Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessicoo

Berichten: 424
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:26

Dat jij het daar over heb...
hoeft nog niet te betekenen dat ik het daar ook over heb!?

En dan moet je ook mijn bericht beter lezen..
Ik zei ;Dat het de best ruiters óók kan overkomen.
en heb ik het dus niet over de ruiters die er nog niet aan toe zijn.

Maar ben het idd wel met je eens, over het feit dat velen er nog niet aan toe zijn.

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:27

Ik ben bij dat jij precies weet wat de situatie aldaar is geweest. En ja, vertrouwen geeft heel veel uitsluitsel, maar niet 100%. Ben blij dat jij nu al weet dat het jou nooit zal overkomen.[/quote]
Waar lees je dat in mijn berichtjes?
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 07-04-08 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:29

SuperRoos schreef:
Dat is pal achter ons land... hoop niet dat het een paard van onze stal was.. brrr


Ruiter werd gevonden op de Deelenseweg.. dat is aan de andere kant van de snelweg Lachen !

quintusgl

Berichten: 4471
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:34

[/quote]Waar lees je dat in mijn berichtjes?[/quote]

Dit bedoelde ik met; je zet het in de verkeerde context.
Zoals jouw berichtje gelezen wordt, gaat het over dit betreffende geval (ontsnapt rijpaard). Dan komt het over dat jouw insziens een paard niet weg rent omdat het vertrouwen heeft etc........(zie eigen tekst).
Hierdoor suggereer je dat deze ruiter en het paard het hadden kunnen voorkomen.
Later leg je uit dat het over het algemeen genomen is. Dat maakt de situatie anders.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:37

Mizz_mol schreef:
Jemig je hoort t wel veel de laatste tijd. Zal me niks verbazen als er nog gezeur van gaat komen binnenkort.



Klopt, teveel mensen die niet goed genoeg kunnen rijden kopen met hun grote mond een te moeilijk paard.
En een groot deel meent dus wel goed genoeg te kunnen rijden en kopen zo een verkeerd paard.

Maar goed, waar zeik ik over,
ben erg blij dat het in dit geval wél goed is afgelopen.

sjaslique

Berichten: 2094
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:42

Ben blij dat het goed is afgelopen en ik hoop dat de ruiter er geen al te grote verwondingen aan over heeft gehouden.

Er wordt hierboven gesproken over het feit dat het paard schrikt, maar zie niet echt staan in het bericht dat dit de reden is. Ben zelf eens van een paard gevallen buiten omdat die struikelde dus dat kan je ook overkomen.

Kitty1

Berichten: 1046
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Friesland

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:43

Ho, ho dames, Anky heeft ook een staaltje van vallen onder de knie en zij kan beter rijden dan wij allemaal bij elkaar! Vallen kan gewoon iedereen overkomen, paarden blijven soms onvoorspelbare vluchtdieren.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:45

Jessicoo schreef:
Merlijn schreef:
Je krijgt zo langzamerhand wel de indruk dat er te veel mensen zijn die buiten gaan rijden terwijl ze hun paard/pony onvoldoende onder contrôle hebben Frusty . Straks krijgen we weer allemaal regeltjes om het buiten rijden aan banden te leggen. Boos!


Vind dit een beetje vreemd ant.
Zelfs de beste ruiters kunnen het overkomen..
Als het paard schrikt.. Kun je er niks tegen doen.
het blijven dieren.

edit: fijn dat de ruiter niets ergs heeft en het paard ook niks is overkomen! Lachen


Dat is alleen nog een sterkere reden buitenrijden aan banden te leggen; Je zegt tenslotte dat als er buiten gereden wordt het niet te voorkomen is dat er zo nu en dan een ongeleid projektiel van 600 kg over de snelweg zwerft...

Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:57

He gatsie wat naar weer. Ik ben er vandaag 2 keer in de middag langs op gekomen, en heb niets gezien. Altijd eng...

