Gestolen Frida eindigde als biefstuk door chip-probleem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Gestolen Frida eindigde als biefstuk door chip-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:16

Nee hoor, de chip werkt prima en zit nog op zijn eigen plek. De chipreader pakt hem alleen niet omdat hij deze chip niet herkend. Dit probleem komt ook vaak voor met duitse chips. Mijn dierenarts heeft namelijk een speciale reader voor zulke gevallen en hij kan hem dus wel lezen. De gewone readers niet. ( dit is een algemeen bekend gegeven trouwens, dat buitenlandse chips vaak niet gelezen kunnen worden)

Als dat alles verder klopt, heeft zij idd een fout gemaakt, maar hoe zit dat dan met gestolen paarden? Of paarden die minder lang in belgië verblijven? Die hoeven niet worden ingeschreven en kunnen dus alsnog gewoon opnieuw gechipt worden toch?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:20

dreamgirl schreef:
@mystica: aangezien die chip al sinds de geboorte werd geplaatst is deze waarschijnlijk in de bloedbaan terecht gekomen waardoor deze uit het paardje verdwenen is. Een chip (ook al is die buitenlands) kan wel gelezen worden met chipreader.

Aangezien die dame Frida al enige tijd in Belgie ondergebracht heeft is deze zelf in de fout gegaan! Als ze toen een aanvraag had ingediend kon dit drama vermeden worden. Het is de Belgische wetgeving die zegt dat een paard die voor minimum 3 maand in Belgie verblijft ingeschreven MOET staan in de databank. Daar dit NIET gebeurd is kon de dienst voor de identificatie ook niet weten dat dit om een gestolen paard ging. Frida stond sinds eind vorig jaar in belgie. Hieronder een kopie uit het KB.

"Elk paard dat langer dan 90 dagen op het Belgisch grondgebied verblijft, wordt beschouwd als zijnde definitief binnengebracht. Een uitzondering is voorzien voor dekhengsten,..."

Deze dame heeft dus eigenlijk de wet overtreden. Ze wist namelijk dat haar paard langer dan 90 dagen in Belgie ging verblijven (aangezien het in een rusthuis werd gezet).
Haar taak bestond er dus uit om de aanvraag in te dienen. 1 simpel blad papier had het leven van Frida kunnen redden, maar door nalatigheid van haar eigen baasje belandde ze zo in het slachthuis.

Dat Frida door de schuld van haar baasje in het slachthuis is gekomen, vind ik wel heel kort door de bocht. frida had een nederlandse chip en volgens mij hoort daar een paspoort bij.
Het opnieuw aanvragen van een paspoort en plaatsen van een chip door de ander partij staat toch los van dat Frida niet geregistreerd is in Belgie of zie ik dat nu fout?
Ookal heeft de eigenaar van Frida haar niet laten registreren dat geeft de vrouw die het paard afgevoerd heeft daar toch nog geen recht toe om dat te doen en dan de schuld bij de eigenaar te leggen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:31

Citaat:
Een chip (ook al is die buitenlands) kan wel gelezen worden met chipreader.

Boos! niet dus ... mijn vorige paard is nu in belgie niet gechipt
in belgie is boven water gekomen dat de gechipt is
terwijl die volgens de nl artsen dus niet gechipt was

dreamgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:32

De eigenares van Frida moest niet een nieuw paspoortje aanvragen, enkel haar paard in de databank laten registreren. Als ze dit gedaan had dan kon die eigenares van die manege het paard niet zomaar doorverkopen want dan ging men op de databank gezien hebben dat dit om een gestolen paardje ging.
Het is niet zo dat om te registreren in de databank een nieuw paspoort nodig is, ze had enkel een aanvraag moeten doen in belgie en dit ging in orde geweest zijn!

Er is hier sprake van een nieuwe chip, maar wie heeft er dit bevestigd?
Het is namelijk zo dat nederlandse chips WEL zonder probleem gelezen kunnen worden met de belgische chipreaders.

Paarden die minder lang in belgie verblijven zijn meestal door hun eigenaars op een plek gezet waarvan die zeker zijn dat die te vertrouwen zijn, niet zomaar op een plek waar je toevallig eens op uitkomt door te googelen! De eigenares van Frida heeft duidelijk niet verder onderzocht of het rusthuis te vertrouwen was.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:15

Esther schreef:
Als je een hond in laat slapen krijg je een bewijs van overlijden, is dat bij paarden ook niet zo?

