Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:26

Moderatoropmerking:
Enkele reacties aangepast: graag ontopic blijven. Dat er in de ruiterwereld veel excessen zijn is duidelijk, maar dit topic is niet bedoeld om de natural-discussie te voeren, slofgebruik etc etc te voeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:28

Ze kunnen natuurlijk niet controleren wat er bij de ruiters thuis gebeurd, maar praktijken bij het inrijden (google even op anky en rollkur op youtube) zullen bestraft worden.

Ik heb niet het idee dat basissportruiters dit veel toepassen. Op bokt bij HAW zie je zelden dat soort praktijken. Wat dat betreft is de basissportruiter beter bezig vind ik.

De prof's wijzen vaak al heel snel richting de basissport, onterecht.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:35

Ik vind het dom om heel die rolkür methode te bekritiseren. Mensen die de methode verkeerd (zoals bv. P&P met de BIJZETTEUGEL) gebruiken mogen op hun vingers getikt worden maar iemand die er verstand van heeft mag de methode wel toepassen. Ik denk niet dat Anky, Isabelle (heeft zelfs 4 paarden tegelijkertijd in de GP lopen), Imke,... zo ver zouden komen als de methode de paarden zo hard mishandeld. Een paard moet de ruiter graag hebben als hij zich in zo'n angstaanjagend wedstrijdring gaat en daarna nog eens goed gaat presteren, en ik denk niet dat dit gaat als de paarden psychisch mishandeld worden. Ik vind het dus allemaal relatief.

Er zijn zoveel erge dingen in de paardenwereld zoals, spoorgebruik, hulpteugelgebruik, in de krul trek methode, manegepaarden die heel dag opgezadeld vastgebonden aan het bit in de staat,...
Laatst bijgewerkt door lindake op 19-04-08 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:36

Ik vond een linkje naar een filmpje waar je echt niet vrolijk van wordt....
We moeten er echt vanaf dat dit 'mooi' gevonden wordt. Het ziet er niet uit, en ik zou heel graag zien dat deze mensen een andere bezigheid gaan zoeken waarbij ze minder schadelijk te werk gaan.... dammen ofzo.
Kijk en huiver: http://nl.youtube.com/watch?v=P5-OGNRhe ... re=related

ps @ Lindake: naast de rollkur mogen de door jou genoemde zaken net zo goed hard aangepakt worden hoor... wat een gekkigheid, waar gaat dit heen?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:59

Vind het een interessant bericht, zeker omdat het vanuit de FEI komt. Maar denk dat er nog wel wat onderzoek aan moet gebeuren voor er werkelijk duidelijk is in welke mate paarden met deze methode schade ondervinden.
Ze lopen toch in een soort van spagaat, al maak je met training en oefening een spagaat wel degelijk mogelijk zonder mentale of fysieke schade. Voordeel is dat je er leniger van wordt, wat andere ballet oefeningen eenvoudiger en haalbaarder maakt.
Verder is een goed omlijnd regelement of wetgeving maken en naleven erg ingewikkeld, er is een heleboel grijs tussen het zwarte en het wit.

Maar wat Ninx al zegt, lijkt me heel goed om een standpunt te maken en de waarden in paardenland aan de kaak te stellen.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:21

http://nl.youtube.com/watch?v=lMqS1DTSh ... re=related
dit vind ik dus ook niet helemaal!
miss is het ok als je het op een goede manier gebruikt mr,
ik ben zeker voor het afschaffen van dit soort dingen want ik denk dat het te vaak op een niet goede manier gebruikt word
ik denk wel dat het controleren erg moeilijk is.
ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door MaanNaam op 19-04-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:22

Ninx schreef:
Ik vond een linkje naar een filmpje waar je echt niet vrolijk van wordt....
We moeten er echt vanaf dat dit 'mooi' gevonden wordt. Het ziet er niet uit, en ik zou heel graag zien dat deze mensen een andere bezigheid gaan zoeken waarbij ze minder schadelijk te werk gaan.... dammen ofzo.
Kijk en huiver: http://nl.youtube.com/watch?v=P5-OGNRhe ... re=related

ps @ Lindake: naast de rollkur mogen de door jou genoemde zaken net zo goed hard aangepakt worden hoor... wat een gekkigheid, waar gaat dit heen?

Nou ik vind sommige foto's in dit filmpje toch reuze meevallen hoor! Sommige foto's zijn idd niet om aan te zien wanneer ze met de kin op de borst gereden worden, maar op een aantal foto's zie ik gewoon een mooie aansluiting en dat het paard echt lekker over de rug gereden wordt. Ik ben van mening dat het laag en rond rijden echt een must is als basis. Een paard moet eerst voldoende spieropbouw krijgen in de rug en moet met elke pas die hij zet zijn hele lichaam kunnen gebruiken! Wanneer je een paard in een mooi hoog krulletje laat lopen (dus op de loodlijn) en verder geen ruggebruik stimuleert zal deze echt last van zijn rug gaan krijgen hoor! Hoeveel paarden zie je wel niet op wedstrijd lopen die helemaal met een holle rug lopen! Dat vind ik pas schandalig, wat vaak worden de gevolgen daarvan onderschat!
Verder zie ik overigens geen toegevoegde waarde om je paard met de kin op de borst rijden. Op de meeste foto's waarin ze die rollkur toepassen lopen de paarden echt zo diep van voren dat ik helemaal aansluiting meer zie van achteruit! Een paard loopt niet alleen met zijn hals, de motor zit juist achter!
Laatst bijgewerkt door PolosportJ op 19-04-08 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:30

Ik heb de 2 filmpjes bekeken en ook ik ben eigenlijk niet geschokeerd. Die paarden zijn goed getraind en worden niet van de ene dag op de andere op deze manier gereden. En een paard heeft nog altijd de macht om in protest te gaan. (in het filmpje van ninx heb ik jammer genoeg ook enkele ruiters gezien die het verkeerd aanpakten... en dat mag dan weer niet...).

Zelf ken ik nog niet veel van dressuur maar ik vind de de reactie van PolosportJ heel goed omschreven.
Mits de ruiter weet wat hij doet kan deze methode in mijn ogen geen kwaad. En ik denk dat Isabelle wel goed weet hoe je een paard moet rijden...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:35

Maar als je iets benoemd onder mentale mishandeling zonder verdere uitleg, laat staan wetenschappelijke bewijzen om ze te bekrachtigen vind ik maar vreemd. Zeker als het komt van een grote organisatie

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:39

katiavl schreef:
Maar als je iets benoemd onder mentale mishandeling zonder verdere uitleg, laat staan wetenschappelijke bewijzen om ze te bekrachtigen vind ik maar vreemd. Zeker als het komt van een grote organisatie

Ja dat vind ik ook! Ik stond ook echt met mijn mond vol tanden toen ik het las. Maar goed zijn ze al wel niet aan het proberen deze methode aan te pakken, maar ze komen met niets concreets. Want wanneer wordt het slecht toegepast en wanneer niet? Ik vind ook dat je daarmee ook een negatieve stempel drukt op heel veel ruiters die hun paarden wel op de goede laag en rond manier trainen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:40

Ach Politiek correct is het wel Lachen

Tressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:54

hier kan ik me helemaal in vinden, ik rij mijn paard ook laag en rond maar voor mij betekend dat ook neus naar voren en beneden en voorwaarts. oprichten komt later pas. eerst maar is ontspannen.

wat ik alleen niet begrijp is dat als het echt zo slecht is, hoe iemand dan inderdaad op zo hoog niveau kan rijden en ontspannen zitten??? misschien hebben die paarden toch een manier gevonden om hoe dan ook die rug te ontspannen, maar dat kan ik me niet voorstellen.
ik zou wel is een rontgenfoto willen zien als ze in zo een houding staan!

lazal schreef:
Ik rij mijn paarden los zoals zo op de wei lopen te grazen. Neus over de grond en naar voren en niet over de grond en achter de loodlijn. Er zijn idd paarden die laag en achter de loodlijn lopen, maar dat is waarschijnlijk met aanrijden erin gehamerd. Zo'n paarden krijg je ook heel moeilijk opwaarts gereden. Paarden meteen met het hoofd omhoog zoals in de proef moet vind ik niet goed. Je moet toch eerst de rugspieren ontspannen en aanspannen zodat het paard ook jouw gewicht met gemak kan dragen. Paarden die alleen maar hoog ingezet lopen krijgen op den duur rugproblemen en je zit in een badkuip. Een paard wat niet los is in de rug loopt ook niet over/door de rug en krijgt beslist blessures. En op een paard dat niet los is in de rug kun je moeilijk doorzitten, wat in de hogere klasses toch meer gevraagd wordt. Ik denk dat de methode van Anky niet zo slecht is anders was ze niet al de nodige keren wk geworden en haar paarden worden toch ook gezond oud.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:57

En sterker nog dat die paarden ook nog eens zo gezond zo oud worden..........

kirby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:20

Ik denk dat de paarden bij Anky en Edward wel hard moeten werken, maar ze hebben het beter dan menig paard hier in Nederland. Paarden in maneges waar veel op gestuiterd wordt moet dan ook verboden worden en menig ruiter die dagelijks rukt en plukt in de mond van een paard moet ook van zijn paard gehaald worden. Dan nog maar niet te zwijgen over vele paarden die hele dagen in een box staan er er maar een paar keer per week een uurtje uit mogen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:33

Het lijkt mij veel beter voor de sport als de rollkur verboden wordt in de BASISSPORT (KNHS wedstrijden). Mensen die met de topsport bezig zijn, passen de methode, over het algemeen Knipoog, op de juiste manier toe. De grootste fouten wat betreft het laag, diep en rond rijden worden nog altijd gemaakt door de niet professionele ruiters, die weten de methode vaak niet op de juiste manier toe te passen, wat schade aan het paard zou kunnen geven. In de topsport wordt zo goed over de trainingsmethodes nagedacht, dat ik me niet kan voorstellen dat dit slechter voor de paarden zou zijn dan wat er allemaal in de basis gebeurd. In de topsport wordt ook niet alleen laag, diep en rond gereden, maar wordt er AFGEWISSELD, wat in de basis naar mijn idee veel te weinig gebeurt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:56

Ongelukkige reactie van de FEI denk ik.... Gaan ze nou plots Anky vertellen dat ze er maar beter mee kan kappen? Clown Zie ik niet meteen gebeuren...

De vraag blijft altijd: wanneer is een paard gelukkig? Worden de stresslevels wel eens neurologisch gemeten bij paarden in topsport? Of kijken we enkel naar gedragsindicatoren? En eigenlijk, is het niet normaal dat een paard in topsport daar soms wel eens flink voor afziet? Het blijft ergens wel topsport... Het is niet omdat iets afzien is dat je het niet graag doet.

Bij Rollkur blijven er twee aspecten: het mentale en het fysieke (hoewel het 1 per definitie nooit los kan staan van het ander maar een mens moet ergens beginnen redeneren).

Met je handen wijd je paard met zijn neus op de borst rijden heeft een sterke mentale impact volgens mij: je neemt een groot deel van het zicht weg, bovendien geef je weinig mogelijkheden om uit die houding te breken (paard heeft daar zeer weinig kracht tegen in te brengen). Of het paard dat als slecht of net als focussend ervaart, zal ervan afhangen denk ik.

Het fysieke, sja, wanneer komt daar nou eens echt fatsoenlijk onderzoek rond?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:59

Fysiek zijn er al een aantal tot veel hoor, impact op ademhaling enzo en ligamenten moet je maar eens zoeken staan vast op pubmed op wed of science

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:02

Op web os science toch? ik ga eens iemands zijn paswoord moeten pikken dan ga ik me er een keertje in inlezen Ja

http://nl.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_ ... re=related
Deze vind ik het typische beeld geven: paard laat volgens mij mentaal best los of geeft het op, 1 van beide, maar fysiek is het mijn ding zeker niet... Dan maar geen topsport voor mij, want hoe zeer ik Anky bewonder om wat ze kan, het is iets wat ik eigenlijk niet eens meer wil bereiken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:04

Je bent van gent, in de bibliotheek van merelbeke zijn er enkele eindscripties aan geweid

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:06

weet je, een hardloper die een wereldprestatie neerzet is ook niet altijd even blij.......... een wereldbekende voetballer die bij een wereldbekerfinale door zijn collega van de andere kant belaagd wordt is ook niet blij.

Met de hondensledenrace die over de zuidpool gaat, zullen de honden ook niet altijd even gelukkig zijn.....

Topprestaties leveren kost altijd moeite, en veel moeite........ voor mens en dier.

daarnaast kan een dier dat nog altijd meer kracht heeft in zn rechter oor dan ik en mijn vriend bij elkaar hebben, echt wel weg uit zo een positie als die dat wil (densoods gaattie erbij liggen)

Feit is wel dat Anky haar paarden toch echt allemaal goed op leeftijd overlijden en gezond die leeftijd bereiken......

terwijl die paarden ECHT moeten werken voor hun brokken.

Als een topsporter psychisch in de knup zit kan deze geen wereldprestaties neerzetten, geld ook voor een paard........ en onder psychisch in de knup versta ik ook ongelukkig Lachen

Ik vind het altijd wel frappant dat de meeste mensen die moeite hebben met het rijden van Anky meestal de mensen zijn die achter haar eindigen. En bij de publieke opinie over het algemeen de mensen zijn die zelf niet of nauwelijks in de sport meerijden, zeker niet in de hogere klasses.

Het enige BEWIJS in dit is dat Anky haar paarden gezond oud worden.......... de rest is slechts mening en raden Lachen

bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:20

Ik denk dat Anky af en toe te ver gaat in de rollkur (mijn methode is het niet), maar dat hier idd niet de grootste schade ligt. Zoals Kiwiko al zegt, haar paarden worden wel allemaal oud en bereiken toch een hele hoop in de sport. Ik denk dat de grootste schade ligt bij de mensen die Anky (of iemand anders) een paard diep en rond zien rijden zonder op de hoogte te zijn van de voorbereiding die hieraan vooraf gaat. Of die alleen naar het diep en rond kijken en de activiteit en impuls vergeten, en dit vervolgens thuis "na gaan doen". Ik denk dan ook dat de FEI voornamelijk hierop doelt als het gaat om het niet correct toepassen van de rollkur.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:23

Kiwiko: ik volg je verhaal grotendeels, alleen dat psychologisch onder de knup zitten... sja... daar zijn eindeloos veel gradaties in. Paarden hebben veel werklust en als je ze heel gradueel naar een bepaalde positie dwingt, dan gaan ze er niet tegenin... En blijven ze 'los'. Of ze er dan ongelukkiger van worden durf ik dus niet zeggen. Dat ik het fysiek een naar plaatje vind, dat wel.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:25

KiWiKo schreef:
weet je, een hardloper die een wereldprestatie neerzet is ook niet altijd even blij.......... een wereldbekende voetballer die bij een wereldbekerfinale door zijn collega van de andere kant belaagd wordt is ook niet blij.

Met de hondensledenrace die over de zuidpool gaat, zullen de honden ook niet altijd even gelukkig zijn.....

Topprestaties leveren kost altijd moeite, en veel moeite........ voor mens en dier.

daarnaast kan een dier dat nog altijd meer kracht heeft in zn rechter oor dan ik en mijn vriend bij elkaar hebben, echt wel weg uit zo een positie als die dat wil (densoods gaattie erbij liggen)

Feit is wel dat Anky haar paarden toch echt allemaal goed op leeftijd overlijden en gezond die leeftijd bereiken......

terwijl die paarden ECHT moeten werken voor hun brokken.

Als een topsporter psychisch in de knup zit kan deze geen wereldprestaties neerzetten, geld ook voor een paard........ en onder psychisch in de knup versta ik ook ongelukkig Lachen

Ik vind het altijd wel frappant dat de meeste mensen die moeite hebben met het rijden van Anky meestal de mensen zijn die achter haar eindigen. En bij de publieke opinie over het algemeen de mensen zijn die zelf niet of nauwelijks in de sport meerijden, zeker niet in de hogere klasses.

Het enige BEWIJS in dit is dat Anky haar paarden gezond oud worden.......... de rest is slechts mening en raden Lachen

Hier sluit ik mij helemaal bij aan!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:30

even aangepast met een quote.................

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:31

poes schreef:
Kiwiko: ik volg je verhaal grotendeels, alleen dat psychologisch onder de knup zitten... sja... daar zijn eindeloos veel gradaties in. Paarden hebben veel werklust en als je ze heel gradueel naar een bepaalde positie dwingt, dan gaan ze er niet tegenin... En blijven ze 'los'. Of ze er dan ongelukkiger van worden durf ik dus niet zeggen. Dat ik het fysiek een naar plaatje vind, dat wel.

oooo dat voorop.......... ik vind het plaatje helemaal naadje (hmmzz rijmt wel dicht niet Haha! )

Ik vind het altijd een heel geforceerd iets......... als ik het op een plaatje zie.

Nou heb ik het geluk gehad dit fenomeen onder zeer deskundige leiding, met een zeer ervaren paard ook ohz te mogen voelen.......

en nou kan ik wel zeggen dat mijn billen erg gevoellig zijn Lachen maar wat ik onder het zadel voelde en in mijn handen had heeft niks te maken met geforceerdheid, maar wel heel veel met elasticiteit en impuls...... dus niks trekmindekrultechniek