2 zwaargewonden door paarden op paardenfestijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: 2 zwaargewonden door paarden op paardenfestijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:42

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:49

jeetje dat is hier vlakbij.
Sterkte aan de gewonden!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:56

He bah, dat is niet niks zeg!
Hopelijk komt alles snel weer goed!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:17

Was jammer genoeg of mischien ook maar goed terplaatse en wij kregen de fries in kwestie voor de auto .
Wist toen nog niet wat er gebeurd was ,ineens vloog er een fries op de weg viel en gleed door over het asfalt richting de sloot.
Viel nog 2x en bleef gelukkig op dat moment liggen , ben uit de auto gesprongen en zag zijn hoofdstel achter hem hangen.
Heb hem om kunnen doen terwijl hij nog lag ,daarna ging hij staan en kwamen er mensen aanrennen vanaf het ringsteekterein.
Gezamelijk hebben we zijn leidsels van zijn achterbenen kunnen halen en een gedeelte tuig af gedaan .
Ze hebben de fries toen meegenomen ,begreep idd dat de man op de wagen gewond was en er was toen ook al ambulance en alles bij.
Ben toen vrij snel erna weg gegaan ,aangezien het al erg druk was met mensen die aan kwamen lopen.
Hoorde poosje terug op het nieuws dat de mensen in kwestie zwaargewond zijn ,hopelijk komt het allemaal goed met de man en het kind dat onder de voet is gelopen.
Ben me iig rot geschrokken ,ben al blij dat het paard in kwestie geen verder leed heeft kunnen veroorzaken paard liep echt in blinde paniek de weg op !
Begreep dat het om 2 losstaande incidenten ging op hetzelfde terein ,hoe of wat ook geen idee.

Wat betreft eerdere reacties hier over op een vrijmarkt of dergelijke.
Hier wordt al jaren op koninginnedag ringsteken gehouden op een appart stuk inderdaad ver van de braderie vandaan.
Dit is de 1e maal dat ik hoor dat er zoiets gebeurt ,duidelijk is weer dat paarden dieren zijn en door paniek flink letsel kunnen veroorzaken .
Hoop echt dat het goed komt met de mensen die hier bij betrokken waren .
Het paard zelf leek zeker gezien het feit dat hij toch meerdere malen flink is gevallen er redelijk aan toe te zijn.
Kon op wat bloeden uit zijn mond na geen direct letsel ontdekken !

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:56

Vreselijk voor die mensen Hoop dat dat meisje het iig haalt en dat het niet al te ernstig is. Zo zie je maar, t blijven dieren he...

BlueLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:00

Wil de mensen heel erg veel sterkte wensen die betrokken zijn bij dit ongeluk en ook voor de paarden.. Ach gut
En hoop ook dat het t goed komt!!

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:17

Ik ben een van de deelnemers, en meld me even; het wordt allemaal zeeer opgeblazen.
Twee slachtoffers klopt, na het laatste bericht vanavond hoorde ik uit zeer directe hand dat het ging over inwendige bloedingen en een hersenschudding ( het meisje ) ,ze ligt op de intensive care. De man zou een gebroken heup hebben,maar dat viel allemaal reuze mee, hij bleek last van stijfheid te hebben.
Jammer dat de paardensport zo weer in een zwart daglicht wordt gezet!
Het ringsteken werd na het eerste ongeluk nog voortgezet, na de tweede werd het toch afgelast.
Oorzaken zijn waarschijnlijk de wind in grote mate ( zand opstuiven/ klapperend bord ).

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:50

racheltjj schreef:
Ik ben een van de deelnemers, en meld me even; het wordt allemaal zeeer opgeblazen.
Twee slachtoffers klopt, na het laatste bericht vanavond hoorde ik uit zeer directe hand dat het ging over inwendige bloedingen en een hersenschudding ( het meisje ) ,ze ligt op de intensive care. De man zou een gebroken heup hebben,maar dat viel allemaal reuze mee, hij bleek last van stijfheid te hebben.
Het ringsteken werd na het eerste ongeluk nog voortgezet, na de tweede werd het toch afgelast.
Oorzaken zijn waarschijnlijk de wind in grote mate ( zand opstuiven/ klapperend bord ).