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:18

het ruiterbewijs is werkelijk geen klap waard. Als je de eerste de beste brave 'manegeknol' (even bij wijze van spreken voodat iedereen weer komt met dat ene lastige manegepaard) pakt, kun je slagen als je tien keer op een paard gezeten hebt en een klein beetje balans en gevoel voor ritme hebt.

En ja, ook de beste ruiters vallen wel eens, maar er wordt IMO heel wat buiten gereden door combinaties die daar niet aan toe zijn, getuige zeker ook de talloze topics op RT-P. Wij hebben 1 paard waarmee ik nooit alleen naar buiten zal gaan, die is te onberekenbaar; samen gaat het nog, maar in zijn eentje is het soms een ongeleid projectiel. En dat inzicht mis ik nogal eens bij ruiters.

Esther_20
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: didam

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:54

Fredt schreef:
SuperRoos schreef:
Dat is pal achter ons land... hoop niet dat het een paard van onze stal was.. brrr


Ruiter werd gevonden op de Deelenseweg.. dat is aan de andere kant van de snelweg Lachen !


klopt, mn coördinator is er gelijk heen gegaan want hij had een halster in zn auto gelukkig, ik heb het via de porto gevolgd...ik was net gekoppeld aan de melding om bij warnsborn te gaan kijken (pensionstallen daar) maar toen was de ruiter idd op de deelenseweg gevonden, dat paard heeft een eindje gewandeld!

ikzelf ben bij warnsborn al 2 x een paard tegen gekomen zonder ruiter, rare gewaarwording maar gelukkig liep het beide keren goed af!

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:00

He bah, dat lijkt me ook zo eng om mee te maken.
Gelukkig is het nog goed afgelopen!

Debbylover

Berichten: 106
Geregistreerd: 07-04-07
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:26

Ik reed daar vanmiddag Ik zag 2 auto staan en een opgezadeld paard in de berm, Zonder trailer. Ik zei al tegen me moeder tjee waar is die ruiter gebleven was volgens mij een roodvos, Gelukkig dat ie net op tijd gepakt is. stond echt op zo'n stuk waar die gewoon de snelweg op kon lopen.
Dat ik dat hier weer lees Tong uitsteken

soooooR

Berichten: 40
Geregistreerd: 07-04-08
Woonplaats: Heemskerk

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:28

Jeetje, das wel schrikken, zowel voor de ruiter als voor de auto bestuurders op de snelweg. gelukkig hebben ze het op tijd af kunnen sluiten.

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:56

idd wij kwamen er ook langs politie en 2 auto,s was idd een roodvis prachtig beesjte

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:27

Fredt schreef:
SuperRoos schreef:
Dat is pal achter ons land... hoop niet dat het een paard van onze stal was.. brrr


Ruiter werd gevonden op de Deelenseweg.. dat is aan de andere kant van de snelweg Lachen !


Zo bedoelde ik hem ook Knipoog
Was even in de stress toen ik het bericht las, 'gelukkig' was het niemand van onze stal, misschien hoor ik in de omgeving nog wat er precies is gebeurd....

Peperplant

Berichten: 208
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Dirksland

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:57

"Ruiterbewijs", en wat zal dat voor goeds uithalen dan ???
Ik heb 2 paarden en ben in`t bezit van een ruiterbewijs, maar dat ruiterbewijs is zeker geen garantie voor een veilige buitenrit!
Idd haal je vaak zo`n bewijs op een "braaf" manege paard, maar een paard is nog altijd een vluchtdier, ongeacht hoe "bom"proof deze ook zal zijn, wil niet zeggen dat er nooit wat kan gebeuren.
Ongeacht of je nu 20 jaar ervaring en supergetalenteerd bent of 20 dagen manegeles hebt gehad....
Ook een ruiterbewijs kan je niet helpen tegen onverwachte situaties op de openbare weg of elders.
Geld storten op de rekening van de KNHS om dit bewijs te verlengen ,geeft je zeker geen minuut rijervaring meer...
Dus wel of niet een bewijs of ervaring, wel of niet een brave bok ....Dit kan IEDEREEN overkomen....ook jou dus...
Risico`s blijven altijd bestaan of je nu gebruik maakt van de openbare weg of voor zandruiter in een bak solliciteerd.
Geen vooroordelen over de ruiter of het paard ,zou een opening zijn tot nadenken voor jezelf en je omgeving...

