Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heleen06

Berichten: 568
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:31

maar ik vraag me inderdaad ook af hoe ze die paarden gevraagd hebben: Wijs de mand met de meeste appels aan!

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:37

nou, mijn dochter kan nog niet tellen, dus ik geloof best dat Wrangler even goed kon tellen als zij toen ze tien maanden was, namelijk: NIET

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:04

Haha want een onderzoek! Haha!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:09

haha, dit bewijst dus alleen dat ze gewoon altijd de mand waar het meeste in zit kiezen, logies ook toch, heeft naar mijn idee niets met rekenen te maken, maar met instinct, kies ik de wei met veel gras of ga ik de kant op waar maar 3 sprietjes groeien. dit is toch geen tellen, ze kiezen gewoon de meeste hoeveelheid.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:41

Oh, maar dat bewijs had ik ze 2 jaar geleden al kunnen geven!

Paard is dwars, ik heb een lontje van 5 (hardop) tellende seconden, paard weet dat hij bij 5 een tik krijgt, dus loopt ie bij 4. Daar heb ik geen compleet onderzoek voor nodig. Die conclusie had ik allang zelf getrokken Haha!

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:34

heb het nietz elf gezien dit onderzoek dus kane r niet over oordelen, denk wel dat veel mensen hun (eigen) paard wat meer "credit" mogen geven;-)

Orange_peach
Berichten: 1121
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: België

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:39

ik vind ook dat er nogal grof gesproken wordt over paarden ... en blijkbaar schatten sommige mensen hun baby ook onder niveau
Ik denk dat veel mensen nog zouden kunnen verschieten van dier EN mens

Tellen betekent niet altijd 1 + 1 = 2 mensen ... inderdaad is massa inschatten ook een vorm van tellen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:27

Die van mij is nog veel slimmer dan mensen denken. Niet alleen kiest ze wortels boven appels, en zijn twee appels gelijk aan 1 wortel (meestal), ze kan ook logisch denken!

Bewijs: als ik zeg: potverdorie, als je dat nog één keer doet he...
En meteen doet ze het nog eens. Tong uitsteken

Maar ik denk dat veel mensen het met me eens zullen zijn dat we dieren vaak dommer inschatten dan ze eigenlijk zijn.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:51

Heb zelf ook een paard wat kan tellen.
Als ik de emmers met slobber vul, weet hij gewoon wanneer ze een snoepje krijgen. Geef altijd nog even een kleinigheid als ik klaar ben.
Bij de eerste 5 emmers hoor ik niks, bij de zesde begint hij bij de voorlaatste hand wat te hinneken en bij de laatste door te zeuren.
Telt dus mee wanneer ik bij de laatste emmer ben, en bij de laatste twee handen.

Esther_

Berichten: 4000
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:04

Mijn paard kan tot 2 tellen, hij loopt altijd de 2e open stal in, maakt niet uit waar ik haar neer zet.

Ethelate

Berichten: 21126
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:37

sokje87 schreef:
Hmm, ik vraag me af hoe dit onderzoek is gedaan. Met slimme Hans zijn nl. ook onderzoeken gedaan, en daaruit bleek dat hij vooral subliem was in het aflezen van lichaamstaal. Bij elke stap dichter bij de oplossing gingen mensen nl. anders reageren, en daar reageerde hij weer op.
Toen de wetenschappers achter een wand gingen staan en van daar de opdrachten gaven, kon hij ineens niet meer zo goed rekenen. Knipoog

Ik vraag me dus af of dat hier ook het geval is.


Je kan een hond/paard zo 'leren tellen'. Door bv te vragen hoeveel is 8-3? En dan mee te tellen en je stem intonatie veranderd (vrijwel automatisch) als je bij het antwoord komt. Dier leert zo te stoppen, en echt niet rekenen Knipoog

Maar de meeste hier onderschatten echt het onderzoek en de kennis van paarden. Paarden letten op hele andere dingen als wij, en zullen ook anders tellen als wij, maar dat ze tellen is een mooi gegeven Lachen Wij moeten niet denken dat wij de slimste op deze aardbol zijn.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:42

Hoewel ik geloof dat paarden weleens intelligenter zouden kunnen zijn dan wij aannemen, vind ik dit toch wel héél erg naar slechte wetenschap rieken....

Omdat een paard de mand met de meeste appels aanwijzt kan hij dús tellen Nors opkijken Hij ziet gewoon waar er het meeste van in zitten, dit feit bewijst helemaal niets over het kunnen tellen van appels....

Ik hoop dat dit slechte journalistiek is, maar anders is het wel wetenschap van lik mijn vestje....

Anoniem

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:51

Daar ben ik helemaal mee eens Breedveld Ja

Ik denk zeker dat dieren niet dom zijn en op hun manier zeker wel eens dingen beredeneren of zelfs bedenken Lachen
Maar tellen? Idd zien waar het meeste inzit kan ik me wel voorstellen.
Kleine kinderen pakken ook het grootste ijsje

Ethelate

Berichten: 21126
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:00

Ze worden toch ook vergeleken met baby's. Het vaststellen van massa is ook een vorm van tellen. Dat ze niet voor de eerste mand kiezen maar voor de grootste hoeveelheid is een vorm van IQ testen.

