Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blinnii

Re: Nummer twee van Kentucky Derby breekt kootbenen en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:20

Wat zielig, heb echt medelijden met dat arme beestje.
Die zal wel een hoop pijn gehad hebben.
Maar zoals ook al gezegd is, ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:44

Zonde Zonde! Vond het echt een prachtig paard om te zien. Zoals al gezegd zit een ongeluk idd in een klein hoekje. Ook wel triest dat eerst Barbaro overleed, en nu Eight Belles ook!
Echt zonde!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 01:02

Zoo wat een tragisch ongeluk! Verdrietig
Wat een hoop pijn en ellende, echt niet te bevatten!!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:36

Esile schreef:
Wat een naar ongeluk Arm dier...maarja, ongeluk zit in een klein hoekje en kan idd, zoals al eerder gezegd hier, ook in de wei gebeuren.

Wb de vertaling van het AD...in het Engelse interview op YouTube worden de kootbenen 'ankles' genoemd, dat verklaart misschien de 'mix-up' Knipoog

Hier noemen ze het normaal gesproken ook geen 'ankles' in de paardenwereld maar ze doen dit omdat er veel paarden leken kijken en mensen zo eerder begrijpen wat er wordt bedoeld. Als ze zouden zeggen 'pasterns' (kootbenen) dan weten veel mensen niet wat dat is.

Arme Eight Belles! Ik hoorde het vanmorgen pas op mijn werk. Bij thuiskomst meteen even op youtube gekeken.
Ik denk dat ze van vermoeidheid (te hard gepushed misschien, of haar wil te groot?) na een wissel struikelde en haar spieren te moe waren om haar benen te ondersteunen en hierdoor het gewicht van haar lichaam haar kootbenen als lucifer houtjes door midden braken.
Ik heb dit fimpje wel 20 keer bekeken.......met 1 woord verschrikkelijk!!!!! De enige merrie in de race, als tweede binnenkomen (een hele prestatie) en dan voordat je het weet is het voorbij met haar leven.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:50

fuglyhorseoftheday.blogspot.com

Hier hebben ze t er ook over.
Ik vind racen sowieso verschrikkelijk, heb er helemaal niets mee.
Vind het niet verantwoord om jaarlingen en tweejarigen te rijden. Voor elk paard dat een succes is op de renbaan zijn er 3 die worden afgevoerd naar Mexico voor consumptie...

MissFoetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:50

Sneu, het ging ook niet zachtjes

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:54

Libera schreef:

Vind het niet verantwoord om jaarlingen en tweejarigen te rijden. Voor elk paard dat een succes is op de renbaan zijn er 3 die worden afgevoerd naar Mexico voor consumptie...

nou dat is ook niet waar hoor.
Er zijn genoeg paarden hier in Nederland en omstreken die "niks"waard zijn voor op de baan.
En heeeeeeeeeeeeeeeeel veel daarvan worden verkocht,omgeschoold.
Maar de meeste mensen die zo'n dingen roepen zijn nog nooit echt in aanraking met de sport gekomen buiten de negatieve publiciteit in de pers. Want ja DAT is nieuws maar alle goede dingen die er gebeuren wordt niks over verteld.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:06

Het is inderdaad jammer. Maar als we dan toch vergelijkingen willen maken... hoeveel mensen zijn er niet die tijdens het sporten een bot in hun lichaam breken? Bij paarden kan dit net zo goed gebeuren. Enige nadeel bij paarden is dat je ze niet kan spalken, in 't gips zetten of wat dan ook... En dan is euthanaseren de enige mogelijkheid, hé... Het is en blijft jammer.
Maar om nu weer een volledige sporttak de grond te gaan inboren? Nou, ik zou toch effen nadenken hoor. Hoeveel berichten zijn hier op bokt (op de nieuwspagina) de voorbije maand niet verschenen over paarden die in het verkeer omgekomen zijn? Zulllen we dan maar meteen de recreanten die gaan wandelen ook veroordelen? Er is dan nog een wezenlijk verschil, want de renpaarden zijn er op gefokt om te rennen, bij mijn weten worden nog steeds geen paarden gefokt om het verkeer in te gaan?

