'Maneges botsen vaker met pensions'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:52

Goh die voorzitter is aan het preken voor eigen parochie.
Ik WIL helemaal niet op een manege staan. Juist vanwege die regels, drukte, verplichte lessen, de onmogelijkheid te rijden op tijden dat je wilt rijden, de wedstrijden waarvoor je maar moet wijken, het gebrek aan weidegang en de bemoeizucht van de manegehouder. Om maar te zwijgen over het veiligheidscertificaat (waar ik geen boodschap aan heb en wat bedacht is door de KNHS en de FNRS maneges) en de pennymeisjes die allemaal met hun tengels aan mijn paarden zitten.

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:00

Haha, Anya, vind ik nou ook. Haha!

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:12

Anya schreef:
Goh die voorzitter is aan het preken voor eigen parochie.
Ik WIL helemaal niet op een manege staan. Juist vanwege die regels, drukte, verplichte lessen, de onmogelijkheid te rijden op tijden dat je wilt rijden, de wedstrijden waarvoor je maar moet wijken, het gebrek aan weidegang en de bemoeizucht van de manegehouder. Om maar te zwijgen over het veiligheidscertificaat (waar ik geen boodschap aan heb en wat bedacht is door de KNHS en de FNRS maneges) en de pennymeisjes die allemaal met hun tengels aan mijn paarden zitten.


Goh Anya, misschien kan je je beter eerst eens gaan verdiepen in de gedachtengang van hem, waarom hij dit zegt.
Natuurlijk praat hij in het belang van onze branche, ook logisch.
Wij als bedrijven moeten ons aan allerlei wetten en regels houden en een particulier mag doen waar deze zin aan heeft.
Wist je trouwens dat als je op een manege staat, je daar ook voordelen aan kanhebben, je noemt alleen de nadelen.
De bemoeizuchtige manege houder, moet dit ook wel, anders kan hij weer aangeklaagt worden bij een calamiteit dat hij onoplettend is geweest.
Ach, je moest eens weten waarvoor je allemaalaansprakelijk gesteld kan worden als ondernemer in de paardenwereld.
Blijkbaar heeft je foute ervaring met manege's meer te maken met dat desbetreffende bedrijf waarover jij nu schrijft.
Niet alle manege's zijn gelukkig zo.

Anoniem

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:17

toch zou ik op diezelfde redenen niet op een manege willen staan (op de bemoeizucht na, of dat overal zo is?)

Er zullen vast voordelen zijn (die ik zo snel niet gevonden krijg)
Maar die zullen voor mij niet opwegen tegen de nadelen.
En dan heb ik het gewoon over een legaal pension die zich dus aan dezelfde eisen moet houden als een manege (op het knhs fnrs gedeelte na dan)
Ik kies dus echt ruim voor een pension, liefst niet al te groot.
Manege, als dat het enige alternatief zou zijn, dan was ik geen paardeneigenaar....

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:23

Alani schreef:
@Gerner; ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij er tegen aankijkt dat particulieren (kleinschalig) pensionstalling aanbieden. Zij voldoen vaak niet aan de wettelijke eisen/verplichting van een professionele pensionstal of een manege. Daar tegenover bieden zij vaak maar plaats aan een paar pensionpaarden.
Zie je dit als oneerlijke concurrentie of zie je juist de voordelen zoals weidegang en is de vijver groot genoeg waaruit gevist wordt.


Ik heb zoals ik al zei, helemaal geen moeite met particuliere pensionstallen.
Wel zoals ik al zei, als ze ver onder de prijs, lessen gaan aanbieden.
Niet dat ze dan concurrent zijn, maar gewoon omdat ik de ervaring bij ons in de buurt heb, dat de kinderen gewoon erg slecht leren omgaan met de pony en ook zeer slecht leren rijden.
Doordat de prijs laag is, kiezen ouders vaak dan voor deze mensen. En de meeste ouders zijn leek, dus vinden dat normaal.
Maar ja, er zijn ook erg slechte manege's.
Ik vind dat een van de tekortkomingen van het veiligheidscertificaat.
Er moet veel meer aandacht geschonken worden aan het paardenwelzijn.

