtwagens. Tja.... Fijn is anders. Clown

Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:38

Het scheelt ook wel als je ze bedank vaak staan ze dan ook nog verbaasd te kijken.

Ik heb heel veel met Doos langs de weg gewandeld met Famke een bomproeve fries erbij... en als zij zag dat er een scooter ofzo echt heel hard kwam aanrijden en geen gas wilde minderen dan zette ze Famke dwars op de weg onder het mom... ze loopt moeilijk te doen....
Dan remde ze meestal wel af.

Ik draag ook altijd een hesje met de tekst; Please Pass Wide and Slow.

Vaak doen ze het ook wel maarja je moet idd maar net die ene treffen die het niet doet.

Met die vrachtwagen was Famke er ook bij en die schrok toch ook wel...

Dus het zijn momentopnames en daar moet je altijd alert op zijn.
Het zijn en blijven dieren.

Ik kan me nu niet meer voorstellen dat ik met Mando, Famke en Floss rondje dorp ging. Verkeer tegen kwam en weer veilig thuis kwam. Mando was best relax met die 2 meiden erbij en het ging wel altijd heel goed.
Sinds die vrachtwagen is het dus een doffe ellende geworden, we gaan het weer rustig aan opbouwen dus het komt wel goed.
Over 3 weken staat er een schriktraining gepland goed voor hem en voor mij.

Ik heb er soms best nachtmerries over hoor. Dat we over de weg wandelen en dat hij onder een auto oid komt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:43

Hier in de buurt werd laatst een speurtocht te paard georganiseerd. Iedere tien minuten kwam er een koets, bereden paard of pony langs.

Aan onze weg was een injecteur bezig het land te bemesten. Grote heibel natuurlijk. Ik weet wel dat het ons die dag tientalle euro's extra heeft gekost aan de loonwerker i.v.m. vertraging.

Het mes snijdt aan twee kanten.

Ik moet trouwens zeggen dat onze ervaring met vrachtauto's en trekkers niet negatief is. Ons ene paard wat idd raar kan gaan doen op een smalle weg met ander verkeer zetten we als het mis dreigt te gaan midden op straat waarna we een oprit opzoeken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:44

volbloed kwpn'er Clown Clown

Tja, is dit niet een discussie die eens in de zoveel tijd oplaait? Die hele campagne van de knhs is natuurlijk een aanfluiting, je ziet en hoort er niks van en wat je hoort is gericht op paardenmensen en die weten het meestal wel.

Ik had het gisteren met 2 scooters, waarbij ik op de weg ging lopen omdat ze geen vaart minderden.. Gingen ze een poging doen om te slalommen Verward Tja.. Nu is die van mij wel aardig verkeersmak, maar om met 2 scooters aan beide kanten een paard te passeren. Rolleyes Dat is vragen om problemen.

Verder denk ik dat heel veel mensen (onterecht) denken dat elk paard dat buiten loopt nergens van zal en kan schrikken, maar dat is natuurlijk niet waar.
Wat vele ook vergeten is dat een paard ook rustig zijn of haar auto kan beschadigen en als dat gebeurd dan kunnen ze opeens wel piepen. Nagelbijten / Gniffelen Dat heb ik nl. een keer gehad, met een jong paard op weg. Auto reed écht veelste hard, minstens 80 waar je 60 mag. En ik met m'n mijn auto het algemene teken geven dat ze vaart moesten minderen. Later zei die vent dat hij dat teken helemaal niet kende, maar dan nog ik ga toch niet doen als of ik aan het opstijgen ben voor die vent. Rolleyes Als iemand zo met z'n arm staat te zwaaien zal er toch wel wat aan de hand zijn. *LOL* Maar goed, vent rijdt dus met 80 voorbij, paard schrikt en trapt met z'n achterhand tegen de auto. En toen kon die man opeens wel vaart minderen, heel gedoe want volgens hem zat er een deuk in z'n auto. Echt nergens te zien!!! En hij wou weten waar ik woonde want dat moest ik vergoeden. Ja de groeten, die vent reed te hard hij moest blij zijn dat ik hem niet aanklaagde voor evt. geleden schade aan het paard. Uiteindelijk is hij wel afgedropen. Bllijkbaar had hij toch wel in de gaten dat hij gewoon niet zo hard had moeten rijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:09