Ik heb mijn hond ruim 3 jaar geleden laten inslapen en heb nooit wat voor een bewijs dan ook gehad.
Ervaring met gechipte pony's heb ik niet, die van mij zijn niet gechipt, maar m'n honden zijn wel gechipt. Toen ik ging verhuizen van Zuid-Holland naar Groningen heeft de nieuwe dierenarts nevernooitniet gekeken naar de chip van mijn hond. Vond ik erg raar, maar heb er (helaas) nooit naar gevraagd.
Toen ik een pup had gekocht werd er wel naar de chip gekeken en die correspondeerde niet met het nummer in haar paspoort. (Ik had en heb nog steeds het "verkeerde" hondje Clown ookal heb ik nu wel het juiste chipnummer.) Ook daar werd niet moeilijk over gedaan en verder niet meer gecontroleerd. Ik had dus zo een hond van iemand anders kunnen stelen en voor mijn hond door kunnen laten gaan, niemand die het controleerd of vragen stelt als het desbetreffende chipnummer niet klopt met het nummer in een paspoort. Hoezo controle...door wie moet er dan gecontroleerd worden als een DA het al niet doet???
Ik bedoel maar, ik heb het idee dat een ander persoon dus zo (één van) mijn hond(en) kan stelen en laten inslapen door een DA zonder dat er gecontroleerd wordt of het zijn/haar hond of mijn hond is...of heb ik het mis?
En voor hond zou je dan natuurlijk ook pony kunnen lezen...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:20

Ik vind het heel sneu voor het paard, ik wist het ook niet van die chip in Belgie van 90 dagen. Maar ik zou regelmatig bij mijn paard langsgaan in een rusthuis !

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:33

Is het in België dan wel zo dat het paspoort een eigendomsbewijs is? Mijns inziens had de eigenares het nederlands paspoort mee moeten geven (kan me echt niet voorstellen dat er een chip zonder paspoort is gedaan, paspoorten zijn al langer verplicht dan chips).

Het is me dus niet duidelijk wat er gebeurd is. Ik zie dus een paar scenarios:

1) Pensionstal heeft paard gekregen zonder NL paspoort. Daarbij kan ik me wel wat moeilijkheden voorstellen, aangezien het paard dan helemaal niet meer vervoerd mag worden. In dat geval moest er dus een nieuw Belgisch identiteitsbewijs aangevraagd worden, waarna alles dus kennelijk mogelijk is Knipoog In dit geval zijn er dan feitelijk vóór de verkoop dus al een bedenkelijke feiten gepleegd. (paard zonder identiteitsbewijs achtergelaten, paard nieuwe identiteit gegeven)

2) Pensionstal heeft paard gekregen mét NL paspoort. Lijkt me het meest logische scenario, maar goed. In dat geval is het paard dus moedwillig van identiteit veranderd met de intentie om het beest te verkopen. Ook niet helemaal fris.

De vraag is nou: kon deze slachting voorkomen worden? Weet ik niet. We kunnen ook nog steeds geen moorden voorkomen, dus dit soort gevallen blijft mogelijk. Ik heb het ook al andersom gezien. Pony aangeleverd voor de slacht wegens ongeneeslijke ziekte, duikt na een jaar springlevend, met paspoort en chip op. Is ook bijzonder dubieus geval. Gelukkig dat de pony beter werd, maar het was mogelijk geweest dat het dier onnodig geleden zou hebben onder haar ziekte.

Rechtspraak zal dus moeten zien wat er voor strafbare feiten gepleegd zijn. Iemand wou met een rustig geweten van een oud paard af zijn, daar is niks mis mee, zeker niet als daar ook voor betaald word. Blijkbaar hoorden daar geen regelmatige controles bij. Maar als de afspraak is dat het dier niet naar de slager mag, dan is dit wel heel erg cru. Ik zou hier niet direct het chipsysteem over aanvallen, het is nu in ieder geval uitgevonden dat het dier dood is. Ik vraag me af of dat zonder al dat gechip zelfs mogelijk was. Ik ken mensen die na 20 jaar nog steeds helemaal niks weten over wat er met hun gestolen pony gebeurd is.