Nog even over de concurrentie, er komen bij ons mensen binnen rijden, die ergens anders goedkoop gestald staan.
Ik heb het motto, alles wat je geeft krijg je weer terug.
Zo ook negativiteit, als ik me overal druk om zou gaan maken, dan ben ik de hele dag bezig.
Zo ga ik af en toe een bakkie doen bij de manege 10 km verder op. Als collega praten over van alles en nog wat, en soms ook even bijkletsen over de van beide zijden overgelopen klanten.
Iedereen moet gaan en staan kunnen waar deze wil.
Maar veiligheid en dieren welzijn staat bij ons voorop.

Maar ben je van plan om een pensionstal in ons dorp te beginnen dan?

BrankaZ

Berichten: 3916
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:52

@ Gerner: je verwijst naar voordelen van stallen op een manege. Zou je daar eens voordelen van kunnen noemen? Want als ik kijk naar het rijtje wensen dat ik voor mijn paard en mijzelf heb dan wil ik beslist niet mijn paard stallen op een manege om de in dit topic genoemde redenen.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:05

er is trouwens wel een manege waar ik mijn paard zou willen onderbrengen: www.mansour.nl

alleen roddel en achterklap dat vaak gepaard gaat met het samenkomen van veel vrouwen, zit ik niet op te wachten Clown

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:09

ik ben op Mansour geweest om te kijken in de Hit-actiefstal en zou mijn paard daar dus niet neerzetten. Niet om de eigenaar, niet om de activiteiten, maar meer om het gebrek aan weidegang. bovendien is de Hit-actiefstal alleen voor de manegepaarden en vond ik het niet zo mooi schoon en fris als toen het net aangelegd was...

Er vlak bij is een pensionstal met Hit-actief. Daar werden wij ook naar verwezen door de eigenaar (erg vriendelijke man)

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:10

het is ook voor de pensionklanten hoor, er is slechts één pensionklant die er geen gebruik van maakt

tuurlijk zou ik ook gaan voor die pensionstal met HIT én weidegang, maar áls ik naar een manege zou moeten dan...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:11

Ik vind het veiligheidscertificaat zélf één enorme tekortkoming en een voorbeeld van uit de hand gelopen dommige bemoeizucht.. Woehaha ze geven zelfs aan hoe breed je beugels moeten zijn ze zijn niet goed wijs.

En dat hele verhaal met die aansprakelijkheid.. ja hoor daar hebben we het weer. Dat is gelogen!! Tenminste als het gaat om MIJN PAARD, van mij als privé persoon. Als daar wat gebeurt moet ik al een onrechtmatige daad van de manege-eigenaar kunnen bewijzen voor ik hem/haar aansprakelijk kan stellen. Ook het rijden zonder cap is MIJN verantwoordelijkheid, net als een ontsnapt paard dat is. Behalve als de deuren ondeuglijk zijn of heht plafond instort. Dát is weer een onrechtmatige daad van de eigenaar stallen.

De manege-eigenaar heeft wel gelijk dat de ruiter die van hem les heeft op het paard van de manege voor hem een groot risico is. Niet alleen rijden ze op ZIJN paarden (waardoor hij als eigenaar paard aansprakelijk is) maar ook nog binnen ZIJN les. Maar deze aansprakelijkheidsrisico's gelden voor iedereen die zijn / haar paard door een derde laat rijden. Het verschil is dat ik het afkan met mijn persoonlijke wa-verzekering voor een bijrijder. En de pensionhouder een bedrijfswa-moet hebben. En die is duurder.. En daar heeft een groepje mensen fijn op zitten broeden en toen voor AANGESLOTEN LEDEN (en niet meer dan dat) het veiligheidscertificaat bedacht.

Hoe dan ook: ik heb ook op een manege gestaan. Ik ben er gillend weggegaan, zo erg vond ik het er en zo beroerd stond mijn paard (ik had er toen maar eentje) er.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:33

En na dit lange verhaal: de bottom line is. Maneges moeten lekker hun manegeding doen en er mee leren leven dat er een behoorlijk grote groep mensen is die heel bewust NIET op een manege wil staan.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:45

wat ik ook zo'n mega aanfluiting vind is dat een manege evengoed TWEE sterren kan hebben, ook al staan de manegepaarden in stands Boos!

