Paard trapt vrouw van fiets in Hengelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Paard trapt vrouw van fiets in Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:25

autsj!

woordkeuze is niet ideaal... een dier kent geen wraak...

tis wel vervelend. tzal je maar overkomen...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:54

NewBorder schreef:
ja ik heb het gezien, gebeurde vlak voor ons huis.
De fietsers fietsen aan de andere kant van de weg.

Wel een groot paard dan alssie naar de andere kant van de weg kan trappen Knipoog Vind het knap dattie dan ee vrouw van dr fiets af krijgt (neem aan dat ze dan in tegengestelde richting liep met het paard). Of bedoel je dat het aan de overkant van de straat gebeurde?

En van de fiets stooten en van de fiets slaan vind ik 2 zeer verschillende dingen. Beetje vage OP/nieuwsbericht.

Paard blijft een dier wat kan schrikken en daar moet je niet alleen als eigenaar maar ook als overig verkeer rekening mee houden. Hoop dat beide dames en paard snel ven de schrik bekomen zijn en de fietser snel geneest van haar verwondingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:35

Bij ons komen ook altijd erg veel fietsers langs, maar ze vragen er soms ook een beetje om hoor... Als je ziet hoe dicht ze soms langs je heen fietsen...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:39

Dig schreef:
Ja het is een blijft een dier.

en als de fietser het paard wat had aangedaan had iedereen hier lopen kakkelen hoe slecht de fietser is.
het zijn idd dieren maar een dier heeft ook een eigennaar. weet niet wat ik van dit zoveelste ongeluk moet vinden..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:52

Wat vervelend voor die vrouw zeg! Ik hoop dat ze het goed maakt en er verder niks aan over houdt.

Wiens schuld het is en wiens schuld niet, dat zal me weinig interesseren. Het is en blijft een vervelend voorgeval, waar niemand op had gehoopt.
Zonder uitleg van betrokken partijen KAN ik er niet eens een oordeel gemaakt worden over de schuldige. Wettelijk gezien is de paardeneigenaresse gewoon verantwoordelijk, maarja, of dat nou altijd eerlijk is... (vaak wel)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:22

xDramaQueen schreef:
Dig schreef:
Ja het is een blijft een dier.

en als de fietser het paard wat had aangedaan had iedereen hier lopen kakkelen hoe slecht de fietser is.
het zijn idd dieren maar een dier heeft ook een eigennaar. weet niet wat ik van dit zoveelste ongeluk moet vinden..

Rare vergelijking...Een paard is namelijk een ander typ wezen dan wij....Waar wij van vroeger uit eerder als roofdier zouden mogen worden gezien, is een paard een prooidier. Aan dit gegeven kan een sterk instinctmatig gedrag gekoppelt worden. WIJ weten wel dat een fiets ons in kan halen en dat er dan niks gebeurd. Voor een paard (met veel scherpere zinutigen dan de mens) kan er iets zijn wat wij niet meteen gezien/gehoord/geroken/aangevoeld hebben en wat een schrikreactie uitlokt.

Zoals de situatie hier omschreven is zie ik voor me hoe het paard schrok, opzij ging en daarbij de vrouw van de fiets stootte. Een reactie wat zowel voor het dier als voor de begeleider nauwelijks beinvloedbaar is want prikkels die ECHTE schrik/paniek veroorzaken verlopen namelijk niet langs cognitieve centra in de hersenen, maar meteen in de amygdala. Dit betekent dat van daaruit een reactie wordt 'samengesteld' die puur op instinct en emotie is gebaseerd, niet op ratio. Dit zorgt er dus ook voor dat hoe goed we een paard ook verkeersmak hebben gemaakt, er altijd situaties zijn waarin deze training niet zijn vruchten afwerpt, simpelweg omdat de reactie puur alleen op emotie en instinct is gebaseerd en niet op de ratio.

Deze reactie komen bij paarden eerder voor dan bij een mens en dat valt zoals gezegd te verwijten aan het sterke instinctiefmatige gedrag waar vele prooidieren over beschikken om te overleven.