PS: de gestolen Frida eindigde als biefstuk door malafide handelaars, helemaal niet door een chipprobleem. Het chipprobleem voorkwam helaas niks, maar dat is wat anders.

dreamgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:37

Victory-Boy schreef:
Esther schreef:
Als je een hond in laat slapen krijg je een bewijs van overlijden, is dat bij paarden ook niet zo?

elk paard dat in de databank staat krijgt een mutatiedocument, dit dient om alle wijzigingen door te geven aan de databank (verhuis, verandering van geslacht, overlijden, etc...)
Dus als het paard geslacht wordt, of overlijdt, word dit gemeld via dit mutatiedocument en wordt dit tevens in de databank aangepast.
Slim
via dit mutatiedocument word verandering van eigenaar ook gedaan, de oude en nieuwe eigenaar dienen dit blad te ondertekenen (en nieuwe gegevens in te vullen) en dit document wordt dan door de oude eigenaar opgestuurd naar de databank, anders blijft de oude eigenaar verantwoordelijk voor het paard. (zoals in geval als het paard uitbreekt en schade berokkent aan personen of voorwerpen)

Het dient dus ALTIJD doorgegeven te worden als je een paard verkoopt. Indien je de nieuwe eigenaar bent, en dit mutatiedocument niet gekregen hebt van de vorige eigenaar kan je dit ook doen via een verkoopsovereenkomst.
Dus gouden tip: zorg altijd voor geschreven overeenkomst van verkoop! Daar hoeft het bedrag niet opstaan, maar als je iets in handen hebt waar de oude eigenaar zijn handtekening onderzet sta je ALTIJD recht in je schoenen bij eventuele problemen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:41

Er zijn duidelijk een paar mensen die niet weten hoe de regeling in elkaar zit. Het paspoort is in België GEEN eigendomsbewijs. Met een paspoort kan je dus helemaal niks aanvangen. Als je paard aan de drie voorwaarden voldoet:
1) chip
2) paspoort met chipnummer, schets, en bijlage
3) geregistreerd is in de databank
Dan krijg je een mutatiedocument. Dit is het eigendomsbewijs van het paard. Degene die dit in zijn bezit heeft en zijn naam er op invult en doorgeeft aan de databank is de eigenaar van het paard. Dus als het paard een chip had, en een paspoort, maar niet geregistreerd was, dan hoefde iemand met kwade bedoelingen enkel maar het paard op deze manier op zijn naam in de databank invoeren en dan kreeg die persoon het mutatiedocument. Heel eenvoudig. Er moet geen tweede chip geplaatst worden hiervoor, ze konden gewoon de nederlandse chip gebruiken. Oude chiplezers konden inderdaad niet altijd buitenlandse chips lezen, maar hier in België zijn alle chiplezers nieuw en daar kan je echt ELKE chip, ongeacht het land mee aflezen. Paarden worden in België gewoon op die buitenlandse chip geregistreerd. Dat chips worden afgevoerd via de bloedbaan of migreren is ook niet waar. Zal even het wetenschappelijk artikel er bij halen waarbij dit over verschillende jaren is opgevolgd. Conclusie, was het paard volgens de wet geregistreerd geweest, dan konden ze dier niet verkocht hebben of naar het slachthuis gebracht hebben. Dat is het jammere van deze hele zaak.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:45

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:48

Coliena: nou, in ieder geval toon je aan dat dit gebeurd is door onwetendheid van de Nederlandse eigenares.

Ik vind het in ieder geval een interessant detail dat de pensionhoudster bereid was het geld te investeren voor nieuwe chip en paspoort om maar van het beest af te komen.

Blijft aan het eind de vraag hoe de overeenkomst voor de oude dag was afgesproken. Niks op papier zetten is wachten op ellende. Ik weet in ieder geval wel dat de Nederlandse eigenares voorlopig geen oude paarden meer naar dat adres zal sturen..

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:16

Zeer lullige voor de eigenaresse. Afgezien van waar het fout is gegaan, je verwacht niet dat als je een paard in goed vertrouwen naar een rusthuis brengt, dat het om wat voor reden dan ook doorverkocht wordt en bij de slager beland.

