Vruchtbaarheid intensief gebruikte fokpaarden niet goed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Vruchtbaarheid intensief gebruikte fokpaarden niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:25

Ja en daar kunnen we dan weer een hele andere discussie over gaan houden Knipoog

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:28

DubbelDun: Het is dat ik het opgezocht heb anders zou ik het niet eens weten. Heb haar nog maar een jaar.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:28

DubbelDun@ Wij hebben als mens het heden veranderd, of dat nu dieren betreft of mensen, en dat zal zo blijven, en dat zal blijven veranderen.

Ook zullen hier altijd tegenstanders in blijven , waaronder denk ik jij.
Realiseer je je dan ook dat je in de tijd van nu verbrand zou worden omdat je kan zwemmen?

Buiten dat om, zouden er ook al heel wat dierenrassen zijn verdwenen zonder ingrijpen van ons in de natuur.

Heb jij ook geen entingen gehad als kind zijnde? Als jij het met iemand doet gebruik je dan ook geen voorbehoedsmiddel? Of neem je gewoon het risico omdat je de natuur zijn gang willen laten gaan?

Let wel, wij zullen het nooit winnen van de natuur die is namelijk veel sterker dan wij.

En gedane zaken nemen geen keer. Als we nu de paarden los zouden gooien in de natuur blijft er erg weinig over. Noem je dat diervriendlijk? waarschijnlijk zal je antwoord zijn "dan blijven de sterkste over'.

Als je er indd zo over denkt ga ik er maar vanuit dat jij nooit naar een huisarts gaat of ziekenhuis, want ook dan moet je de natuur zijn gang laten gaan, en blijft de sterkste mens over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:33

@potverdikkeme: ik veel dingen geef ik je zonder meer gelijk, maar daarom hoef je niet aan alles mee te doen. Je kunt ook uit principe aan bepaalde 'gektes' niet mee wíllen doen.
Bijv. een goed springpaard kán over 2,40 springen, maar waarom zou je hem dat willen laten doen?? Alleen om te laten zien dat ie het kan ??
Dat een mens in een raceauto 500 km per uur wil racen, moet ie zelf weten, het is zijnl even. Maar om iets van een dier te vragen wat zijn natuur vér te boven gaat kan je uit principes ook afwijzen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:35

Kurry, da's prachtig! Dat gun ik iedereen, helaas is het niet iedereen gegund. Soms denk ik ook wel eens dat de manier waarop paarden gehouden worden ook een rol speelt in het slecht drachtig houden. En wat te denken van het voer, welke ongeziene verontreinigingen zitten daar in... Onze merrie liep tot verleden jaar hoog in de sport. Dit bracht spanning voor haar mee, ik vond het logisch dat ze toen niet pakte. Vanaf verleden jaar augustus is ze uit sport, eerst 4 maanden volledige rust op het weiland (paard is wel van te voren afgetraind) en daarna bij ons thuis rustig opgepakt en in conditie gereden. Merrie staat de hele dag buiten, nu ook zo'n 3 weken zonder dek, dus de zon kan ook haar heilzame werk doen. En weer was de baarmoeder te slap. Ik gok er maar op dat het nog te vroeg in het seizoen voor haar is. Regumate willen wij onderhand wel eens gaan proberen. Ik heb de waarheid niet in pacht, en probeer een en ander zo goed mogelijk te doen voor mijn paarden.... en dan is het telkens jammer als het vruchtje niet blijft zitten....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:55

Ook al fokken we nu misschien paarden die ver van de natuur staan en dus zwakker worden. We krijgen de rekening letterlijk nu gepresenteerd. Ook sportpaarden moeten een zekere hardheid hebben, want aan mooi bewegen heb je niks als de gewrichten en pezen zwak zijn.

Het onnatuurlijk laten dekken heeft er ook mee te maken. Merries worden nu soms verkracht of geinsemineerd zonder uberhaupt een hengst te zien. Dan moeten we ook niet verwachten dat de natuur evengoed de zwangerschap nog perfect regelt, aangezien er bij het voortraject het eea al door de mens is geprepareerd.

Misschien kunnen we veulens beter in een kunstmerrie stoppen Zij zijn groot en ik is klein!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:11

DubbelDun@ Ik denk dat we het opzich wel met elkaar eens zijn, en indd, er moeten ook grenzen zijn. Sommige mensen overschrijden die met gemak, en daar zou eerder op ingegrepen moeten worden.

En arabesk@ Indd, als wij de boel veranderen kunnen we dat indd niet verwachten... (al doe ik wel mijn uiterste best om het zo goed mogelijk te laten verlopen!)

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:53

Ik heb gelukkig tot op heden nog niet zoveel problemen gehad met onze merries. Maar mijn DA geeft wel regelmatig Regumate mee voor oudere merries als het na de 1ste x niet is gelukt.
Ik heb er wel voorkeur voor om de merries te insemineren op station waar de hengst staat. Maar dat kan ook een psychisch iets van mij zijn Haha!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:55

Op station hebben ze ook veel beter de mogelijkheden om na te spoelen enz. enz. En dat is wel vaak van belang bij oudere merries!

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:32

potverdikkie schreef:
Op station hebben ze ook veel beter de mogelijkheden om na te spoelen enz. enz. En dat is wel vaak van belang bij oudere merries!

Ja en ik denk toch dat het sperma daar minder te lijden heeft gehad dan na een hoop bewerk en transport Knipoog
Mijn oudere merrie heeft zelfs weleens direct een rietje vers gehad, en werd daarop ook drachtig.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:34

Super!