Wat wordt er opgeblazen dan? Ik vind het nogal wat!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:55

Ik snap ook niet waarom het zwart daglicht/ zwart makerij zou zijn. Als er een spijtig ongeluk gebeurd komt dat gewoon in de krant. Dit word niet gecensureerd omdat er een paard bij betrokken zou zijn, en zo mischien een negatief effect op paardrijhouderij zou hebben. Wat onzin is natuurlijk Lachen

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:06

Ik heb vanmiddag met het eerste slachtoffer gepraat toen zij terug kwam uit het ziekenhuis, zij heeft alleen een gekneusde enkel. Die man blijkt zijn heup te hebben gebroken en het meisje heeft letsel aan het hoofd en is met een traumahelicopter naar dijkzicht gebracht. De eerste vrouw is eraf gesprongen omdat ze in paniek raakte nadat het paard schrok toen er een riem brak, dat paard kwam met kar tegen een boom terecht. Bij dit ongeval kon een vrouw die bij een van de huizen woont ook net op tijd 3 kinderen weg trekken anders waren die er ook onder gekomen. Het tweede ongeval is volgens meerdere ooggetuige een inschattingsfout van de koetsier geweest. Hij stuurde nadat het paard op hol sloeg omdat het van een bord schrok wat op een hek van nieuwbouw hing, juist de drukste kant op.
Hoewel al jaren op deze locatie het ringsteken word gehouden, vond ik het voor dit jaar geen goede locatie. Ze zijn namelijk daar nieuwbouw aan het bouwen op de plek waar vroeger een grasveld was, waar ze dus ook stonden te wachten met de aanspanningen totdat ze moesten rijden. Nu moesten ze achter elkaar wachten op de weg en kon je zien dat de paarden onrustig hier van werden.
Ik ben van mening dat dit nu toch maar een voor de gemeente een goede aanleiding moet zijn om na te gaan denken om deze traditie op een andere locatie te gaan houden.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:23

racheltjj schreef:

Dat jonge meisje blijkt met de trauma heli te zijn afgevoerd Nagelbijten / Gniffelen

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:27

katiavl schreef:
Ik snap ook niet waarom het zwart daglicht/ zwart makerij zou zijn. Als er een spijtig ongeluk gebeurd komt dat gewoon in de krant. Dit word niet gecensureerd omdat er een paard bij betrokken zou zijn, en zo mischien een negatief effect op paardrijhouderij zou hebben. Wat onzin is natuurlijk Lachen

Vaak zie je nu op de televisie veel nieuws omtrent paardensport,
veel toeschouwers stonden erbij en zeiden iets in de trant van 'goh ik kwam hier lekker met mijn kinderen naar paardjes kijken, nu zijn ze gelijk bang voor paarden'.
Imo wordt het zeker opgeblazen, tuurlijk is het hartstikke erg nieuws, en tuurlijk heb ik daar ook getrild op mijn benen ( wij moesten snel uitspannen omdat op de plek waar wij stonden ze de traumahelicopter wilde hebben), maar er was geen 1 nieuwskrant oid bij, dus voor hun is het ook gissen en toeschouwers intervieuwen. Zo zei er 1 dat er bij het eerste ongeluk al iemand onder de kar was gevallen e.d. (muis/olifant effect). Kijk maar hoeveel verschillende leeftijden je bijv. van het meisje al zie Knipoog
Maar het komt nu op Hart van Nederland!!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:33

Het komt nu op hart in aktie op sbs 6

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:41

Het is zeker ernstig nieuws maar ik geef rachel wel gelijk. Ik heb zo juist uit betrouwbare bron ook dingen gehoord die niet geheel over een komen met de stukken die in de krant staan..

al met al hoop ik dat het meisje van de IC af komt, maar zoals het er nu uitziet is ze er niet al te best aan toe..

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:44

Aldewereld schreef:
racheltjj schreef:

Dat jonge meisje blijkt met de trauma heli te zijn afgevoerd Nagelbijten / Gniffelen

Traumahelicopter is geweest, traumahelicicopter is verderop geland en de politie heeft de traumahelicopter-dokter bij het meisje gebracht,het meisje is vervolgens met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd onder begleiding van 1 politiemotoragent en een politieauto. Knipoog Opgeblazen is misschien een verkeerde woordkeuze geweest. Knipoog
De vrouw met de gekneusde enkel was bij het ringsteek-evenement van vanavond ( in Alblasserdam ) weer van de partij als toeschouwer.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:47

This_is_me schreef:
Het is zeker ernstig nieuws maar ik geef rachel wel gelijk. Ik heb zo juist uit betrouwbare bron ook dingen gehoord die niet geheel over een komen met de stukken die in de krant staan..

al met al hoop ik dat het meisje van de IC af komt, maar zoals het er nu uitziet is ze er niet al te best aan toe..