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:29

Arabesk, ik heb om de hoek een 4 sterren manege, waar de pony's nog in stands staan. Boos! Boos! Boos!
(de paarden staan wel in een box)

jua32

Berichten: 147
Geregistreerd: 07-07-07
Woonplaats: Amsterdam-Noord

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 00:03

Hoi,

Ik denk gewoon dat de concurentie groot is.
Veel paardeneigenaren gaan liever bij een pensionstal staan omdat dat aanzienlijk goedkoper is.
En vaak ook nog all-inclusive is.
Maneges zijn vaak peperduur om te staan.

Mvg Juanita.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:19

Beste jua32.. Nee hoor je denkt verkeerd. Ik woon zeer vlakbij een manege. Twee grote binnenbakken en all inclusief en net zo duur als de pensionstal waar ik op dit moment 20 km voor heen en 20 km terug rij iedere dag.

Het verschil is: godzijdank geen kantine. Godzijdank geen wedstrijden. Godzijdank geen manegelessen waardoor ik altijd moet wachten en godzijdank geen manegelesklanten die aan mijn paarden en mijn spullen zitten.

En het allerbelangrijkste: de hele dag weidegang in een groep voor mijn twee paarden. Zodat ze fatsoenlijk paard kunnen zijn. Geen stro-op-de-bon, maar zoveel stro als je wilt of als nodig is. Mijn paarden hebben het 100x beter op een pensionstal. En ik ben zelfs iets duurder uit, vanwege het extra benzinegeld.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:12

Ik sta wel op een manege en ben uiterst tevreden. Ik betaal minder dan bij de grote pensionstallen hier in de buurt, service is uitstekend, paarden komen dagelijks buiten, wanneer gewenst met anderen ( niet alle eigenaren kiezen daarvoor helaas ) en in de zomer hele dagen in de groep op de wei. De stalhouder heeft graag dat je je eigen instructie mee neemt, maar je kan ook bij haar lessen als je dat wilt. En ook hebben we sinds kort een veiligheidscertficaat ( en wat een geldklopperij is dat idd).

Ik snap het punt op zich wel wat gemaakt wordt. Grote pensionstallen en maneges moeten grote investeringen doen om aan alle wetjes en regels te voldoen. Mestwetgeving, milieuwetgeving, verzekeringen, etc. En het steekt dan dat er een boer om de hoek is, die soms nog meer paarden heeft staan, maar ver onder de prijs kan gaan zitten, omdat hij/zij die regels gewoon aan zijn laars lapt. Hier is toch een stukje handhaving van de overheid te kort geschoten. Wanneer iemand er voor kiest om bedrijfsmatig paardenpension aan te bieden ( ze hebben het vast niet over elke postzegel wei, waar toevallig 1 paard van een kennis op staat ), dan moet diegene gewoon ook aan de regels voldoen.
De verplichting van het veiligheidscertificaat slaat natuurlijk nergens op, en het is ook een wassen neus ( net als de sterren van de fnrs overigens ), maar enige controle zou toch wel gewenst zijn. En dan ben je als paardeneigenaar nog steeds vrij om te kiezen voor een manege of een pensionstal, of een particulier zoeken die zo kleinschalig is, dat die regels niet gelden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:41

Hoe kom je erbij dat mestwetgeving niet voor pensionstallen geldt. Echt wel Ja Milieuwetgeving idem. En mijn pensionhouder moet dezelfde vergunningen aanvragen voor de nieuwe binnenbak.

Hij heeft eveneens een bedrijfsverzekering, maar inderdaad: omdat hij geen lesklanten heeft is dat wat goedkoper. Hij verdient dan ook niet aan lesklanten.

en het veiligheidscertificaat geldt alleen als je lid bent van de FNRS of KNHS-wedstrijden wilt organiseren. Je HOEFT geen veiligheidscertificaat.

Anoniem

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:44

Als je als particulier meer dan 7 paarden hebt moet je al aan de mestwetgeving mee doen.
Dus een pensionstal zeker Ja
Ook het verhaal van de vloeistofdichte vloeren en dat soort dingen ook.

Het enige verschil is idd dat veiligheidscertificaat.
Maar dat is wat Anya als zegt...dat is eigen keuze, geen verplichte regel.
Dus een pensionstal heeft het niet veel goedkoper dan een manege.

