Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: Paarden geschikt als proefdier voor orthopedische technieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:48

Daphne__ schreef:
ik gebruik geen make-up want ik ben er tegen en ben alergies dus in die catergorie pas ik niet Haha!

ik weet dat het iets heeel anders is, maar een voorbeeld.
wat als jou paard gebruikt zou worden?
dan is het opeens wel zielig, want dan is het jou paard..
ofniet dan?

tuurlijk is het dan zielig, het is een particulier paard, de dieren die ze gebruiken zijn niet van mensen geweest om vervolgens afgepakt te worden en voor dierproeven gebruikt te worden...
dus met die dieren vind ik het niet zielig sorry ze waren van niemand en nu zijn ze voor de dierproeven.
maar jij bent tegen dierproeven, maar wat nu als jij ernstig ziek bent en medicijnen moet die dus op dieren getest zijn... dan ga je dus liever dood, terwijl het misschien heel makkelijk met medicijnen had voorkomen kunnen worden....
wat zou jíj dan kiezen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:49

Mooi uitgelegd en onderbouwd Laui! bedankt.

Overigens staat in het bericht ook "Uiteindelijk komt dit de paarden ook weer ten goede, verwacht Van Weeren. ''Paarden hebben nogal veel orthopedische problemen."
Er worden ook veel paarden afgemaakt om orthopedische problemen en die kunnen er ook baat bij hebben!

Er zullen ook proefpaarden tussen zitten (veel hoogstwaarschijnlijk) die al problemen hébben, dat zie ik toch meestal bij proefpaarden.

En voor proefpaarden wordt doorgaans goed gezorgd. Er zijn heel strenge regels en in België is er een ethische commissie, dat zal in Nederland wel niet anders zijn.

Het gebruik van dieren in proeven is zonde van het dier, zeker wanneer het komt te overlijden of schade wordt toegebracht, maar nog altijd niet weg te werken uit de hedendaagse maatschappij. Terugdringen van het gebruik kan wél, en dan zeker op het vlak van cosmetica, maar het zal nodig blijven in de medische wereld.

Getuige alle geneesmiddelen die we mogen en kunnen gebruiken, getuige ook die middelen die niet grondig genoeg getest waren met alle catastrofale gevolgen vandien, Laui! gaf al een voorbeeld maar er zijn er nog. Denk maar aan Softenon ed. Uitgebreid testen is een must wanneer het om mensenlevens gaat.

Daphne: je bent nog jong en misschien heb je nog weinig leed gezien. Maar als je mensen die het niet verdienen ziet vechten voor hun leven, en je weet dat ze geholpen kunnen worden, dan zal je misschien bijdraaien. Het is voor de proefdieren inderdaad ook niet eerlijk, maar ze lijden bijna allen een pijnvrij leven en de meesten overleven alles wel. Zoals ik zei, met sommigen scheelt op voorhand al iets.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:50

@Daphne
Maar bedankje dan ook voor alle medicijnen die op dieren zijn getest als je ziek bent. En je paard ontzeg je die dan ook medicijnen die op dieren zijn getest?
Laatst bijgewerkt door sporter op 05-04-08 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:51

Daphne: ja. Ik heb mijn paard af moeten laten maken omdat er niets aan te doen was dat hij dagelijks met pijn door het leven zou moeten. Ik had 'm onmiddellijk opgegeven voor een onderzoek naar gewrichtvervangende operaties. Het had voor hem misschien iets uit gemaakt, maar misschien ook niet. Aan de andere kant had een ánder er misschien wel iets aan gehad, dan had het niet voor mij of mijn paard uitgemaakt, maar wel voor een ander. Of dat nou een paard of een mens is, maakt mij niet uit. Dan heeft hij niet voor niets geleden. Hij werd tóch afgemaakt en hij heeft tóch geleden. Ik denk dat met mij heel veel eigenaren van paarden met artrose/HKO of peesaandoeningen (daar heb ik ook al eens een paard aan 'verloren') heel blij zouden zijn als er IETS te doen is en je niet met lede ogen aan hoeft te zien dat het afgelopen is, omdat de wetenschap geen idee heeft hoe je bij een paard een gewricht moet vervangen... terwijl dat bij mensen al dagelijkse praktijk is bijna (heupen, knieën, ellebogen, schouders, je kunt 't zo gek niet verzinnen of ze kunnen je een nieuw gewricht geven).

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:51

Lianne84 schreef:
Veel medicijnen en behandelingen voor dieren zelf zijn ook op dieren getest, of kwamen ze voort uit een test op dieren voor mensen.

Ja dat klopt. Als je dan toch meer van dieren houdt Daphne, laat je hen dan ook sterven indien ze zouden kunnen geholpen worden??

