Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
eilleen333 schreef:Twee gekloonde paarden zijn genetisch identiek. Wil dat dan zeggen dat ze er ook hetzelfde uitzien? Zelfde kwaliteit hebben (echt precies hetzelfde)?
Ilegra schreef:Kijk zo begint het nou, ach zolang het dieren zijn is het niet erg, telkens een stapje verder en zo langzamer hand heb je de eerste gekloonde mensen.
Voor God spelen noem ik dat![]()
Ik zal eerlijk zijn dat het een mooi veulen is geworden maar met deze stap zal men steeds verder gaan.
Waar ligt de grens?
Dat mensen dit zomaar slikken, met schaap Dolly stond de wereld ook eerst op zijn kop en nu ach zolang ze clonen met dieren is het niet zo erg.
Waarom clonen ze dieren? om te onderzoeken of het ook mensen kan.
Dan vraag ik me af wat daar het nut van is![]()
Straks heb je zo'n GEK die een superieur mensen ras wil gaan kweken, nou ik neem aan dat we wel weten hoe dat mis zal gaan.
Sorrie maar ik vind het een stap in de verkeerde richting.
Cassidy schreef:Klonen is niet meer dan het kopieren van het genetische materiaal van een levend wezen. Maar vooral een paard is meer dan alleen zijn genetische make-up. Opfok, opvoeding, dingen die hij of zij in zijn leven meemaakt, zijn allemaal van invloed hoe een dier wordt. Als je denkt dat je door klonen je geliefde dier weer terugkrijgt, en dat tot in de details, kom je bedrogen uit. Je krijgt daarmee je hond of je paard NIET mee terug.
Klonen, het kopieren van iets, is in principe achteruitgang. Fokken is verbeteren, is altijd blijven zoeken naar het ultieme resultaat. Door klonen blijf je staan, is er dus geen verbetering. Dat is iets waar je niet naar moet willen streven. Ik gevallen als een gecastreerd paard die uiteindelijk voor de fok ingezet moet worden, kan ik me voorstellen dat je gaat klonen. Dat zal de uitzondering blijven, omdat er nu eenmaal een prijskaartje aan hangt dat niet voor iedereen haalbaar is.
Onbeperkt klonen kan al niet omdat het genetische materiaal waar je mee kloont al de leeftijd heeft van het oorspronkelijke paard. Op de lange duur ga je degradaties krijgen die niet meer weg te poetsen zijn, mutaties die serieuze defecten teweeg brengen.
En dan idd, als je het ethisch bekijkt, hoe ver moet je gaan. Moet je echt alles doen wat mogelijk is?