Ja een zwarte pensionstal, die wel.
Maar dat is met iedereen die dingen bied zonder vergunning...de thuiskapper of schilder dus ook Lachen

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:46

Prijsverschil tussen manege en pensionstal valt ook niet per definitie duurder uit voor de manege. Hangt er maar net van af wat voor faciliteiten de pensionstal biedt. Ken genoeg pensionstallen die net zo duur of duurder zijn dan een manege.

Anoniem

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:49

Idd apple
De pensionstal met alleen een buitenbak is goedkoper dan de manege met binnenbak.
Maar een pensionstal met weidegang, binnenbak, solarium enz enz, dan betaal je vaak meer.
Maar imo is het dat waard.
Bak die niet steeds vol is door les. Geen rondrennende kinderen en neit steeds vreemde overal op het erf:)

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:47

Ik sta al 2 jaar bij deze particulier, die zelf meer dan 20 eigen paarden/pony's hebben staan en die ook nog eens les geven aan kids. Daarbij staan er dus nog ca. 5 a 6 pensionklanten. Ik ben de enige die er alleen met weidegang staat (is mijn paard ziek dan huur ik een box, maar normaal gesproken sta ik er alleen met weidegang). Verder alle faciliteiten bij de hand (behalve een binnenbak, maar hoeft van mij ook niet) en vlakbij huis (al hoewel de drie maneges in het dorp nog dichter bij huis staan Knipoog ).

Ja, ik baal enorm van de kinderlessen, word er stapelgek van Bloos . Maar mijn paard staat wel in een geweldig mooi natuurgebied het hele jaar door in een vaste kudde. Hij heeft het daar naar zijn zin, heeft de ruimte en heeft inmiddels dikke vriendschappen met die pony's. Heb hem ooit 1x weggehaald om te verhuizen naar een rustigere plek, maar hij aardde niet. Dus ben weer teruggegaan. Die kids, tja, ik moet het ermee doen en gelukkig zitten er ook veel lieve meiden tussen. Maar die drukte, nee, dat is niet fijn. Ik zoek als het even kan de rustige momenten uit en gelukkig heb ik die ook enkele keren per week. Het is dat mijn paard aangeeft zo happy te zijn daar, waar ik me alles bij voor kan stellen, maar ik zou liever naar een rustigere plek gaan.

Ik ken hier in de gehele wijde omgeving niet 1 manege met weidegang. Niet een Scheve mond . En juist dat punt vind ik echt het allerbelangrijkste voor mijn paard. Ja

Overigens zie ik bij de pensionstallingen om me heen, ook dat de bak vaak vol is, hoor. En er is zoveel roddel en achterklap, wat ik zo hoor. Dat valt bij ons ook erg mee, juist omdat er bijna geen pensionklanten staan. Wat dat betreft is het wel weer relaxt bij ons.

Maar als ik moest kiezen tussen een manege en officiele pensionstal, dan zou ik zeker voor het laatste gaan.

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:52

Manege wereld en pension wereld zijn twee totaal verschillende werelden.
Deze zullen volgens mij altijd blijven botsen.

Ik sta op een "prive" manege (heeft wel certivicaat gehaald dit jaar, niet dat er wat veranderd is daardoor) hier zit een lessende vereniging gehuisvest zonder manege paarden.
maar 5 boxen (heerlijk rustig), binnenbak 20x40 overdag beschikbaar voor die 4 pensionklanten (zomer hele dag), paddock en grote buitenbak. In het bos. (helaas geen weidegang, maar mijn paardje kan toch niet best tegen eiwit)

We moeten wel zelf alles doen aangezien we de kale boxen huren zonder verzorging en voer, maar dat heb je voor zo'n accomodatie wel over.

Echt niet dat ik naar een "manege" manege zou gaan om mijn paard te stallen.
Heb er op een een half jaar gewerkt.

Een normale manege met manege paarden moet op de eerste plaats een lesplek zijn voor de mensen die geen eigen paard hebben, en niet die van de prive ruiters. De les eisen verschillen ook teveel tussen deze twee groepen.

