's Werelds eerste gekloonde paard Prometea krijgt veulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Re: 's Werelds eerste gekloonde paard Prometea krijgt veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:24

Fijn dat het allemaal gezond is maar ben absoluut tegen klonen!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:27

klonen is dus echt 100% dezelfde genen in een nieuw dier?
hebben ze ook dezelfde aftekingen etc en alles?

en oude genen... krijg je dan en veulen dat op bepaald vlak al ouder is?
ik vind het maar erg vaag allemaal.
en zorgelijk..naja, je houd het niet tegen denk ik, als een ontwikkeling er eenmaal is dan blijft het vaak ook wel.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:32

Het eerste wat in mij opkomt.. wáárom? Rolleyes

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:24

Waarom perse klonen dit vanwege de reden die marilod al aangaf. ben benieuwd hoe oud dit veulen gaat worden.

WimL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:41

Gekloonde dieren hebben precies dezelfde genen als de donor maar ze zien er zelden precies hetzelfde uit. Mooi voorbeeld is de kloon van Quidam de Revel, die heeft drie witte voeten, 'papa' maar één(als ik het me goed herinner). Aftekeningen worden niet (helemaal) genetisch bepaald, in een embryonaal stadium migreren de cellen die voor de kleur zorgen over het lichaam vanuit een soort van voorloperruggenmerg, de uiteinden die het verst weg liggen worden soms niet bereikt, dit varieert van paard tot paard. Er zal toch wel ergens een genetische invloed zijn, aangezien je regelmatig vergelijkingen tussen ouders en nakomelingen vindt.

De eerste klonen hadden idd de leeftijd van de donor. De celleeftijd en -leefbaarheid hebben te maken met 'telomeren', dit zijn stukken DNA die het einde van de 'keten' vormen, bij elke celdeling wordt er een stuk afgeknipt, als het telomeer op is, is het gedaan met de cel. Een cel kan dus een beperkt aantal delingen doormaken. Bij het klonen hebben ze hier ondertussen al een oplossing voor gevonden ondertussen (ik weet niet meer precies hoe).
Laatst bijgewerkt door WimL op 01-05-08 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:49

Waarom zou iemand een dier willen klonen? Waarom? Ik snap het niet Vind het een zorgelijke ontwikkeling. Ben wel blij dat dit veulen gezond is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:15

Twee gekloonde paarden zijn genetisch identiek. Wil dat dan zeggen dat ze er ook hetzelfde uitzien? Zelfde kwaliteit hebben (echt precies hetzelfde)?

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:24

Ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken.. Ze proberen het uit op dieren, waarom dan dieren en geen mensen? Ze zullen daar wel denken van 'Ach het is toch maar een beest', maar een dier heeft ook een leven en ook gevoel. Met het klonen zal vast wel een keer wat mis zijn gegaan en dan krijg je een misvormt dier, dat dier krijgt dan waarschijnlijk ook geen fijn leven. Zolang de dieren (En in de toekomst evt. mensen) geen pijn lijden aan het klonen, heb ik er niets op tegen. Het is denk ik wel handig als er rassen bijna uitsterven, maar zoals van die vrouw die haar hond liet klonen vind ik wel een beetje apart.. Je krijgt het originele dier toch niet 100% terug.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:20

Beetje losgeslagen wetenschappers. Boos!
Ze kunnen zich dan beter bezig houden met de viervoeters die geen leven hebben Verward
Zonder klonen hebben we ook goede paarden en pony's.
Slaat nergens op. Boos!
Het is een mooi veulentje, maar er lopen ook zoveel mooie veulentjes rond, zonder gekloonde moeder. Bloos

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:45

eilleen333 schreef:
Twee gekloonde paarden zijn genetisch identiek. Wil dat dan zeggen dat ze er ook hetzelfde uitzien? Zelfde kwaliteit hebben (echt precies hetzelfde)?

De dieren zullen dan wel genetisch identiek zijn, maar veel factoren zijn afhankelijk van het milieu waarin ze opgroeien en dit begint al in de buik van de moeder. Er is ook al veel onderzoek gedaan naar een eiige tweelingen (deze hebben ook hetzelfde DNA) die afzonderlijk van elkaar opgroeien. Ze komen in veel dingen wel overeen, maar zeker niet indentiek aan elkaar!
Ze zullen qua kwaliteit wel dezelfde aanleg hebben, maar dit is zeker nog geen garantie dat ze dezelfde potentie hebben. Denk alleen al aan wat voeding allemaal kan doen. Bijvoorbeeld een voedsel of suplement tekort bij een van de twee kan al bepaalde afwijkingen veroorzaken, wat bijvoorbeeld ontwikkeld tot een oninteressant dier, terwijl de ander wel de juiste voeding krijgt en wel de topper wordt.

