Nieuw paardvriendelijk zadel voorkomt rugpijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Nieuw paardvriendelijk zadel voorkomt rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:32

Citaat:
Met de komst van de zeer gebruiksvriendelijke Unite kan elke ruiter zelf de pasvorm van het zadel eenvoudig aanpassen aan de contour van de paardenrug
Hierbij wordt eke ruiter meteen gebombardeerd als deskundige op het gebied van zadelpassen, iets waar je toch echt een gedegen kennis voor nodig hebt wil je het middel niet erger maken als de kwaal.

Verder lijken die kussen middels die oranje dingetjes als een soort 'veer' met de rug(vorm) mee te bewegen. Dit systeem wordt al jaren in Amerika door Ortho-flex toegepast, later overgenomen door de Duitse markt via American-Flex. Hier een afbeelding met een westernzadel, maar er zijn ook engelse modellen van
http://www.orthoflex-sattel.de/img/body ... esung2.gif
http://www.orthoflex-sattel.de/sattelsystem.html

Ook het systeem van verschillende kussentjes voor de juiste pasvorm is al bekend.

Verder zijn er toch nog verschillende kopijzers in te krijgen, dus ook hierbij is het uitkijken dat je de goeie hebt.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 30-04-08 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:33

Zijn er al testen gedaan dat het positief gaat werken voor paardenrug?

En gaan de ruiters wel geschikt zijn om zelf juist op maat te zetten

Dubbeldun was me voor Clown
Laatst bijgewerkt door lesilla op 30-04-08 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:34

celticpony schreef:
ik wil wel testen Haha!

haha ik anders ook wel Haha!

Maar idd, paard voor, dan ruiter. Al kan ik mij voorstellen dat er mensen zijn die hiermee niet op wedstrijd willen gaan. Ze zouden eventueel dat opvallende blauwe, zwart (of dezelfde kleur als de rest van het zadel) kunnen maken. Dat oogt mooier denk ik?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:38

celticpony schreef:
ik volg met heeeele grote belangstelling...wie weet is dit mijn oplossing voor mijn zoektocht naar het "ideale" vzh/buitenrij zadel. moest ook meteen aan paneelzadel denken.Ben wel benieuwd hoe moeilijk/makkelijk dit zadel afte stellen. vind eigenlijk uiterlijk ook hartstikke mooi.

ik wil wel testen Haha!

Same here! Hopelijk komt het een beetje snel op de markt Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:40

En de zoveelste uitvinding die het allerbeste is voor je paard komt op de markt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:44

Tja ik geef het ding gewoon het voordeel van de twijfel, maar plaats wel wat bedenkingen erbij Haha!

Overigens denk ik dat dit zadel voor veel mensen niet is weggelegd, want 'goedkoper als een OP MAAT GEMAAKT leren zadel' is nog altijd iets anders als een zadel voor 3 a 400 euro verwachten.
Ik gok dat ie rond de 1500/2000 gaat komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:01

Klonk veelbelovend , maar mèn wat vallen de foto's tegen zeg Nagelbijten / Gniffelen

Zo op de foto's ziet het er niet uit als een zadel dat klaar is voor de verkoop....

Dat lüllige hoesje eroverheen , op het voorbeeldpaard (dat met een ketting over de neus in toom gehouden moet worden....) ligt het zo op het oog wat teveel voorover gekiept , dat harde zwarte carbon boom-ding komt nu ook niet echt heel prettig over.... Het is zo te zien nog steeds een harde , voorgevormde boom alleen dan met 6 kussentjes eronder.

Vraag is dan : als de onderzijde van de boom niet goed de ruglijn van een paard volgt , in hoeverre kunnen die kussentjes dat dan opvangen ? Gaan ze dan wel leuk in de juiste richting staan , terwijl de druk verder wel heel ongelijk over de kussentjes verdeeld blijft , dat er bvb. veel druk op de schoft komt , en maar weinig achteraan ? Als het op een voorbeeldpaard al voorover gekanteld ligt....

Ik had hem echt niet op deze manier gepresenteerd Nagelbijten / Gniffelen

Vond de Wissel interessanter Ja

Maargoed misschien wordt het wel wat hoor , zou leuk zijn als er weer wat nieuws kwam want een beetje meer vernieuwing in de paardensport kan echt geen kwaad Lachen

Vooralsnog zie ik absoluut geen reden om van m'n Barefootje af te stappen in ieder geval Clown

Romy_Tinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:03

Nou zal hem wel willen testen hoor, ben trouwens benieuwd wat die gaat kosten..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:08

Het deed mij ook al een sterk aan het Orthoflex systeem denken. Ben heel benieuwd of het gaat werken en of we er inderdaad meer van gaan horen. Ik heb wel bedenkingen op het gebied van de "deskundigheid van de ruiter" op het gebied van "passend" maken. Volgens mij lopen er nu ook al te veel paarden met "deskundige ruiters" met een slecht/ niet passend zadel op hun rug.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:12

DubbelDun schreef:
Citaat:
Met de komst van de zeer gebruiksvriendelijke Unite kan elke ruiter zelf de pasvorm van het zadel eenvoudig aanpassen aan de contour van de paardenrug
Hierbij wordt eke ruiter meteen gebombardeerd als deskundige op het gebied van zadelpassen, iets waar je toch echt een gedegen kennis voor nodig hebt wil je het middel niet erger maken als de kwaal.