Sommigen hebben enkel dollartekens in de ogen? Nou, als ik een goeie merrie heb (in eender welke tak van paardensport), en ik doe het uit puur geldgewin, dan zal ik er toch wel voor zorgen dat die merrie na haar (toch al korte) rencarrière de fok in kan. Want ook daar zijn mooie bedragen mee te verdienen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:26

kyrkelover schreef:
Libera schreef:

Er zijn genoeg paarden hier in Nederland en omstreken die "niks"waard zijn voor op de baan.
Maar de meeste mensen die zo'n dingen roepen zijn nog nooit echt in aanraking met de sport gekomen buiten de negatieve publiciteit in de pers. Want ja DAT is nieuws maar alle goede dingen die er gebeuren wordt niks over verteld.

Hey Kyrkelover,

je hebt gelijk, het gaat er in NL heel anders aan toe.... Maar er gaat dan ook laaaaaaaaaaaang niet zoveel geld in om.
Ik heb een tijd in Engeland gewoond, en trust me... wanneer er veel geld in de sport omgaat, is het paard helemaal NIETS meer waard voor de mensen wanneer het zijn werk niet goed doet.
En ja, die vinden wij dan in de kroketten terug via Mexico.... Toch verdrietig.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:35

Ninx schreef:
kyrkelover schreef:

Hey Kyrkelover,

je hebt gelijk, het gaat er in NL heel anders aan toe.... Maar er gaat dan ook laaaaaaaaaaaang niet zoveel geld in om.
Ik heb een tijd in Engeland gewoond, en trust me... wanneer er veel geld in de sport omgaat, is het paard helemaal NIETS meer waard voor de mensen wanneer het zijn werk niet goed doet.
En ja, die vinden wij dan in de kroketten terug via Mexico.... Toch verdrietig.

Ok, daar gaat meer geld in om ja dat is waar.
Maar het neemt nog niet weg dat het hun ook verdriet doet.
En is het niet aan de eigenaar zelf dan wel aan al het personeel wat er dagelijks mee bezig is zodat de paarden goed kunnen presteren.
er worden ook best veel paarden vanuit engeland gekocht om hier te koersen hoor.
Er zijn er eigenlijk ook best wel wat die daar niet zo veel maken maar die hier super mee kunnen komen en die gaan dus hier naar toe.
En toch ik blijf er bij dat de meeste mensen die zo'n dingen roepen er totaal geen benul van hebben hoe het er in de rensport aan toe gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:38

rensport of niet
Als wij een lekker sprintje op een bospad of strand maken lopen we dit risico ook.
Heel vervelend en erg sneu voor het paard, maar helaas weinig aan te doen

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:50

Omgelofelijk dat mensen meteen beginnen over die ***sport. Dit kan overal gebeuren, of jij nou lekker buiten aan het galopperen bent en je paard stapt in een kuil, of je rijd in de bak en er gaat iets mis. Kun je nooit voorspellen. En een paard wat het zo goed doet, vind het gewoon leuk, anders worden ze nooit de beste, als het er niet in zit. Alleen heel erg jammer voor het paard, en de jockey, die het zo van dichtbij meegemaakt heeft...

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:52

Oh bah wat een naar eind van zo'n wedstrijd.
En inderdaad het kan overal gebeuren in de wei, bak, strand etc etc. Om dan maar meteen te zeggen dat het aan de sport ligt is niet eerlijk, volgens mij hebben die paarden er groot plezier in om zo hard te gaan, anders willen ze toch ook niet zo hard!
Ik heb verder geen verstand van paardenrennen maar om nou meteen te zeggen dat het een gevaarlijke sport is vind ik wel wat ver gaan.
Hoorde tijdje terug nog van een vriendin dat het paard van een kennis van haar tijdens een simpel middendrafje haar been brak dus dan kun je ook zeggen dat de dressuur gevaarlijk is. Een ongeluk zit gewoon in een klein hoekje.

Romy_Tinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:10

runningkawa schreef:
rensport of niet
Als wij een lekker sprintje op een bospad of strand maken lopen we dit risico ook.
Heel vervelend en erg sneu voor het paard, maar helaas weinig aan te doen

Dat denk ik ook, het is en blijft volgens mij altijd een risico!
Je zult het maar meemaken, echt heel sneu ja..