En ook je opmerking over dierenrechtenactivisten. Doorgaans is er meer diepgang en nuance nodig bij zo'n mensen in plaats van 'ik blijf bij mijn mening en daar kan niemand iets aan veranderen'. Daar krijg ik de kriebels van. Lees en leer erover en vorm dan je mening.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:52

edit: never mind..
Laatst bijgewerkt door Anoli op 05-04-08 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:52

ponyzotje schreef:
Daphne: je bent nog jong en misschien heb je nog weinig leed gezien. Maar als je mensen die het niet verdienen ziet vechten voor hun leven, en je weet dat ze geholpen kunnen worden, dan zal je misschien bijdraaien. Het is voor de proefdieren inderdaad ook niet eerlijk, maar ze lijden bijna allen een pijnvrij leven en de meesten overleven alles wel. Zoals ik zei, met sommigen scheelt op voorhand al iets.

leiden Clown

lij·den1 (het)
1 het ondergaan van smart, ellende

lei·den2 (overgankelijk werkwoord; leidde, heeft geleid)
5 als leven doorbrengen

In dit geval een leuke taalfout Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:53

Zo'n onderzoeken als Laui! beschrijft gebeuren voortdurend trouwens: oproepen voor mensen met honden met een bepaald probleem, paarden met een bepaald probleem, om nieuwe middelen op te testen. En dat zijn ook dieren van particulieren. Ik zou mijn dier dat anders moet opgegeven worden er maar wát graag aan afstaan!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:53

Qimm schreef:
leiden Clown

lij·den1 (het)
1 het ondergaan van smart, ellende
lei·den2 (overgankelijk werkwoord; leidde, heeft geleid)
5 als leven doorbrengen
In dit geval een leuke taalfout Haha!

Hij was dan nog bewust ook, want ik ging eerst iets zetten in de trant van niet lijden ed Haha!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:56

ponyzotje schreef:
Zo'n onderzoeken als Laui! beschrijft gebeuren voortdurend trouwens: oproepen voor mensen met honden met een bepaald probleem, paarden met een bepaald probleem, om nieuwe middelen op te testen. En dat zijn ook dieren van particulieren. Ik zou mijn dier dat anders moet opgegeven worden er maar wát graag aan afstaan!

ja ze plaatsen oproepen maar je wordt niet gedwongen je dier af te staan... als je niet mee wilt doen hoeft dat niet....
dus daphne als ik er niet voor kies hoef mijn paard nooit dierproeven te doorstaan.... maar als hij toch al doodziek is en eigenlijk afmaken het beste is... ja waarom niet zo kan ik de andere dieren/mensen weer helpen...
zal geen makkelijke beslissing zijn dat zeker niet, maar ik zal toch voor ja kiezen...

alleen heb ik geen paard dus dat scheelt op dit moment weer Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:57

Ook dit:
"Voor de ontwikkeling en productie van sera en vaccins voor mensen werden 142 paarden gebruikt. Voor de ontwikkeling en productie van sera, vaccins en geneesmiddelen voor dieren 2.701."

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:58

Inderdaad sexy_back, vaak krijg je zelfs een vergoeding, meestal onder de vorm van natura bvb een groot pak hondenvoeding ofzo. Vrijwillig en met een wederdienst, vaak wat in verhouding tot ernst/risico.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:00

Daphne, jouw opmerking op de site slaat echt nergens op Verward . Paarden worden al heel lang als proefdier gebruikt hoor.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:02

Ik ken zo'n proefpony voor vaccins. Die staat gezellig in een weitje met een paar schapen en nog een andere pony, is tegen de 30, wordt keurig verzorgd en een paar keer (hooguit 3) per jaar tappen ze bloed af om daar iets uit te halen. Dat beestje heeft echt een wereldleven, is stokoud en kerngezond. Maar dat is óók een proefdier. Is die pony dan ook zielig?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:04

probeert alle vragen te beandwoorde Tong uitsteken

lianne84: ik heb niet gezecht dat ik geen discussie wil aangaan hoor Tong uitsteken

sexy_back: ik zou die medicijnen niet hoeven hoor Lachen
als ik echt zo ziek zou worden, dan is daar een reden voor en zie ik wel hoe het afloopt..

sporter: mijn paard zou het krijgen als ze ziek was (is ze nog nooit geweest dus) omdat ik vind dat er dan een dier is gestorven voor een dier, dat vind ik eerlijker.
*denkt aan gezond mens, ziek varken, mens mag pijn lijden om het varken te redden?*

laui!: ja, kijk je paard had al pijn..
dan snap ik het dat je het voor en onderzoek zou willen ''gebruiken'' want zonder zou hij niet overleven en met dat mischien wel.
maar een gezond paard..

vind het trouwens wel heel erg voor je! vooral nou ik zo bezig ben hier..

ponyzotje.. ik kan je zeggen dat ik dat heb meegemaakt,.. meerdere keren!
trouwens ik zeg toch het is mijn mening, mag je wel iets vriendelijker reageren' Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:07

Neen Daphne, want ik vind het erg dat je er zo over denkt. Jij kan een mens dus zien sterven en zeggen 'ja hij had kunnen gered worden, maar dan ging er misschíen een dier dood'. Daar kan ik niet zo goed tegen. Liever een muisje dat ik niet ken ver weg, dan mijn ouders oid.