Verder lijken die kussen middels die oranje dingetjes als een soort 'veer' met de rug(vorm) mee te bewegen. Dit systeem wordt al jaren in Amerika door Ortho-flex toegepast, later overgenomen door de Duitse markt via American-Flex. Hier een afbeelding met een westernzadel, maar er zijn ook engelse modellen van
http://www.orthoflex-sattel.de/img/body ... esung2.gif
http://www.orthoflex-sattel.de/sattelsystem.html

Ook het systeem van verschillende kussentjes voor de juiste pasvorm is al bekend.

Verder zijn er toch nog verschillende kopijzers in te krijgen, dus ook hierbij is het uitkijken dat je de goeie hebt.

Hier sluit ik me bij aan.
Wel vind ik het zadel dat jij hier hebt geplaatst er een stuk mooier en comfortabeler uit zien, als je zelf comfortabel zit werkt dat ongetwijfeld positief op je paard. Ik zou zelf dus voor dat Orthoflex zadel kiezen.

Daarnaast betwijfel ik of je het zadel van Spark op wedstrijden mag gebruiken, de Orthoflex ziet er meer uit als een traditioneel zadel en zal eerder gebruikt mogen worden op wedstrijden schat ik.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:34

mmmm ik zie, dat ze er ook hier, net als bij de Torsion bv, geen veiligheidsstijgbeugelhaak op hebben.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:36

klinkt goed, toch maar even in de gaten houden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:41

bterlaan schreef:
mmmm ik zie, dat ze er ook hier, net als bij de Torsion bv, geen veiligheidsstijgbeugelhaak op hebben.

Daar heb je nu veiligheidsbeugels voor. Een groter nadeel vind ik dat de plaats van de beugelophanging 'vast' is en niet zoals bij mijn FreeForm dat je die kunt verleggen als je een andere beenhouding wilt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:48

Die veiligheidshaak boeit mij persoonlijk niets , dat geeft meestal juist alleen maar een vals gevoel van veiligheid... nadelen van een veiligheidshaak zijn :

- draagkracht van de ophanging wordt zwakker door het uitnemen van een zijkant
- daardoor zal het metaal dikker moeten worden , waardoor je het sneller voelt zitten
- daardoor zul je het dieper in het zadel moeten verwerken (dichter bij het paard...)
- waardoor het weer moeilijker wordt voor de riem om eruit te glippen
- met sluitend veiligheids-palletje risico dat het niet open gaat
- zonder palletje risico dat de riem eruit floept op een niet gewenst moment
- hiervoor worden de haken vaak weer wat gedraaid opgehangen
- waardoor het weer moeilijker wordt voor de riem om eruit te glippen
- enz.

Je kunt beter gewoon zorgen dat je goed oplet en zelf voor veilig gebruik zorgt , en niet denken : o hij valt er toch wel afals dat nodig is. Beter kun je voorkomen dat je voet in de beugel vastraakt , door stijgbeugels te gebruiken waarbij dat niet kan gebeuren.

Verplaatsbare beugelophanging is wel leuk , maar geeft weer een hele rits extra mogelijke problemen. Men kan het scheef bevestigen , op een voor het paard oncomfortabele plek bevestigen , of op een plek die de ruiter fijn vindt maar die totaal niet goed is voor de houding van de ruiter.

Ruiter denkt dan : top , dit is fijn , terwijl het op de normale plek na even wennen eigenlijk misschien wel 10x fijner zou zijn zowel voor het eigen lijf als dat van het paard.... Dus het blijft iets dubbels. Liefste zou ik dan zien dat er 2 vaste bevestigingsmogelijkheden zijn waaruit je kunt kiezen.
Maar niet helemaal naar willekeur zelf de plek van de beugels te bepalen.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:01