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:02

Rachelle_12 schreef:
Dat paard denkt gewoon: ooh, in die mand zitten de meeste appels om op te eten! Vingers aflikken


Dús ze kunnen herkennen. Knipoog

Anoniem

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:04

als je tellen in het woordenboek opzoekt gaat het toch op het precieze aantal en niet zien wat nu de grootste hoop is Lachen

Citaat:
Tellen
`Tellen` is het vaststellen van het preciese aantal van een hoeveelheid objecten door het opnoemen van de telwoorden en achtereenvolgens de objecten aan de telwoorden te koppelen. Het telwoord dat bij het laatst getelde object genoemd is, geeft het aantal van de objecten aan. Tellen begint meestal bij het getal een. Het tellen eindigt als alle voorwerpen geteld zijn


Citaat:
tellen
Het opsommen van de afzonderlijke eenheden die samen een groep vormen om het totale aantal eenheden waaruit die groep bestaat, te kunnen vaststellen.

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:07

Volgens mij gaat het er bij tellen om dat je een abstract concept plakt op een voorwerp, nog een abstract bergip op het volgende enz. totdat je uitkomt bij een ander abstract begrip dat het totaal van de hoeveelheid vertegenwoordigd. Met andere woorden: we geven elke appel een cijfer (1,2,3, enz.) en het laatste cijfer dat we uitdelen bepaalt de hoeveelheid (als je stopt bij 9, heb je dus negen appels...het woord negen heeft voor ons betekenis omdat we samen hebben afgesproken dat het woord negen 'negen' betekent....of dit nu appels zijn of aardappels of auto's).

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:23

Urielle schreef:
nou, mijn dochter kan nog niet tellen, dus ik geloof best dat Wrangler even goed kon tellen als zij toen ze tien maanden was, namelijk: NIET


Het is al wel bewezen dat baby's en peuters heel goed in staat zijn om te tellen. Echter denken wij van niet, omdat baby's en peuters zich nog niet los kunnen maken van hun directe waarneming, daar trekken zij hun "conclusies" uit. Het verklaart onder andere dat kinderen bijvoorbeeld rond sinterklaas de chocoladeletter 'M' willen. Je kunt ze wel zeggen dat in de 'I' net zoveel chocolade verwerkt is, ze willen de M, want deze oogt groter. Ze gaan dus op de schijn af.

In het onderzoek wordt ook nog een klein vraagtekentje gesteld hierbij; telt het dier nu echt of gaat het af op de massa. Ik denk dat van het laatste sprake is.

Hoewel ik moet zeggen dat ik over het algmeen het weer als een belachelijk onderzoek vind klinken....En zoiets kost dan nog geld ook...dat zouden mensen toch echt beter ergens anders aan kunnen besteden, je hoeft namelijk de paardenmensen niet meer wijs te maken dat paarden slimmer zijn dan veel mensen denken, dat weten wel al lang...! Haha! Knipoog

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:33

grappig onderzoek Haha!

Chrissy_

Berichten: 1853
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Voorburg (ZH)

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:59

Haha Tong uitsteken Ik denk dat ze inderdaad in massa's tellen, dat ze gewoon kunnen zien in welke mand het meest Haha!

No_worries

Berichten: 1831
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:10

Ik vind dat er wel een groot verschil zit tussen 'kunnen zien waar de meeste appels in zitten' en 'kunnen zien hoevéél appels erin zitten'. Dat laatste is voor mij tellen, het eerste niet. Ik denk dat het in dit onderzoek om het eerste gaat, kleine kindjes kiezen misschien het grootste taartje etc maar kunnen volgens mij nog niet 1 - 2 - 3 etc tellen? Daarom vind ik de titel een beetje misleidend. Het is misschien ook maar net hoe je het opvat.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:03

Ik denk dat een paard wel hoeveelheden kan inschatten, maar tellen!?

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:21

Adil18 schreef:
Het is al wel bewezen dat baby's en peuters heel goed in staat zijn om te tellen.


Hoeveelheid inschatten geloof ik wel maar dat lijkt me gewoon instinct waarover ieder levend wezen beschikt. Simpel een kwestie van kunnen blijven leven. Een dier zou snel uitgestorven zijn als ze dus idd de voorkeur zouden geven aan een gebied zonder voedsel boven een gebied met voedsel.

(Ik pakte overigens de R, dacht altijd dat daar nog meer inzat dan de M Koe )

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paarden kunnen net zo goed tellen als mensenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:30

Urielle schreef:
Adil18 schreef:
Het is al wel bewezen dat baby's en peuters heel goed in staat zijn om te tellen.


Hoeveelheid inschatten geloof ik wel maar dat lijkt me gewoon instinct waarover ieder levend wezen beschikt. Simpel een kwestie van kunnen blijven leven. Een dier zou snel uitgestorven zijn als ze dus idd de voorkeur zouden geven aan een gebied zonder voedsel boven een gebied met voedsel.

(Ik pakte overigens de R, dacht altijd dat daar nog meer inzat dan de M Koe )


Daarom denk ik ook dat het hier gaat om het in kunnen schatten van massa...en niet "Mand 1 heeft 10 appels en mand 2 heeft er 17..."

Je wilde de 'R' ja? Nou ja, oogt ook wel groot, haha. Ik wilde altijd de 'E' in plaats van de 'L'. Clown