Herinner me een voorval van jaren geleden..reden met 2 paarden richting stal, komt daar opeens een tractor in volle snelheid aanjakkeren met veel donder en geweld. Ik had zelf een jong paard, maar bedenk me niet, spring van het paard, ga midden op de weg staan, zóó kwaad!! Ik scheld die vent verrot (ben meestal toch wel redelijk beleefd). Man was helemaal beduusd (paard trouwens ook, lucky me). We zijn hem nog vaak tegengekomen, maar vanaf dat moment deed hij altijd rustig aan. Maar ik geef toe, het had ook anders af kunnen lopen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:12

Ik ben tijdens de menles ook een keer niet netjes geweest. Wij kwamen een bocht (rechtsaf) om en moesten die iets ruimer nemen, omdat er rechts auto's geparkeerd stonden. Komt een dame in een station ons tegemoet rijden en wil er door, maar dat kon niet. Ze liep te schelden en moeilijk te doen...en opeens, viel me zweep Knipoog en had ze een tikje op d'r dak te pakken Whoosh!

Ik weet t...heeeeeel fout, maar ik was al die onbeschofte mensen zoooooooo zat Nagelbijten / Gniffelen

de_buffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:21

Ik maak nu al zo'n 19 jaar buitenritten en ik heb van alles meegemaakt met paarden in het verkeer. Van een paard die schrikt en in de sloot belandt tot aan een paard die aangereden is door een busje en een paard die van een viaduct is gesprongen.

Maar voor mij is dit zeker geen reden om te stoppen met buitenritten. Het belangrijkste is dat de ruiter/amazone altijd rustig blijft. Wanneer ik op de weg rij en ik heb goed zicht dan ga ik midden op de weg rijden totdat het verkeer voldoende afgeremd is, hierna ga ik aan de kant. Wanneer ik een vrachtwagen of tractor tegen kom dan probeer ik deze te ontwijken, mocht dit niet lukken dan zorg ik er voor dat de vrachtwagen/tractor rustig gaat rijden en probeer te communiceren met de chauffeur.

Op deze manier is mij de laatste jaren maar heel weinig overkomen, je hebt natuurlijk altijd verkeer wat niet op let of gewoon asociaal is waardoor er toch dingen kunnen gebeuren maar dit is niet anders als wanneer je op de fiets of in de auto zit. Er is natuurlijk wel 1 verschil namelijk dat je op een levend wezen zit die ook nog kan reageren. Maar je moet zorgen dat je op een goed getraind paard zit en je zelf rustig blijft.

Een van de grootste fouten die ik denk dat je kan maken is om van je paard af te stappen in een verkeerssituatie want volgens mij heb je naast je paard minder controle als op je paard.

Conclusie : blijf altijd rustig en let goed op dan kan je nog veel fijne buitenritten beleven!!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:37

Ik vind dit een goed bericht.
Die mevrouw zegt duidelijk niet iedereen over 1 kam te scheren, en dat er ook goede automobilisten zijn.

Zelf heb ik een bomproof paard, maar het blijft gewoon ontzettend associaal als er (en dat gebeurt meerdere keren per buitenrit) weer eens een motor, mountainbiker of auto vlak langs je komt gescheurd en geen vaart minderd of afstand houd.
Ook al kijkt mijn paard niet op of om, het is niet netjes.
En dieren blijven dieren, dus het is voor de bestuurder nog de ruiter nooit van tevoren te voorspellen hoe het dier gaat reageren als je er langs op rijd.

Er zullen vast ook provincies zijn waar er veel minder excessen zijn door onverantwoord (want zo noem ik dat) rijgedrag, maar hier is het dagelijkse kost, ondanks dat ik in een klein dorpje woon en gestald sta.

Buitenrijden naast wegen, blijft gewoon een risico.

Trouwens, ik merk ook dat veel automobilisten niet weten waar de plaats van een paard op de weg is.
Velen denken nog altijd dat een paard in de berm of op het fietspad hoort, terwijl wij bestuurders zijn en gewoon op de openbare weg horen, hoe gevaarlijk dat ook kan zijn. (Niet dat ik dat altijd doe, ik probeer het zoveel mogelijk te mijden.)