En inderdaad zullen we dan kwaad zijn geweest als de fietser het paard wat had aangedaan, immers is dit een actie met voorbedachte rade (berust op ratio dus) en bij een paard is het dat (in dit geval in ieder geval) niet...Tenminste, als ik langs een paard fiets krijg ik niet de instinctieve drang op dat paard eens flink op z'n gat te rossen of zo Clown

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:48

Doe nog maar eens een poging; al die overkill aan nieuwsberichten van paarden en ongelukken wekken bij mij vaak een kriebel op, vooral als het ongeluk niet heel ernstig is. Ik hoef dat allemaal niet te weten eerlijk gezegd!
Waar komt al dat nieuws eigenlijk vandaan? Is er iedere morgen iemand die googled op "paard + ongeluk" ofzo?

En van die discussies die erop volgen (niet specifiek deze) krijg ik meestal helemaal jeuk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:59

Ik beschouw ieder ongeluk toch als een kans om ervan te leren, om herhalingen zo mogelijk te voorkomen. En het is nieuws waar paarden bij betrokken zijn, en aangezien dit een paardenforum is... Bloos

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:34

het paard liep aan de rechterkant in tegengestelde richting en de vrouw kwam aan de linkerkant aanfietsen richting de paarden.
Toen schrok het paard van iets en sprong iets opzij daarbij raakte het paard de fietser..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:13

Relaxed schreef:
Bij ons komen ook altijd erg veel fietsers langs, maar ze vragen er soms ook een beetje om hoor... Als je ziet hoe dicht ze soms langs je heen fietsen...

Als ik dit soort berichten lees sta ik niet raar te kijken als over een aantal jaren paarden niet meer op de openbare weg mogen komen.
En dan hebben we dan zelf voor gezorgd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:55

ThePast03 schreef:
Relaxed schreef:

Als ik dit soort berichten lees sta ik niet raar te kijken als over een aantal jaren paarden niet meer op de openbare weg mogen komen.
En dan hebben we dan zelf voor gezorgd.

Het enige wat moet gebeuren is meer aandacht voor paarden tijdens de verkeerslessen Clown
We zijn gewoon weggebruikers, alleen dan met 'voertuigen' die niet alleen over een gas en een rem etc. beschikken...En heeeeeeel soms werkt de rem of de stuurbekrachtiger niet helemaal...Sja, als je dat weet, hou je daar toch rekening mee? Ik hou altijd rekening bij het inhalen van paarden omdat ik weet wat de gevolgen kunnen zijn...

Als meer mensen dit zouden weten zouden er veel minder ongelukken gebeuren Lachen

Mijn intructeur (van de autolessen dan he) belicht in geuren en kleuren het benaderen en inhalen van paarden in het verkeer, en nee, het is geen paardenfan, maar wel iemand met veel respect voor alle weggebruikers...

(hij heeft me ook geleerd dat als iemand zijn eend uitlaat ik moet remmen en voorang verlenen wanneer nodig, want het is een begeleider van (pluim)vee en heeft hij dus bij rechts ook gewoon voorrang...sja... Clown )

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:39

Adil18 schreef:
Het enige wat moet gebeuren is meer aandacht voor paarden tijdens de verkeerslessen Clown
We zijn gewoon weggebruikers, alleen dan met 'voertuigen' die niet alleen over een gas en een rem etc. beschikken...En heeeeeeel soms werkt de rem of de stuurbekrachtiger niet helemaal...Sja, als je dat weet, hou je daar toch rekening mee? Ik hou altijd rekening bij het inhalen van paarden omdat ik weet wat de gevolgen kunnen zijn...

Als meer mensen dit zouden weten zouden er veel minder ongelukken gebeuren Lachen

Mijn intructeur (van de autolessen dan he) belicht in geuren en kleuren het benaderen en inhalen van paarden in het verkeer, en nee, het is geen paardenfan, maar wel iemand met veel respect voor alle weggebruikers...