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:05

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:15

Jeempie, arm dier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:27

Quote uit het stuk waarvan hierboven de link staat:
"Thoroughbreds are muscularly more powerful than ever, but their bone skeletons seem to be getting lighter and frail. A Kentucky Derby horse has to run a mile and a quarter on a dirt track around two turns by the age of 3. It is the horse equivalent of asking a college kid to play in the Super Bowl."
Dit is exact waar ik moeite mee heb, paarden worden 'overfokt', 'overvraagd', 'overschat'... maar uiteindelijk dus 'ondergewaardeerd'. Want het geld dat er verdient wordt op de baan in de UK of USA is zoveel malen hoger dan het geld dat het kost om het dier te fokken en te trainen.
Het is een mooie en nobele gedachte dat veel van deze mensen van hun dieren houden; maar in werkelijkheid zijn die mensen in de minderheid. Voor het overgrote deel is het gewoon een 'money-making-machine'. Dood? Jammer! Volgende!!!

Nog een quote:
"It's unfortunate that NBC chose to shy away from the breakdown of Eight Belles, because we need a hard look at the real cost to the horses, no matter how upsetting and painful it is to see."
De races en de intensiteit waarmee er geraced wordt kun je niet vergelijken met de races in NL. Hier MOETEN mensen het wel uit liefhebberij doen, want in NL is er geen droog brood mee te verdienen. Vanzelfsprekend ligt de druk dus veeeeeeel lager, en worden dieren niet zo extreem tot het uiterste gepushed. Zolang we hier gaan zitten verdedigen dat mensen op een dergelijke manier dieren inzetten voor fun en gewin, zal er niets veranderen ten gunste van de dieren. Zoals de schrijver van stuk hierboven zelf ook al aangeeft....

Tot slot: het lijkt me dat iedereen weet dat de paardensport een risico inhoudt voor de ruiter en het paard. Maar rijden als ontspanning, als hobby met een gezonde prestatiedrang zal er niet zo snel voor zorgen dat paarden tot een ongezond uiterste gepushed worden. Zodra er geld in het geding is veranderd dat. Om allerlei andere risicovolle avonturen in dit topic te gooien leidt alleen af van het onderwerp.
En om nu te zeggen dat paarden dit doen omdat ze 'het leuk vinden' komt vast uit een goed hart... en ik ben het ermee eens dat veel dieren ervan genieten de benen flink te strekken. Maar op deze wijze, met deze druk? Nee....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:49

Splash schreef:
Ik denk dat ze van vermoeidheid (te hard gepushed misschien, of haar wil te groot?) na een wissel struikelde en haar spieren te moe waren om haar benen te ondersteunen en hierdoor het gewicht van haar lichaam haar kootbenen als lucifer houtjes door midden braken.

het zou een zogeheten stressfractuur kunnen zijn, wat een verschrikkelijk nieuws Verdrietig

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:58

kyrkelover schreef:
Libera schreef:

In Nederland gebeurt dit inderdaad ook niet. Ik woon dan ook in de USA, waar een paarden-overschot is.
Sommige renpaarden hebben geluk en kunnen de fokkerij in, of ze komen in de rehab waar ze worden omgeschoold tot rijpaard, maar de meesten gaan naar de veiling waar ze gekocht worden door de slager voor 250 dollar....
Nou is dit paard toevallig in het nieuws omdat ze de enige merrie was in een belangerijke race, maar het gebeurt toch echt heel vaak...
En die paarden rennen echt niet zo hard omdat ze dat "leuk" vinden, net zomin als een dressuurpaard dressuur "leuk" vind, of een springpaard springen zo leuk vind. Paarden lopen toch echt liever in de wei volgens mij Haha!

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:10

het doet raar van nieuws te hebben op bokt over de koerswereld Haha! jammer dat het zo triest is .. arm dier Boos!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:50

Libera schreef:
Nou is dit paard toevallig in het nieuws omdat ze de enige merrie was in een belangerijke race, maar het gebeurt toch echt heel vaak...
En die paarden rennen echt niet zo hard omdat ze dat "leuk" vinden, net zomin als een dressuurpaard dressuur "leuk" vind, of een springpaard springen zo leuk vind. Paarden lopen toch echt liever in de wei volgens mij Haha!

Hey, een landgenootje Haha!