Opzich kun je met klonen wel weer verder komen met bepaalde wetenschapelijke vragen, maar of het daarvoor nodig is om gehele dieren te klonen dat betwijfel ik.
Laatst bijgewerkt door Vadisha op 01-05-08 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:47

Ilegra schreef:
Kijk zo begint het nou, ach zolang het dieren zijn is het niet erg, telkens een stapje verder en zo langzamer hand heb je de eerste gekloonde mensen.
Voor God spelen noem ik dat Boos!

Ik zal eerlijk zijn dat het een mooi veulen is geworden maar met deze stap zal men steeds verder gaan.
Waar ligt de grens?
Dat mensen dit zomaar slikken, met schaap Dolly stond de wereld ook eerst op zijn kop en nu ach zolang ze clonen met dieren is het niet zo erg.
Waarom clonen ze dieren? om te onderzoeken of het ook mensen kan.
Dan vraag ik me af wat daar het nut van is Nors opkijken

Straks heb je zo'n GEK die een superieur mensen ras wil gaan kweken, nou ik neem aan dat we wel weten hoe dat mis zal gaan.

Sorrie maar ik vind het een stap in de verkeerde richting.

Ik ben het hier volledig mee eens!
Klonen vind ik hoe dan ook harstikke fout.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:55

Om nu alles wat klonen inhoud nou direct harstikke fout te vinden vind ik wat ver gaan. Kan me voorstellen dat er veel mensen met bepaalde ziektes in de toekomst baad bij hebben bij het klonen van bepaalde cellen.
Ik vind het zelf moeilijk om de grens aan te geven waarbij ik klonen te ver vind gaan. Maar ben het wel mee eens dat ik het niet nodig vind dat (gehele) dieren/mensen gekloont hoeven worden. Maar met planten heb ik daarentegen geen moeite mee (somigen doen het van zichzelf al).

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:54

Ook ik vind het te ver gaan. Een gezond veulen... hoeveel ongezonde en overleden zijn hem voor gegaan??

Het is nu een haflinger... wat is het de volgende keer?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:24

Wat zal dat saai worden zeg.. al die gekloonde dieren.. net robots..

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:13

ik ben niet echt tegen het klonen.. maar dan nog in een verder stadium bv: paard sterft op 27jarige leeftijd en dat je dan een week later een identiek paard kan terug hebben 27-jaar.. zelfde uiterlijke kenmerken, identiek karakter.. net alsof er nooit wat is gebeurd.. nu ja, dan zit ik waarschijnlijk al in de 23e eeuw Haha!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:20

Cassidy schreef:
Klonen is niet meer dan het kopieren van het genetische materiaal van een levend wezen. Maar vooral een paard is meer dan alleen zijn genetische make-up. Opfok, opvoeding, dingen die hij of zij in zijn leven meemaakt, zijn allemaal van invloed hoe een dier wordt. Als je denkt dat je door klonen je geliefde dier weer terugkrijgt, en dat tot in de details, kom je bedrogen uit. Je krijgt daarmee je hond of je paard NIET mee terug.

Klonen, het kopieren van iets, is in principe achteruitgang. Fokken is verbeteren, is altijd blijven zoeken naar het ultieme resultaat. Door klonen blijf je staan, is er dus geen verbetering. Dat is iets waar je niet naar moet willen streven. Ik gevallen als een gecastreerd paard die uiteindelijk voor de fok ingezet moet worden, kan ik me voorstellen dat je gaat klonen. Dat zal de uitzondering blijven, omdat er nu eenmaal een prijskaartje aan hangt dat niet voor iedereen haalbaar is.

Onbeperkt klonen kan al niet omdat het genetische materiaal waar je mee kloont al de leeftijd heeft van het oorspronkelijke paard. Op de lange duur ga je degradaties krijgen die niet meer weg te poetsen zijn, mutaties die serieuze defecten teweeg brengen.

En dan idd, als je het ethisch bekijkt, hoe ver moet je gaan. Moet je echt alles doen wat mogelijk is?

dat dacht ik idd ook al.. brr ik krijg er zelfs een beetje een rilling van, dit begint meer op frankenstein pogingen te lijken.

__Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:10

Ik vind het maar een beetje raar dat 'klonen'
Maar best wel een mooi veulen!!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:59

Klonen? Dat is vast niet de bedoeling geweest toen we geschapen werden.....
Ben bang voor de gevolgen en wat hier nog meer van gaat komen.
Wat is er mis met de manier van traditioneel fokken? En dus verbetering proberen te zoeken? Verbetering lukt je niet met klonen, je blijft dan op hetzelfde "niveau" hangen lijkt mij.
Ik vind het een zorgwekkende ontwikkeling.

Brrrr, word er een beetje eng van.