Moska

Berichten: 3428
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:21

amondi schreef:
kun je voorstellen dat ik zo'n 30 jaar geleden gewoon galoppeerde langs de snelweg bij de Meern.... Was het enige lekkere brede stuk gras in die polder.....
( met de manege notabene, wie weet had ik in mijn eentje wat meer hersens gebruikt en het nooit gedaan!)


Ach, 15 jaar geleden galoppeerden wij ook in de berm van de snelweg (die van Bolsward richting Afsluitdijk), sprongen over de greppel naar het tankstation om een ijsje te kopen (4 raketten, voor ons 2 en voor de paarden 2!), galoppeerden op en neer het talud van het viaduct (was de enige heuvel in de buurt) en deden racewedstrijden langs de 80 km wegen, elk aan een kant. Geen haar op mn hoofd die daar nu aan denkt!

Peperplant

Berichten: 208
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Dirksland

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:08

. Straks krijgen we weer allemaal regeltjes om het buiten rijden aan banden te leggen. Boos!
[/quote]

Vind dit een beetje vreemd ant.
Zelfs de beste ruiters kunnen het overkomen..
Als het paard schrikt.. Kun je er niks tegen doen.
het blijven dieren.



Dat is alleen nog een sterkere reden buitenrijden aan banden te leggen; Je zegt tenslotte dat als er buiten gereden wordt het niet te voorkomen is dat er zo nu en dan een ongeleid projektiel van 600 kg over de snelweg zwerft...[/quote]

Ja en dit wordt vast geopperd door iemand , net voorzien van autorijbewijs en 0,0 rijervaring, die heel stoer, scherp en hard de autowegen onveilig maakt ????
Vroeger hield men rekening met elkaar op de openbare weg, tegenwoordig is van enige samenwerking daar, geen enkele sprake meer, zeker niet wanneer je met je paard op de weg rijd....
want wat is er nu mooier , dan juist die kwetsbare weggebruiker, de stuipen op het lijf te jagen met die stoerdoenerij....
Totdat er weer doden vallen, dan ineens blijken de hersencellen wel te werken....
Wat wil je dat er nog meer dat er verboden wordt, gebruik te maken van de openbare weg ???
Een ongeleid projctiel van 600 kilo zal niet je grootste probleem zijn vrees ik ?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:36

Ten eerste hoef je niet zo te schreeuwen, oftewel een dergelijk lettertype te gebruiken. Hoewel ik wat ouder ben dan de gemiddelde bokker heb ik nog steeds geen leesbril nodig.
Te tweede rijd ik zelf veel buiten, ongetwijfeld ook meer dan de gemniddelde bokker, en m´n rijbewijs heb ik al een kleine 20 jaar. Raad eens hoe ik omga met paarden/ruiters die ik in het verkeer tegen kom, juist héél voorzichtig.
Over (gebrek aan) hersencellen gesproken, je hebt geen zak begrepen van mijn opmerking. Ik pleit niet voor een verbod op buitenrijden, dat doen degenen die hier doodleuk keer op keer de nadruk leggen op de onvoorspelbaarheid en het gevaar van paarden in het verkeer. En dat als acceptabel risico beschouwen. Knal je op de snelweg met je auto op een paard ach pech gehad, had je kunnen verwachten, is tenslotte een onvoorspelbaar vluchtdier. Wel de wettelijke macht zou wel eens een andere conclusie uit dergelijke steeds vaker voorkomende incidenten kunnen trekken, en maatregelen treffen....