Wij zitten in de sector (groothandel/distributie en productie) en denk dat het goed is dat men blijft zoeken naar oplossingen. Toch stel ik mij bij al dat soort "uitvindingen" de vraag of de consument ze wel wil. Als ik de foto's zo bekijk dan ben ik er ten stelligste van overtuigd dat het "toch redelijke conservatief" paardenpubliek dit niet lust. Het ziet er gewoon niet uit vind ik. Er is toch niets mooier dan een mooi lederen zadel dat perfect op de rug ligt van je paard en dat heerlijk ruikt naar leder of heb ik het mis ?
We zullen ons moeten aanpassen aan de markt, maar een voor een volledige ommezwaai naar synthetische zadels is het mijns inziens nog te vroeg voor. Misschien wel voor endurance en vrijetijds ruiters maar voor de spring- en dressuursport nog niet. Tenzij het zo revolutionaire verbeteringen met zich meebrengt (wat ik sterk betwijfel).... Met een goede traditionele boom en een goed passend zadel zijn er toch weinig problemen...
Ik denk dat vooral de kunde van ruiter veel belangrijker is dan bvb. het zadel. Goed rijden is de boodschap zo ik zo zeggen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:12

Voor het paard lijkt het me een mooie optie, maar of het zadel ook zo comfortabel voor de ruiter is.. dat betwijfel ik.
Het ziet er heel erg klein uit, en met al die kleurtjes ben ik ook benieuwd of je er wel wedstrijden mee kan starten.
'Naturals' rijden veelal boomloos, maar dat willen 'normals' vaak niet ook doen omdat het erg bekend staat als een 'natural iets'
Schiet mij maar neer, maar het is zo hoor.. Ik heb zo het gevoel, dat wanneer dit echt beter is, dat het weer een grote 'natural hype' wordt en dan wil straks echt niemand er mee rondrijden..

ennneee, nog iets, deze mensen hè, zijn dat eigenlijk wel paarden mensen (eigenlijk bedoel ik meer deskundigen) of kan ik hierbij hetzelfde verwachten als wanneer ik een zadel bij de kruidvat bestel Vork

made in China

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:17

Brittaaa schreef:
NatasjavE schreef:
Heel positief dat men opzoek is naar betere zadels. Alleen als ik dit ontwerp zie denk ik dat er nog wel flink aan gesleutelt moet worden voor dat een dressuurruiter er gelukkig mee is.

is het de bedoeling dat de ruiter er gelukkig mee is ik vind het paard het belangrijkst.. en als een lerenzadel niet goed zit dan kan je beter dat proberen.. ookal vind je het zelf niet fijner toch?

Dat jij zo denkt dat is prima natuurlijk, ik denk echter dat er veel ruiters zijn die zichzelf voorop zetten...
En nog wat: Stel nou het zadel zit niet lekker voor de ruiter dan a) koopt niemand het of b) het paard wordt als nog verkl**t omdat de ruiter er niet goed mee overweg kan..

Brittaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:29

jep daar heb je een punt Knipoog maar persoonlijk vind ik alle zadels wel lekker rijde en vind ik daarom het paard het belangrijkst

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:55

Ik heb toch enige bedenkingen bij de drukverdeling op de paarden rug.
Krijgen de middelste twee padjes niet de meeste druk te verwerken?
Als het goed is zit een ruiter recht in het zadel en is het drukpunt dus in het midden.
Ik zou de tests van TNO graag eens willen zien.

Ik ben zeker in voor een nieuw, paard vriendelijk zadel, wat het uiterlijk betreft, dat is van later zorg lijkt mij.

Ben erg benieuwd naar alle tests!

Duivel Duivel

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:56

Ik heb er een beetje mijn twijfels over, het ziet er én voor het paard én voor de ruiter niet zo comfortabel uit, maar ik laat me graag overtuigen door de tests Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:10

Ik denk zelf ook dat het idee wel goed is maar dat je toch beter 1 heel kussen op verschillende veren moet hebben om geen randdruk te krijgen.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar testresultaten.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:13

Ik ken toevallig iemand die al het genoegen heeft gehad om op dit zadel te zitten en het schijnt heerlijk te zitten!
Ik heb dit topic even aan haar door gemaild en ze zal waarschijnlijk ook wel reageren.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:38

Hmm, ik ben benieuwd hoe het ligt Lachen.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:01

Ben benieuwd! Lachen
Hopelijk 'werkt'het 'echt'. Knipoog

steph_weyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:10

Ik ben benieuwd hoe het zadel eruit ziet! Ik wil wel eens een foto zien! Dressuurruiters willen inderdaad diep kunnen zitten, en willen een goeie kniesteun hebben! Als een zadel goed past op de rug van je paard, en als je een gel gebruikt is de kans kleiner dat je paard rugpijn krijgt! Het kan altijd gebeuren, maar als je je paard goed loswerkt, en tijdens het werk over de rug laat lopen... Dressuurruiters, jullie snappen wel wat ik bedoel hé? Als je wel rijdt, en dan weer niet, dan krijgt je paard inderdaad rugpijn! Aan de longe moet je er ook goed voor zorgen dat je paard over de rug blijft lopen, en jaarlijks door de dierenarts een controle laat doen..

Groetjes