En ik ken heel erg veel proefpaarden en ze staan allemaal heppie buikje (te) rond in hun stalletje. Geen last van.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:08

Laui! schreef:
Zozo, dus jullie vinden het allemaal geoorloofd dat er ménsen doodgaan aan inferieure techniek? .

dus moeten er dieren maar onnodig slachtoffer worden?
er zijn ook zieke mensen die graag voor proeven gebruikt willen worden!

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:10

trouwens..

dierproeven hoeven helemaal niet meer gedaan te worden.. ze kunnen tegenworodig tog van alles zo goed uitvinden?

zowel mens als dier zou er niet onder moeten lijden!

beter doen ze het op moordenaars uit proberen... of op geert wilders Clown

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:12

DvdKloof schreef:
dus moeten er dieren maar onnodig slachtoffer worden?
er zijn ook zieke mensen die graag voor proeven gebruikt willen worden!

Dat gebeurt dan ook Lachen

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:12

Proefdieren hebben het voor de wet veel beter dan alle andere dieren, er zijn zoveel regels aan verbonden.
En je hebt ze nodig, voor alle medicijnen, moet toch getest worden en ook voor sommige technieken.
Ik zou best zonder willen en ik vind dat er naar alternatieven gezocht moet blijven worden, maar zolang die er niet zijn kan je best dieren gebruiken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:13

DvdKloof schreef:
beter doen ze het op moordenaars uit proberen... of op geert wilders Clown

Ik vind jou veel erger dan Geert Wilders. Volgens mij wil die niemand dood, en jij doelt hier wel op.
Trouwens die discussie van moordenaars is echt ongelooflijk. Niemand heeft het recht te beslissen over een ander z'n leven. En wat als die moordenaars niet sterven, maar er beter van worden omdat het medicijn werkt? Mag het dan niet meer? Clown

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:14

DvdKloof schreef:
dierproeven hoeven helemaal niet meer gedaan te worden..

Verdiep je alsjeblieft een kléin beetje in de materie voor je zulke uitspraken doet.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:15

Daphne__ schreef:
sexy_back: ik zou die medicijnen niet hoeven hoor Lachen
als ik echt zo ziek zou worden, dan is daar een reden voor en zie ik wel hoe het afloopt..

ik spreek je nog wel als je echt zo ziek bent....

@dvdkloof: maar met die paar zieke mensen red je het niet hoor...
en zullen we wilders maar niet hier bij betrekken, die heeft hier helemaal niks mee te maken!

oh ja selecteer jij dan de gevangenen die wel of niet proeven moeten ondergaan en vertel jij het dan aan hun familie, dat de regels hier in nederland/europa geschonden worden omdat de dierproeven maar moeten stoppen...

weet je welke dieren pas écht zielig zijn?
die konijntjes en cavia's die gekocht zijn als "speeltje" voor de kinderen. die kinderen die deze cadeautjes vervolgens 1 week leuk vinden en daarna de rest van het dierenleventje laten verpieteren in een veel te klein hokje met verkeerd voer en een vervuild hok... en totaal geen aandacht... die dieren vind ik pas zielig!!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:16

Helemaal mee eens sexy_back, er zijn zoals Horsefreak ook zei heel strenge regels op het vlak van hygiëne, onderhoud, zelfs kooiverrijking.

Veel pensionpaarden en cavia-speeltjes en misbegrepen honden hebben het een stuk slechter dan proefdieren.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:17

ponyzotje schreef:
Neen Daphne, want ik vind het erg dat je er zo over denkt. Jij kan een mens dus zien sterven en zeggen 'ja hij had kunnen gered worden, maar dan ging er misschíen een dier dood'. Daar kan ik niet zo goed tegen. Liever een muisje dat ik niet ken ver weg, dan mijn ouders oid.

En ik ken heel erg veel proefpaarden en ze staan allemaal heppie buikje (te) rond in hun stalletje. Geen last van.

ik vind het erg dat jullie er zo over denken.. ja sorry ik weet dat ik echt een vervelend onderdeurtje ben, maar er staat nergens dat wij onderdeurtjes onze mening niet mogen geven Duivel

als ik ziek zou zijn zouden ze op mij best proeven mogen doen, ook wel als ik niet ziek ben.
maar ik blijf erbij dat het vreselijk sneu is en dat het precies hetzelfde is als dierenmishandeling.

ik ben 1 ''vriendin'' kwijtgeraakt aan een erge ziekte, kanker
1 vriendin bijna, kanker
en mijn oma is overleden, kanker
en nog iemand in de familie ook kanker
heel erg om te zien, dat ze amper kans hebben om te overleven idd..
maar mensen zijn toch zo slim vind lekker iets uit waardoor dierproeven niet meer nodig zijn!