En om de fout dan meteen maar bij de eigenaresse te legen aan de hand van het beetje informatie dat hier te vinden is vind ik erg kort door de bocht persoonlijk. Ga er even vanuit dat de vrouw wel alles netjes voor elkaar had. Paard is gechipt, heeft paspoort en is geregistreerd. Mevrouw heeft netje bij het achterlaten van haar paard het paspoort achtergelaten om entingen e.d. te registreren. Wat houdt dan een ander tegen om haar paard door te verkopen (behalve fatsoen dan)? Er gaat geen sirene af als het paard het erf verlaat ofzo. De chipverplichting in Belgie is nog niet zo oud, dus welke dierenarts heeft verdenkingen als er iemand bij hem komt met het verzoek een chip in te brengen bij een pas aangekocht ouder paard? Want zo kan het net zo goed gegaan zijn! Paspoort gaat in de papierversnipperaar, paard wordt bij de da gebracht als zijnde chiploos (wat ook heel goed mogelijk was geweest in Belgie), wordt voorzien van chip en paspoort en gaat vervolgens richting slager. Niemand die er iets van merkt.

Maar dat is net zo goed een speculatie, niemand hier weet wat er precies gebeurt is, dus waarom nu meteen weer een hele discussie gaan starten om hoe het wel de schuld van de eigenaar geweest zal zijn.

Ik vind het jammer voor het paardje. Die had nog vele jaren blij op de wei kunnen zijn...

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:28

Onderstaand geef ik een klein inhoud van de feiten, wil niet dat er verkeerde zaken gezegd worden :

Eigenares A.J. uit Nederland wil een heel goede thuis voor haar paardje Eefje, zij zoekt een thuis. Op haar advertentie antwoordt een Nederlandse dame die nu in Belgie woont. Zij beloofd de hemel op aarde voor het paard, zij wil gezelschap voor haar paard (het gekende verhaal) A. kent deze dame totaaal niet, maar omdat Eefje alleen goed overeenkomt met Frida brengt zij de twee paarden naar Belgie met de afspraak dat Frida terugkomt naar Nederland. Eerst moet Eefje wennen aaan de nieuwe omgeving.
Die Nederlandse vraagt natuurlijk het paspoort, aangezien als zij kontrole krijgt dat zij de paspoorten kan tonen aan de instanties. +/- 20.11.2008 staan de paarden allebei in Belgie, eind januari 2008 mailt de Nederlandse dat Eefje problemen heeft met haar karakter, dat zij de twee paarden uit elkaar gehaald heeeft, maar dat Frida ingeslapen is. Mevrouw A neemt kontakt met me op, we zoeken, en krijgen te horen via de chipnummer, dat een nieuwe eigenaar (een prachtgezin) het paard Eefje op hun naam laten zetten hebben op het Nederlands paspoort in december 2007, verkocht op 5.12.2007. Wij geloven niet dat Frida overleden is, aangezien getuigen vermelden dat zij ook te koop stond voor 1.500 euro. Na vele telefoons, inlichtingen, krantenartikel, vermelding op onze site's neemt mevrouw A maandag kontakt op met de Confederatie van het paard. Het chipnummer van Frida staat nu op een nieuw paspoort met een andere naam Serina uitgereikt 28.2.2008 eigenaar wordt niet medegedeeld wegens de wet op de privacy.
Wij doen de ene tel. na de andere, krijgen door bepaalde omstandigheden (niet van de confederatie) de naam van de handelaar die Frida zou gekocht hebben en ook het nieuwe paspoort in zijn bezit heeft. Na kontakt met de handelaar geeft deze inderdaad toe dat hij Serina (alias Frida) naar de slacht gebracht heeft, waar weet hij niet meer, evenmin waar hij ze gekocht heeft. Gaf wel toe die Nederlandse te kennen en weet haar ook wonen. Wanneer ze geslacht is, dacht hij midden maart 2008.
Frida had een chip (mevrouw A had ze laten chippen) had een paspoort van Draf en Ren Nederland, als je het chipnummer invoert
krijg je dit te zien.
Op mijn vraag aan de confederatie zij hebben geen samenwerking met Nederland of ander land voor chip en paspoorten.
Mijn conclusie is :een chip dient ook voor de voedselveiligheid, wie kan nu weten wat dit paard aan medicatie gehad heeft, het oude paspoort is normaal nog bij die Nederlandse, zij zou na het zogezegd inslapen van Frida het paspoort terugbezorgen aan mevrouw A, het nieuwe paspoort kan niets vermelden, het is juist afgeleverd voor de slacht. Er waren slachthuizen die op 4.2.2008 van mij persoonlijk de zoektocht met de chipnummers gehad hebben, hopelijk is Frida daar niet geslacht, dan zou het helemaal een komedie zijn.
U kan verdere informatie vinden op http://www.paardenspeurder.be
Dit in kort het verhaal van een lange, treurige zoektocht naar Frida.