Het gebeurd idd heel vaak en niet alleen in de rensport. Juist omdat het bij de populairste race van de VS is gebeurd komt het in het nieuws. Als het bij een lokale race zou zijn gebeurd had niemand er wat van gehoord. Maar het blijft zeer triest natuurlijk!

Wat 'leuk' betreft, ik denk dat veel paarden plezier beleven om te 'werken' en anderen weer niet. Net als veel mensen graag naar hun werk gaan, of juist niet! Ligt er maar net aan wat er van ze verwacht wordt en of ze dit aankunnen.
Ik lig af en toe ook liever op het strand dan dat ik naar mijn werk ga Clown

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:39

kyrkelover schreef:
zoiets is echt verschrikkelijk.
Het erge vind ik ook nog wel dat er staat dat het vandaag huilen is en morgen weer rustis verder gaan.
tja wat moet je dan er eeuwig bij stil staan daar help je niks mee. Ook bij die mensen gaat het door merg en been, die vinden het evengoed verschrikkelijk. Als ik bedenk hoeveel tijd ik wel niet besteed aan het trainen en alleen al de tijd op een wedstrijd. Ik vind het ook heel jammer dat er weer iets slechts in het nieuws staat, maar niet het goede.
Dit valt mij heel erg op en gebeuren zoveel leuke dingen op de renbaan waar nooit wat over vermeld wordt. Maar de pers staat altijd vooraan als er iets ergs gebeurt of als er een doping geval is , triets vind ik dat.
Zodat weer een hoop mensen kunnen zeggen ach wat zielig, terwijl ze eigenlijk een totaal verkeerd beeld van de rensport hebben.

Ik krijg zo echt het iddee dat je het over je motor van een motorcross heb i.p.v. een levend dier ...
Net zoals jij het verwoord: "Als ik bedenk hoeveel tijd ik wel niet besteed aan het trainen en alleen al de tijd op een wedstrijd"
Krijg ik het iddee van het voeld alleen zuur om de tijd die je er in heb gestopt en helemaal niet om het dier zelf Knipoog
Kijk als jij en andere mensen van de rensport het niet om het paard zelf gaat oke moet je zelf weten maar ik heb toch echt verdriet om het gemis van je maatje en niet van een 1 of ander trainingsding waar je tijd in stopt alsof het een crossmotor is.
Dus met die zinnen bevestig jij het alleen maar weer meer dat het alleen even zuur is met de achterliggende gedachten van 'ik heb er zoveel tijd aan besteed' maar niet om het dier zelf. En er eeuwig bij stil staan ?? ik verwerk zo iets langzaam net zoals menig andere paardenliefhebber die niet alleen qua sport om het dier geeft maar ook gewoon echt als maatje beschouwd. Dus deze zin bevestigd het ook alweer exact.

Dus hoezo verkeerd beeld ??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 19:40

Aziza_XX schreef:
het doet raar van nieuws te hebben op bokt over de koerswereld Haha! jammer dat het zo triest is .. arm dier Boos!

Er heeft pas geleden ook nog nieuws gestaan over de overleden Barbaro, hoor Haha!
Het komt steeds vaker voor Ja

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:42

Splash schreef:
Libera schreef:

Hey, een landgenootje Haha!

Het gebeurd idd heel vaak en niet alleen in de rensport. Juist omdat het bij de populairste race van de VS is gebeurd komt het in het nieuws. Als het bij een lokale race zou zijn gebeurd had niemand er wat van gehoord. Maar het blijft zeer triest natuurlijk!

Wat 'leuk' betreft, ik denk dat veel paarden plezier beleven om te 'werken' en anderen weer niet. Net als veel mensen graag naar hun werk gaan, of juist niet! Ligt er maar net aan wat er van ze verwacht wordt en of ze dit aankunnen.
Ik lig af en toe ook liever op het strand dan dat ik naar mijn werk ga Clown

Mag je zeker nog wel een eindje reizen naar het strand Clown

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:01

Eight Belles Verdrietig
Waarom zij? Was echt een talentvol paardje.
Echt verschrikkelijk! Huilen

.. Ongeluk zit echt in een klein hoekje. Jammer dat het zo moest eindigen.. Boos!

Rest in Peace Eight Belles!