(hij heeft me ook geleerd dat als iemand zijn eend uitlaat ik moet remmen en voorang verlenen wanneer nodig, want het is een begeleider van (pluim)vee en heeft hij dus bij rechts ook gewoon voorrang...sja... Clown )

Nonsens; Als er iets blijkt uit de steeds weer terugkerende discussies over ruiters in het verkeer blijkt dat het niet die "andere" weggegbruikers zijn die educatie nodig hebben maar juist de ruiters zelf.
Trouwens als je rem /stuurbekrachtiger soms niet werken heb je niets te zoeken in het verkeer.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:40

Ik hoop dat het goed gaat komen met die vrouw.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:42

ikenindi schreef:
autsj!

woordkeuze is niet ideaal... een dier kent geen wraak...

tis wel vervelend. tzal je maar overkomen...

Niets mis met de woordkeuze, wel met jouw begrip ervan; de uitdrukking"toen het paard de gewraakte sprong maakte" betekent niet dat het paard wraak nam... Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:53

Kuggur schreef:
Nonsens; Als er iets blijkt uit de steeds weer terugkerende discussies over ruiters in het verkeer blijkt dat het niet die "andere" weggegbruikers zijn die educatie nodig hebben maar juist de ruiters zelf.
Trouwens als je rem /stuurbekrachtiger soms niet werken heb je niets te zoeken in het verkeer.

De mijne werken wel, maak je geen zorgen Knipoog

Maar zoals vandaag ook, een meisje van onze stal met haar paard op weg en belt op: Ze was er van af gevallen, een ree was weggesprongen waardoor haar paard schrok en een onverwachtse beweging maakte. Hierdoor viel ze. Het is maar een voorbeeldje maar het geeft duidelijk aan: er zijn ALTIJD situaties denkbaar waarin zelfs het braafste paard rare dingen kan gaan doen.

Enneh, zoalng er nog mensen bestaan die mijn paarden afsnijden als ik op de koets zit en ze mij in willen halen, toeteren om 'de reactie van mijn paard af te wachten', rotjes naar mijn paarden gooien terwijl ik erop zit, mij met grote snelheid benaderen met een enorme trekker en nauwelijks vaart minderen en opzij gaan op het moment van passeren etc. etc. Mag ik best beweren dat ik vind dat er meer aandacht aan zou moeten worden besteed aan paarden in het verkeer

Daarentegen lever ik ook mijn deel: ruiterbewijs, basispass Pferdekunde (incl. hoe om te gaan met paarden in het verkeer!) en hopelijk in mei mijn koetsierbewijs...

kijk, ik weet hoe ik mij in het verkeer kan/moet/mag opstellen, nu moeten de andere mensen nog wat meer op paarden letten en wielrenners moeten van het gevoel af dat ze "king of the road" zijn en we zijn een heel stuk verder Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:21

Weet je wat het rare is
Je leert wel voorzichtig te zijn als er kinderen op het voetpad spelen, want ze kunnen ineens de straat over steken. Zelfs als de ouders in de buurt zijn.
Maar we leren niet dat een paard een dier is...en net als een kind ooit wat anders kan doen dan het vooraf verwachte.

Nu zeg ik niet dat dit in dit stukje het geval is
Maar als ik ooit zie hoe hard ze hier op de smalle land weggetjes voorbij gescheurd komen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:26

Ik vind vreemder dat mensen die een paar slechte kennen zo veralgemenen, en dan conclusies trekken op vlak van dit.
Ik heb ook al een paar slechte ruiters op de weg gezien tot meerdere. Net zoals fietsers, betekent dat er bij elk ongeval geklaagd moet worden over die paar echt niet Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:54

Ik kom toch heel veel voorbijscheurende auto's tegen als ik te paard over de baan ga Boos!. De mensen die op een goede manier passeren zijn er echt ni veel.