Iedere ooggetuigen heeft vaak een andere kijk, omdat ze dingen zien uit een andere hoek

Dus dan moet het niet perse opgeblazen zijn hangt gewoon af welke persoon geïnterviewd is Lachen

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:49

ja dat is waar KatiaV. maar voor bepaalde reportages en dossiers is het wel belangrijk dat er een beeld boven water komt wat zo dicht mogelijk bij de waarheid in de buurt komt....

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:53

Wat erg, hopelijk komt het goed met hen.

Toch wil ik wel nog iets kwijt. Vanmorgen was er bij ons ook ringsteken en ondanks hekken ed zijn veel toeschouwers erg ondoordacht. Mensen die niet op hun kinderen en honden letten, nog net even oversteken en zelfs oudere mensen met rollator en scootmobiel die gewoon op de weg liepen.

Volgens de berichten is er in dit geval iets gebeurd met paarden die op hol sloegen en dat was bij ons gelukkig niet het geval, dus de situatie is niet vergelijkbaar. Maar door het vele wachten op je beurt worden de paarden toch vaak flink heet en veel toeschouwers houden daar echt totaal geen rekening mee.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:07

is het nu echt belangrijk om te discusieeren of er wel of niet de paardensport in slecht daglicht wordt gesteld?
Er is een ongeluk gebeurd en daarbij was een paard betrokken ,of de feiten wel of niet geheel kloppen met wat er in de media wordt vermeldt.
Het feit blijft dat hierbij 3 mensen in 2 incidenten gewond zijn geraakt waarbij een jong meisje ernstig!
Paarden zijn ook mijn lust en mijn leven maar na vanmiddag ,sta ik wel weer stil bij de risco's die het met zich mee kan brengen.
Dit paard was op hol en laten we eerlijk zijn dan zijn ze op dat moment blind voor wat er om zich heen gebeurd.
En ja hoe we het ook wenden of keren dan is het gevaarlijk voor zowel de ruiter/koetsier als voor omstanders.
Mijn vriendin die het paard als 1e voor haar auto kreeg had een babytje in de auto heeft niks met paarden en is zich rot geschrokken.
Daar is het gelukkig goed gegaan en buiten wat al erg genoeg is de 2 mensen die gewond zijn geraakt en de andere dame die gelukkig met een kneuzing weg kwam is de schade beperkt gebleven .

Hoe dan ook heeft het in mijn ogen weinig te maken met een sport in slecht daglicht plaatsen er is een heel vervelend ongeluk gebeurd en dat komt nou eenmaal in de media.
Hopelijk komt het met het meisje goed begrijp dat die er het slechtste aan toe is , het is al triest genoeg dat een leuk dagje uit zo eindigt.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 23:46

Ik heb jaren lang omgeroepen bij het ringsteken in Bussum en het feest ook medegeorganiseerd. Natuurlijk gebeurde er wel eens iets. Maar de deelnemers waren bijna allemaal boeren, echte paardenmensen en handelaren.
Niets ten nadele van menners in het algemeen; maar je moet je wel realiseren, dat zo'n drukte een flinke inpact op de paarden heeft. En niet iedereen rijdt 1x per week door het centrum van een druk dorp of drukke stad. En het publiek is ook niet altijd even netjes; wij zijn op een gegeven moment gestopt omdat het io te gevaarlijk werd.

Je ziet hetzelfde steeds weer terugkomen met de intocht van Sinterklaas. Ik vind eigenlijk dat je paarden tegenwoordig niet meer aan zo'n belasting kunt blootstellen.

En natuurlijk zijn er weer mensen, die negatief reageren. Mensen zijn net paardenmensen!!

Horseharvey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 01:09

Drie gewonden bij incidenten met paarden
Zwijndrecht - Bij een evenement in het kader van Koninginnedag aan de Laurensvliet in Zwijndrecht zijn woensdagmiddag drie gewonden gevallen. Een kind in zorgwekkende toestand, een zwaargewonde vrouw en een lichtgewonde man zijn overgebracht naar het ziekenhuis.
Er was eigenlijk sprake van twee incidenten. Bij het eerste incident was een paard en koets betrokken, waarbij in de koets één vrouw zat die het paard mende. Tijdens de rit schrok het paard vanwege een tot dusverre onbekende oorzaak en sloeg op hol. In paniek sprong de vrouw uit de koets en kwam daarbij met haar rug op de trottoirband terecht. Zij is zwaargewond met de ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd.