Frida, jouw baasje in Nederland mevrouw A en haar gezin, mezelf willen als eerbetoon aan jou, deze zaak uitpluizen tot op het been, jouw dood was niet zo door je liefste eigenaar gewild, wij blijven vechten voor jouw en alle andere paarden en eigenaars.
Adri Hauquier
Laatst bijgewerkt door Adri op 16-04-08 18:11, in het totaal 4 keer bewerkt

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:39

Coliena schreef:
Hmmmmm. Dit wordt weer een hele razzia tegen het chippen zeker? Dit paard was niet in orde toen het in België kwam. En dat is niet de schuld van het systeem, maar van de eigenaar/vrouw in Nazareth. Paarden in België moeten aan drie voorwaarden voldoen. Hieronder nogmaals de uitleg.
1) ze moeten een chip hebben
2) ze moeten een europees paspoort hebben, met chipnummer, schets en bijlage voor toediening van geneesmiddelen
3) ze moeten geregistreerd zijn in de centrale databank

Deze drie voorwaarden moeten verplicht voldaan zijn. Als je dus leest, dan zie je dat dit paard ENKEL voldeed aan voorwaarde 1. Met andere woorden, ze was niet in orde en niet beschermd tegen het slachten. Dat is enkel te wijten aan de eigenaar. het verhaal van inplanting van een tweede chip heb ik zware twijfels over. Het enige wat hier hoefde te gebeuren door mensen met slechte bedoelingen, is het nederlandse nummer in een equipas vermelden, het paard zo registreren en naar de slacht brengen. Dus een tweede chip was niet nodig. Bovendien wordt voor het inbrengen van een chip uitgebreid gecontroleerd of het dier nog geen chip inheeft. Dus ALS de dierenarts een tweede chip heeft geplaatst, dan was dit een fout/onzorgvuldigheid van zijnentwege. Het systeem werkt wel degelijk, maar zolang niet iedereen in orde is, kunnen dingen zoals dit dus voorvallen. Het is wel niet correct om de fout dan maar bij het systeem te leggen. Eigenaars moeten de verantwoordelijkheid dragen om alles in orde te brengen, achteraf klagen heeft weining nut. Toch vind ik het vanzelfsprekend erg voor deze mensen... Het had niet mogen gebeuren.

Er is geen tweede chip ingeplaatst, verkeerd vermeld door de media, nieuw paspoort is afgeleverd naar aanleiding van de chip
528.2460001315 Nederland
Laatst bijgewerkt door Adri op 16-04-08 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:48

Dan vind ik het verhaal alleen maar vreemder. Nagelbijten / Gniffelen Dan helpt het dus echt geen donder of je je paard wel of niet laat chippen dus Nagelbijten / Gniffelen

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:50

Ik heb begrepen dat de persoon, die het tehuis (pensioen) aanbood, niemand minder was dan.... Nathalie Bakker... inderdaad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:54

Het helpt ook geen donder. Niet zolang de chip niet Europawijd gestandaardiseerd is, overal af te lezen is, er een centrale databank is waar alle paarden worden geregistreerd, en er niet standaard bij verkoop, vervoer, slacht, behandeling van paarden op die chip gecontroleerd wordt.

De voedselveiligheid is een wassen neus. Ik kan mijn paard DNA laten bepalen, in het paspoort zetten dat het niet voor menselijke consumptie gedacht is. Mijn paard daardoor medicijnen laten geven die niet voor menselijke consumptie geschikt zijn, aansluitend paard verkopen zonder paspoort (is kwijt, zoek, verbrand, in de wasmachine beland). Een duplicaat aanvragen, laten chippen, en vervolgens mag het paard alsnog geslacht worden.

Er belanden nog steeds paarden bij de slager en worden geslacht zonder chip, niet iiedere agent die controleerd heeft een reader op zak, agenten die dat wel hebben lopen soms met een defecte reader op zak of de chip is verouderd.

En ik heb zelf nog niet geprobeerd of de chip onklaar gemaakt kan worden, want mijn paarden zijn DNA getypeerd en blijven dat ook, maar misschien moeten degenen die er van overtuigd zijn dat het ding niet onklaar gemaakt kan worden eens met bokker Ikke babbelen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:59

Sigrid72 schreef:
Ik heb begrepen dat de persoon, die het tehuis (pensioen) aanbood, niemand minder was dan.... Nathalie Bakker... inderdaad.

is dat zo?
dat meen je niet!
weer een puntje erbij op haar kerfstok..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:59

Er gaat een ver lichtje branden, maar nog geen duidelijk lampje hier..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:00

kijk maar eens op google... dan gaan je nekharen alleen al bij de eerste pagina overeind staan!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:27

Wat mij verbaasd dat een 20 jarig paard nog als biefstuk over de toonbank gaat, ik dacht dat alleen jong paarden daarvoor gebruikt worden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:28

Liezel1 schreef:
Sigrid72 schreef:

is dat zo?
dat meen je niet!
weer een puntje erbij op haar kerfstok..

dan hoop ik dat ze deze dame eens keihard gaan aanpakken

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:33

Bedankt Adri voor de verdere toelichting! Het is dus inderdaad gebeurd zoals ik dacht. Het paard was gechipt en had een paspoort. Helaas genoeg was de derde voorwaarde, namelijk de registratie niet gebeurd! Had de Nederlandse eigenaresse dit geweten, dan zou dit allemaal niet voorgevallen zijn... En dat is triest. Dus voor iedereen, Je paard moet gechipt, paspoort EN REGISTRATIE! Er is in dit geval dus geen tweede chip geplaatst, maar iedereen die zijn paard niet laat registreren, loopt gevaar op deze praktijken. in dit geval nog gelukkig dat de databank bestaat, want zo hebben ze dit paard kunnen lokaliseren, jammer genoeg te laat, maar dankzij haar chip is uiteindelijk achterhaald wat er met haar gebeurd is. Dus geen probleem met de chip, zoals in de titel staat, maar een probleem met een paard dat nog niet in orde was...

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:05

Coliena schreef:
Bedankt Adri voor de verdere toelichting! Het is dus inderdaad gebeurd zoals ik dacht. Het paard was gechipt en had een paspoort. Helaas genoeg was de derde voorwaarde, namelijk de registratie niet gebeurd! Had de Nederlandse eigenaresse dit geweten, dan zou dit allemaal niet voorgevallen zijn... En dat is triest. Dus voor iedereen, Je paard moet gechipt, paspoort EN REGISTRATIE! Er is in dit geval dus geen tweede chip geplaatst, maar iedereen die zijn paard niet laat registreren, loopt gevaar op deze praktijken. in dit geval nog gelukkig dat de databank bestaat, want zo hebben ze dit paard kunnen lokaliseren, jammer genoeg te laat, maar dankzij haar chip is uiteindelijk achterhaald wat er met haar gebeurd is. Dus geen probleem met de chip, zoals in de titel staat, maar een probleem met een paard dat nog niet in orde was...

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt, paard was in orde voor die mevrouw A uit Nederland, Frida zou terug gaan naar Nederland.
Het is gewoon die Nederlandse in Belgie die het paspoort achtergehouden heeft. Het grootste probleem, er is elke week gebeld met de Belgische Confederatie of er al een nieuwe eigenaar gemeld was, waarom hebben zij niet eventjes gekeken in de databank van Nederland, dan hadden zij ontdekt dat er een paspoort van Draf en Ren/Nederland uitgereikt was. Het paard was gechipt, was bij de handelaar nagekeken, en paspoort aangevraagd voor het te laten slachten. De grootste fout is die Nederlandse in Belgie die de paarden gewoon doorverkocht heeft, een mail eind januari dat Frida ingeslapen is en dat zij heel goed wist dat ze Frida verkocht had. Je moet maar durven, voor mijn part verdiend zij de hel.
Had mevrouw A vroeger vernomen dat haar paard bij die handelaar stond, had zij zelf Frida nog kunnen redden, nu is Frida geslacht als een onbekend paard.

Ozal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:43

langleve de EU met al zijn stomme regeltjes en dingen.