RK: jij haalt een goed punt aan *LOL*.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 01:50

RK haalt geen "goed punt" aan, ze maakt een kromme vergelijking.
Ze vergelijkt kinderen met inherent gevaarlijke voertuigen (dat inherent "gevaarlijk" is een steeds naar voren gebrachte mening in dit soort topics "het blijven onvoorspelbare vluchtdieren," en alle variaties daarop)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 06:18

Kuggur schreef:
Ze vergelijkt kinderen met inherent gevaarlijke voertuigen (dat inherent "gevaarlijk" is een steeds naar voren gebrachte mening in dit soort topics "het blijven onvoorspelbare vluchtdieren," en alle variaties daarop)

Kinderen zijn ook onvoorspelbaar, omdat ze het gevaar van het verkeer niet inzien. Ze vliegen zo de straat op als je niet even een oogje in het zeil houdt.

Dus ik vind dat RK's vergelijking zeker kan Lachen

En wat dacht je van puberende jongetjes en meijses met hun scooters, egotrippers die net hun rijbewijs hebben....Vaak zijn die een gevaar voor het verkeer. Er gebeuren meer ongelukken waarin jongeren betrokken zijn omdat ze denken dat een zwaar ongeluk hen toch nooit overkomt dan dat er ongelukken met paarden gebeuren.

Dat ruiters zelf er wat aan kunnen doen in de trand van een ruiterbewijs halen vind ik persoonlijk bevordelijk, maar toch gebeuren heel veel ongelukken door ondooracht gedrag van onze andere weggebruikers....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:55

Zo is idd die vergelijking bedoeld
Zowel dieren als kinderen kunnen zo de straat op rennen, daar waar je als volwassen mens dat nooit zou doen.

Dat is dus ook wat je leert met je auto lessen.
Zie je een groepje kinderen, ben er op verdacht dat ze ineens over kunnen steken of dat er 3 op het voetpad zijn, maar een ander achter de geparkeerde auto Lachen

Zo ook de groepen fietsers van de pubers.
gezellig aan het kletsen, weinig van de omgeving in de gaten.
Daar let je bij een kruising of oversteek plaats ook extra op.
Of zitten ze op de weg ga je daar ook met zoveel mogelijk ruimte omheen, want het giechelend en slingerend

Of die oude vrouw die voor je fietst...daarvan weet je dat die zonder achterom kijken over steekt omdat ze dat niet meer kan.

Geeft ook niks omdat te doen.
Wij zijn ook kind en puber geweest. En dan was het ook fijn dat de automobilisten een beetje extra naar je keken. En hopelijk worden we ook dat oude mens

Maar is het dan ook teveel gevraagd bij een paard wat meer op te letten?
Is het zo erg om geen 80 (of harder) te blazen en eens te remmen....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:06

Zucht...Je vergelijkingen worden er niet beter op, maar als je ziet dat duidelijk niet in.
Misschien dat de Nederlandse wetgevers binnenkort wél wakker worden en zich gaan afvragen of onvoorspelbare (quote) vluchtdieren (quote) acceptabele recreatievoertuigen zijn op de openbare weg.
In dit soort topics komen alleen argumenten naar voren van niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:04

Adil18 schreef:
Kuggur schreef:

Kinderen zijn ook onvoorspelbaar, omdat ze het gevaar van het verkeer niet inzien. Ze vliegen zo de straat op als je niet even een oogje in het zeil houdt.

Dus ik vind dat RK's vergelijking zeker kan Lachen

En wat dacht je van puberende jongetjes en meijses met hun scooters, egotrippers die net hun rijbewijs hebben....Vaak zijn die een gevaar voor het verkeer. Er gebeuren meer ongelukken waarin jongeren betrokken zijn omdat ze denken dat een zwaar ongeluk hen toch nooit overkomt dan dat er ongelukken met paarden gebeuren.

Dat ruiters zelf er wat aan kunnen doen in de trand van een ruiterbewijs halen vind ik persoonlijk bevordelijk, maar toch gebeuren heel veel ongelukken door ondooracht gedrag van onze andere weggebruikers....

Natuurlijk gebeuren er veel meer ongelukken met jongeren dan met paarden. Er zijn heel veel meer jongeren in Nederland dan dat er paarden zijn, en van die paarden komt maar een fractie met enige regelmaat op de openbare weg.