Heb op een manege gewerkt en gestald gestaan en daar keken ze al boos als een ouder van een pansion klant aanwijzingen gaf tijdens het rijden. Of als je met je paard ergens anders priveles ging nemen. Ja je eigen intructeur mag je daar niet laten komen. Of ze nog niet genoeg verdienen aan je te hoge stalgeld. (ca € 325,- a € 350,- tegenwoordig daar)

Laat de keuze waar je staat, lest en van wie (al dan met diploma of niet) toch lekker aan de eigenaar van het paard over en niet aan alle regeltjes en intanties.
Het gaat om het plezier van jou en je paard en niet om het inkomen van de manege eigenaar om de hoek. Als die perfecte lessen, paarden, stallen etc bied verdiend ie zijn geld echt wel.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:34

Anya schreef:
Hoe kom je erbij dat mestwetgeving niet voor pensionstallen geldt. Echt wel Ja Milieuwetgeving idem. En mijn pensionhouder moet dezelfde vergunningen aanvragen voor de nieuwe binnenbak.


Dat zeg ik toch ook:

Citaat:
Grote pensionstallen en maneges moeten grote investeringen doen om aan alle wetjes en regels te voldoen. Mestwetgeving, milieuwetgeving, verzekeringen, etc. En het steekt dan dat er een boer om de hoek is, die soms nog meer paarden heeft staan, maar ver onder de prijs kan gaan zitten, omdat hij/zij die regels gewoon aan zijn laars lapt. Hier is toch een stukje handhaving van de overheid te kort geschoten. Wanneer iemand er voor kiest om bedrijfsmatig paardenpension aan te bieden ( ze hebben het vast niet over elke postzegel wei, waar toevallig 1 paard van een kennis op staat ), dan moet diegene gewoon ook aan de regels voldoen.


Het gaat eerder om de boer om de hoek, die zich niet aan die regels houdt. Die wel meer dan 7 paarden heeft staan, maar ze niet opgeeft ( en waar de controle blijkbaar te kort schiet ).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:42

Die zeven paarden is per gemeente verschillend Ja
De ene gemeente legt de grens bij zeven paarden, de ander bij 15 of zelfs bij vier al.

En handhavers komen uiteindelijk echt overal hoor Ja
Los daar van de afdeling handhaving, is ook de fiscus nog een factor. En die vinden je echt wel als je een bedrijfsmatig paardenpension aanbiedt.

Hoe dat bij andere gemeenten zit weet ik niet, maar de gemeente waar ik werk zijn de paarden en de paardenpensions echt wel in kaart.

Los daarvan: als die boer onder de norm van bedrijfsmatig paarden houden blijft zitten (bijvoorbeeld minder dan 7 paarden). Dan mag dat gewoon. En dat is o.a. omdat anders iedere particulier met een paard geen paard meer aan huis zou kunnen houden.

Een extra reden is dat er maandelijks nog steeds boeren stoppen met boeren. Omdat ze het hoofd niet boven water kunnen houden. En daarom nevenverdiensten nodig hebben om te overleven. Dus o.a. toestemming krijgen voor pensionhouderij (met de bijbehorende regels overigens).

Los daarvan heb ik vrij onlangs onderzoek gedaana naar de behoefte aan paardenstalling van derden. In essentie zijn er drie groepen.

1. de mensen die graag op een grote manege staan met hun paard
2. de mensen die graag op een kleinschalige pensionstalling staan met hun paard
3. de mensen die hun paard graag zo 'natural' mogelijk houden

Dat zijn heel verschillende doelgroepen die elkaar niet in de weg zitten en die ook niet kiezen voor een andere vorm van pension dan die hun zint.

Zoals je mij no way naar een manege krijgt met mijn paarden
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-04-08 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:44

Maar dan heb je het niet over de mestwet Anya.

Hier in de gemeente mag je van de gemeente 4 paarden hebben als particulier, daarboven vind de gemeente je een bedrijf.
Maar voor de mestwet is dat dan nog niet zo Lachen
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=228& ... yle=0&men=

Citaat:
Je bent sowieso hobbyist als je tot ongeveer zeven paarden of zeventien Shetland pony's houdt, want volgens het ministerie van LNV produceert je veestapel dan minder dan 350 kg. stikstof per jaar. Iemand die meer dan zeven paarden of zeventien Shetlanders houdt, moet kunnen aantonen dat ze voor de hobby zijn. LNV schrijft nog niet voor hoe dat moet worden aangetoond


dus heb je er een heleboel voor de hobbie dan hoeft het nog niet, maar paarden van andere stallen valt daar uiteraard niet onder Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-08 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt