Paard te water en verdronken in Voorschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

Re: Paard te water en verdronken in Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:18

heel erg.. is nog redelijk in de buurt ook..
sterkte voor de eigenaar/ verzogers..

alleen wat me afvraag er staat dat dier naar beneden getrokken werd.. kwam dan niemand arme dier lossnijden ? Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:17

Dat is dus ook wat ik me af vroeg, ik hoor namelijk van zoveel menners dat ze standaart een mes onder hun bok hebben om het los te kunnen snijden?

Jeetje wat een vreselijk ongeval Ach gut

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:20

Ik ben er niet bij geweest (weet dus niet of het uberhaupt een optie is geweest dus), maar ik kan me voorstellen dat je er in die situatie niet voor kiest bij het paard het water in te gaan. Paard met wagen in zo'n diepe vaart, terwijl paard vecht voor zn leven.. Dat is ook een extreem gevaarlijke situatie voor degene die zou gaan proberen het dier los te snijden, plus dat de overlevingskans dan alsnog klein was geweest.

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:22

vreselijk. Scheve mond

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:22

eens met noukie, bij ruim 600 kilo in paniek/ vechtend en dan ook nog in het water met een kar erachter moet je niet in de buurt komen, hoe cru het ook klinkt......

bah van dat berichtje van infothuis krijg ik helemaal kippenvel, brrr nogmaals heel veel sterkte Ach gut

Bobbie_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:27

Het paard staat bij mij op stal en ze hebben er echt alles aan gedaan dus ook om hem los te snijden. Helaas is dit gelukt!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:28

Wat afschuwelijk...
En voor alle mensen die waarom-vragen hebben: ik kan me zo voorstellen dat dit allemaal zo snel gebeurd dat je gewoon niks kan doen. Zeker als de boel zo snel zinkt begin je weinig meer. Ik weet zeker dat die eigenaar heeft geprobeerd te vechten voor dat paard...maar dat dit een kansloze situatie was is wel zeker.
Veel sterkte gewenst aan de eigenaar, ik zou me echt geen raad meer weten als ik hem/haar zou zijn...

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:34

Jee, dat is erg! Ik vind die paden daar altijd erg link, zo vlak langs het water. Ik rijd er liever niet.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:57

Judith_ schreef:
Dat is dus ook wat ik me af vroeg, ik hoor namelijk van zoveel menners dat ze standaart een mes onder hun bok hebben om het los te kunnen snijden?

Jeetje wat een vreselijk ongeval Ach gut

Dit is een van je ergste nachtmerries op paardengebied.
Ik heb altijd een mes bij me als ik ga mennen en mijn instructeur ook. Als er iets fout gaat aan de kant van de weg of ineen baggerslootje is het al een hele stressvolle toestand om het tuig door te snijden of uit te spannen weet ik uit eigen ervaring. Tuigen zijn van heel dik leer en nylon gemaakt, je snijdt het niet zomaar even snel door. Als de aanspanning te water raakt in diep water dan zakt door het grote gewicht van de kar alles en iedereen redelijk snel onder water. Je zinkt lekkerlijk naar de bodem. Je moet dan echt duiken naast een spartelend paard in doodspaniek, dan de juiste tuigdelen zien door te snijden en jezelf in veiligheid zien te houden. Helaas zijn dit situaties die bijna niet goed kunnen aflopen door de kar. Een paard met een zadel op zijn rug kan redelijk goed zwemmen tot de brandweer arriveert en daarom lopen dat soort ongevallen vaak uiteindelijk toch nog met een grote sisser af.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:08

Mischien wel een optie voor de gemeente om daar een railing te maken?
Om het in de toekomst te kunnen voorkomen, zeker als daar vaker paarden lopen.
Ik weet wel, ook een paard kan over/door een vangrail heen, maar is toch wel even een drempel, die de meeste wel zal tegen houden, het geeft wel een veiliger gevoel.
Dit is in en in triest en Danielle moet ik gelijk geven, hoe scherp je mes ook is, je snijd het niet zo even door, en daarnaast moet je het ook nog eens aan twee kanten doen.
En aan een mes in je bok heb je niets, want daar kom je dan niet zo maar meer bij. Die zul je dan al bij je moeten dragen.
Dit is o.a. de reden dat ik snelsluitingen heb en veiligheidslichtogen, ook geen garantie, maar beter iets dan niets..........
Je kunt zo voor zo veilig mogelijk gaan, maar aan zo iets kun je helaas/ bjina niets doen.
Misschien dat een vangrail nog iets is, maar ja het komt voor dit dier zo wie zo te laat.
Erg veel sterkte voor de eigenaren en diegene die het paard kenden.

Romy_Tinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:42

Echt heel zielig, veel sterkte, vooral voor de eigenaar.
moet volgens mij verschrikkelijk zijn!!
Maar snap idd nog steeds niet echt waarom ze het paard niet gewoon hebben los kunnen maken.

Kinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:46

Vreselijk...
Doorsnijden van het tuig lijkt mij ook bijna onmogelijk, zulk dik leer, paard onder water en ook nog het juiste deel zien te vinden. Ik zou het op het droge niet eens snel voor elkaar krijgen...

Veel sterkte

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:51

Romy_Tinky schreef:
Maar snap idd nog steeds niet echt waarom ze het paard niet gewoon hebben los kunnen maken.

Wat snap je daar niet precies aan, volgens mij hebben een aantal mensen heel duidelijk aangegeven waar het probleem zit in dit soort situaties.

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:54

Romy_Tinky schreef:

Als je zelf onderkoelt ben en de brandweer + politie komt laat is het best wel moeilijk om nog een paard te redden.
Ze hebben waarschijnlijk wel van alles geprobeert maar het paard is in paniek en zij zelf zijn ook in paniek dan is het best wel moeilijk.

Nogmaals, Syts we zullen je nooit vergeten. Vriendjes zijn?

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:58

Ik vind het heel erg, het komt ook zo dichtbij Verdrietig
Ik kende Syts dan zelf wel niet zo goed, maar het was een geweldig paard.
Veel sterkte iedereen op stal! Vriendjes zijn?

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:14

Romy_Tinky schreef:

Ik weet niet hoor maar er staat al meerdere keren daar idd wat over aangegeven. Het paard stond bij mij op stal, is met wagen en al in de vliet gevallen.. zo'n wagen sleurt dat beest naar beneden. Paardje weegt 800 kg, is in paniek. Ze hebben natuurlijk gelijk in het water geprobeert de lijnen door te snijden met het mes wat ze bij zich hadden, maar door de paniek van het beestje, de dikke lijnen en het super snelle naar beneden zinkende wagen is dat niet gelukt.. dat is gewoon onmogelijk, er is nl ook geen kade of iets, het is gelijk mega diep daar. Heb je nu je antwoord? sorry hoor wil niet bot overkomen maar kan hier niet zo goed tegen.. Knipoog

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:22

Romy_Tinky:
Ik vind het erg ontoepasselijk dat je zoiets zegt. Zoals jij het zegt klinkt het net alsof de eigenaar niks geprobeerd heeft.
Zo zijn deze mensen echt niet, en het is nou eenmaal vrijwel onmogelijk om een paard en kar uit de vliet te krijgen, de kade is behoorlijk hoog en het water erg diep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:23

Verder is het duidelijk genoeg dat ze hun best hebben gedaan het paard los te krijgen en dan nog is het de vraag of het dier het overleefd zou hebben, het water is nog erg koud en onderkoeling is dan ook nog een groot gevaar.
Sterkte voor de eigenaren, dit is een vreselijk voorval wat je niemand gunt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:48

Ow hemel, wat erg! het zou je maar gebeuren. Ik wens de eigenaren enorm veel sterkte met het verlies.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:31

He bah wat moet dat verschrikkelijk zijn om mee te maken! Dat beeld vergeet je nooit meer. Ik ben zelf niet echt bekend met mennen, maar je hoort dit toch best nog weleens.

Zou toch iets op verzonnen moeten worden, tuig met paniekhaken of iets dergelijks. Dat je het met een paar handelingen los hebt. Of iets op de kar zelf dat de dissel los kan komen van de wagen!! Heb je in ieder geval nog wat kans mocht je dit overkomen!

Nielsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 18:49

Ook al hadden ze het tuig los kunnen maken, de kant is zo hoog dat het het paard waarschijnlijk niet zou lukken om alleen op de kant te komen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:22

Bij ons in Ter Aar is een shetje op deze manier verdronken.
Daar is ook alles aan geprobeerd en als het bij zo'n relatief klein beessie niet lukt, hoe moet je dan idd een groot paard zo snel los zien te krijgen?

Heel erg zielig voor paard en eigenaar. Veel sterkte!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:27

wat naar zeg, ik wens de eigenaar sterkte toe met dit verlies

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:32

Kifesa schreef:
Op Infothuis te lezen:

Citaat:
Paard met rijtuig verdronken in water Vliet
donderdag 17 april 2008, 11:10 uur
Een paard en wagen met daarop een koetsier en een passagier zijn woensdagavond in het water van het Rijn Schiekanaal (de Vliet) beland. Het rijtuig reed op de Oostvlietweg toen het paard schrok van een passerende fietser. Het paard deed twee stappen opzij waardoor paard en wagen in het water terecht kwamen. De menner en de passagier konden op tijd van de bok afspringen.

De menner, een 53-jarige man uit Leiden, probeerde het paard nog te redden van de verdrinkingsdood. Het paard werd echter door het rijtuig onder water getrokken en verdronk. Duikers van de brandweer kwamen er aan te pas om het overleden paard en het rijtuig te traceren. Een kraan van de brandweer heeft de combinatie uit het water getakeld. Aan alle betrokkenen is slachtofferhulp aangeboden.

Ik hoop niet dat het een wielrenner was, want als ik de volgende keer dat ik over de Vlietweg loop met mijn paard weer zo'n hardrijder tegenkom (tis een 30 kilometer zone maar daar houden fietsers zich echt niet aan!!!!) gaat ie zelf de Vliet in. Boos!
Ze rijden daar als gekken in hele colonnes en houden écht geen rekening met mens en dier die daar lopen. Nors opkijken

Ja en die fietsers woeden nog boos ook als je het probeert uit te leggen! Touwtje spannen?
Welk stuk was het? Bij die brug v.d. Vlietlanden? Kan t me niet voor de geest halen.

Ik wens alle betrokkenen heel veel sterkte met de verwerking hiervan. Kan me voorstellen dat dit niet snel van je netvlies afkomt. Vreselijk! Zit hier met koude rillingen. Ga zo eerst mijn paarden knuffen.

Nielsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:34

Citaat:
Ja en die fietsers woeden nog boos ook als je het probeert uit te leggen! Touwtje spannen?
Welk stuk was het? Bij die brug v.d. Vlietlanden? Kan t me niet voor de geest halen.

Ik wens alle betrokkenen heel veel sterkte met de verwerking hiervan. Kan me voorstellen dat dit niet snel van je netvlies afkomt. Vreselijk! Zit hier met koude rillingen. Ga zo eerst mijn paarden knuffen.

Yep, nabij 1 van de bruggetjes.