Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
corine1981 schreef:Wat ik me afvraag is wat de oorzaak is van de resistentie.
Ik heb altijd geleerd nooit met te weinig te ontwormen, dus geen 200 kilo geven terwijl je paard wellicht 250 weegt.
Meten is weten en doe er dan nog maar wat bovenop. Anders kweek je resistentie.
Verder moeten de spuiten toch al op recept dit jaar, dus hopelijk dat de (verstandige!!) dierenartsen dit in goede banen kunnen leiden, zonder dat ze er een nieuwe melkkoe in zien.
[***] schreef:corine1981 schreef:Wie heeft het over wormbestrijding.nl??
Aangezien de spuiten nu via DA moeten, ga IK ervanuit dat die betreffende DA dus eerst test. Uiteraard met telling én bloed dus.
Hoe kom je dáár nu bij?
Alsof veeartsen ongevraagd dure bloed en mestonderzoeken gaan doen! Wat een idee.
Het enige wat straks veranderd is dat de veearts een recept uit moet schrijven en dan kan je de spuit halen bij je veearts of bij de ruitersportzaak op vertoon van recept.
colinda_ schreef:ik wil er nog wel aan toevoegen dat de mest onderzoeken ook nog niet waterdicht zijn, wij hebben bij ons op stal ook mest onderzoeken laten doen DA raden ons aan om de 3 maanden. resultaten waren elke keer goed, totdat de 2-jarige erg ziek werd en wat bleek heftige bloedwormen. mijn paard en nog een ander bleken ook besmet, dus lang leve het mest onderzoek.
2-jarige is ondertussen overleden.
ik blijf voorlopig minimaal om de 12 weken ontwormen.
somokkele schreef:Ze vertelde overigens dat de wormenkuren niet veel duurder zullen worden, maar wel in prijs zullen stijgen.
somokkele schreef:Waarom kan dat niet?? Zet ik het anders neer
Ze zullen wel wat in prijs stijgen, maar niet over de kop gaan
ikenindi schreef:Wat ik me afvraag is wat de oorzaak is van de resistentie.
te lage doseringen geven in ieder geval.
Maroush schreef:Te lage dosering geven zorgt er volgens mij voor dat alleen de 'zwakke larven' worden opgeruimd, oftewel je selecteert voor degenen die verminderd gevoelig zijn. Hierdoor werk je dus idd resistentie in de hand.
Ik ben wel benieuwd hoe het zit met teveel geven, heeft dat nog gevolgen?
tamary schreef:Immers je selecteerd met elke ontworming de wormen die tegen het gebruikte middel bestand zijn.
colinda_ schreef:ik wil er nog wel aan toevoegen dat de mest onderzoeken ook nog niet waterdicht zijn, wij hebben bij ons op stal ook mest onderzoeken laten doen DA raden ons aan om de 3 maanden. resultaten waren elke keer goed, totdat de 2-jarige erg ziek werd en wat bleek heftige bloedwormen. mijn paard en nog een ander bleken ook besmet, dus lang leve het mest onderzoek.
corine1981 schreef:tamary schreef:Immers je selecteerd met elke ontworming de wormen die tegen het gebruikte middel bestand zijn.
Kom maar op met die nieuwe middelen dus.
tamary schreef:Er zijn momenteel geen nieuwe middelen in ontwikkeling.
Citaat:ik wil er nog wel aan toevoegen dat de mest onderzoeken ook nog niet waterdicht zijn, wij hebben bij ons op stal ook mest onderzoeken laten doen DA raden ons aan om de 3 maanden. resultaten waren elke keer goed, totdat de 2-jarige erg ziek werd en wat bleek heftige bloedwormen. mijn paard en nog een ander bleken ook besmet, dus lang leve het mest onderzoek.
ikenindi schreef:corine1981 schreef:Wat ik me afvraag is wat de oorzaak is van de resistentie.
Ik heb altijd geleerd nooit met te weinig te ontwormen, dus geen 200 kilo geven terwijl je paard wellicht 250 weegt.
Meten is weten en doe er dan nog maar wat bovenop. Anders kweek je resistentie.
Verder moeten de spuiten toch al op recept dit jaar, dus hopelijk dat de (verstandige!!) dierenartsen dit in goede banen kunnen leiden, zonder dat ze er een nieuwe melkkoe in zien.
te lage doseringen geven in ieder geval.