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:58

Kuggur schreef:
Ten eerste hoef je niet zo te schreeuwen, oftewel een dergelijk lettertype te gebruiken. Hoewel ik wat ouder ben dan de gemiddelde bokker heb ik nog steeds geen leesbril nodig.
Te tweede rijd ik zelf veel buiten, ongetwijfeld ook meer dan de gemniddelde bokker, en m´n rijbewijs heb ik al een kleine 20 jaar. Raad eens hoe ik omga met paarden/ruiters die ik in het verkeer tegen kom, juist héél voorzichtig.
Over (gebrek aan) hersencellen gesproken, je hebt geen zak begrepen van mijn opmerking. Ik pleit niet voor een verbod op buitenrijden, dat doen degenen die hier doodleuk keer op keer de nadruk leggen op de onvoorspelbaarheid en het gevaar van paarden in het verkeer. En dat als acceptabel risico beschouwen. Knal je op de snelweg met je auto op een paard ach pech gehad, had je kunnen verwachten, is tenslotte een onvoorspelbaar vluchtdier. Wel de wettelijke macht zou wel eens een andere conclusie uit dergelijke steeds vaker voorkomende incidenten kunnen trekken, en maatregelen treffen....

Yep, Afgod Ja

Peperplant

Berichten: 208
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: Dirksland

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:42

Het was uberhaupt niet de bedoeling om schreeuwerig over te komen of iemand persoonlijk hier aan te vallen.Ook ik behoor nl. tot de categorie bejaarden hier en behoor als buschauffeur in het streekvervoer, al jaren tot het beroepsvervoer.Ook ik zal ten alle tijden voorzichtig omgaan met onvoorspelbare situaties in het verkeer en maak als ruiter regelmatig gebruik van de openbare weg.
Ik word soms alleen zo moe van de kinderachtige opmerkingen van de gemiddeld 15 jarige bokkers hier, die meteen het beschuldigende vingertje wijzen naar de slachtoffers hier,denken dat een ruiterbewijs de oplossing is en denken dat ze nu de wijsheid al in pacht hebben.
En ook dit kun je weer als beledigend opvatten, maar ik bedoel hiermee, de reacties op bokt in z`n algemeenheid en niet alleen dit topic.
Ik ben t volledig eens met de stelling dat de "rechterlijke macht" om dit soort wegggebruikers te beschermen, eens fatsoenlijke regels op zou moeten stellen,en idd conclusies mag trekken uit de gedane ervaringen.
Ben alleen bang wanneer dat zover komt , zij de wg van de minste weerstand zullen kiezen, en de ruiter aan het kortste eind zal trekken?
Nogmaals ...het is absoluut niet mijn bedoeling geweest iemand persoonlijk aan tevallen of te kwetsen.

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:00

hm, ik weet dat merlijn en ik iig de 15 al ruimschoots gepasseerd zijn, ik heb mijn rijbewijs al langer dan dat *LOL* Ik deel de zorgen die Kuggur zo mooi beschrijft, door steeds meer ongelukken als deze (en ik ben overigens blij dat het allemaal met een sisser is afgelopen) loop je idd het risico dat de overheid het straks wil gaan reguleren, met onzalige ideeen als het verplicht stellen van het zeldzaam zinloze ruiterbewijs als mogelijk idee.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:47

Kuggur schreef:
Dat is alleen nog een sterkere reden buitenrijden aan banden te leggen; Je zegt tenslotte dat als er buiten gereden wordt het niet te voorkomen is dat er zo nu en dan een ongeleid projektiel van 600 kg over de snelweg zwerft...


Grappige is dat juist de meeste paarden die over de snelweg zwerven (zie eerdere berichtgeving afgelopen maanden) ontsnapte paarden uit weilanden zijn.
Wellicht is het verstandiger om dus alle paarden op stal te zetten Knipoog hun leven lang a 24/7?
Grapje hoor, niet serieus bedoeld. Maar ik vermoed dat gequote berichtje ook niet serieus is bedoeld... Haha!

iloveroos
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: middenmeer

Re: Snelweg afgesloten wegens ontsnapt rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:54

gelukkig is het goed afgelopen of was dat niet zo???