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:59

Ik heb gelukkig veel goede ervaringen met chauffeurs. Slechts een paar slechte. Soms uit pure jennerij, soms ook uit puur onbenul.
Ik ben nu 7 jaar geleden aangereden terwijl ik mijn paard aan de hand had. Hij liep achter mij aan te sjokken over een weggetje wat heel smal is. De chauffeur die mij tegemoet kwam dacht blijkbaar dat ie het wel kon halen en reed er langs tegen de knie van mijn paard. Nou de uitkomst laat zich raden.

Nu jaren later ben ik over mijn schrik in het verkeer heen. Wat er ook aankomt mijn motto is: Niemand rijdt mij nog per ongeluk aan. Als ze mij aanrijden dan doen ze het met opzet.
Kan ik niet met goed fatsoen weg, dan ga ik namelijk midden op de weg rijden. Beter een boze chauffeur dan een dode ruiter toch? Cool

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:13

Ik ben sinds een half jaar woonachtig in een klein dorpje in de Achterhoek en heb daarvoor altijd in rondom Utrecht buiten gereden en zodoende een hoop ellende meegemaakt op de weg!
Maar sinds mijn verhuizing naar het platteland, kan ik niet anders zeggen dan dat ik er op vooruit ben gegaan! De trekkers met allerhande groot materieel rijden hier af en aan, maar gelukkig weten ze hoe ze met paarden om moeten gaan!
Wel bedank ik een ieder die vaart mindert altijd even met een vriendelijk gebaar... doet wonderen!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:14

in het regenseizoen (winter noemen ze het ook wel Knipoog ) ben ik wel verplicht om buiten te rijden, want we zijn niet in het bezit van een bak. ik huurde wel 2 x per week een bak, maarja dat is toch een kwartier stappen voordat je er bent.
ik heb veel verschillende ervaringen met het hedendaagse verkeer. paard staat in agrarisch gebied, dus veel trekkers vrachtwagens, en mensen die denken dat de weg een racebaan is.
laatst ging er wel een auto voor me aan de kant, op het moment dat ik dankje wel zwaaide, schrok paardjelief! de modder van de berm, spatte in de wielkast... (meneer heeft toen netjes gewacht tot ik paard weer onder controle had, en er langs was)

andere keer werden we bijna van achter aangereden door een poolse vrachtwagenchaffeur, de staart van de merrie kwam al bijna tegen de vrachtwagen aan, en toen moest ie nog bijremmen!

ik moet wel zeggen dat trekker-chaffeurs vaker om je denken dan scooters en automobilisten. maar als we iets zien naderen en we vertrouwen het niet, dan blijven we even wachten op een breder stuk berm of dam, is voor ons allen veiliger!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:20

Ik rij ook wel eens buiten.
Bij ons houden tractoren wel rekening met je, vind ik.
Ze geven je de kans om op een plekje te gaan waar je paard zich veilig lijkt te voelen. Ze verminderen vaart.
Gisteravond kwamen we geregeld motoren tegen die natuurlijk ff lekker het gas los trekken met dit weer. Maar zodra ze ons zagen, gingen ze zichtbaar zachter rijden. Ik vind dat er wel rekening word gehouden als ik op het paard buiten rijdt.
Om het bos in te komen, moeten we een spoorwegovergang over. De automobilisten wachten netjes totdat wij er over heen zijn.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:22

Bij ons houden ze er wel rekening mee, op enkelingen na. Mijn paard is wel echt verkeers mak, maar het blijft een paard. Zie ik een vrachtwagen of trekker met grote wagens er achter, zoek ik altijd een dam of stuk weiland of een erf. Het is en blijft een vluchtdier. Vork

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:24

Chefke schreef:
Zie ik een vrachtwagen of trekker met grote wagens er achter, zoek ik altijd een dam of stuk weiland of een erf. Het is en blijft een vluchtdier. Vork

Precies. Doe ik ook. Ze kunnen altijd schrikken.

Gister reed er een auto stapvoets voorbij en lag er rechts een grote plastic zak.
Ja ja, eng hoor! Clown Dus ik had zoiets van, auto ga snel voorbij want mijn paard kan een stap op zij zetten.