Het paard kon door omstanders tot stilstand worden gebracht. Korte tijd later vond een tweede incident plaats. Opnieuw schrok een paard en sloeg op hol. Ook achter dit paard was een koets gespannen met een 47 jarige man uit Ridderkerk als menner en een jong meisje als inzittende. Het paard steigerde, liep met de koets een verkeerspaal omver en brak los van de koets. De menner raakte hierbij gewond, het meisje bleef geschrokken maar ongedeerd in de koets zitten. Het paard rende door en liep vervolgens over een meisje van 7 jaar uit Zwijndrecht die langs de kant stond. Ook bij dit incident wisten omstanders het paard uiteindelijk tot stilstand te brengen. Al direct was duidelijk dat het meisje dat langs de kant had gestaan er ernstig aan toe was.

De traumaheli is gevraagd om assistentie te leveren. Zowel het meisje als de man zijn behandeld. Het meisje is in zorgwekkende toestand naar het ziekenhuis gebracht. Bij de man lijken de verwondingen mee te vallen, maar ook hij is naar het ziekenhuis overgebracht. De politie is nog bezig om een volledig beeld te krijgen van hetgeen is gebeurd. Er zijn en worden getuigen gehoord en er zal technisch onderzoek worden verricht.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 01:15

racheltjj schreef:

Pardon? Je komt niet op de IC te liggen voor zweetvoeten. Jammer dat jij zo reageert op een tragisch ongeval. Ik wens het meisje alle beterschap van de wereld toe.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:02

Mag ik als menner ook even reageren.
Uit de wagen springen terwijl je eventueel nog kunt sturen is not done.
Je gaat er pas af als de situatie dermate gevaarlijk wordt dat je niet veilig meer bent
De vrouw had er nooit af mogen springen daarbij lees ik dat ze alleen op de wagen zat dus waarschijnlijk geen groom bij zich, die je in dit soort situaties waarbij je moet wachten in een straat toch echt voor de wagen hoort te zetten om het paard rustig te houden.
Daarbij zijn veel leden van plaatselijke menverenigingen mensen die af en toe het paard voor
een ritje voor de wagen spannen of meedoen aan dit soort evenementen.
Met een basiskennis koetsiersbewijs wel op zak maar niet de nodige kilometers gemaakt, kun je van
menner en paard ook niet verwachten dat ze in dit soort situaties weten wat ze moeten doen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:57

Echwel schreef:
Mag ik als menner ook even reageren.
Uit de wagen springen terwijl je eventueel nog kunt sturen is not done.
Je gaat er pas af als de situatie dermate gevaarlijk wordt dat je niet veilig meer bent
De vrouw had er nooit af mogen springen daarbij lees ik dat ze alleen op de wagen zat dus waarschijnlijk geen groom bij zich, die je in dit soort situaties waarbij je moet wachten in een straat toch echt voor de wagen hoort te zetten om het paard rustig te houden.
Daarbij zijn veel leden van plaatselijke menverenigingen mensen die af en toe het paard voor
een ritje voor de wagen spannen of meedoen aan dit soort evenementen
.
Met een basiskennis koetsiersbewijs wel op zak maar niet de nodige kilometers gemaakt, kun je van
menner en paard ook niet verwachten dat ze in dit soort situaties weten wat ze moeten doen

Wij deden ook wel eens mee aan dergelijke evenementen en het is mij ook opgevallen dat er soms mensen deelnemen die nauwelijks echte menervaring hebben. Wij zijn zelf fanatieke wedstrijdmenners, maar hebben ons wel eens verbaasd over wat er op dergelijke evenementen allemaal gebeurt: hoofdstel afdoen voor de koets...paard op hol...ging net goed...aftands tuig dat breekt etc.. Voor ons is dit de reden dat wij op bepaalde plaatsen niet meer hier aan mee doen, omdat we weten hoe daar gestunteld wordt.
Let wel: dit geldt natuurlijk niet voor alle ringsteekevenementen....wij hebben ontdekt dat een aantal plaatsen de kroon spannen in onveiligheid en onkunde van de deelnemers.
En juist zoiets moet je extra veilig maken, omdat het publiek dat dergelijke evenementen bezoekt vaak weinig van paarden weet.
Ik wil hiermee ook niet speculeren dat dit in Zwijndrecht het geval zou zijn geweest....maar het is wel iets dat wij zo ervaren hebben op bepaalde evenementen waar wij aan deelnamen.

Ik wil alle slachtoffers sterkte wensen...want het is natuurlijk erg vervelend....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:32

Citaat:
Er was eigenlijk sprake van twee incidenten. Bij het eerste incident was een paard en koets betrokken, waarbij in de koets één vrouw zat die het paard mende. Tijdens de rit schrok het paard vanwege een tot dusverre onbekende oorzaak en sloeg op hol. In paniek sprong de vrouw uit de koets en kwam daarbij met haar rug op de trottoirband terecht. Zij is zwaargewond met de ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/74611
Heb toch echt wel goed gelezen.