Ja, er is bij veel verkeersdeelnemers een zeer gebrekkige kennis van paardengedrag, maar zelfs als ze die kennis wel hebben, dan nog doen ze het in de ogen van veel ruiters niet gauw goed.
Kijk alleen al naar het passeren van ruiters op een smalle weg. Als ze niet passeren, dan "blijven ze expres achter de paarden hangen", als ze wel passeren en dit van tevoren aankondigen, dan "toeteren/bellen/roepen ze zomaar van achter de paarden", en als ze onaangekondigd passeren dan "komen ze ineens zomaar voorbijrijden".

Als de ruiterij nou om te beginnen zélf eens zorgt dat ze de regels kennen en ernaar handelen, en dat hun paarden ook geschikt/getraind zijn om in het verkeer te lopen, dan weet het overige verkeer beter waar het aan toe is.
Zorg als ruiterij voor een stukje duidelijkheid, zodat er een paar algemene regels en signalen zijn die ook aan het overige verkeer te leren zijn. Het is namelijk niet reëel om te verwachten dat mensen "weten wat ze doen als ze een paard ontmoeten", als ieder paard op de weg een eigen gebruiksaanwijzing heeft, en als iedere ruiter zijn eigen signalen verzint.

De vergelijking van RK gaat scheef omdat het voertuig "paard" gelijkgesteld wordt aan de verkeersdeelnemer "kind".
Een kind is een verkeersdeelnemer die de verantwoordelijkheid en het inschattingsvermogen nog niet heeft om veilig in het verkeer te functioneren, en dáárom moeten we er extra rekening mee houden.
Een paard is in het verkeer gewoon een voertuig. Een voertuig valt altijd onder de verantwoordelijkheid van de bestuurder, en die bestuurder dient er altijd zorg voor te dragen dat hij zijn voertuig op een veilige manier onder controle kan houden in het verkeer. Vergelijken met kinderen gaat pas op wanneer paarden ook los en zelfstandig (dus zonder ruiter/geleider) aan het verkeer zouden mogen deelnemen.

Waarom wordt een auto zonder remmen of stuur gelijk van de weg gehaald, en wordt het bij paarden volstrekt normaal gevonden om zo de weg op te gaan?
En als paarden echt af en toe rem- en stuurloos zouden moeten mogen zijn, waarom zouden "we" ze dan eigenlijk nog op de weg moeten accepteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:12

idd zucht kuggur...maar laat ik daar maar geen energie verder in stoppen.

oomens...als jij een ongeluk maakt omdat je door je rem trapt... mag je dan nooit de weg meer op?
Of omdat je schrok van die duif die op je voorruit spatte en je als schrik reactie aan je stuur trok Lachen
Nee dat hoor je niet te doen (zie topic daar over) toch doen we zoiets uit een reflex...ondanks dat we de verkeers regels weten, normaal ook niet zwabberen over de weg. Maar door een shrikreactie ineens wat verkeerds doen. Ook dan zegt niemand...jij hebt zo gereageerd dus rijbewijs kwijt Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:28

runningkawa schreef:
idd zucht kuggur...maar laat ik daar maar geen energie verder in stoppen.

oomens...als jij een ongeluk maakt omdat je door je rem trapt... mag je dan nooit de weg meer op?
Of omdat je schrok van die duif die op je voorruit spatte en je als schrik reactie aan je stuur trok Lachen
Nee dat hoor je niet te doen (zie topic daar over) toch doen we zoiets uit een reflex...ondanks dat we de verkeers regels weten, normaal ook niet zwabberen over de weg. Maar door een shrikreactie ineens wat verkeerds doen. Ook dan zegt niemand...jij hebt zo gereageerd dus rijbewijs kwijt Lachen

Daar heb je gelijk in, maar ik ga ook niet van andere weggebruikers eisen dat ze er maar altijd rekening mee moeten houden dat ik door te schrikken op hun weghelft kan komen.

Als zoiets onverhoopt toch gebeurt, dan zal ik ook eerder mijn verontschuldigingen aanbieden (als dat dan nog kan) dan dat ik de tegenpartij begin uit te schelden omdat hij er geen rekening mee had gehouden dat ik zomaar ineens uitweek.